IPPB2/415-763/10-2/MG - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych związanych z wyrównaniem zaległych diet radnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-763/10-2/MG Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych związanych z wyrównaniem zaległych diet radnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wyrównaniem zaległych diet radnych - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od kwoty przekroczenia limitu diet radnych w marcu 2010 r.,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej odniesienia zaległych diet za IX - XII 2009 r. do odpowiednich miesięcy 2009 r. i skorygowania informacji PIT-R za 2009 rok.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wyrównaniem zaległych diet radnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wypłacił jednorazowo w marcu 2010 r. wyrównanie zaległych diet radnych za m-ce IX, X, XI, XII 2009 r. Spowodowało to u niektórych osób przekroczenie limitu zwolnienia, tj. kwoty 2.280 zł W marcu 2010 r. po zasięgnięciu informacji w urzędzie skarbowym Wnioskodawca potrącił zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot ponad limit zwolnienia w marcu 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Wnioskodawca postąpił słusznie potrącając zaliczkę na podatek od kwoty przekroczenia limitu w marcu 2010 r....

2.

Czy też kwotę zaległych diet za IX - XII 2009 r. Wnioskodawca powinien odnieść do odpowiednich m-cy 2009 r. i poprawić PIT-R za 2009 r., wówczas kwota przypadająca na każdy miesiąc nie przekracza kwoty 2.280 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zaległe diety za 2009 r. Wnioskodawca powinien odnieść do odpowiednich miesięcy 2009 r. i skorygować PIT-R za 2009 r.

Pobraną niepotrzebnie zaliczkę na podatek w marcu 2010 r. należy wykazać w PIT-11 za 2010 r., aby można było nadpłacony podatek odebrać w rozliczeniu rocznym za 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od kwoty przekroczenia limitu diet radnych w marcu 2010 r., natomiast w części dotyczącej odniesienia zaległych diet za IX - XII 2009 r. do odpowiednich miesięcy 2009 r. i skorygowania informacji PIT-R za 2009 rok uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów. W pkt 2 tego artykułu wymieniona została działalność wykonywana osobiście.

Na podstawie art. 13 ust. 5 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Do osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich zaliczyć można m.in. radnych (gminy, powiatu, sejmiku województwa). Pojęcie to rozumieć bowiem należy, zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, bardzo szeroko, jako przede wszystkim obowiązki związane z uczestnictwem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej, zarówno wykonawczej i sądowniczej, jak i ustawodawczej.

Przedmiotowe zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, obowiązuje również wówczas, gdy dieta za dwa lub kilka miesięcy jest wypłacana jednorazowo. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty diet, bowiem podstawę opodatkowania stanowi miesięczna kwota przyznanej diety. Zatem w przypadku, gdy łączna kwota wypłat w określonym miesiącu jest wyższa niż kwota 2.280 zł, ale miesięczna dieta nie przekracza tej kwoty, płatnik nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek z tego tytułu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wypłacił jednorazowo w marcu 2010 r. wyrównanie zaległych diet radnych za m-ce IX, X, XI, XII 2009 r. Jednorazowa wypłata zaległych diet spowodowała u niektórych osób przekroczenie limitu zwolnienia, tj. kwoty 2.280 zł W marcu 2010 r. Wnioskodawca potrącił zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot ponad limit zwolnienia w marcu 2010 r. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia prawidłowości potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od kwoty przekroczenia limitu w marcu 2010 r. oraz konieczności skorygowania informacji PIT-R za 2009 rok.

Organ podatkowy podkreśla, iż z ogólnej definicji przychodów zawartej w powołanym art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychód radnego z tytułu diet powstaje w momencie ich otrzymania lub postawienia do dyspozycji.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w treści art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 74, poz. 445 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. d) tegoż rozporządzenia został określony wzór informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (PIT-R), będący załącznikiem Nr 12 do rozporządzenia.

W objaśnieniach zawartych w formularzu PIT-R zostało stwierdzone m.in.:

* Informację PIT-R mają obowiązek wypełnić płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, dokonujący wypłat należności wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osobom z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 i 6 ustawy) (pkt 1 objaśnień),

* w części D w kolumnie b - płatnik wykazuje ogólną kwotę wypłat dokonanych należności w danym miesiącu, z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i pkt 17 ustawy (pkt 2 ppkt 1 objaśnień),

* w części D w kolumnie d - płatnik wykazuje kwoty diet oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłacone osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy (pkt 2 ppkt 3 objaśnień),

* Sumę kwot wykazanych w kolumnie e płatnik wykazuje w wierszu 7 części E informacji PIT-11 oraz w rocznym obliczeniu podatku PIT-40 (pkt 3 objaśnień).

Formularze podatkowe odzwierciedlają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd tytuł kolumny a w części D formularza PIT-R "Miesiąc, za który dokonano wypłaty". W pozycjach dotyczących poszczególnych miesięcy należy zatem, co do zasady wykazywać kwoty diet za każdy miesiąc, za który dokonano wypłaty.

Z brzmienia pkt 2 ppkt 1 objaśnień do informacji PIT-R jednoznacznie wynika, iż płatnik jest zobowiązany wykazać ogólną kwotę wypłat - z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku, tj. m.in. diet określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w miesiącu, w którym dokonano wypłaty.

Nie ma bowiem żadnego uzasadnienia w przepisach podatkowych - a wprost kłóci się to z dyspozycją art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - aby kwoty wypłacone w jednym roku podatkowym ujmować w informacjach wystawianych za inny rok podatkowy.

Zatem Wnioskodawca w informacji PIT-R sporządzonej za rok 2010 zobowiązany będzie wykazać zaległe diety radnych w miesiącu ich faktycznej wypłaty, a więc w marcu 2010 r. Jednocześnie Wnioskodawca winien do sporządzonej informacji dołączyć pisemne wyjaśnienie, iż wypłata diet wykazana w danym miesiącu, tj. w marcu 2010 r. dotyczy określonych miesięcy 2009 r., tj. diet za IX -XII 2009 r.

Zgodnie z treścią art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z treści natomiast art. 81 § 1 ww. ustawy wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, co następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym, poprawnym wypełnieniu formularza, z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W sytuacji przedstawionej we wniosku nie można stwierdzić, iż informacje PIT-R za rok 2009 Wnioskodawca sporządził nieprawidłowo, ponieważ odzwierciedlały one zaistniały w danym roku stan faktyczny.

Powyższe oznacza, że informacja PIT-R wystawiona za rok 2010 r. winna obejmować wszystkie kwoty diet radnych wypłacone w roku 2010 r., bez względu na to, których lat dotyczą. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do dokonania korekty informacji PIT-R za rok 2009, ponieważ informacje te sporządzone były prawidłowo.

Jednocześnie organ podatkowy zaznacza, że jeżeli należne miesięczne diety radnych mieszczą się w kwocie zwolnionej z opodatkowania określonej w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to fakt, że wypłata należnych diet za m-ce IX, X, XI, XII 2009 r. jest dokonywana w kolejnym roku podatkowym nie pozbawia podatnika zwolnienia z opodatkowania określonego stosownym przepisem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Wnioskodawca potrącając zaliczkę na podatek dochodowy od kwoty przekroczenia limitu w marcu 2010 r. postąpił nieprawidłowo. Jednakże, jak słusznie Wnioskodawca przedstawił we własnym stanowisku, pobraną niepotrzebnie zaliczkę na podatek w marcu 2010 r. należy wykazać w informacji PIT-11 za 2010 r., która to informacja będzie stanowiła podstawę prawną do rozliczenia dochodów osiągniętych przez radnego za rok podatkowy 2010, w tym do rozliczenia przedmiotowych diet i ewentualnego zwrotu nadpłaconego z tego tytułu podatku.

Reasumując, Wnioskodawca postąpił nieprawidłowo potrącając zaliczkę na podatek dochodowy od kwoty przekroczenia limitu diet radnych w marcu 2010 r., bowiem jeżeli należne miesięczne diety radnych mieszczą się w kwocie zwolnionej z opodatkowania określonej w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej, to fakt, że wypłata należnych diet za m-ce IX, X, XI, XII 2009 r. dokonana została w 2010 r., nie pozbawia podatnika zwolnienia z opodatkowania wynikającego z przedmiotowego zwolnienia.

Kwotę zaległych diet za IX - XII 2009 r. Wnioskodawca powinien wykazać w informacji PIT-R sporządzonej za rok 2010 w miesiącu ich faktycznej wypłaty, a więc w marcu 2010 r., dołączając pisemne wyjaśnienie, iż wypłata diet wykazana w danym miesiącu, tj. w marcu 2010 r. dotyczy określonych miesięcy 2009 r., tj. diet za IX -XII 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl