IPPB2/415-777/09-2/AS - Obowiązki spółki jako płatnika w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom spółki osobom fizycznym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-777/09-2/AS Obowiązki spółki jako płatnika w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom spółki osobom fizycznym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka T jest publiczną spółką prawa polskiego notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w W. W kolejnych latach Spółka planuje w przyszłości wypłacać akcjonariuszom dywidendę z zysku netto osiągniętego przez Spółkę w danym roku podatkowym. Transakcja wypłaty dywidendy zostanie rozliczona poprzez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. (centralną instytucję odpowiedzialną za prowadzenie i nadzorowanie systemu depozytowo - rozliczeniowego w zakresie obrotu papierami wartościowymi). Zgodnie z § 81 w związku z § 79 ust. 1 Regulaminu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (KDPW) - Krajowy Depozyt organizuje proces realizacji zobowiązań emitentów wobec właścicieli papierów wartościowych, w sposób umożliwiający wykonanie obowiązków ciążących na podatnikach i płatnikach właściwych podatków, zobowiązań. Na podstawie § 128 Szczegółowych Zasad Działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. (załącznik do uchwały Zarządu KDPW SA) - Krajowy Depozyt oraz uczestnicy bezpośredni (uprawnione podmioty prowadzące działalność maklerską) przekazują emitentowi informacje niezbędne do wykonania obowiązków płatnika, ale tylko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Z § 128 ust. 1 tego dokumentu wynika, że funkcję płatnika w odniesieniu do osób fizycznych pełnią uczestnicy bezpośredni. Wypłata dywidendy (po potrąceniu należnego podatku od dywidend) na rzecz akcjonariuszy Spółki - osób prawnych i fizycznych, zarówno krajowych jak i zagranicznych, nastąpi za pośrednictwem uprawnionych podmiotów prowadzących działalność maklerską - uczestników bezpośrednich KDPW (dalej: biura maklerskie).

Spółka informuje, że w odniesieniu do dywidend wypłacanych przez Spółkę w latach 2007-2009, stosowała się do interpretacji indywidualnej otrzymanej przez Spółkę, a wydanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (sygnatura: 1472/DPC/415-56/07/PK z dnia 5 czerwca 2007 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom Spółki - osobom fizycznym, na Spółce ciążą obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1 ww. przepisu - tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki nie mające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5, 13 oraz art. 30a ust. 1.

Zdaniem Spółki, na podstawie powyższych przepisów, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest biuro maklerskie, czyli podmiot prowadzący rachunki maklerskie podatników i dokonujący wypłaty należności z tytułu dywidendy na rzecz osób fizycznych, a nie emitent akcji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są akcje w spółce mającej osobowość prawną. Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, a na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu w zyskach osób prawnych, pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 30a ust. 5 przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska - jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Obowiązek pobrania i wpłacenia podatku, zdaniem Spółki, ciąży na biurach maklerskich jako podmiotach dokonującym wypłat należności z tytułu dywidendy akcjonariuszom Spółki. To biuro maklerskie prowadzące rachunek papierów wartościowych danego podatnika ma obowiązek pobrać podatek w dniu wypłaty dywidendy i wpłacić go do właściwego urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym potrącono należny podatek oraz sporządzić zbiorczą deklarację roczną PIT-8AR dla krajowych osób fizycznych oraz informacje IFT-1/1R dla zagranicznych osób fizycznych - zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w pismach Ministerstwa Finansów skierowanych do KDPW (pismo Nr PB5/RB-033-34-189/02 z dnia 5 lutego 2002 r. i pismo Nr PB5/RM-068-16/57/04 z dnia 22 stycznia 2004 r. - potwierdzające poprzednie stanowisko MF zawarte w piśmie z 2002 r. oraz pismo z dnia 4 lipca 2007 r. Nr DDS-066-60/RM/07/M67-1274 ponownie podtrzymujące stanowisko MF z 2002 r.): " (...) Stosowanie do postanowień art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) do poboru podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 1-4 (od 01.01.2004 - art. 30a ust. 1), są obowiązane podmioty uprawnione, na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia rachunków podatników albo do gromadzenia środków pieniężnych podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tj. przykładowo biura maklerskie prowadzące rachunki podatników. Podmioty te - zgodnie z art. 42 ustawy - są obowiązane do przekazania kwot zryczałtowanego podatku w terminie do 7 dnia (od 01.01.2004 - do 20 dnia) miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano ten podatek - na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika oraz do sporządzenia i przekazania zbiorczej deklaracji PIT-8A (od 01.01.2007 - zbiorczej rocznej deklaracji PIT-8AR) (...)" (komentarze i podkreślenia własne).

Z uwagi na powyższe argumenty, zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym to na biurach maklerskich, a nie Spółce emitującej akcje, ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego określone w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy.

Stosownie do treści art. 30a ust. 2 omawianej ustawy, ust. 1 pkt 1-5 tego artykułu stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka T jest publiczną spółką prawa polskiego notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. W kolejnych latach Spółka planuje w przyszłości wypłacać akcjonariuszom dywidendę z zysku netto osiągniętego przez Spółkę w danym roku podatkowym. Transakcja wypłaty dywidendy zostanie rozliczona poprzez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. Wątpliwości Spółki budzi kwestia, czy funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dywidendy wypłacanej przez Spółkę za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych pełni Spółka.

Z przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wynika, iż dywidendą jest udział w zysku spółki i że spółka akcyjna może ją wypłacić swoim akcjonariuszom. Z tego wynika, iż dywidenda jest świadczeniem należnym akcjonariuszom od spółki. W przypadku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy, akcjonariusz uprawniony do jej otrzymania ma roszczenie wobec spółki, której akcje posiada. Roszczenia takiego nie ma i nie może mieć wobec podmiotu prowadzącego działalność maklerską. Podmiot ten jest jedynie pośrednikiem w przekazywaniu wartości pieniężnych - nie jest stroną czynności wypłaty dywidendy, gdyż jak wskazano powyżej zasadą jest, że dywidendę wypłaca akcjonariuszowi spółka.

Źródłem obowiązującego prawa jest ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych i przepisy powołanej powyżej ustawy - Kodeks spółek handlowych. Z tych źródeł prawa wynika, iż podmiotem zobowiązanym do wypłaty i wypłacającym dywidendę jest spółka będąca emitentem akcji oraz, że z tego tytułu ma ona obowiązek pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych.

Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Natomiast art. 30 § 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Obowiązki płatnika w przypadku uzyskiwania przez podatnika dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych reguluje art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż płatnicy określeni w ust. 1 ww. przepisu są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z treścią art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnik winien przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Stosownie do powołanych powyżej przepisów ustawy podatkowej w przypadku wypłaty dywidendy osobom fizycznym przez spółki giełdowe za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych na emitentach akcji ciążą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku z tego tytułu, pomimo faktu, iż faktyczna wypłata nastąpi za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz w dalszej kolejności domów maklerskich.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom Spółki - osobom fizycznym, na Spółce ciążą obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl