IPPB2/415-752/09-4/MK1 - Skutki podatkowe dotyczące objęcia nowych akcji przez spółkę komandytowo - akcyjną na podstawie warrantów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-752/09-4/MK1 Skutki podatkowe dotyczące objęcia nowych akcji przez spółkę komandytowo - akcyjną na podstawie warrantów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia Nowych Akcji przez SKA na podstawie warrantów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia Nowych Akcji przez S na podstawie warrantów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terenie Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT.

II.

Wnioskodawca jest jedynym udziałowcem spółki z o.o. pod firmą E sp. z o.o. ("Spółka z o.o."), natomiast prezesem zarządu Spółki z o.o. jest żona Wnioskodawcy, z którą Wnioskodawca ma rozdzielność majątkową.

Spółka z o.o. jest jedynym komplementariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej pod firmą E Sp. z o.o. S. K. A. ("S") i posiada 1 akcję S. Drugim akcjonariuszem S, posiadającym 49.999 akcji S, jest fundusz inwestycyjny zamknięty F, którego jednostki uczestnictwa (na moment składania wniosku - w 34,48%) należą do Wnioskodawcy; pozostałe jednostki należą do osób trzecich, do Wnioskodawcy, a także do jego żony. Wszystkie akcje F w S są akcjami niemymi, uprzywilejowanymi co do wypłaty dywidendy 2-krotnie.

F jest również akcjonariuszem innych spółek komandytowo-akcyjnych powiązanych w różny sposób z osobami, które posiadają - obok Wnioskodawcy - jednostki uczestnictwa F.

III.

Wnioskodawca jest pracownikiem oraz członkiem zarządu spółki akcyjnej posiadającej status towarzystwa funduszy inwestycyjnych, której wyłącznym akcjonariuszem jest spółka akcyjna z siedzibą i miejscem zarządu w Polsce ("Spółka Akcyjna"), która jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych. Wnioskodawca otrzymał warranty wyemitowane przez Spółkę Akcyjną w związku z wdrożonym Programem Motywacyjnym ("Program"). Warranty zaoferowane zostały nieodpłatnie osobom zakwalifikowanym do Programu, a następnie objęte przez te osoby (w tym Wnioskodawcę).

IV.

Warranty uprawniają - po spełnieniu określonych warunków - do objęcia akcji nowej emisji Spółki Akcyjnej ("Nowe Akcje") po ustalonej cenie emisyjnej. Cena emisyjna Nowych Akcji była (w stosunku do akcji już objętych) i będzie (w stosunku do akcji, które zostaną objęte w przyszłości) istotnie niższa niż cena rynkowa pozostałych akcji Spółki Akcyjnej. Wnioskodawca dokonał darowizny części objętych przez siebie Warrantów na rzecz S (do czego był uprawniony na podstawie Programu). Darowane Warranty w chwili dokonania darowizny uprawniały do objęcia Nowych Akcji, które to prawo zostało wykonane przez S. Pozostałe Warranty są w dalszym ciągu własnością Wnioskodawcy, który planuje dokonanie ich darowizny na rzecz S w przyszłości, przy czym w odniesieniu do tych Warrantów nie zostały jeszcze spełnione warunki do ich realizacji (tj. do objęcia Nowych Akcji).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku zgodnie z art. 9, art. 10, art. 11, art. 12, art. 17, art. 20 i art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęcie przez Wnioskodawcę Warrantów nie spowodowało powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko, że w stanie faktycznym opisanym we wniosku, zgodnie z art. 2, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12, art. 17, art. 20 i art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie darowizny Warrantów przez Wnioskodawcę na rzecz S nie powstał przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz że w przypadku dokonania w przyszłości przez Wnioskodawcę darowizny Warrantów, które obecnie są jego własnością (na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujących w dniu złożenia niniejszego wniosku), zgodnie z art. 2, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12, art. 17, art. 20 i art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, darowizna taka nie spowoduje powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych (na gruncie obecnie obowiązujących przepisów ww. ustawy).

3.

Czy prawidłowe jest stanowisko, że zgodnie z art. 24 ust. 11 i ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku objęcia Nowych Akcji Spółki Akcyjnej przez S na podstawie Warrantów, u Wnioskodawcy jako u wspólnika S nie wystąpi dochód w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pytania Nr 3 wniosku. W zakresie pytania Nr 1 i 2 zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.3)

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, że zgodnie z art. 24 ust. 11 i ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku objęcia Nowych Akcji Spółki Akcyjnej przez S na podstawie Warrantów, u Wnioskodawcy jako u wspólnika S nie wystąpi dochód w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy, o dochodzie uzyskanym z Nowych Akcji Spółki Akcyjnej, rozpoznawanym u Wnioskodawcy, będzie można mówić dopiero w momencie odpłatnego zbycia Nowych Akcji przez S. Wynika to wprost z postanowień art. 24 ust. 11 i ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi "dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Ustawodawca przewidział, że w przypadku objęcia akcji spółki kapitałowej przez osobę uprawnioną na podstawie uchwały walnego zgromadzenia nie oblicza się dochodu dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej nadwyżki pomiędzy

(i)

wartością rynkową Nowych Akcji a

(ii)

wydatkami poniesionymi na ich objęcie.

W tym stanie faktycznym na dzień objęcia przez S Nowych Akcji w ogóle nie wystąpi przychód (też z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), gdyż dojdzie do objęcia Nowych Akcji za gotówkę.

Takie stanowisko ma też potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów w dniu 1 czerwca 2009 r. (sygn. ILPB1/415-305/09-2/AMN), w której stwierdzono, iż "dochód z realizacji warrantów subskrypcyjnych na akcje Spółki nie będzie zatem podlegał opodatkowaniu w dacie objęcia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, jeżeli będą to akcje nowej emisji. Analogiczne stanowiska wyrażono w indywidualnych interpretacjach wydanych przez Ministra Finansów w dniu 31 lipca 2009 r. (organem upoważnionym do wydania interpretacji był Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy) sygn. ITPB1/415-374/09/HD, oraz w indywidualnej interpretacji z dnia 2 lipca 2009 r. (organem upoważnionym do wydania interpretacji był Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie) (sygn. IPPB2/415-284/09-2/MK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż rozstrzygnięcia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl