IPPB2/415-859/10-7/MK - Skutki podatkowe zakupu polisy ubezpieczeniowej dla ratowników oddelegowanych do pracy na terytorium Haiti, którzy nie wzięli udziału w akcji ratowniczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-859/10-7/MK Skutki podatkowe zakupu polisy ubezpieczeniowej dla ratowników oddelegowanych do pracy na terytorium Haiti, którzy nie wzięli udziału w akcji ratowniczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 3 listopada 2010 r., data wpływu 4 listopada 2010 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-859/10-3/MK z dnia 22 października 2010 r. (data nadania 25 października 2010 r., data doręczenia 27 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z opłaceniem dodatkowej składki ubezpieczeniowej dla delegowanych ratowników i wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z opłaceniem dodatkowej składki ubezpieczeniowej dla delegowanych ratowników i wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.

Pismem z dnia 22 października 2010 r. Nr IPPB2/415-859/10-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu, z którego wynika sposób reprezentacji Wnioskodawcy w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów oraz pełnomocnictwa, z którego wynika stosowne umocowanie dla osoby, która podpisała przedmiotowy wniosek.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 27 października 2010 r., natomiast w dniu 04.11.2010 (w terminie) pismem z dnia 2 listopada 2010 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 49b ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 i Nr 18, poz. 97) oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie warunków i trybu delegowania strażaków Państwowej Straży Pożarnej do pełnienia służby poza granicą państwa oraz sposobu i organizacji działania grupy ratowniczej (Dz. U. Nr 212, poz. 1765) a także w związku z decyzją nr 5 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 stycznia 2010 r. została utworzona grupa ratownicza do udziału w akcji ratowniczej na terytorium Haiti.

Komendant Straży Pożarnej rozkazem nr 1 z dnia 14 stycznia 2010 r. delegował do pełnienia służby na terytorium Haiti ciężką grupę poszukiwawczo-ratowniczą złożoną z 65 ratowników. Zgodnie z ww. rozkazem dla delegowanych ratowników zostało wykupione dodatkowe ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia i śmierci. Dodatkowe ubezpieczenie zostało wykupione dla 65 osób, które miały brać udział w akcji ratowniczej. Jednak ze względów technicznych (ograniczona ilość miejsc w samolocie) w akcji mogło wziąć udział 56 ratowników. Z uwagi na charakter akcji ratowniczej i wynikających z tego wielu pilnych działań, nie została dokonana korekta listy imiennej ubezpieczonych. Zatem w świetle powyższej dokumentacji przychód posiada 65 strażaków, czyli również ci, którzy nie brali udziału w akcji.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 22 października 2010 r. Nr IPPB2/415-859/10-3/MK oraz telefonicznie w dniu 8 grudnia 2010 r. (na tę okoliczność została sporządzona notatka służbowa) wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie, jaki stosunek prawny łączył Wnioskodawcę z grupą ratowników, którzy mieli być oddelegowani do akcji ratowniczej, a dla których zostało wykupione dodatkowe ubezpieczenie.

* czy uprawnionymi do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego z tytułu wykupienia dodatkowego ubezpieczenia są ratownicy, którzy mieli brać udział w akcji ratowniczej.

Braki uzupełniono prawidłowo w kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

* Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 2010 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 1991 Nr 88 poz. 400), "Komendant Główny jest przełożonym strażaków pełniących służbę w Państwowej Straży Pożarnej, a zgodnie z art. 49b ust. 1 Strażak może zostać delegowany, za jego pisemną zgodą do pełnienia służby poza granicą państwa w grupie ratowniczej". Delegowanie strażaka i jego odwołanie z delegowania następuje w formie rozkazu zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie warunków i trybu delegowania strażaków Państwowej Straży Pożarnej do pełnienia służby poza granicą państwa oraz sposobu i organizacji działania grupy ratowniczej (Dz. U. z 2005 r. Nr 212, poz. 1765).

Zgodnie z Rozkazem Komendanta Głównego z dnia 14 stycznia 2010 r. na podstawie imiennego wykazu do udziału w tej akcji część strażaków ratowników została oddelegowana bezpośrednio z Komendy Straży Pożarnej, a część z innych jednostek organizacyjnych PSP z terenu całego kraju.

* uprawnionymi do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego z tytułu wykupienia dodatkowego ubezpieczenia są ratownicy, którzy mieli brać udział w akcji ratowniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla osób, które nie wyjechały do akcji ratowniczej a zostały ubezpieczone, kwota ubezpieczenia powinna zostać doliczona do przychodu strażaka i opodatkowana.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "Przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń".

W związku z powyższym wartość wykupionych polis ubezpieczeniowych należy doliczyć do opodatkowanych przychodów strażaka i odprowadzić należny podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się stosunek służbowy.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się - jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 tej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Komendant Straży Pożarnej delegował do pełnienia służby na terytorium Haiti ciężką grupę poszukiwawczo-ratowniczą złożoną z 65 ratowników. Zgodnie z ww. rozkazem dla delegowanych ratowników zostało wykupione dodatkowe ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia i śmierci. Jak wynika z uzupełnienia wniosku uprawnionymi do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego byli pracownicy (ratownicy mający brać udział w akcji). Dodatkowe ubezpieczenie zostało wykupione dla 65 osób, które miały brać udział w akcji ratowniczej. Wnioskodawca posiada listę imienną osób objętych przedmiotowym ubezpieczeniem. Jednak ze względu na ograniczoną ilość miejsc w samolocie w akcji mogło wziąć udział 56 ratowników. W związku z powyższym powstała wątpliwość czy przychód z tytułu wykupienia dodatkowych polis ubezpieczeniowych osiągnęły również osoby, które nie brały udziału w akcji.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem koniecznym do uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód, jest jego otrzymanie lub postawienie do dyspozycji podatnika.

Otrzymanie oznacza przysporzenie w majątku w postaci czegoś, za co pracownik nie zapłacił, a co ma określoną wartość wyrażoną w pieniądzu. Świadczenia nieodpłatne to taki rodzaj świadczenia, w przypadku którego otrzymujący odnosi określoną korzyść pod tytułem darmym, co oznacza, że nie świadczy nic w zamian. Jeżeli pracownik nie odmówił przyjęcia takiego świadczenia, to znaczy, że je przyjął a tym samym doszło po jego stronie do przysporzenia.

Mając powyższe na uwadze oraz przywołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że strażacy, których Wnioskodawca jako ubezpieczający objął dodatkową ochroną ubezpieczeniową, z której wynika, że są uprawnionymi do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego, uzyskali korzyść majątkową z tego tytułu, ponieważ nie są zobowiązani do zapłaty składki ubezpieczeniowej na własne dodatkowe ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia i śmierci. To Wnioskodawca pokrył za nich koszt tego ubezpieczenia, a więc ponosi ciężar ekonomiczny ww. wydatków.

W takiej sytuacji niewątpliwie więc korzyścią majątkową dla ww. osób jest uzyskanie ochrony płynącej z umowy ubezpieczeniowej przy jednoczesnym nie ponoszeniu wydatków na uzyskanie tej ochrony.

Zatem opłacenie składki przypadającej na poszczególnych ratowników stanowi u tych osób przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość tego nieodpłatnego świadczenia ustala się zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 tej ustawy, w wysokości wartości składki, którą opłacił Wnioskodawca niezależnie od faktu, czy pracownik delegowany do akcji brał w niej udział czy też nie.

Podkreślić należy, że o powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez uprawnioną osobę z konkretnej usługi, lecz, jak wskazał ustawodawca w art. 11 ust. 1 ww. ustawy, również fakt postawienia do dyspozycji pracownika otrzymanego świadczenia o określonej wartości pieniężnej. Dodatkowym warunkiem, aby możliwe było uznanie za powstanie przychodu ze stosunku pracy jest przypisanie indywidualnie każdemu pracownikowi określonej wielkości świadczenia, które było spełnione na jego rzecz. Oznacza to, że w takim przypadku niezbędnym warunkiem jest aby można było ustalić w jakiej części opłacone świadczenie przypada każdemu pracownikowi objętemu polisą, co w przedstawionym stanie faktycznym zostało spełnione ponieważ Wnioskodawca posiada imienną listę osób, za które zostało wykupione dodatkowe ubezpieczenie.

Reasumując dla osób, które nie wyjechały do akcji ratowniczej a zostały ubezpieczone, kwota ubezpieczenia przypadająca na każdego ubezpieczonego powinna zostać doliczona do pozostałych przychodów w celu ustalenia podstawy obliczenia zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl