IPPB2/415-854/12-2/MK - Określenie obowiązków banku jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, związanych z przekazywaniem odsetek i dywidend od zagranicznych papierów wartościowych na rzecz klientów będących nierezydentami, otrzymanych od zagranicznych emitentów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-854/12-2/MK Określenie obowiązków banku jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, związanych z przekazywaniem odsetek i dywidend od zagranicznych papierów wartościowych na rzecz klientów będących nierezydentami, otrzymanych od zagranicznych emitentów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekazywaniem na rzecz klientów będących polskimi rezydentami otrzymanych od emitentów zagranicznych odsetek (dyskonta) i dywidend z tytułu zagranicznych papierów wartościowych, notowanych na rynkach zagranicznych oraz wynikających z tego tytułu obowiązkach informacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekazywaniem na rzecz klientów będących polskimi rezydentami otrzymanych od emitentów zagranicznych odsetek (dyskonta) i dywidend z tytułu zagranicznych papierów wartościowych, notowanych na rynkach zagranicznych oraz wynikających z tego tytułu obowiązkach informacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bank (dalej - "Bank") jest ogólnopolskim, uniwersalnym bankiem oferującym swoje usługi wszystkim segmentom rynku poprzez sieć oddziałów, sieć indywidualnych doradców oraz bankowość elektroniczną. W ramach prowadzonej działalności Bank nabywa w swoim imieniu papiery wartościowe emitowane na rynkach zagranicznych, które następnie sprzedaje swoim klientom (podlegającym ograniczonemu lub nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). Zagraniczne papiery wartościowe mogą być emitowane zarówno przez nierezydentów, jak i rezydentów, jednak notowane są wyłącznie na rynkach zagranicznych.

Transakcje zakupu i sprzedaży papierów pomiędzy Bankiem a klientami, ewidencjonowane są na rachunku depozytowym znajdującym się zagranicą - zbiorczy rachunek papierów wartościowych dla papierów klientów Banku. Rachunek otwarty został na mocy umowy zawartej pomiędzy Bankiem M. a E. Bank, tj. międzynarodowej izby rozliczeniowej. Na tym rachunku nie ma żadnych danych klientów Banku (jako właściciel rachunku wskazany jest Bank), nie można więc z zapisów na tym rachunku wywnioskować, kto jest faktycznie właścicielem papierów wartościowych.

Wiedzę o tym, kto jest właścicielem poszczególnych papierów wartościowych, ewidencjonowanych na zagranicznym rachunku depozytowym dla klientów Banku, posiada tylko i wyłącznie Bank. Prowadzi on szczegółowe ewidencje rejestry w swoim systemie informatycznym, a także prowadzi analityczne rachunki papierów wartościowych dla poszczególnych klientów, gdzie wskazane są poszczególne papiery wartościowe zapisane na zagranicznym rachunku zbiorczym.

Klientom Banku, jako właścicielom zagranicznych papierów wartościowych, przysługują pożytki z tego tytułu w szczególności odsetki i dywidendy. Emitenci przekazują Bankowi (jako jedynemu podmiotowi ujawnionemu na rachunku zbiorczym E.), bezpośrednio lub za pośrednictwem międzynarodowej izby rozliczeniowej powyższe odsetki i dywidendy, które to kwoty Bank następnie przekazuje swoim klientom (zapisuje je na analitycznych rachunkach papierów wartościowych klientów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 41 ust. 4, 4d oraz 10 u.p.d.o.f., Bank, jako podmiot prowadzący rachunki i rejestry, na których są zapisywane zagraniczne papiery wartościowe (emitowane przez nierezydenta (dalej; Emitent), notowane tylko na rynkach zagranicznych) nabyte przez jego klientów - polskich rezydentów, jest płatnikiem podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu odsetek (dyskonta) i dywidend, w przypadku, kiedy Bank otrzymuje od Emitenta należne na rzecz klientów kwoty i zapisuje je na rachunkach tych klientów oraz, czy w świetle art. 42 u.p.d.o.f. jest zobowiązany do składnia informacji lub deklaracji w związku z takimi czynnościami.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30a ust. 1 u.p.d.o.f. od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych oraz z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Na podstawie z art. 41 ust. 1 w związku z ust. 4 u.p.d.o.f. - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d.

W myśl ust. 4d art. 41 u.p.d.o.f., zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Z analizy powyższych przepisów wynika, iż podmiotem obowiązanym do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4d u.p.d.o.f. jest podmiot prowadzący rachunki papierów wartościowych dla podatników w przypadku, gdy dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Polski oraz wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia następuje za pośrednictwem tego podmiotu.

W związku z powyższym, w celu ustalenia czy Bank jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od wpływów klientów uzyskanych z zagranicznych papierów wartościowych emitowanych przez nierezydentów, należy ustalić czy dochody te stanowią dochody uzyskane na terytorium Polski.

W sytuacji zakupu przez rezydenta za pośrednictwem Banku papierów wartościowych wprowadzonych do obrotu przez zagraniczne przedsiębiorstwa (emitowane przez podmioty niebędące polskimi rezydentami podatkowymi) i notowane na zagranicznych rynkach, nie sposób połączyć przychodu uzyskiwanego z tych papierów (dywidendy, odsetki) z terytorium Polski. Sama wypłata dywidendy odsetek za pośrednictwem polskiego rezydenta (Banku) nie powoduje że miejscem powstania tego przychodu jest Polska.

Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23 kwietnia 2010 r., sygn. akt II FSK 2144/08, "nie można pojęcia "dochody osiągane" utożsamiać z pojęciem "dochody wypłacane, pochodzące, otrzymywane z terytorium Polski". Pod pojęciem "terytorium, z którym wiąże się osiąganie dochodów" należy rozumieć miejsce, gdzie dokonują się czynności lub położone są nieruchomości (źródło), które generują dochód i są jego przyczyną sprawczą. Czynnością taką nie jest wypłata pieniędzy, wypłata jest elementem finalnym całego procesu osiągania dochodu."

Jak dalej wskazuje Sąd, "Miejscem uzyskania dochodów jest miejsce pierwotnego powstania wzbogacenia (ich źródło) a nie miejsce, w którym jest jedynie realizowana wypłata tego wzbogacenia. Innymi słowy, należy odróżnić terytorium, z którego dochody są osiągane (terytorium źródła dochodów) od terytorium, z którego dokonywana jest jedynie techniczna czynność wypłaty dochodów osiągniętych w innym miejscu (terytorium przekazania dochodów).

W związku z powyższym w świetle art. 41 ust. 4d u.p.d.o.f., na Banku z tytułu wypłaty na rzecz rezydentów odsetek i dywidend od nabytych przez nich zagranicznych papierów wartościowych emitowanych przez nierezydentów nie spoczywają obowiązki płatnika ani żadne inne obowiązki w zakresie prawa podatkowego w szczególności informacyjne wynikające z art. 42 u.p.d.o.f.

Bank nie będzie również płatnikiem podatku zryczałtowanego od analizowanych dochodów w świetle art. 41 ust. 10 u.p.d.o.f. W myśl tego przepisu w zakresie papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy (...) a także zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których należności z tych tytułów są wypłacane. Podatek pobiera się w dniu przekazania należności z danego tytułu do dyspozycji posiadacza rachunku zbiorczego.

Z analizy tego przepisu wynika bowiem, ze płatnikiem podatku z odsetek oraz dywidend uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych są podmioty prowadzące te rachunki. W opisywanym przypadku Bank występuje jako posiadacz rachunku zbiorczego, a nie jako podmiot prowadzący taki rachunek.

W związku z powyższym w świetle art. 41 ust. 10 u.p.d.o.f., na Banku z tytułu wypłaty na rzecz rezydentów odsetek i dywidend od nabytych przez nich zagranicznych papierów wartościowych emitowanych przez nierezydentów, nie spoczywają obowiązki płatnika ani żadne inne obowiązki w zakresie prawa podatkowego, w szczególności informacyjne wynikające z art. 42 u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl