IPPB2/415-862/12-2/MK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na rzecz członków rodzin pracowników pozostających na rencie bądź emeryturze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-862/12-2/MK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na rzecz członków rodzin pracowników pozostających na rencie bądź emeryturze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku świadczeń wypłacanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na rzecz członków rodzin emerytów i rencistów - byłych pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku świadczeń wypłacanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na rzecz członków rodzin emerytów i rencistów - byłych pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka (zwana dalej "Spółką") przyznawała w br. świadczenia na rzecz emerytów i rencistów (byłych pracowników Spółki), które są finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej)"ZFŚS"). Świadczenia te są również przekazywane na rzecz najbliższych członków rodzin emerytów i rencistów. Spółka w dalszym ciągu planuje przyznawać tego typu świadczenia w przyszłości. Wskazać należy, że decyzją nr../2010 Prezesa Zarządu P. z dnia 26 listopada 2010 r., wprowadzono w spółce "Regulamin gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w P." (zwany dalej "Regulaminem").

Zgodnie z § 3 Regulaminu ust. 1 środki ZFŚS przeznaczone są na:

1.

dofinansowania do wczasów, w tym wczasów profilaktyczno - leczniczych zakupionych przez pracodawcę lub indywidualnie u innego organizatora,

2.

dopłaty do "wczasów pod gruszą",

3.

dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży zakupionego przez pracodawcę oraz indywidualnie u innego organizatora,

4.

dofinansowanie działalności kulturalno - oświatowej - zakup biletów wstępu na imprezy artystyczne, kulturalne i rozrywkowe,

5.

dofinansowanie do udziału w imprezach i zajęciach sportowych, turystycznych oraz biletów na ww. imprezy,

6.

pomoc finansowa przyznawana osobom uprawnionym znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej,

7.

zwrotną pomoc finansową na cele mieszkaniowe,

8.

Inne formy pomocy według aktualnie występujących potrzeb i możliwości ZFŚS (np. bony świąteczne).

Z kolei jak wynika z § 4 ust. 1 lit. c i e) Regulaminu, do korzystania świadczeń ZFŚS są uprawnieni emeryci i renciści - byli pracownicy P. i D., jak również członkowie ich rodzin w wieku do 18 lat, jeżeli kształcą się w szkole do czasu zakończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 26 lat. Za członków rodziny uważa się następujące osoby:

* dzieci własne osoby uprawnionej pozostające na utrzymaniu i wychowaniu,

* inne dzieci: przysposobione, przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej i dzieci współmałżonków. Spółka na podstawie powyższego Regulaminu przyznaje świadczenia na rzecz emerytów i rencistów - byłych pracowników Spółki oraz członków ich rodzin.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych powinna pobrać zaliczkę na podatek dochodowy z tytułu świadczeń przyznawanych z ZFŚS, których wartość nie przekracza kwoty 2280 zł w roku podatkowym, na rzecz członków rodzin emerytów i rencistów - byłych pracowników Spółki, czy też powinna zastosować zwolnienie przedmiotowe - określone w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei jak wynika z art. 11 ust. 1 ww. ustawy Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy zwolniono z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Przepis ten określa przesłanki, od spełnienia których jest uzależniona możliwość zastosowania zwolnienia, tj.:

1.

świadczenie jest wypłacane na rzecz byłych pracowników,

2.

osoby te posiadają status emeryta lub rencisty,

3.

łączna wartość świadczenia nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że ustawodawca posłużył się, konstruując omawiane zwolnienie, kryterium podmiotowo - przedmiotowym. Kryterium podmiotowe jest spełnione wówczas, gdy świadczenie jest uzyskiwane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy. Jako kryterium przedmiotowe przyjęto wartość świadczenia, które podlega zwolnieniu z opodatkowania, tj. kwotę 2,280 zł, przy czym ustawodawca nie określa wprost źródła, z jakiego mają być te świadczenia finansowane, doprecyzowując jedynie, że mogą to być również świadczenia pochodzące z funduszy związków zawodowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że świadczenie w postaci uprawnień do ulgowych przejazdów przysługujące emerytom i rencistom jako byłym pracownikom oraz członkom rodzin emerytów i rencistów (współmałżonkom emeryta, rencisty i ich małoletnim dzieciom), które jest przyznane dla tych osób tylko i wyłącznie z powodu łączącego uprzednio emeryta lub rencistę stosunku pracy z zakładem pracy wartość otrzymanego przez członków ich rodzin przedmiotowego świadczenia stanowi dochód tych emerytów i rencistów. Należy podkreślić, że gdyby nie łączący uprzednio emeryta lub rencistę stosunek pracy ze Spółką, członek rodziny nie otrzymałby świadczenia z ZFŚŚ. Zatem przedmiotowe świadczenia finansowane przez Spółkę z ZFŚS dla emerytów i rencistów - byłych pracowników oraz członków ich rodzin jest świadczeniem otrzymanym przez emeryta lub rencistę, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.

Jeżeli wartość świadczeń rzeczowych wydanych w ciągu roku przekroczy limit 2.280 zł to nadwyżka ponad tę kwotę będzie stanowiła przychód podlegający opodatkowaniu 10% podatkiem zryczałtowanym, na mocy art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.

W takiej sytuacji zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy Spółka jako płatnik jest zobowiązana pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 5

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2011 r. (sygn. IPPB2/415-988/10-4/MK) wydanej jednej ze spółek grupy P. (tekst jedn.: P.). Stwierdził on m.in., że "Reasumując świadczenia uzyskane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym oraz członków ich rodzin (współmałżonków i małoletnich dzieci) w postaci uprawnień do ulgowych przejazdów środkami transportu stanowią dochód tych emerytowi rencistów zakwalifikowany do przychodów z innych źródeł korzystający ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym na Spółce nie spoczywają obowiązki płatnika do wysokości limitu określonego w ww. przepisie. W przypadku gdy wartość otrzymanych przez ww. osoby świadczeń rzeczowych przekroczy w ciągu roku limit 2280 zł na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek płatnika zgodnie z dyspozycją przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego artykułu wymienione są przychody z innych źródeł.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2011 r.), za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Natomiast od dnia 1 stycznia 2012 r. treść art. 22 ust. 1 ww. ustawy na mocy art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 75, poz. 298) otrzymała brzmienie za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tegoż źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem do innych źródeł należy zaliczyć m.in. świadczenia przekazywane byłym pracownikom (emerytom lub rencistom) oraz członkom ich rodzin.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Zatem aby otrzymane świadczenie korzystało z przedmiotowego zwolnienia muszą być spełnione następujące warunki:

* świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,

* świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, oraz przez związki zawodowe,

* wartość świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca zgodnie z "Regulaminem gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przyznawał w bieżącym roku świadczenia na rzecz emerytów i rencistów (byłych pracowników Spółki) w postaci m.in. dofinansowania do wczasów, w tym wczasów profilaktyczno - leczniczych zakupionych przez pracodawcę lub indywidualnie u innego organizatora, dopłat do "wczasów pod gruszą", dofinansowań do wypoczynku dzieci i młodzieży, zakup biletów wstępu na imprezy artystyczne, kulturalne i rozrywkowe, dofinansowań do udziału w imprezach i zajęciach sportowych, turystycznych oraz biletów na ww. imprezy, pomoc finansową przyznawaną osobom uprawnionym znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, inne formy pomocy według aktualnie występujących potrzeb i możliwości ZFŚS (np. bony świąteczne).

Spółka w dalszym ciągu planuje przyznawać tego typu świadczenia w przyszłości. Uprawnienia do korzystania ze świadczeń i usług Funduszu mają także najbliżsi członkowie rodzin emeryta lub rencisty (współmałżonek, jak również członkowie ich rodzin w wieku do 18 lat, jeżeli kształcą się w szkole do czasu zakończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 26 lat. Są to: dzieci własne osoby uprawnionej pozostające na utrzymaniu i wychowaniu, - inne dzieci: przysposobione, przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej i dzieci współmałżonków.

Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić należy, że świadczenia przyznane i sfinansowane przez Spółkę w bieżącym roku i w przyszłości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych uprawnionym najbliższym członkom rodzin emerytów i rencistów wyłącznie z powodu łączącego uprzednio emeryta i rencistę stosunku pracy ze Spółką, skutkuje powstaniem przychodu u tych emerytów i rencistów w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Przychody te korzystają ze zwolnienia od podatku w granicach określonych w ww. art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym do przychodu emeryta lub rencisty objętego zwolnieniem zaliczyć należy świadczenie przypadające na członka rodziny. Świadczenie dla tejże osoby przyznane jest wyłącznie z powodu łączącego uprzednio emeryta lub rencistę z zakładem pracy (Spółką) stosunkiem pracy.

Zatem zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają świadczenia otrzymane przez emerytów lub rencistów wraz z najbliższymi członkami ich rodzin, do wysokości nieprzekraczającej w danym roku podatkowym kwoty 2.280 zł Z kolei, od nadwyżki powyżej limitowanej kwoty, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy - Spółka jest zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% należności.

Końcowo, odnosząc się do powołanej we wniosku przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej organu podatkowego - wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl