IPPB2/415-758/13-2/MK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-758/13-2/MK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie uczestników programu motywacyjnego organizowanego przez Spółkę, związanych z otrzymaniem nagrody oraz ciążących na Spółce obowiązków informacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie uczestników programu motywacyjnego organizowanego przez Spółkę, związanych z otrzymaniem nagrody oraz ciążących na Spółce obowiązków.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Spółka (zwana dalej również "Klientem") zawarła umowę o prowadzenie programu lojalnościowego (Umowa o przejęciu obowiązków oraz przelewie praw z "umowy o świadczenie usług marketingowych" w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego pod nazwą Za-kontaktowani" ze Spółką I (zwaną dalej również "Agencją"), która zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców, w tym produktów marki C dystrybuowanych przez Wnioskodawcę. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Agencję na rzecz Klienta usługi kompleksowej polegającej na organizacji i prowadzeniu programu lojalnościowego (zwanego dalej również "Programem"). W ramach umowy o współpracę, Agencja zobowiązana jest do przygotowania mechaniki Programu lojalnościowego Klienta, oraz do jego poprowadzenia i bieżącej obsługi. Organizatorem tego Programu jest Klient. W umowie o współpracy Agencja zobowiązała się do zakupu nagród rzeczowych, które wydawane są przez Agencję uczestnikom Programu.

Rozliczenia z tytułu umowy o współpracy zawartej z Klientem dokonywane są w ten sposób, że Agencja otrzymuje wynagrodzenie za wykonywaną kompleksową usługę marketingową, na które składa się:

* ustalona, stała kwota za wykonywanie określonych w umowie o współpracy czynności

* kwota odpowiadająca kwocie nagród wydanych uczestnikom,

* udokumentowane koszty zakupu oraz wydania nagród rzeczowych,

* udokumentowane koszty wynagrodzenia podwykonawców wymienionych w umowie o współpracy, których usługi są niezbędne do prowadzenia Programu, powiększone o prowizję Agencji wg stawki procentowej ustalonej w umowie o współpracę.

Faktury VAT wystawiane są za poszczególne czynności wykonane przez Agencję, z zachowaniem harmonogramu czynności, który stanowi załącznik do umowy o współpracę. Usługa marketingowa opodatkowana jest 23% stawką podatku od towarów i usług VAT. Zgodnie z Regulaminem, celem Programu jest zwiększenie sprzedaży określonych produktów Klienta wśród konsumentów. W Programie uczestniczą pełnoletnie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania w Polsce, które pracują w salonach optycznych prowadzących sprzedaż produktów Klienta, włączonych do programu lojalnościowego i zostały zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela handlowego Klienta, a ponadto uzyskały zgodę na udział w programie od swojego pracodawcy lub zleceniodawcy, tj. od podmiotu, który prowadzi Salon optyczny, zwane dalej Uczestnikami.

Rekrutacji Uczestników do programu dokonują przedstawiciele handlowi Klienta podczas wizyt w salonach wyznaczonych do Programu. Przystąpienie do Programu Uczestnika następuje przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego i przekazanie go nie później niż do dnia zakończenia programu przedstawicielowi handlowemu Klienta lub dostarczenie listem poleconym albo firmą kurierską na adres Agencji, która na tej podstawie dokonuje rejestracji uczestnika w Programie. Podczas rejestracji Uczestnikowi przypisywany jest login i hasło do jego indywidualnego konta prowadzonego za pośrednictwem strony internetowej.

Uczestnik gromadzi punkty w ten sposób, że rejestruje na swoim koncie sprzedane przez siebie opakowania, przy użyciu unikatowego kodu, zdjętego z tych opakowań przy wydawaniu produktu kupującemu. Za każde sprzedane opakowanie Uczestnikowi przysługuje 10 lub 20 punktów, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie (w zależności od rodzaju sprzedanego produktu). Uczestnicy zbierają też punkty za rejestrację voucherów promocyjnych przekazywanych im przez nabywców ostatecznych. Zgromadzone na koncie punkty Uczestnicy mogą wymieniać na nagrodę rzeczową z katalogu nagród, dostępnego na stronie Programu, lub zamawiać za pomocą formularzy papierowych przesyłanych pocztą lub faksem. Punkty mogą być wymieniane na nagrody z katalogu nagród. Klient jest przyrzekającym w rozumieniu art. 919 Kodeksu Cywilnego.

Program prowadzony jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Termin zakończenia Programu nie jest z góry określony w Regulaminie.

Zaznaczyć należy, iż na mocy umowy o współpracy Agencja (reprezentowana przez Zarząd) działa w swoim imieniu, w rozumieniu takim, iż Zespół obsługujący program lojalnościowy składa się ze współpracowników i pracowników Agencji, najemcą pomieszczeń w których realizowana jest obsługa programu lojalnościowego jest Agencja, stroną umów z podwykonawcami zatrudnionymi do realizacji programu lojalnościowego (takimi jak kurierzy, dostawcy nagród, firmy telekomunikacyjne w oparciu o infrastrukturę których wysyłane będą wiadomości SMS) jest Agencja.

Pomimo, iż w toku realizacji programu lojalnościowego Agencja zaciąga zobowiązania w imieniu własnym, to czyni to wyłącznie wskutek podpisania umowy o współpracy z Klientem i za wynagrodzeniem z tytułu realizacji programu lojalnościowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca zobowiązany jest wystawić Uczestnikom programu lojalnościowego, którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymali nagrody rzeczowe informację PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 oraz art. 42a Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, poz. 362, poz. 596, poz. 769) zwanej również "u.p.d.of.".

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym jest on zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C Uczestnikom, którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymali nagrody rzeczowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przedmiotowe świadczenia stanowią w związku z tym przychody w rozumieniu tej ustawy. Ponieważ nie ma możliwości zakwalifikowania przedmiotowych przychodów do któregokolwiek ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 u.p.d.o.f., to należy je zakwalifikować jako inne źródła określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.

Brak jest w ocenie Wnioskodawcy podstawy prawnej do zwolnienia przychodów w postaci nagród rzeczowych, które otrzymują Uczestnicy w ramach Programu lojalnościowego, z opodatkowania podatkiem dochodowym. W szczególności podstawy takiej nie stanowi art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, bo otrzymane nagrody nie stanowią ani wygranej w konkursie, ani też nie spełniają warunków uznania ich za związanych ze sprzedażą premiową. Zdaniem Wnioskodawcy elementem konstrukcyjnym sprzedaży premiowej jest bowiem tożsamość osoby dokonującej zakupu (konsumenta) i otrzymującego świadczenie. W związku z powyższym przedmiotowe świadczenia stanowią w ocenie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.

Artykuł 42a u.pd.o.f. stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy, czyli z innych źródeł, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. W chwili obecnej tym ustalonym wzorem jest PIT-8C.

W interpretacji indywidualnej nr IPPB2/415-394/13-2/MG z dnia 23 lipca 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznając stanowisko i360 Sp. z o.o. w zakresie omawianego przypadku z nieprawidłowe, uznał, iż "w przedmiotowej sprawie Spółka nie będzie wydawała uczestnikom nagród w swoim imieniu, a jedynie będzie pośredniczyła w wydawaniu nagród przyznawanych przez Klienta - organizatora Programu. (...) W związku z powyższym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki informacyjne, o których mowa w powołanym powyżej art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązki te będą ciążyły na Kliencie, zlecającym Spółce obsługę Programu (...)".

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy, uznać należy, iż skoro podmiotem właściwym do wystawienia PIT-8C nie jest Agencja, jest nim zatem Klient.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (zwana dalej również "Klientem") zawarła umowę o prowadzenie programu lojalnościowego w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego pod nazwą Za-kontaktowani ze Spółką I (zwaną dalej również "Agencją"), która zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców, w tym produktów marki C dystrybuowanych przez Wnioskodawcę. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Agencję na rzecz Klienta usługi kompleksowej polegającej na organizacji i prowadzeniu programu lojalnościowego. W ramach umowy o współpracę, Agencja zobowiązana jest do przygotowania mechaniki Programu lojalnościowego Klienta, oraz do jego poprowadzenia i bieżącej obsługi. Organizatorem tego Programu jest Klient. W umowie o współpracy Agencja zobowiązała się do zakupu nagród rzeczowych, które wydawane są przez Agencję uczestnikom Programu. Rozliczenia z tytułu umowy o współpracy zawartej z Klientem dokonywane są w ten sposób, że Agencja otrzymuje wynagrodzenie za wykonywaną kompleksową usługę marketingową, na które składa się:

* ustalona, stała kwota za wykonywanie określonych w umowie o współpracy czynności

* kwota odpowiadająca kwocie nagród wydanych uczestnikom,

* udokumentowane koszty zakupu oraz wydania nagród rzeczowych,

* udokumentowane koszty wynagrodzenia podwykonawców wymienionych w umowie o współpracy, których usługi są niezbędne do prowadzenia Programu, powiększone o prowizję Agencji wg stawki procentowej ustalonej w umowie o współpracę.

Faktury VAT wystawiane są za poszczególne czynności wykonane przez Agencję, z zachowaniem harmonogramu czynności, który stanowi załącznik do umowy o współpracę. Usługa marketingowa opodatkowana jest 23% stawką podatku od towarów i usług VAT. Zgodnie z Regulaminem, celem Programu jest zwiększenie sprzedaży określonych produktów Klienta wśród konsumentów. W Programie uczestniczą pełnoletnie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania w Polsce, które pracują w salonach optycznych prowadzących sprzedaż produktów Klienta, włączonych do programu lojalnościowego i zostały zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela handlowego Klienta, a ponadto uzyskały zgodę na udział w programie od swojego pracodawcy lub zleceniodawcy, tj. od podmiotu, który prowadzi Salon optyczny, zwane dalej Uczestnikami. Rekrutacji Uczestników do programu dokonują przedstawiciele handlowi Klienta podczas wizyt w salonach wyznaczonych do Programu. Przystąpienie do Programu Uczestnika następuje przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego i przekazanie go nie później niż do dnia zakończenia programu przedstawicielowi handlowemu Klienta lub dostarczenie listem poleconym albo firmą kurierską na adres Agencji, która na tej podstawie dokonuje rejestracji uczestnika w Programie. Podczas rejestracji Uczestnikowi przypisywany jest login i hasło do jego indywidualnego konta prowadzonego za pośrednictwem strony internetowej.

Uczestnik gromadzi punkty w ten sposób, że rejestruje na swoim koncie sprzedane przez siebie opakowania, przy użyciu unikatowego kodu, zdjętego z tych opakowań przy wydawaniu produktu kupującemu. Za każde sprzedane opakowanie Uczestnikowi przysługuje 10 lub 20 punktów, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie (w zależności od rodzaju sprzedanego produktu). Uczestnicy zbierają też punkty za rejestrację voucherów promocyjnych przekazywanych im przez nabywców ostatecznych. Zgromadzone na koncie punkty Uczestnicy mogą wymieniać na nagrodę rzeczową z katalogu nagród, dostępnego na stronie Programu, lub zamawiać za pomocą formularzy papierowych przesyłanych pocztą lub faksem. Punkty mogą być wymieniane na nagrody z katalogu nagród. Klient jest przyrzekającym w rozumieniu art. 919 Kodeksu Cywilnego. Program prowadzony jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Termin zakończenia Programu nie jest z góry określony w Regulaminie. Na mocy umowy o współpracy Agencja (reprezentowana przez Zarząd) działa w swoim imieniu, w rozumieniu takim, iż Zespół obsługujący program lojalnościowy składa się ze współpracowników i pracowników Agencji, najemcą pomieszczeń w których realizowana jest obsługa programu lojalnościowego jest Agencja, stroną umów z podwykonawcami zatrudnionymi do realizacji programu lojalnościowego (takimi jak kurierzy, dostawcy nagród, firmy telekomunikacyjne w oparciu o infrastrukturę których wysyłane będą wiadomości SMS) jest Agencja. Pomimo, że w toku realizacji programu lojalnościowego Agencja zaciąga zobowiązania w imieniu własnym, to czyni to wyłącznie wskutek podpisania umowy o współpracy z Klientem i za wynagrodzeniem z tytułu realizacji programu lojalnościowego.

W przedmiotowej sprawie to Wnioskodawca jest organizatorem programu, nagrody będą wydawane uczestnikom w imieniu Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest przyrzekającym nagrody w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego i to na Wnioskodawcy ciążą obowiązki informacyjne, o których mowa w powołanym powyżej art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt, że kompleksową obsługą programu zajmuję się Agencja, na podstawie stosownej umowy zawartej z Wnioskodawcą, nie czyni Agencji płatnikiem podatku.

Należy stwierdzić, że Wnioskodawca zobowiązany jest wystawić Uczestnikom programu lojalnościowego, którzy z tytułu uczestnictwa w programie otrzymali nagrody rzeczowe informacje PIT-8C.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Spółkę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl