IPPB2/415-779/12-4/MG - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udzielania rabatu kwotowego uczestnikom programu sprzedaży bezpośredniej towarów oraz obowiązków spółki z o.o., będącej płatnikiem podatku, wynikających z udzielenia tego rabatu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-779/12-4/MG Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udzielania rabatu kwotowego uczestnikom programu sprzedaży bezpośredniej towarów oraz obowiązków spółki z o.o., będącej płatnikiem podatku, wynikających z udzielenia tego rabatu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data nadania 12 listopada 2012 r., data wpływu 15 listopada 2012 r.) na wezwanie tut. organ z dnia 26 października 2012 r. Nr IPPB2/415-779/12-2/MG (data nadania 29 października 2012 r., data doręczenia 5 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udzielania rabatu kwotowego uczestnikom Programu oraz wynikających z tego tytułu obowiązków Spółki, jako płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udzielania rabatu kwotowego uczestnikom Programu oraz wynikających z tego tytułu obowiązków Spółki, jako płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (zwana dalej "Spółką" lub "Wnioskodawcą) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży bezpośredniej towarów. Sprzedaż towarów odbywa się za pośrednictwem przedstawicieli, w oparciu o różnego rodzaju Programy Sprzedaży (stałe lub czasowe).

Spółka rozważa dokonać zmian w istniejącym programie sprzedaży pod nazwą "B." takich, aby program wyglądał jak w opisie poniżej.

W ramach programu B. Spółka zamierza sprzedawać niektóre swoje produkty, tj. kosmetyki, biżuterię, zegarki oraz suplementy diety. Okresem rozrachunkowym dla programu B. jest tzw. ZM. składający się z czterech następujących po sobie tygodni.

Program B. można podzielić na dwie części:

a.

Część konsumencką

b.

Część managerską

Warunkiem przystąpienia do części promotorskiej B. będzie wypełnienie deklaracji promotorskiej (deklaracja papierowa bądź elektroniczna). Promotor będzie miał prawo nabywania w systemie rabatów produktów oferowanych w ramach programu B.

Warunkiem przystąpienia do części managerskiej B. będzie podpisanie umowy precyzującej warunki współpracy pomiędzy Managerem a Spółką. Manager posiadał będzie uprawnienia takie same jak Promotor plus otrzyma możliwość otrzymywania wynagrodzenia prowizyjnego.

W dalszej części Managerowie oraz Promotorzy będą zwani łącznie Uczestnikami Programu.

Uczestnikami Programu mogą być osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, jak również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W zakresie niniejszego wniosku Spółka składa pytanie w zakresie jedynie osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, dla których Spółka mogłaby okazać się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne.

Każdy Uczestnik Programu będzie miał prawo zachęcić inne osoby do uczestnictwa w B., i w zależności od statusu (Promotor lub Manager) i rangi czerpać korzyści i doświadczać przywilejów. Zachęceni Uczestnicy mogą również zachęcać inne osoby doprowadzając w ten sposób do rozwoju Programu Sprzedaży i tworzenia Grupy Uczestnika. Grupę danego Uczestnika tworzą osoby osobiście zachęcone przez Uczestnika (poziom L1), plus wszystkie osoby zachęcone przez te osoby zachęcone (poziom L2), plus osoby zachęcone przez osoby z poziomu L2 (poziom L3) itd.

Spółka wyróżniać będzie rangi dla Uczestników Programu. Rangi będą identyczne dla Promotorów i Managerów. Uczestnik może osiągnąć rangę: Zwykły, Brązowy, Srebrny, Złoty, Platynowy i Diamentowy. Każdorazowo ranga uzależniona będzie od jednoczesnego spełnienia określonych warunków dotyczących:

a.

Wartości zamówień samego Uczestnika Programu

b.

Wartość zamówień wszystkich osób tworzących Grupę Uczestnika

c.

Ilości aktywnych Uczestników zachęconych bezpośrednio przez danego Uczestnika

d.

Wartości zamówień Uczestników zachęconych bezpośrednio przez danego Uczestnika

e.

Posiadanie w Grupie Uczestnika określonej ilości Uczestników z określoną rangą

Są to więc kryteria, które spełnić musi dany Uczestnik osobiście (wartość zamówień samego Uczestnika Programu), oraz kryteria, które muszą zostać spełnione przez Grupę Uczestnika (warunki określonego w punktach b-e powyżej). Każdemu Uczestnikowi bez spełnienia żadnych warunków należy się jedynie ranga Promotora Zwykłego bądź odpowiednio Managera Zwykłego. Rangi managerskie i promotorskie nie są dane raz na zawsze. Przydzielane są każdorazowo na następny ZM. po spełnieniu wyżej określonych warunków w poprzednim ZM.

Część Promotorska

Wysokość rabatu dla Promotorów uzależniona jest od wielkości składanego zamówienia, łącznej wartości historycznie złożonych zamówień w ramach programu B. oraz rangi Promotora.

Rabaty przyznawane Promotorom wyglądają następująco:

Wartość pojedynczegozamówienia (pln) Wartość historycznazłożonych zamówień Promotor Zwykły Promotor Brązowy Promotor Srebrny Promotor Złoty Promotor Platynowy Promotor Diamentowy

2.000-... 20.000-... 40% 40%

600- 1999

200- 599

...- 199 6.000- 19.999

2.000- 5.999

...- 2.000

30%

20%

10%

30%

Ponadto Spółka w celu nagradzania lojalnych i aktywnych Promotorów udziela dodatkowego rabatu (dalej "bonus klubowy"). Bonus Klubowy jest to rabat kwotowy przysługujący Uczestnikowi Programu, który w ZM. poprzedzającym ZM., w którym nalicza się Bonus Klubowy, miał status Aktywnego Uczestnika (tzn. dokonał zakupu produktów). Bonus Klubowy nie może być wykorzystany w inny sposób niż jako rabat przy zakupie, nie może być wymieniony na gotówkę lub jakiekolwiek inne świadczenia. Bonus Klubowy ustalany jest w okresach obejmujących ZM.e i naliczany każdorazowo pierwszego dnia roboczego każdego ZM.a.

Wielkość Bonusu Klubowego stanowi ustalony procent Ceny Katalogowej Produktów zakupionych przez osoby zachęcone przez Promotora w ZM. poprzedzającym ZM., w którym przeprowadza się naliczenie. Podstawą naliczenia Bonusu Klubowego nie jest więc obrót samego Promotora - lecz obrót osób bezpośrednio przez niego zachęconych z poziomu L1. Bonusu Klubowego nie nalicza się, jeśli Promotor nie był w zeszłym ZM. aktywny (nie dokonał zakupu). Wykorzystanie zgromadzonych Bonusów Klubowych odbywa się poprzez pomniejszenie Ceny Katalogowej Produktu nabywanego w zamówieniu Promotora. Promotor gromadzi Bonusy Klubowe i on decyduje, kiedy, przy jakim zamówieniu oraz w jakiej wysokości realizuje Bonus Klubowy.

(Bonus Klubowy w PLN) = (odpowiedni wskaźnik procentowy) x (podstawa naliczenia Bonusu)

Podstawą naliczenia Bonusu Klubowego są zrealizowane zamówienia Promotorów i Managerów bezpośrednio zachęconych (poziom L1) mających rangę Zwykły lub Brązowy. Podstawą naliczenia Bonusu Klubowego dla Promotora Zwykłego są wyłącznie zamówienia Promotorów i Managerów bezpośrednio zachęconych (poziom L1) mających rangę Zwykły.

Wskaźniki procentowe uzależnione są od rangi Promotora, rabatu osobistego Promotora, któremu nalicza się Bonus Klubowy oraz rabatu udzielonego przy zakupie Uczestnika z poziomu L1 (zakup z którego nalicza się Bonus Klubowy).

Tabela wskaźników procentowych zaprezentowana jest poniżej:

Rabatzastosowany przy zamówieniu, z którego wyliczasię Bonus Klubowy (wyliczany z zamówienia Uczestnika zpoziomu L1) PromotorZwykły PromotorBrązowy Promotorzy z rangąSrebrny i wyższą, którym przysługuje rabat osobisty 30% Promotorzy z rangąSrebrny i wyższą, którym przysługuje rabat osobisty 40%

10%

7%

10% 20% 30%

20% 10% 20%

30% 0% 10%

40% 0% 0%

Jak widać Promotor Brązowy, otrzyma większą ilość Bonusów Klubowych niż Promotor Zwykły. Promotorzy z rangą Srebrny bądź wyższą mogą otrzymać zarówno większą ilość Bonusów Klubowych (maksymalny wskaźnik procentowy to 30%) jak również mogą nie otrzymać ich wcale (wskaźnik procentowy 0%). Wielkość naliczonego Bonusu Klubowego zależy więc między innymi od rangi.

Naliczony Bonus Klubowy wygasa:

a.

po okresie 13 pełnych Z. Miesięcy liczonych od ZM.a następującego po ZM., w którym rozpoczęto naliczanie Bonusu Klubowego

b.

w momencie wystąpienia Promotora lub Managera z B. lub jego wykluczenia z Programu

c.

z dniem zakończenia Programu

Część Managerska

Wysokość rabatu dla Managerów uzależniona jest od wielkości składanego zamówienia, łącznej wartości historycznie złożonych zamówień w ramach programu B. oraz rangi Managera.

Rabaty przyznawane Managerom wyglądają następująco:

Wartość pojedynczegozamówienia (pln) Wartość historycznazłożonych zamówień Promotor Zwykły Promotor Brązowy Promotor Srebrny PromotorZłoty PromotorPlatynowy PromotorDiamentowy

2.000-... 20.000-... 40% 40%

600- 1999

200- 599

...- 199 6.000- 19.999

2.000- 5.999

...- 2.000 30%

20%

10% 30%

Ponadto Spółka w celu nagradzania lojalnych i aktywnych Managerów udziela dodatkowego rabatu (dalej "bonus klubowy"). Bonus Klubowy jest to rabat kwotowy przysługujący Uczestnikowi Programu, który w ZM. poprzedzającym ZM., w którym nalicza się Bonus Klubowy, miał status Aktywnego Uczestnika (tzn. dokonał zakupu produktów). Bonus Klubowy nie może być wykorzystany w inny sposób niż jako rabat przy zakupie, nie może być wymieniony na gotówkę lub jakiekolwiek inne świadczenia. Bonus Klubowy ustalany jest w okresach obejmujących ZM.e i naliczany każdorazowo pierwszego dnia roboczego każdego ZM.a.

Wielkość Bonusu Klubowego stanowi ustalony procent Ceny Katalogowej Produktów zakupionych przez osoby zachęcone przez Managera w ZM. poprzedzającym ZM., w którym przeprowadza się naliczenie. Podstawą naliczenia Bonusu Klubowego nie jest więc obrót samego Managera - lecz obrót osób bezpośrednio przez niego zachęconych z poziomu L1. Bonusu Klubowego nie nalicza się, jeśli Manager nie był w zeszłym ZM. aktywny (nie dokonał zakupu). Wykorzystanie zgromadzonych Bonusów Klubowych odbywa się poprzez pomniejszenie Ceny Katalogowej Produktu nabywanego w zamówieniu Managera. Promotor gromadzi Bonusy Klubowe i on decyduje, kiedy, przy jakim zamówieniu oraz w jakiej wysokości realizuje Bonus Klubowy.

(Bonus Klubowy w PLN) = (odpowiedni wskaźnik procentowy) x (podstawa naliczenia Bonusu)

Podstawą naliczenia Bonusu Klubowego są zrealizowane zamówienia Promotorów i Managerów bezpośrednio zachęconych (poziom L1) mających rangę Zwykły lub Brązowy. Podstawą naliczenia Bonusu Klubowego dla Managera Zwykłego są wyłącznie zamówienia Promotorów i Managerów bezpośrednio zachęconych (poziom L1) mających rangę Zwykły.

Wskaźniki procentowe uzależnione są od rangi Managera, rabatu osobistego Managera, któremu nalicza się Bonus Klubowy oraz rabatu udzielonego przy zakupie Uczestnika z poziomu L1 (zakup z którego nalicza się Bonus Klubowy).

Tabela wskaźników procentowych zaprezentowana jest poniżej:

Rabatzastosowany przy zamówieniu, z którego wyliczasię Bonus Klubowy (wyliczany z zamówienia Uczestnika zpoziomu L1) Promotor Zwykły Promotor Brązowy Promotorzy z rangąSrebrny i wyższą, którym przysługuje rabat osobisty 30% Promotorzy z rangąSrebrny i wyższą, którym przysługuje rabat osobisty 40%

10%

7% 10% 20% 30%

20% 10% 20%

30% 0% 10%

40% 0% 0%

Jak widać Manager Brązowy, otrzyma większą ilość Bonusów Klubowych niż Manager Zwykły. Managerzy z rangą Srebrny bądź wyższą mogą otrzymać zarówno większą ilość Bonusów Klubowych (maksymalny wskaźnik procentowy to 30%) jak również mogą nie otrzymać ich wcale (wskaźnik procentowy 0%). Wielkość naliczonego Bonusu Klubowego zależy więc m.in. od rangi.

Naliczony Bonus Klubowy wygasa:

a.

po okresie 13 pełnych Z. Miesięcy liczonych od ZM.a następującego po ZM., w którym rozpoczęto naliczanie Bonusu Klubowego

b.

w momencie wystąpienia Promotora lub Managera z B. lub jego wykluczenia z Programu

c.

z dniem zakończenia Programu

Managerowie, w odróżnieniu od Promotorów, otrzymują również prowizję. Wysokość prowizji uzależniona jest od rangi Managera oraz od obrotu poszczególnych poziomów Grupy Managera (obrotu poziomu L1, poziomu L2 itd.). Manager otrzymywać będzie prowizję naliczaną według wzoru:

= x + x + x +.....

Im wyższą rangę będzie miał Manager tym wyższe wskaźniki zostaną zastosowane i wyższą otrzyma prowizję. Manager w swojej Grupie może mieć osoby będące Managerami oraz Promotorami. Spółka chce honorować fakt zachęcenia osoby do Programu B. Dlatego też, jeśli ktoś jako Promotor zachęci nową osobę (lub osoby) do uczestnictwa w Programie, i zdecyduje się przekwalifikować na managera, to Spółka uwzględni w Grupie Managera osoby zachęcone przez tą osobę jako Promotora.

Manager otrzymuje wynagrodzenie - prowizję - za aktywność grupy Managera, tj. za fakt, iż zachęcone przez niego osoby nabywają produkty w programie sprzedaży "B.". Motywuje to Managera do zachęcania nowych osób do przystąpienia do programu i zakupu produktów Z., co wprost wpływa na wzrost sprzedaży u Wnioskodawcy. Tego typu prowizja nie jest natomiast przyznawana za to, że Manager kupuje lub sprzedaje dalej produkty Z. Spółka nie posiada nawet informacji, czy Manager odprzedaje nabyte towary, czy wykorzystuje je na potrzeby własne.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem z dnia 26 października 2012 r. Nr IPPB2/415-779/12-2/MG (data nadania 29 października 2012 r., data doręczenia 5 listopada 2012 r.), na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wyjaśnienie:

1.

czy Wnioskodawcę z Promotorami łączy stosunek prawny, jeżeli tak to prosi się o wskazanie jaki.

2.

czy Promotorzy, jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nabywają produkty Wnioskodawcy na własne potrzeby.

3.

jaki stosunek prawny łączy Wnioskodawcę z Managerami (np. umowa zlecenia, umowa o dzieło itp.).

4.

czy wynagrodzenie dla Managera stanowi jedynie prowizja, czy też udzielany przez Wnioskodawcę rabat.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data nadania 12 listopada 2012 r., data wpływu 15 listopada 2012 r.), w którym m.in. wyjaśnił, iż:

1.

Z Promotorami nie łączyłby Spółki żaden stosunek prawny typu: umowa o pracę, umowa o dzieło, ani też umowa zlecenia. Promotorzy przystąpiliby jedynie do programu poprzez akceptację regulaminu, wypełnienie deklaracji promotorskiej i nabywaliby produkty jako osoby fizyczne - konsumenci.

2.

Założeniem Programu, w części dotyczącej sprzedaży Promotorom, jest to, aby Promotor nabywał towary na potrzeby własne. Dlatego też, część Programu B. dotycząca Promotorów, nazywa się częścią konsumencką. Spółka dodała, że nie ma jednak możliwości skontrolowania, na jakie cele Promotor będzie przeznaczał zakupione towary.

3.

Jeśli chodzi o opisywany we wniosku program sprzedażowo - lojalnościowy B., to w ramach tegoż programu, z Menedżerami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, łączyłaby Spółkę tzw. "zwykła umowa zlecenia", o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4.

Wynagrodzenie dla Menedżera (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) stanowi jedynie prowizja. Rabat realizowany jest natomiast w momencie dokonywania zakupów, tzn. nie jest możliwy do otrzymania bez zakupu towarów. Nie stanowi więc wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Pytanie Nr 1.

Czy udzielając nagrody w postaci Bonusu Klubowego (rabatu kwotowego) Promotorowi (osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej) Spółka będzie zobowiązana, na podstawie art. 42a w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wystawienia Informacji PIT-8C.

Pytanie Nr 2.

Czy kwoty obliczone jako różnica w rabatach udzielanych dla Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą) oraz dla Promotorów Zwykłych i Brązowych, należy uznać za przychody Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą) z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy Spółka będzie zobowiązana, na podstawie art. 42a w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wystawienia informacji PIT-8C dla Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą).

Pytanie Nr 3.

Czy udzielając "nagrody" w postaci Bonusu Klubowego (rabatu kwotowego) Managerowi (osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej), Spółka będzie zobowiązana, jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 1a w związku z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczyć do przychodów Managera - z działalności wykonywanej osobiście - wartość Bonusu Klubowego i dokonać poboru zaliczki od wartości takiego Bonusu.

Pytanie Nr 4.

Czy Spółka będzie zobowiązana jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 1a w związku z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczyć do przychodów Managera Srebrnego (lub wyższego rangą) z działalności wykonywanej osobiście i dokonywać poboru zaliczek od kwot, obliczonych jako różnica w rabatach udzielanych dla Managerów Srebrnych (i wyższych rangą) oraz Managerów Zwykłych i Brązowych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. pytanie Nr 1.

Zdaniem Spółki, udzielenie nagrody w postaci Bonusu Klubowego (rabatu kwotowego) Uczestnikowi Programu - Promotorowi o statusie osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, przyznawanej każdemu Uczestnikowi, który spełnił określone warunki, nie spowoduje powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc powyższe pod uwagę oraz art. 42a ww. ustawy, Spółka nie ma obowiązku w takim przypadku wystawienia informacji PIT-8C, ponieważ u Promotora nie występuje przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Bonus Klubowy skierowany jest do każdego możliwego odbiorcy (nie ma tu ograniczonego kręgu odbiorców). Bonus Klubowy nie służy generowaniu zysków dla Uczestników B., nie dochodzi do wypłaty żadnych świadczeń. Promotor jest osobą, która uczestniczy w Programie B. wyłącznie poprzez nabywanie produktów Spółki, zaś Bonus Klubowy jest elementem systemu rabatów przysługujących Promotorowi. Bonus klubowy:

a.

Udzielany jest tylko tym Promotorom, którzy w poprzednim ZM. dokonali zakupów, byli więc lojalnymi klientami Spółki

b.

Wielkość Bonusu Klubowego zależy co prawda od wielkości zakupów osób zachęconych przez Promotora, ale jest to jedynie mechanizm obliczenia wartości rabatu.

Bonusu Klubowego nie można zamienić na żadne świadczenie w pieniądzu, usługach itp. Bonus Klubowy realizowany jest wyłącznie przy zakupie produktów, czyli jest formą rabatu.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są tzw. inne źródła.

Stosownie do przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie zwrotu "w szczególności" wskazuje, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty a wymienione w nim są jedynie przykładowe przychody z tego źródła. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł jest każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, w tym z innych źródeł, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku. Jednakże należy mieć na uwadze, iż zastosowanie w stosunku do osoby fizycznej ulgi w postaci, np. rabatu, upustu, bonifikaty, przez uprawniony do tego podmiot, nie oznacza, że osoba ta zawsze uzyskuje z tego tytułu przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazano powyżej, w ramach B., Spółka udziela rabatu kwotowego (Bonusu Klubowego) Uczestnikom, którzy w poprzednim ZM. dokonali zakupów, byli więc lojalnymi klientami Spółki. Termin "rabat", zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza "zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głownie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust" (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. "Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) - jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, to w rezultacie zapłacona kwota dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru. Przy czym w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż ma prawo do skierowania do określonej grupy klientów oferty sprzedaży określonych towarów (w określonych warunkach) po obniżonych cenach. Z oferty Spółki będą mogli skorzystać wszyscy potencjalni nabywcy - Promotorzy, a wysokość rabatów będzie uzależniona również od aktywności Promotorów, tj. od wielkości składanego zamówienia. Przy ww. ofercie rabatowej, przyznane Promotorom świadczenie w postaci rabatu nie będzie miało indywidualnego charakteru. Przyznanie rabatu będzie w takiej sytuacji czynnością neutralną podatkowo, tj. nie spowoduje powstania przychodu po stronie Uczestników. W związku z powyższym, na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek sporządzenia dla Promotorów, uzyskujących rabaty i Bonusy Klubowe, informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. informacji PIT-8C.

Ad. pytanie Nr 2.

Zdaniem Spółki, kwoty obliczone jako różnica w rabatach udzielanych dla Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą) oraz dla Promotorów Zwykłych i Brązowych, nie stanowią przychodów Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą) z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwentnie, Spółka nie będzie zobowiązana, na podstawie art. 42a w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wystawienia Informacji PIT-8C dla Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą).

Dla Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą) przysługuje rabat minimum 30% na składane zamówienia produktów, niezależnie od wielkości tego zamówienia. Z minimalnego rabatu na takich warunkach nie korzystają Promotorzy niższych rang. Promotor Zwykły i Brązowy musi najpierw "wykorzystać" rabat 10% i 20% (zgodnie z prezentowaną we Wniosku tabelką).

Udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. "Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. ocenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, to w rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru. Przy czym w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie. W omawianej sytuacji każdy Promotor Srebrny (i wyższy rangą) otrzymuje rabat minimalny w wysokości 30% a każdy Promotor Zwykły i Brązowy otrzymuje minimalny rabat w wysokości 10%, a potem 20%. Takie będą bowiem ustalone zasady przyznawania rabatów w opisywanym programie sprzedażowo - lojalnościowym. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż każdy z Promotorów niższej rangi może w każdym czasie podwyższyć swoją rangę, poprzez aktywne działania w programie. W tej sytuacji nie można byłoby stwierdzić, iż określonemu Promotorowi Srebrnemu (i wyżej) przysługuje wyższy rabat niż określonemu Promotorowi Zwykłemu lub Brązowemu.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż z oferty Spółki będą mogli skorzystać wszyscy Promotorzy, a wysokość rabatów będzie uzależniona jedynie od aktywności Promotorów.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, różnica pomiędzy rabatem "minimalnym", przyznanym Promotorom Srebrnym (i wyższym rangą) oraz rabatem "minimalnym" przyznanym Promotorom Zwykłym i Brązowym, nie stanowi dla Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą) przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwentnie, Spółka nie będzie zobowiązana, na podstawie art. 42a w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wystawienia informacji PIT-8C dla Promotorów Srebrnych (i wyższych rangą).

Ad. pytanie Nr 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielając "nagrody" w postaci Bonusu Klubowego (rabatu kwotowego) Managerowi, Spółka nie będzie zobowiązana, jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 1a w związku z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczać do przychodów Managera wartości Bonusu Klubowego i nie będzie musiała dokonywać poboru zaliczek od wartości takiego Bonusu.

Bonus Klubowy skierowany jest do każdego możliwego odbiorcy (nie ma tu ograniczonego kręgu odbiorców). Bonus Klubowy nie służy generowaniu zysków dla Uczestników B., nie dochodzi do wypłaty żadnych świadczeń. Manager jest osobą, która uczestniczy w Programie B. w celu nabywania produktów oferowanych przez Spółkę w systemie rabatów. Niezależnie od możliwości nabywania produktów w systemie rabatów, Manager otrzymuje (inaczej niż Promotor) wynagrodzenie - prowizję za aktywne zachęcanie osób do uczestnictwa w programie B. Bonus Klubowy jest jednym z elementów systemu rabatów, gdyż:

a.

Udzielany jest tylko tym Managerom, którzy w poprzednim ZM. dokonali zakupów, byli więc lojalnymi klientami Spółki

b.

Wielkość Bonusu Klubowego zależy co prawda od wielkości zakupów osób zachęconych przez Managera, ale jest to jedynie mechanizm obliczenia wartości rabatu.

Bonusa Klubowego nie można zamienić na żadne świadczenie w pieniądzu, usługach itp. Bonus Klubowy realizowany jest wyłącznie przy zakupie produktów, czyli jest formą rabatu, Bonus Klubowy nie jest wynagrodzeniem dla Managera, a skoro nie jest wynagrodzeniem, to nie może stanowić przychodu Managera z tytułu umowy łączącej Managera i Spółkę. Takim wynagrodzeniem jest dla Managera prowizja.

Manager to osoba fizyczna, które nie chce być wyłącznie konsumentem, nabywającym produkty na własne potrzeby, ale chce również zarabiać. W takiej sytuacji Manager podpisywać będzie ze Spółką stosowną umowę dotyczącą świadczenia usług na rzecz Spółki. Z punktu widzenia prawa cywilnego do takiej umowy stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia. Taka osoba będzie nazywana w nomenklaturze tego programu sprzedażowego Spółki "Managerem". Managerem może być zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jak i osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej. Niniejszy Wniosek i pytania w nim zawarte dotyczą jednakże jedynie Managerów będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej.

Na podstawie ww. umowy zlecenia Manager (osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej) nie będzie jednak ani pośredniczył w sprzedaży produktów Spółki, ani dokonywał zakupów i sprzedaży produktów we własnym imieniu. Spółka nie będzie miała informacji, czy Manager dokonuje dalszej ich odprzedaży produktów, czy też wykorzystuje zakupione produkty na własne potrzeby.

Prowizja (wynagrodzenie), którą ma otrzymać Manager nie jest związana z późniejszą sprzedażą produktów przez Managera. W tym programie sprzedaży (B.), Manager ma otrzymywać wynagrodzenie w postaci prowizji, jedynie za to, że zachęci inne osoby do przystąpienia do tegoż programu, a zachęcone przez niego osoby (zarówno Promotorzy jak i Managerowie) będą aktywnie dokonywały zakupów produktów Spółki w ww. programie B. Ten system sprzedaży ma bowiem zostać stworzony po to, aby osoby do niego przystępujące aktywnie dokonywały zakupów i zachęcały inne osoby do przystępowania do programu i dokonywania takiż zakupów produktów Spółki. Jak wynika z powyższego, Manager będzie otrzymywał prowizję z tytułu zachęcenia innych osób do przystąpienia do programu, a prowizja będzie obliczana w oparciu o wolumen zakupów, dokonywanych przez osoby osobiście zachęcone przez Managera (oraz osoby zachęcone przez wcześniej zachęcone osoby tzw. "grupa Managera"). Prowizja (wynagrodzenie) otrzymywana przez Managera będzie wypłacana niezależnie od rabatów udzielanych Managerowi przy dokonywanych przez niego zakupach produktów, m.in. niezależnie od udzielenia Bonusu Klubowego.

Innymi słowy, udzielenie rabatu - Bonusu Klubowego - Managerowi jest kwestią niezależną od otrzymania prowizji przez Managera.

W przeciwieństwie do Bonusu Klubowego (dodatkowy rabat) prowizja wypłacana jest zgodnie z harmonogramem naliczania i wypłaty prowizji, co oznacza, iż nie jest realizowana w momencie dokonywania zakupu produktów (tak jak w Bonusie).

Podobieństwo pomiędzy Bonusem Klubowym i naliczonym wynagrodzeniem prowizyjnym dotyczy jedynie mechanizmu naliczenia. W przypadku Bonusu Klubowego podstawą naliczenia jest obrót osób bezpośrednio zachęconych (poziom L1), zaś w przypadku wynagrodzenia prowizyjnego - podstawą naliczenia prowizji jest obrót całej grupy (poziomy L1, L2, L3 itd.).

Wobec powyższego Spółka uważa iż jedynie prowizja wypłacana w oparciu o ww. umowę zlecenia (świadczenia usług), która obliguje Managera do stałego zachęcania osób do przystępowania do programu B. oraz do dokonywania zakupów produktów Spółki, stanowi przychód Managera z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast Bonus Klubowy, jako rabat udzielany każdemu Managerowi, spełniającemu określone w programie warunki, nie stanowi dla Managera przychodu z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwentnie, Spółka nie będzie płatnikiem obowiązanym do obliczenia i pobrania od zleceniobiorcy (Managera) zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości zrealizowanego przez Managera Bonusu Klubowego.

Ad. pytanie Nr 4.

Zdaniem Spółki nie będzie ona zobowiązana jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 1a w związku z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczyć do przychodów Managera Srebrnego (lub wyższego rangą) z działalności wykonywanej osobiście i dokonywać poboru zaliczek od kwot, obliczonych jako różnica w rabatach udzielanych dla Managerów Srebrnych (i wyższych rangą) oraz Managerów Zwykłych i Brązowych.

Dla Managerów z rangą Manager Srebrny (i wyżej), przysługuje rabat minimum 30% na składane zamówienia produktów, niezależnie od wielkości tego zamówienia. Z minimalnego rabatu na takich warunkach nie korzystają managerowie niższych rang. Manager Zwykły i Brązowy musi najpierw "wykorzystać" rabat 10% i 20% (zgodnie z prezentowaną we Wniosku tabelką). Jak zaznaczono w stanowisku Spółki, dotyczącym pytania Nr 3 (powyżej), udzielenie Managerowi rabatu na zakup produktów jest kwestią odrębną i niezależną od otrzymania przez niego wynagrodzenia - prowizji. Udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. "Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) - jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, to w rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru. Przy czym w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie. W omawianej sytuacji, każdy Manager Srebrny (i wyższy rangą) otrzymuje rabat minimalny w wysokości 30%, a każdy Manager Zwykły i Brązowy otrzymuje minimalny rabat w wysokości 10%, a potem 20%. Takie będą bowiem ustalone zasady przyznawania rabatów w opisywanym programie sprzedażowo - lojalnościowym. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż każdy z Managerów niższej rangi może w każdym czasie podwyższyć swoją rangę poprzez aktywne działania w programie. W tej sytuacji nie można byłoby stwierdzić, iż określonemu Managerowi Srebrnemu (i wyżej) przysługuje wyższy rabat niż określonemu Managerowi Zwykłemu lub Brązowemu.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż z oferty rabatowej Spółki będą mogli skorzystać wszyscy Managerowie, a wysokość rabatów będzie uzależniona jedynie od aktywności Managerów.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, różnica w rabacie "minimalnym", przyznanym Managerom Srebrnym (i wyższym rangą) oraz w rabacie "minimalnym" przyznanym Managerom Zwykłym i Brązowym, nie stanowi dla Managerów Srebrnych (i wyższych rangą) przychodu z działalności wykonywanej osobiście (o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W związku z powyższym, Spółka nie będzie w tym przypadku płatnikiem obowiązanym do obliczenia i pobrania od zleceniobiorcy (Managera) zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczonej na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od ww. różnicy w rabatach dla Managerów.

Należy dodać, iż Manager otrzymuje rangę po spełnieniu określonych warunków. Wśród tych warunków są warunki dotyczące Grupy Managera, aktywności osób w tej Grupie, obrotu realizowanego przez Grupę, obrotu realizowanego przez osoby bezpośrednio zachęconego przez Managera. Warunki te gwarantują, iż Manager Srebrny i Managerowie wyższej rangi są zaangażowani w rozwijanie swojej działalności w ramach B. Większy rabat "minimalny" ma stanowić dla nich dodatkową zachętę do działania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl