IPPB2/415-78/08-2/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-78/08-2/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń z tytułu realizacji projektu w ramach programu I III C, finansowanego przez Unię Europejską - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń z tytułu realizacji projektu w ramach programu I III C, finansowanego przez Unię Europejską.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja X w L jest partnerem w projekcie Unii Europejskiej I III C.

Liderem projektu jest ukraiński podmiot.

W ramach partnerskiej umowy lider projektu przekazał na odrębne konto założone przez X dla celów projektu środki na realizację ustalonych w umowie zadań.

Środki przyjmowane w ramach projektu mają służyć pokryciu kosztów biurowych, kosztów podróży oraz wynagrodzeń.

Według interpretacji lidera projektu X nie może pokryć z tych środków podatku dochodowego, ponieważ są to środki pomocowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy polski podmiot (Fundacja X) przy wypłacaniu wynagrodzeń z dotacji Unii Europejskiej T, skierowanej do podmiotu u powinien pokryć z tych środków także podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy są to środki pomocowe UE dla U. U podmiot w ramach umowy przekazał środki na konkretny cel zgodnie z umową (G C -.......) - stąd wynagrodzenia za prace w tym projekcie nie objęte są podatkiem dochodowym RP.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

1.

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Ważnym elementem niniejszego przepisu jest wymóg, iż środki te mają być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe;

2.

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Fundacja X jest partnerem w projekcie Unii Europejskiej I II C. Zarówno projekt, jak pomoc Unii Europejskiej odnoszą się do podmiotu ukraińskiego.

W związku z przystąpieniem nowych państw do Unii Europejskiej uruchomiono programy mające na celu spójność obszarów przygranicznych Unii i nowych sąsiadów na wschodzie oraz południu. Programy te nazwano Programami Sąsiedztwa. Jest to inicjatywa Wspólnotowa mająca na celu wspieranie współpracy przygranicznej zarówno na zewnętrznych, jak i wewnętrznych granicach Unii Europejskiej. Programy te są finansowane przez kraje członkowskie oraz Unię Europejską w formie dopłat bezzwrotnych za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Z uwagi na fakt, iż środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze względów formalnych i proceduralnych przeznaczone są wyłącznie dla krajów Unii Europejskiej, wsparcie w ramach programów na obszarze krajów poza Wspólnotą odbywa się między innymi przy pomocy funduszu T (T A for C of the I S).

T jest to wspólnotowy program pomocy dla byłych republik radzieckich i M - z wyłączeniem L, Ł i E. Fundusz ten przeznaczony jest między innymi dla F R, B, U i M. Program S jest finansowany po stronie polskiej i litewskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), zaś po stronie r., u i b ze środków programu T. Fundusze te są zarządzane odmiennie niż fundusze strukturalne na terenie Unii Europejskiej. Instytucją Kontraktującą jest Delegacja Komisji Europejskiej na U, M i B.

Środki finansowe przeznaczone na finansowanie programu pochodzą z Unii Europejskiej. W przypadku projektów finansowanych z T strona wnioskująca, znajdująca się po zewnętrznej granicy Unii Europejskiej - w przedmiotowej sprawie jest to podmiot u - podpisuje Porozumienie Finansowe z Komisją Europejską, a po otrzymaniu środków finansowych dokonuje ich podziału na poszczególne jednostki.

Projekty lub części projektów finansowane z T są dotowane w formie grantów. Instytucja Kontraktująca, tj. Przedstawicielstwo KE podpisuje z wnioskodawcą umowę grantową, w której określone zostaje dokładnie, na co mają być przeznaczone przekazane sumy dotacji.

Na potrzeby Programu wprowadzono następujące pojęcia:

* Partner Wiodący - jest tożsamy z wnioskodawcą. Jest on odpowiedzialny za przeprowadzenie całego Projektu, koordynację działań między partnerami oraz osiąganie konkretnych produktów i rezultatów Projektu;

* Główny Partner Finansowy - jest on odpowiedzialny za rozliczenie dofinansowania. Podpisuje umowę o dofinansowanie Projektu;

* Partnerzy (inni) - realizują zadania i składają sprawozdania Głównemu Partnerowi Wiodącemu oraz otrzymują za jego pośrednictwem dofinansowania.

W przypadku projektów lub części projektu, współfinansowanej z programu T, Główny Partner Finansowy przekazuje każdemu z partnerów odpowiedni do ich wydatków procent zaliczki płatności pośredniej i płatności końcowej.

Z analizy sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że beneficjentem projektu, do którego skierowana jest bezzwrotna pomoc jest podmiot ukraiński. Projekt będzie realizowany przez partnerów związanych umową partnerską, w tym przez Fundację X. Fundacja posiada wyodrębnione konto, na które Lider projektu przekazuje środki na realizację zadań ustalonych w umowie, tj. G C - E A........ Środki przyjmowane w ramach realizacji projektu mają służyć Fundacji na pokrycie kosztów biurowych, kosztów podróży oraz wynagrodzeń.

Jednocześnie wskazać należy, iż powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia (pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowego z tych źródeł). Przy czym dotacje te powinny być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Kolejnym warunkiem do zwolnienia jest to, aby beneficjent środków był bezpośrednim wykonawcą celu projektu. W przedstawionej we wniosku sytuacji faktycznym beneficjentem jest podmiot ukraiński. Fundacja natomiast otrzymuje dofinansowanie od innego partnera, nie od Komisji Europejskiej.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy dotacja jest kierowana do instytucji znajdującej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (beneficjentem jest inna instytucja, nie Fundacja) nie jest spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego wynagrodzenia osób realizujących cel Projektu, dotowanego z funduszu T, nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl