IPPB2/415-850/11-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-850/11-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce kapitałowej z siedzibą na terytorium RP do spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze będącej większościowym udziałowcem spółki polskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce kapitałowej z siedzibą na terytorium RP do spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze będącej większościowym udziałowcem spółki polskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Wnioskodawca posiada 50% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej: "Spółka") oraz 50% praw głosu w tej Spółce. Pozostałe udziały i prawa głosu znajdują się w posiadaniu innej osoby fizycznej (dalej: "Wspólnik").

Wnioskodawca razem ze Wspólnikiem zamierzają wnieść większość posiadanych przez siebie i Wspólnika udziałów w Spółce w formie wkładu niepieniężnego do spółki z siedzibą na Cyprze, działającej w formie prawnej odpowiadającej polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (limited company) (dalej: "Spółka Cypryjska") w zamian za udziały w Spółce Cypryjskiej. Spółka Cypryjska uzyska w rezultacie bezwzględną większość praw głosu w Spółce.

Spółka Cypryjska w rozumieniu cypryjskich przepisów podatkowych będzie spółką kapitałową rezydentem podatkowym Republiki Cypru, podlegającym opodatkowaniu na Cyprze od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka Cypryjska jest wymieniona w poz. 8 załącznika nr 3 do updol". Siedziba Spółki Cypryjskiej będzie znajdowała się na terytorium Cypru.

Wkłady niepieniężne wspólników będą wniesione jednocześnie, w formie jednego aktu notarialnego. Wnioskodawca nie posiada na terytorium Cypru zakładu ani stałej placówki w rozumieniu postanowień art. 3 ust. 1 lit. h) lub art. 5 Umowy Polska-Cypr. Wnioskodawca ani Wspólnik nie otrzymają zapłaty w związku z opisaną powyżej transakcją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wniesieniem w formie aportu udziałów w Spółce do Spółki Cypryjskiej powstanie z tego tytułu po stronie Wnioskodawcy przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Wnioskodawcę w formie wkładu niepieniężnego mniejszości udziałów w Spółce do Spółki Cypryjskiej, która na dzień wniesienia wkładu, będzie już posiadała większość udziałów w Spółce oraz bezwzględną większość praw głosu, nie skutkuje powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.d.o.f., osoby fizyczne posiadające miejsce zamieszkania na terytorium RP podlegają obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Zasadę tę stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 Umowy Polska - Cypr, miejscem opodatkowania dochodów z tytułu wniesienia papierów wartościowych aportem do Spółki Cypryjskiej będzie państwo, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania, czyli w przypadku Wnioskodawcy - Polska. W konsekwencji skutki podatkowe rozważanej transakcji należy oceniać wyłącznie w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 8b u.p.d.o.f., "w przypadku gdy spółka nabywająca lub spółka, której udziały (akcje) są nabywane, nie posiada siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis ust. 8a stosuje się, jeżeli jest ona podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy". Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka Cypryjska jest podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do u.p.d.o.f. Natomiast udziały nabywane to udziały w Spółce - która ma siedzibę w Polsce. Zatem do przedmiotowej transakcji znajduje zastosowanie art. 24 ust. 8a u.p.d.o.f.

Zgodnie z przepisem art. 24 ust. 8a u.p.d.o.f., "jeżeli spółka nabywa od udziałowców (akcjonariuszy) innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

* spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

* spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

* do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem, że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów)".

Zdaniem Wnioskodawcy, aby uznać daną transakcję za wymianę udziałów (akcji), o której mowa w art. 24 ust. 8a i 8b u.p.d.o.f., muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1.

Wnioskodawca oraz Spółka Cypryjska jako spółka nabywająca (obejmująca) udziały podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Liechtensteinu, Islandii, Norwegii) opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

2.

w zamian za zbywane udziały (akcje) Wnioskodawca wraz ze Wspólnikiem otrzyma udziały (akcje) Spółki Cypryjskiej jako spółki nabywającej lub udziały (akcje) spółki nabywającej wraz z zapłatą w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej otrzymanych udziałów (akcji), a w razie braku wartości nominalnej ich wartości rynkowej

3.

w wyniku nabycia udziałów (akcji) Spółka Cypryjska jako spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w Spółce, której udziały (akcje) są zbywane albo zwiększy ilość udziałów (akcji), gdy przed transakcją miała już bezwzględną większość praw głosu w tej spółce.

Ad.1

Z analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że stronami transakcji będą: Wnioskodawca (polski rezydent podatkowy) oraz Spółka Cypryjska. Nie ma wątpliwości, co wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, iż Wspólnik, podlega w państwie członkowskim Unii Europejskiej (tj. w Polsce) opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. To samo dotyczy Spółki - podmiotu, którego udziały są przedmiotem wymiany.

Co do Spółki Cypryjskiej zgodnie z art. 24 ust. 8b u.p.d.o.f. przepisy ust. 8a stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy. Załącznik nr 3 w pkt 8 wskazuje na spółki ustanowione według prawa cypryjskiego do których zastosowanie mają art. 23 ust. 1 pkt 38c i art. 24 ust. 8a i 8b ustawy (u.p.d.o.f.). Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka cypryjska jest wymieniona w tym załączniku.

Spółka Cypryjska to spółka działająca w formie prawnej odpowiadającej polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która w rozumieniu cypryjskich przepisów podatkowych będzie spółką kapitałową. Ponadto, jak wskazano w opisie stanu przyszłego Spółka Cypryjska będzie spółką kapitałową, rezydentem podatkowym Republiki Cypru podlegającym opodatkowaniu na Cyprze od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Powyższe oznacza, iż wskazany warunek jest spełniony również w odniesieniu do Spółki Cypryjskiej.

Ad. 2

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, w związku z wniesieniem mniejszości udziałów Spółki do Spółki Cypryjskiej posiadającej już bezwzględną większość udziałów w Spółce i bezwzględną większość praw głosu, Wnioskodawca obejmie w zamian wyłącznie udziały Spółki Cypryjskiej (nie będzie miała miejsce częściowa zapłata w gotówce). Zatem i ten warunek jest spełniony.

Ad. 3

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, w wyniku wskazanej transakcji, Spółka Cypryjska zwiększy ilość udziałów oraz praw głosu w Spółce. Przed jej dokonaniem, Spółka Cypryjska posiadać już będzie bezwzględną większość udziałów w Spółce i bezwzględną większość praw głosu.

Ponieważ spełnione zostaną łącznie wszystkie warunki wynikające z art. 24 ust. 8a u.p.d.o.f., wniesienie przez Wnioskodawcę do Spółki Cypryjskiej mniejszości udziałów w Spółce nie będzie skutkowało przychodem podatkowym po stronie Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, w związku z wniesieniem w formie aportu udziałów w Spółce do Spółki Cypryjskiej, nie powstanie z tego tytułu po stronie Wnioskodawcy przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w wydanej interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 czerwca 2011 r. Nr IPPB1/45-312/11-2/EC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest udziałowcem mniejszościowym w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce a w konsekwencji posiadającym mniejszość praw głosu w tej Spółce. Jako polski rezydent podatkowy Wnioskodawca podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów. Wnioskodawca zamierza wnieść posiadane przez siebie udziały w Spółce w formie wkładu niepieniężnego do spółki z siedzibą na Cyprze, działającej w formie prawnej odpowiadającej polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (limited company), która będzie już na dzień wniesienia aportu większościowym udziałowcem w Spółce. W wyniku tej czynności Spółka Cypryjska zwiększy w rezultacie ilość posiadanych udziałów w Spółce zachowując bezwzględną większość praw głosu. W zamian Wnioskodawca obejmie udziały w spółce cypryjskiej. W związku z opisaną powyżej transakcją Wnioskodawca nie otrzyma zapłaty.

Spółka cypryjska w rozumieniu cypryjskich przepisów podatkowych będzie spółką kapitałową rezydentem podatkowym Republiki Cypru, podlegającym opodatkowaniu na Cyprze od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka Cypryjska jest wymieniona w poz. 8 załącznika nr 3 do u.p.d.o.f. Siedziba Spółki Cypryjskiej będzie znajdowała się na terytorium Cypru. Wnioskodawca nie posiada na terytorium Cypru zakładu ani stałej placówki w rozumieniu postanowień art. 3 ust. 1 lit. h) lub art. 5 Umowy Polska - Cypr.

Z uwagi na powyższe, w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczypospolitą Polską a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523).

W sytuacji uzyskania przychodu z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego zastosowanie znajdzie przepis art. 13 ust. 4 Umowy zatytułowany "Zyski ze sprzedaży majątku", z którego treści wynika, że: "Zyski z przeniesienia tytułu własności majątku, inne niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 niniejszego artykułu, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę".

Czynność wniesienia udziałów polskiej spółki kapitałowej w formie wkładu niepieniężnego do cypryjskiej spółki kapitałowej, która będzie na dzień wniesienia aportu większościowym udziałowcem w polskiej spółce kapitałowej stanowi formę przeniesienia tytułu własności tych udziałów, gdyż w jej wyniku nowym właścicielem udziałów staje się spółka cypryjska. Tym samym spółka cypryjska w zamian za swoje udziały nabędzie inne, dzięki którym zwiększy ilość posiadanych udziałów w polskiej spółce kapitałowej.

W konsekwencji przychód uzyskany z przeniesienia przez Wnioskodawcę tytułu własności udziałów w polskiej spółce kapitałowej na spółkę cypryjską podlegać będzie opodatkowaniu w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy, a więc w Polsce i skutki podatkowe przedmiotowej transakcji należy ocenić w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Artykuł 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ww. ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 9 powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki albo

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Przy ustalaniu wartości ww. przychodu, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ustawy (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym z tytułu objęcia udziałów (akcji) podlega dochód, ustalony w sposób wskazany w art. 30b ust. 2 pkt 5 cytowanej ustawy. Na mocy tego przepisu, dochodem z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część jest różnica pomiędzy wartością nominalną objętych udziałów (akcji) w takich spółkach a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e - osiągnięta w roku podatkowym.

Jednakże na mocy art. 1 pkt 16 lit. e) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) ustawodawca dodał po ustępie 8 przepisu art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowy ustęp 8a i ustęp 8b, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r.

Jak stanowi art. 24 ust. 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., jeżeli spółka nabywa od udziałowców (akcjonariuszy) innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1.

spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2.

spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

- do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem, że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Natomiast stosownie do treści ust. 8b art. 24 ww. ustawy, w przypadku gdy spółka nabywająca lub spółka, której udziały (akcje) są nabywane, nie posiada siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis ust. 8a stosuje się, jeżeli jest ona podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy, lub spółką mającą siedzibę lub zarząd w innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z przepisem art. 13 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym znowelizowaną ustawą, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem:

1.

art. 6 ust. 2 i 2a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,

2.

art. 21b ust. 6 ustawy, o której mowa w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą

- które mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 24 ust. 8a ustawy regulujący wymianę udziałów znajduje się w rozdziale 5 noszącym tytuł "Szczególne zasady ustalania dochodu". To oznacza, że jeżeli wymiany udziałów (akcji) dokonuje się zgodnie z regułami opisanymi w tym przepisie, to będzie miał on pierwszeństwo stosowania przed zasadą ogólną wyrażoną w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy dotyczącą opodatkowania czynności obejmowania udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny. Innymi słowy, nie każde objęcie udziałów (akcji) w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny będzie opisaną w art. 24 ust. 8a ustawy wymianą udziałów (akcji). Jeśli jednak zostaną spełnione przesłanki wymiany udziałów (akcji), to do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych udziałowcom (akcjonariuszom) w zamian za uzyskane od nich udziały (akcje) w innej spółce.

Mając zatem na uwadze uregulowania prawne wynikające z zacytowanego art. 24 ust. 8a oraz ust. 8b art. 24, który w swej treści odsyła do załącznika nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dodanego powołaną powyżej ustawą zmieniającą z dnia 25 listopada 2010 r. Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), zawierającego listę podmiotów, do których zastosowanie mają art. 23 ust. 1 pkt 38c i art. 24 ust. 8a i 8b ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., a także treść przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, iż Wnioskodawca w zamian za udziały polskiej spółki kapitałowej nabył udziały w spółce cypryjskiej, jak również to, że spółką nabywającą udziały będzie spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze utworzona zgodnie z prawem cypryjskim, będąca podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz że w wyniku wniesienia udziałów w polskiej spółce kapitałowej mającej siedzibę na terytorium RP do spółki cypryjskiej, która będzie na dzień wniesienia aportu większościowym udziałowcem w polskiej spółce kapitałowej, spółka cypryjska w zamian za swoje udziały zwiększy ilość posiadanych udziałów w polskiej spółce kapitałowej zachowując bezwzględną większość praw głosu organ podatkowy potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, że przepis art. 24 ust. 8a w związku z art. 24 ust. 8b będzie miał zastosowanie w niniejszej sprawie. Planowana transakcja stanowić będzie wymianę udziałów co skutkować będzie brakiem wystąpienia przychodu podlegającego opodatkowaniu po stronie Wnioskodawcy.

Reasumując, stwierdzić należy, że w przypadku wniesienia przez Wnioskodawcę do spółki kapitałowej mającej siedzibę na Cyprze jako podmiotu wymienionego w załączniku Nr 3 ustawy wkładu niepieniężnego w postaci udziałów spółki kapitałowej mającej siedzibę na terytorium RP, w przypadku, gdy spółka cypryjska (nabywająca udziały) będzie posiadać bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały będą nabywane i w konsekwencji zwiększy ilość udziałów w tej spółce, wartość otrzymanych przez Wnioskodawcę w wyniku wymiany udziałów spółki cypryjskiej nie będzie zaliczona do przychodów Wnioskodawcy.

Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Dodatkowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcie organu podatkowego dotyczące przepisów prawa wydane zostało w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej rozstrzygnięcie organu podatkowego nie jest wiążące dla tut. organu podatkowego. Każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl