IPPB2/415-802/13-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-802/13-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2014 r. (data nadania 15 stycznia 2014 r., data wpływu 17 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-11 w przypadku przejęcia pracowników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-11 w przypadku przejęcia pracowników.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Polska Spółka X. Sp. z o.o. od 1 lipca 2013 r. przejęła pracowników z sześciu spółek na podstawie art. 231. W miejsce dotychczasowych spółek powstały Oddziały mające nadane własne NIP-y do celów rozliczania ZUS i p.d.o.f.

Nazwy Oddziałów są następujące: Polska Spółka X. Sp. z o.o. Oddział w G., Polska Spółka X Sp. z o.o. Oddział w P, Polska Spółka X. Sp. z o.o. Oddział w T., Polska Spółka X Sp. z o.o. Oddział w W., Polska Spółka X. Sp. z o.o. Oddział we W., Polska Spółka X Sp. z o.o. Oddział w Z oraz Polska Spółka X. Sp. z o.o. (Centrala).

W okresie od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. wielu pracowników zmienia miejsce pracy pomiędzy Oddziałami lub Centralą (Wnioskodawca), która ma także swój NIP inny niż poszczególne Oddziały. Dla wszystkich pracowników pracodawcą jest Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca - Centrala jako pracodawca ma obowiązek wystawić PIT-11 dla pracowników, którzy zmienili miejsce pracy i ich zaliczki na podatek były odprowadzane z dwóch rożnych NIP-ów jeden PIT-11 za 2013 r., czy tylko za okres po zmianie miejsca pracy na Centralę - Wnioskodawcę - czyli np. od 1 sierpnia 2013 r., 15 listopada 2013 r. itp....

Zdaniem Wnioskodawcy, pracownicy przechodzący z Oddziałów powinni mieć PIT-11 wystawiany w Centrali, tj. u Wnioskodawcy za okres po zmianie miejsca pracy z NIP Wnioskodawcy, a za wcześniejszą część roku z Oddziałów z ich NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Pojęcie płatnika zdefiniowane zostało w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.). W świetle jego treści płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna mniemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z przepisami art. 39 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka (Centrala) od 1 lipca 2013 r. przejęła pracowników z sześciu spółek na podstawie art. 231 Kodeksu pracy. W miejsce dotychczasowych spółek powstały oddziały mające nadany własny NIP. W okresie od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. wielu pracowników zmienia miejsce pracy pomiędzy oddziałami lub Centralą, która także ma swój NIP. Dla wszystkich pracowników pracodawcą jest Wnioskodawca.

Odwołując się do treści powołanego przez Spółkę art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), z którego wynika, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5, wywieść należy, że artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną na płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, że obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników w oparciu o przepis art. 231 § 1 ustawy - Kodeks pracy przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Okoliczności powyższe powodują, że przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone m.in. przepisami art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przejmujący pracodawca, winien przekazać podatnikowi oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmującą dane za cały rok podatkowy, czyli za okres od stycznia do grudnia danego roku podatkowego.

Należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca jako pracodawca ma obowiązek wystawienia informacji PIT-11 za cały 2013 r. dla wszystkich pracowników zatrudnionych u Wnioskodawcy, a więc także dla tych, którzy w okresie od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. zmienili miejsce pracy pomiędzy oddziałami lub Centralą (Wnioskodawcą).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl