IPPB2/415-804/08-4/MG - Zwolnienie z opodatkowania dopłat do wypoczynku zorganizowanego dla pracowników i ich rodzin.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-804/08-4/MG Zwolnienie z opodatkowania dopłat do wypoczynku zorganizowanego dla pracowników i ich rodzin.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2008 r. (data wpływu 15 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłat do wypoczynku zorganizowanego dla pracowników i ich rodzin w części dotyczącej dzieci i młodzieży do lat 18 sfinansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłat do wypoczynku zorganizowanego dla pracowników i ich rodzin w części dotyczącej dzieci i młodzieży do lat 18 sfinansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, wezwano Spółkę pismem z dnia 3 czerwca 2008 r. Nr IPPB2/415-804/08-2/MG do ich uzupełnienia. Spółka uzupełniła wniosek pismem z dnia 10 czerwca 2008 r. (data wpływu 13 czerwca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Spółka ze środków Zakładowego Funduszu Ś... dokonuje, wg zasad określonych w Regulaminie ZFŚ... m.in. dopłat do wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów pracowników i ich rodzin, a w tym także dopłat do wypoczynku na rzecz dzieci i młodzieży do lat 18. Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Spółki daje ponadto wnioskodawcom możliwość ubiegania się o dofinansowanie kosztów przejazdu na ww. wypoczynek.

Zapis Regulaminu w przedmiotowej kwestii jest następujący:

"W przypadku, gdy wnioskodawca zapewnia sobie przejazd we własnym zakresie - dofinansowaniu podlegają, doliczane do kosztów wypoczynku z uwzględnieniem zapisów § 11 ust. 1 Regulaminu (paragraf ten określa wysokość dofinansowania ma osobę uprawnioną, liczoną jako procent ceny skierowania, którego z kolei wysokość jest uzależniona od dochodu na członka rodziny):

a.

koszty przejazdu/przelotu udokumentowane biletami kolejowymi, lotniczymi i autobusowymi, z wyłączeniem biletów komunikacji miejskiej lub

b.

ryczałt na paliwo w wysokości 500 zł (na rodzinę)".

Ryczałt na paliwo jest doliczany do kosztów wypoczynku na podstawie złożonego przez wnioskodawcę oświadczenia, wg wzoru stanowiącego załącznik do Regulaminu. Zgodnie z zapisami Regulaminu ww. ryczałt nie przysługuje, jeżeli koszty dojazdu są wliczone w cenę usługi.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18 są wolne od podatku dochodowego niezależnie od ich wysokości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W stosunku do ryczałtu na paliwo przyznanego na rodzinę (w tym dzieci) korzystającą z wypoczynku zorganizowanego pojawiła się wątpliwość, czy należy dzielić ryczałt na osoby i część przypadającą na dorosłych opodatkować, a część dotycząca dzieci i młodzieży do lat 18 wolna jest od podatku, gdyż korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy ryczałt jest w całości opodatkowany bez względu na to, czy przewożone są dzieci i zwolnienie z cytowanego wyżej artykułu go nie dotyczy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki ryczałt na paliwo na rodzinę w części dotyczącej dzieci i młodzieży do lat 18 nie korzysta ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy ze względu na to, że w przeciwieństwie do faktycznie poniesionych kosztów przejazdu nie da się go udokumentować (jedynym dokumentem jest oświadczenie). Ryczałt ten powinien być w całości przypisany do pracownika-wnioskodawcy i opodatkowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych.

Natomiast w świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b.

z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w r. podatkowym kwoty 760 zł.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypoczynek powinien być zorganizowany,

2.

organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,

3.

wypoczynek powinien przybrać formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych,

4.

dopłata powinna dotyczyć dzieci i młodzieży uczestniczącej w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego r. życia.

Zatem dopłaty do wypoczynku, które spełniają łącznie ww. warunki i są sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podlegają w całości zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy, iż omawiane zwolnienie ma zastosowanie również w przypadku, gdy wypoczynek organizowany jest równocześnie dla dzieci i rodziców, jednakże zwolnieniu od opodatkowania podlega tylko ta część wydatku, która dotyczy dzieci i młodzieży do lat 18.

Należy jednak pokreślić, iż zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa, zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania. Muszą one być interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zgodnie z przyjętym Regulaminem Zakładowego Funduszu Ś...dokonuje dopłat do wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów pracowników i ich rodzin, w tym także dopłat do wypoczynku na rzecz dzieci i młodzieży do lat 18, a także daje możliwość ubiegania się o dofinansowanie kosztów przejazdu na ww. wypoczynek.

W sytuacji gdy wnioskodawca organizuje przejazd na wypoczynek we własnym zakresie i kosztów tych nie dokumentuje m.in. biletami kolejowymi, lotniczymi, autobusowymi, wówczas przysługuje mu ryczałt na paliwo w wysokości 500 zł na rodzinę.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy dopłata do wypoczynku obejmuje także koszty przejazdów związanych z wypoczynkiem, to również ta część korzystać może ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Jednakże, pomimo tego, iż dopłata do wypoczynku, który spełnia wszystkie wymagane przepisem przesłanki niezbędne do przedmiotowego zwolnienia, to warunkiem zastosowania tego zwolnienia będzie odpowiednie udokumentowanie poniesionego wydatku.

W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej sposób prawidłowego dokumentowania poniesionego wydatku. Zatem, aby dofinansowanie do wypoczynku dzieci mogło być zwolnione od podatku należy zastosować ogólną regułę, według której dowodem może być wszystko co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W takiej sytuacji stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, jakimi są oryginalne dowody wpłaty. Pojęcie dowód wpłaty jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem zarówno rachunek lub fakturę VAT wystawioną przez organizatora wypoczynku, przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie, z którego będzie wynikało co najmniej: nazwa i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego wpłata została dokonana (w razie wątpliwości należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy, czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością), tytuł zapłaty (tj. zapłata za wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko), imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty, kwotę i datę dokonania zapłaty). Należy dodać, iż na wnioskodawcy ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dokumentów i udowodnienia prawa do zwolnienia.

Analizując powyższe ustalenia należy stwierdzić, iż przedmiotowym zwolnieniem objęte są tylko rzeczywiste wydatki poniesione przez wnioskujących pracowników, prawidłowo udokumentowane wskazanymi dowodami wpłaty, które to dowody potwierdzają faktycznie poniesiony koszt. Zatem przyznany przez Spółkę ryczałt na paliwo w wysokości 500,00 zł na rodzinę, udokumentowany wyłącznie przedłożonym przez pracownika oświadczeniem, nie wypełnia przesłanki rzeczywistego, faktycznie poniesionego wydatku.

W związku z tym dzielenie przyznanego ryczałtu na ilość osób korzystających z wypoczynku, w celu określenia części przypadającej na dzieci i młodzież do lat 18 jest bezprzedmiotowe, bowiem przyznany na rodzinę ryczałt w całości podlega opodatkowaniu.

W świetle powyższego, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, iż przyznany na rodzinę korzystającą z wypoczynku zorganizowanego ryczałt na paliwo w wysokości 500,00 zł, w części przypadającej na dzieci i młodzież do lat 18 nie korzysta ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie ze stanowiskiem Spółki powinien być w całości przypisany do przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy i opodatkowany łącznie z wynagrodzeniem wypłacanym pracownikowi w danym miesiącu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl