IPPB2/415-838/10-2/MK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przyznanych w konkursie fotograficznym, zorganizowanym przez spółkę dla swoich pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-838/10-2/MK Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przyznanych w konkursie fotograficznym, zorganizowanym przez spółkę dla swoich pracowników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród w związku z organizowanym konkursem fotograficznym dla osób będących pracownikami oddziałów Wnioskodawcy oraz pracowników spółek zależnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród w związku z organizowanym konkursem fotograficznym dla osób będących pracownikami oddziałów Wnioskodawcy oraz pracowników spółek zależnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Spółka S.A. zorganizowała konkurs fotograficzny. Konkurs ogłoszony został na stronie internetowej spółki oraz w biuletynie informacyjnym S.A. Uczestnikami konkursu mogą być pracownicy oddziałów S.A oraz pracownicy spółek zależnych. Konkurs nie ma wpływu na podniesienie jakości lub wydajności pracy, nie jest związany z zadaniami zawodowymi uczestników, nie mogą w nim brać udziału fotografowie - profesjonaliści. Nagroda nie stanowi ekwiwalentu za prawa do utworów fotograficznych (każdy z uczestników, nie tylko zwycięzcy, udziela spółce bezpłatnej licencji umożliwiającej opublikowanie zgłoszonych do konkursu zdjęć na stronie internetowej spółki oraz w biuletynie informacyjnym S.A. Zwycięskie zdjęcia wyłonione zostaną do dnia 15 listopada 2010 r. W konkursie przewidziane są następujące nagrody: za 1 miejsce - 750,00 zł, za 2 miejsce - 600,00 zł, za 3 miejsce - 400,00 zł. Do wniosku Spółka załączyła kserokopię tekstu regulaminu konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od nagród, które zostaną przyznane w zorganizowanym przez S.A. konkursie fotograficznym (I edycja konkursu fotograficznego "wakacyjne....") należy zapłacić podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy

Wygrane w zorganizowanym przez S.A. konkursie fotograficznym podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. - Dz. U. Nr 51 z 2010 r., poz. 307 z późn. zm.), gdyż jest to konkurs z dziedziny sztuki, którego uczestnikami mogą być nie tylko pracownicy organizatora, a wartość każdej z nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście, a w pkt 9 - inne źródła.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne, niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i tym samym powyższa ustawa w swoich założeniach daje podstawy prawne, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zorganizowała konkurs fotograficzny, którego uczestnikami będą pracownicy oddziałów S.A oraz pracownicy spółek zależnych. Konkurs nie ma wpływu na podniesienie jakości lub wydajności pracy, nie jest związany z zadaniami zawodowymi uczestników, nie mogą w nim brać udziału fotografowie - profesjonaliści. Wśród uczestników konkursu zostaną wyłonieni laureaci, którym zostaną przyznane nagrody pieniężne. Nagroda za zajęcie pierwszego miejsca wynosi - 750,00 zł, za zajęcie drugiego miejsca - 600,00 zł, za zajęcie trzeciego miejsca - 400,00 zł.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Przy omawianiu konkursów o charakterze przedmiotowym należy wyróżnić co do zasady dwie reguły opodatkowania przychodów w nich uzyskanych. Pierwsza z nich dotyczy przychodów uzyskanych z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, traktowanych jako przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W stosunku do tego rodzaju przychodów stosuje się 20% stawkę kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy) i podlegają one łączeniu z pozostałymi przychodami uzyskanymi przez podatnika w roku podatkowym. Od tak obliczonego dochodu pobiera się - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy - zaliczkę na podatek dochodowy przy zastosowaniu najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Przepis art. 13 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma więc zastosowanie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście - m.in. do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej w tym (przychodów) z tytułu udziału w konkursach z dziedziny (...) kultury i sztuki, co oznacza, że ustawodawca obejmuje tym przepisem wszystkie przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, a więc i przychody z wygranych w konkursach i z tytułu udziału w nich.

Dlatego też przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie ma zastosowania do przychodów zwycięzców konkursów z dziedziny kultury i sztuki, którzy posiadają status artysty lub twórcy i uzyskują przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej.

Natomiast druga reguła opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w konkursach zawarta została w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, iż od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powołanej treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Ponieważ ze zdarzenia przyszłego opisanego w przedmiotowym wniosku wynika, iż konkurs adresowany będzie do osób będących pracownikami oddziałów S.A oraz pracowników spółek zależnych z wyłączeniem, artystów lub twórców (fotografów profesjonalistów) uzyskujących przychody z działalności wykonywanej osobiście, zatem opodatkowania nagród w konkursie opisanym we wniosku należy dokonać stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy.

W związku z tym, że opisane we wniosku nagrody będą przyznawane z tytułu udziału w konkursie z dziedziny sztuki, skierowanym do osób będących pracownikami oddziałów Wnioskodawcy oraz pracowników spółek zależnych i ich wysokość nie przekroczy kwoty 760 zł, korzystają zatem ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Spółce nie będzie ciążył obowiązek naliczania, pobierania i odprowadzania do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku od wydanych nagród.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że dokument dołączony przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawczynię. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od zdarzenia przyszłego mającego wystąpić w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl