IPPB2/415-750/10-2/AS - Opodatkowanie wynagrodzenia, którego kwota nie przekracza 200 zł.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-750/10-2/AS Opodatkowanie wynagrodzenia, którego kwota nie przekracza 200 zł.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia, którego kwota nie przekroczy 200 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia, którego kwota nie przekroczy 200 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.

Wnioskodawca, Spółka z o.o. zawarła umowy cywilnoprawne z osobami fizycznymi nie będącymi pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Zgodnie z zawartymi umowami zleceniobiorcy mieli wykonać zlecone im czynności w przeciągu kilku dni w danym miesiącu, okres ten zawsze był określony datami od do (np. w okresie od 2009-08-24 do 2009-08-26), w miejscu wskazanym przez Zleceniodawcę. Zleceniodawca w umowach zobowiązał się wypłacić Zleceniobiorcom za prawidłowo wykonane zlecenie wynagrodzenie brutto określone kwotowo, w wysokości nie przekraczającej 200,00 PLN np., w wysokości 130,00 PLN, w przeciągu 7 dni od przedłożenia rachunku przez Zleceniobiorców.

Wynagrodzenia z tytułów zawartych umów były w każdym przypadku wypłacone przelewami na wskazane rachunki bankowe do końca miesiąca, w którym była świadczona praca (tu do 2009-08-31). Zleceniodawca dokonując wyliczenia wynagrodzenia wiedział, że ze zleceniobiorcami nie zawarto żadnych dodatkowych/innych umów (ani przed zwarciem tej umowy, ani po jej zakończeniu).

2.

Spółka zawarła dwie umowy cywilnoprawne z osobą fizyczną nie będącą pracownikiem Spółki w rozumieniu przepisów kodeksu pracy. Pierwsza z nich została zawarta od 2009-07-20 do 2009-07-22. Zgodnie z zawartą umową Zleceniodawca zobowiązał się wypłacić Zleceniobiorcy za prawidłowo wykonane zlecenie wynagrodzenie w kwocie 165,00 PLN, w przeciągu 7 dni od przedłożenia rachunku przez Zleceniobiorcę, wypłata wynagrodzenia miała miejsce w lipcu 2009. Druga umowa została zawarta od 2009-07-23 do 2009-08-21. Zgodnie z zawartą umową Zleceniodawca zobowiązał się wypłacić Zleceniobiorcy za prawidłowo wykonane zlecenie wynagrodzenie w kwocie 995,90 PLN, w przeciągu 7 dni od przedłożenia rachunku przez Zleceniobiorcę, wypłata wynagrodzenia miała miejsce w sierpniu 2009.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji opisanej w pkt 1 przychód z ww. umów jeśli nie przekracza 200,00 PLN miesięcznie powinien zostać opodatkowany podatkiem ryczałtowym w wysokości 18% czy też na zasadach ogólnych...

2.

Czy w sytuacji opisanej w pkt 2 przychód z ww. umów osiągnięty w lipcu 2009 r. powinien zostać opodatkowany podatkiem ryczałtowym w wysokości 18% czy też na zasadach ogólnych...

Przedmiot niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiedź na pytanie drugie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zarówno przychód, o którym mowa w pkt 1 jak i opisany w pkt 2 przychód osiągnięty w lipcu 2009 r. powinny zostać opodatkowane podatkiem ryczałtowym w wysokości 18%, gdyż umowy zostały zawarte z osobami niebędącymi pracownikami Spółki, w umowach kwoty należności wskazywano kwotowo, suma należności wypłaconych zleceniobiorcom w danym miesiącu nie przekraczała miesięcznie 200,00 PLN. Zatem w ocenie Spółki zostały spełnione wszystkie przesłanki określone w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Należy zaakcentować, iż o zakwalifikowaniu przychodów uzyskanych przez podatnika do źródeł przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy, każdorazowo decydują postanowienia zawarte w treści konkretnej umowy.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i jej jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższych tytułów ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki. Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu. Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy). Dodatkowo, przychodów tych nie łączy się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy. Z kolei, przepis art. 41 ust. 4 ustawy obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z ww. tytułu.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Dodatkowo, płatnik do końca stycznia r. następującego po r. podatkowym przesyła deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) oraz deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8R) do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika, co bezpośrednio wynika z art. 42 ust. 1a ustawy.

Analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

*

suma należności określona w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł oraz

*

umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Z treści opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka z o.o. zawarła umowy cywilnoprawne z osobami fizycznymi nie będącymi pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Zgodnie z zawartymi umowami zleceniobiorcy mieli wykonać zlecone im czynności w przeciągu kilku dni w danym miesiącu, okres ten zawsze był określony datami od do (np. w okresie od 2009-08-24 do 2009-08-26), w miejscu wskazanym przez Zleceniodawcę. Zleceniodawca w umowach zobowiązał się wypłacić Zleceniobiorcom za prawidłowo wykonane zlecenie wynagrodzenie brutto określone kwotowo, w wysokości nie przekraczającej 200,00 PLN np., w wysokości 130,00 PLN, w przeciągu 7 dni od przedłożenia rachunku przez Zleceniobiorców. Wynagrodzenia z tytułów zawartych umów były w każdym przypadku wypłacone przelewami na wskazane rachunki bankowe do końca miesiąca, w którym była świadczona praca (tu do 2009-08-31). Zleceniodawca dokonując wyliczenia wynagrodzenia wiedział, że ze zleceniobiorcami nie zawarto żadnych dodatkowych/innych umów (ani przed zwarciem tej umowy, ani po jej zakończeniu).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych m.in. w art. 13 pkt 8 powołanej ustawy, co do których kwota należności jest określona już w umowie, miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należności te muszą być uzyskiwane z tego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Reasumując, w przypadku wypłaty wynagrodzenia, gdy z umowy zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika na wykonanie zlecenia - określonych czynności, wynika że przychód nie przekracza 200,00 zł miesięcznie, Spółka jako płatnik winna wynagrodzenie opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 18% przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl