IPPB2/415-80/09-4/MG - Prawidłowość wystawienia rocznych deklaracji PIT-4R i PIT-8AR dotyczących obecnych i byłych pracowników przejętych w związku z reorganizacją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-80/09-4/MG Prawidłowość wystawienia rocznych deklaracji PIT-4R i PIT-8AR dotyczących obecnych i byłych pracowników przejętych w związku z reorganizacją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data nadania 23 kwietnia 2009 r., data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 15 kwietnia 2009 r. Nr IPPB2/415-80/09-2/MG (data nadania 15 kwietnia 2009 r., data doręczenia 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości wystawienia rocznych deklaracji PIT-4R i PIT-8AR za 2009 rok dotyczących obecnych i byłych pracowników przejętych w związku z reorganizacją z dniem 1 czerwca 2009 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości wystawienia rocznych deklaracji PIT-4R i PIT-8AR za 2009 rok dotyczących obecnych i byłych pracowników przejętych w związku z reorganizacją z dniem 1 czerwca 2009 r..

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Departament Kadr Wnioskodawcy w związku prowadzonymi działaniami zmierzającymi do zmiany statusu prawnego Wnioskodawcy jako pracodawcy - obecnie w strukturze Wnioskodawcy pracodawcą, w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy, jest Centrala, Zakład Usług Gospodarczych i każdy oddział okręgowy, a po wprowadzeniu zmian będzie jeden pracodawca: Wnioskodawca.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. Nr IPPB2/415-80/09-2/MG tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

*

przesłanie pełnomocnictwa lub innego dokumentu potwierdzonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Panią Ewę R,

*

doprecyzowanie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych poprzez wyjaśnienie:

1.

czy deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR dotyczy pracowników, którzy mają być przejęci z dniem 1 czerwca 2009 r. przez Wnioskodawcę.

2.

czy w związku z reorganizacją stosunek pracy z pracownikami jednostek zostanie rozwiązany.

3.

czy nastąpi przejęcie pracowników na mocy art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

4.

czy w związku z reorganizacją nastąpi likwidacja podległych Wnioskodawcy jednostek.

5.

uszczegółowienie, czy podstawą do złożenia zgłoszenia NIP-2 przez Oddziały Okręgowe będą obowiązki oddziału Banku jako podatnika i płatnika, czy tylko obowiązki płatnika.

6.

jakie obowiązki podatkowe (bądź jako płatnika) po reorganizacji będą dotyczyły Oddziałów Banku.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w ustawowym terminie pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) w zakresie udzielonego pełnomocnictwa oraz wyjaśnił:

Ad. 1.

Deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR dotyczy byłych pracowników oddziałów okręgowych (emerytów i rencistów), których obsługa ma być przeniesiona do Centrali Wnioskodawcy. Powyższa deklaracja obejmuje podatek zryczałtowany od dopłat do wczasów.

Ad. 2.

W związku z reorganizacją nie zostanie rozwiązany stosunek pracy z pracownikami.

Ad. 3.

Przejęcie pracowników nastąpi na mocy art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Ad. 4.

W związku z reorganizacją nie nastąpi likwidacja podległych Wnioskodawcy jednostek.

Ad. 5 i 6

W ramach wewnętrznych zmian organizacyjnych Wnioskodawcy związanych z centralizacją zadań kadrowo-płacowych oddziały okręgowe w dalszym ciągu będą pełnić obowiązki podatnika, jak i płatnika, tekst jedn. będą rozliczać i płacić podatek VAT, naliczać podatki (od nieruchomości, opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów, etc.) i opłaty lokalne. Oddziały okręgowe po centralizacji nie będą zawierać umów o pracę oraz umów cywilno - prawnych (o dzieło i zlecenia). W związku z tym nie będą odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiać deklaracji podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca przejmując z dniem 1 czerwca 2009 r. wszelkie obowiązki opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych i składając: PIT-4R i PIT-8AR za 2009 r. powinien być sporządzony przez Departament Kadr za cały Bank... (czyli PIT-4R i PIT-8AR obejmować będzie także okres I-V za oddziały okręgowe i Zakład Usług Gospodarczych),

2.

Czy każda jednostka organizacyjna Wnioskodawcy posługująca się w tej chwili indywidualnym numerem NIP powinna w swoim urzędzie skarbowym złożyć pisemną informację na formularzu NIP-2 o planowanej reorganizacji oraz wycofaniu się z rozliczania w nich podatku dochodowego od osób fizycznych (wszelkie obowiązki opłacania podatku z dniem 1 czerwca przejmuje Centrala Wnioskodawcy).

Odpowiedź na pytanie w pkt 1 wniosku stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.

Wniosek w zakresie pytania w pkt 2 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wnioskodawca przejmując z dniem 1 czerwca 2009 r. wszelkie obowiązki opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych, składając PIT-4R i PIT-8AR za 2009 rok powinien uwzględniać cały Bank i obejmować okres I-V za oddziały okręgowe oraz Zakład Usług Gospodarczych.

Ad. 2

Każda jednostka organizacyjna Wnioskodawcy posługująca się w tej chwili indywidualnym numerem NIP powinna w swoim urzędzie skarbowym złożyć pisemną informację na formularzu NIP-2 o planowanej reorganizacji oraz wycofaniu się z rozliczania w nich podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Pojęcie płatnika zdefiniowane zostało w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W świetle jego treści płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna mniemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

*

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy" są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z ust. 1a tegoż artykułu w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R). W razie zaprzestania przez płatników, o których mowa w art. 31 i 33-35, prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności (art. 38 ust. 1b ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w związku z reorganizacją, przejmie z dniem 1 czerwca 2009 r. obowiązki płatnika podatku dochodowego od przejętych na mocy art. 231 ustawy Kodeks pracy pracowników podległych oddziałów okręgowy i Zakładu Usług Gospodarczych, z którymi dotychczasowy stosunek pracy nie zostanie rozwiązany oraz byłych pracowników (emerytów i rencistów) oddziałów okręgowych podległych dotychczas Wnioskodawcy w zakresie dopłat do wczasów.

Podległe Wnioskodawcy jednostki organizacyjne w związku z reorganizację, która odbędzie się na mocy powołanego we wniosku art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, nie zostaną zlikwidowane

Odwołując się zatem do treści powołanego przez Wnioskodawcę art. 231 ustawy - Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), z którego wynika, iż w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5, wywieść należy, iż artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną na płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, a także obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności art. 231 ustawy - Kodeks pracy oraz art. 93 Ordynacji podatkowej stwierdzić należy, iż ze względu na to, że Wnioskodawca będzie następcą prawnym pracowników podległych jednostek organizacyjnych, z którymi stosunek pracy nie zostanie rozwiązany, a więc obowiązek obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych nie ustanie, lecz przejdzie Wnioskodawcę, który przejmując pracowników wstąpi także w obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego, a więc pobór zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Powyższe okoliczności spowodują, że Wnioskodawca przejmując pracowników podległych jednostek organizacyjnych będzie zobowiązany kontynuować obliczanie zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat wynagrodzeń, a tym samym po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do końca m-ca lutego 2010 r. Wnioskodawca, jako przejmujący pracodawca, winien przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmującą dane za cały rok podatkowy, czyli także za okres od m-ca stycznia do maja 2009 r.

Ustosunkowując się w następnej kolejności do zagadnienia dotyczącego możliwości sporządzenia przez Wnioskodawcę deklaracji rocznej PIT-8AR o zryczałtowanym podatku dochodowym za 2009 rok, która obejmować będzie także okres od m-ca I do V 2009 r., dotyczący pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od dopłat do wczasów wypłacanych emerytom i rencistom przez podległe Wnioskodawcy oddziały okręgowe, których reorganizacja nastąpi z dniem 1 czerwca 2009 r. na mocy art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, należy również zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w tym zakresie.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 tegoż artykułu, w tym osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie natomiast z treścią art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Jak wynika z ust. 1a art. 42 ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę powołane uregulowania prawne oraz treść nakreślonego we wniosku zdarzenia przyszłego, z uwagi na to, że wewnętrzne zmiany organizacyjne Wnioskodawcy związane z centralizacją zadań kadrowo-płacowych odbędą się w oparciu o powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, składana przez Wnioskodawcę deklaracja roczna PIT-8AR za 2009 rok obejmować powinna także okres dotyczący oddziałów okręgowych, które zreorganizowane będą z dniem 1 czerwca 2009 r., czyli okres od m-ca I do m-ca V 2009 r.

Reasumując, Wnioskodawca przejmując z dniem 1 czerwca 2009 r. wszelkie obowiązki opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczące pracowników i byłych pracowników podległych jednostek organizacyjnych, deklaracje roczne PIT-4R i PIT-8AR za 2009 rok jakie Wnioskodawcę zobowiązany będzie sporządzić i przesłać w ustawowym terminie, obejmować powinny także okres I-V 2009 r. dotyczący oddziałów okręgowych i Zakładu Usług Gospodarczych

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl