IPPB2/415-748/08/09-16/AS - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej w postaci kwoty pieniężnej otrzymanej przez członka spółdzielni z podziału sumy uzyskanej ze sprzedaży działki gruntu o powierzchni 0,97 ha.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-748/08/09-16/AS Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej w postaci kwoty pieniężnej otrzymanej przez członka spółdzielni z podziału sumy uzyskanej ze sprzedaży działki gruntu o powierzchni 0,97 ha.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie sygn. akt I SA/Lu 719/08 z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od sumy uzyskanej ze sprzedaży pola oraz obciążenia przez Zarząd Spółdzielni podatkiem dochodowym 19% zatwierdzonej do wypłaty sumy jako zysku Spółdzielni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od sumy uzyskanej ze sprzedaży pola oraz obciążenia przez Zarząd Spółdzielni podatkiem dochodowym 19% zatwierdzonej do wypłaty sumy jako zysku Spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W miesiącu kwietniu 2007 r. na Walnym Zebraniu Członków Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej Członkowie uchwałą zobowiązali Zarząd Spółdzielni do sprzedaży działki gruntu o powierzchni 0,97 ha. Przedmiotową działkę Zarząd sprzedał, a uzyskane pieniądze zostały podzielone między członków i wypłacone w miesiącu maju 2007 r. po 5.670,70 zł. Od tej sumy Zarząd potrącił podatek dochodowy w wysokości 19%, to jest 1.077 zł wpisując, że to jest podatek od zysku.

Wnioskodawczyni podkreśliła, że nie jest to zysk spółdzielni, a tylko zamiana w środkach trwałych (z pola na gotówkę), bowiem o tyle zmniejszył się majątek spółdzielni.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków (potwierdzają to orzeczenia sądów i tezy piśmiennictwa).

Jednocześnie Wnioskodawczyni poinformowała, że majątek spółdzielni był powiększany w poprzednich latach z wypracowanego zysku, od którego był odprowadzany podatek. W obecnej sytuacji doszło do tego, że spółdzielcy muszą po raz drugi płacić podatek i w dodatku od własności prywatnej.

Wnioskodawczyni przedstawiła jako przykład hipotetyczną sytuację, że działka wspomnianego gruntu nie została sprzedana, a tylko podzielona między członków. W ocenie Wnioskodawczyni od przeniesienia własności gruntu z zasobów spółdzielni na poszczególnych członków nie wystąpi w takiej sytuacji podatek dochodowy. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że jak rolnik sprzedaje działkę pola lub gospodarstwo, to nie płaci podatku dochodowego od sumy uzyskanej ze sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy obowiązuje podatek dochodowy od sumy uzyskanej ze sprzedaży pola...

2.

Jak Wnioskodawczyni ma rozumieć art. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze...

3.

Czy Zarząd wypłacając pieniądze uzyskane ze sprzedaży pola mógł obciążyć podatkiem dochodowym 19% od zatwierdzonej sumy do wypłaty podając, że uzyskana suma jest zyskiem spółdzielni.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 i 3 zawarte w złożonym wniosku. Pytanie Nr 2 rozstrzygnięte zostanie w odrębnym postanowieniu.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Na podstawie przytoczonych faktów Wnioskodawczyni uważa, że decyzja Zarządu o naliczeniu podatku od zysku mija się ze stanem faktycznym.

W dniu 31 lipca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał postanowienie bez rozpatrzenia Nr IPPB2/415-748/08-4/AS stwierdzając, że Wnioskodawczyni nie uzupełniła wniosku w zakresie przedstawienia własnego stanowiska dotyczącego punktów 2 i 3 na wezwanie Nr IPPB2/415-748/08-2/AS z dnia 3 lipca 2008 r.

W dniu 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 13 sierpnia 2008 r.) Wnioskodawczyni złożyła zażalenie na niniejsze postanowienie.

W odpowiedzi na powyższe tut. Organ podatkowy wydał w dniu 1 września 2008 r. postanowienie Nr IPPB2/415-748/08-6/AS utrzymujące w mocy postanowienie z dnia 31 lipca 2008 r. Nr IPPB2/415-748/08-4/AS.

Na niniejsze postanowienie Strona złożyła pismem z dnia 24 września 2008 r. (data stempla pocztowego 23 września 2008 r., data wpływu do Izby Skarbowej 26 września 2008 r.) skargę nazwaną "odwołaniem od decyzji Pana Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku".

Wyrokiem z dnia 19 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Lu 719/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 lipca 2008 r. Nr IPPB2/415-748/08-4/AS.

W uzasadnieniu do wyroku Sąd wskazał, że rozpatrując ponownie sprawę, Organ obowiązany będzie wydać interpretację przepisów prawa podatkowego odnoszącą się do stanu faktycznego i stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu, jakie Strona zawarła we wniosku.

Stosownie do treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

W związku z powyższym, na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), stanowiącym, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem praktycznej realizacji zasady powszechności opodatkowania jest art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego treści - zgodnie z brzmieniem przepisu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 12 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z tytułu członkowstwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11, uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, iż przychodem, od którego spółdzielnie mają obowiązek pobierania zaliczek są wypłaty z tytułu:

*

dniówek obrachunkowych,

*

udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni,

*

zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.

W przypadku, gdy spółdzielnia zapewnia członkom świadczenia niepieniężne, obowiązkiem jej jest prawidłowe ustalenie ich wartości pieniężnej. Wartość tę w przypadku:

*

świadczeń w naturze - ustala się wg przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności spółdzielni (art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

*

innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych - ustala się na podstawie art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie traktują jednakże tego udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni jako przychodu podatkowego, z wyjątkiem udziału w dochodzie podzielnym powstałym na skutek prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej. Spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyłączona jest jedynie ta część udziału w dochodzie, który uzyskany został przez prowadzenie działalności rolniczej, z wyjątkiem działów specjalnych (art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zatem udział w dochodzie podzielnym spółdzielni, wypracowanym w związku z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej lub wykonywaniem działalności innej niż rolnicza, jest przychodem z tytułu członkostwa w spółdzielni.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni jako członkini otrzymała od Zarządu Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w miesiącu maju 2007 r. kwotę z podziału pomiędzy członków spółdzielni sumy uzyskanej ze sprzedaży w kwietniu 2007 r. działki gruntu o pow. 0,97 ha. Od tej sumy Zarząd potrącił podatek dochodowy w wysokości 19% wpisując, że to jest podatek od zysku.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-

licząc od dnia nabycia.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jeżeli zostały spełnione powyższe przesłanki, przychód uzyskany ze sprzedaży takiego gruntu jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku.

Zatem słusznie zauważyła Wnioskodawczyni, że w takiej sytuacji - po uwzględnieniu powyższego zastrzeżenia - gdy rolnik sprzedaje działkę pola lub gospodarstwo, to nie płaci podatku dochodowego od sumy uzyskanej ze sprzedaży.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym w przedmiotowej sprawie, na podstawie przyjętej uchwały, Spółdzielnia sprzedała działki gruntu o powierzchni 0,97 ha, a uzyskane pieniądze zostały podzielone między członków i wypłacone w miesiącu maju 2007 r. Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że nie została spełniona przesłanka do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ obszar sprzedanych gruntów był mniejszy niż 1 ha, w związku z czym nie można zakwalifikować otrzymanej z tytułu sprzedaży działki kwoty do przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Nieuzasadnionym wydaje się być twierdzenie Wnioskodawczyni, że opisana transakcja nie stanowiła zysku Spółdzielni, a tylko zamianą w środkach trwałych (z pola na gotówkę), bowiem o tyle zmniejszył się majątek Spółdzielni.

W myśl art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Umowa sprzedaży jest zatem umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter pieniężny. Zgodnie z art. 603 Kodeksu cywilnego przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Umowa zamiany jest więc umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny.

W oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż przedmiotowa transakcja miała charakter sprzedaży działki gruntu.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rolnicze spółdzielnie produkcyjne i inne spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną są obowiązane jako płatnicy pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanych na rzecz członków spółdzielni lub ich domowników wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych, udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni, a także z uzyskiwanych od spółdzielni przez te osoby zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.

Na podstawie art. 33 ust. 2 zaliczki, o których mowa w ust. 1, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c minus kwota obliczona zgodnie z art. 32 ust. 3 miesięcznie. Zgodnie z art. 32 ust. 1 zaliczki wynoszą:

1.

za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu,

2.

za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1 - 30% dochodu uzyskanego w danym miesiącu,

3.

za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę drugiego przedziału skali - 40% dochodu uzyskanego w danym miesiącu,

4.

za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę trzeciego przedziału skali - 50 % dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

W 2007 r., zgodnie z przepisem art. 10 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), skala podatku dochodowego była ustalona w następującej wysokości:

*

do 43.405,00 zł - podatek wynosi 19% minus kwota zmniejszająca podatek 571 zł 54 gr,

*

ponad 43.405,00 zł do 85.528,00 zł - podatek wynosi 7.674,00 zł plus 30% nadwyżki ponad 43.405,00 zł,

*

ponad 85.528,00 zł - podatek wynosi 20.311,31 plus 40% nadwyżki ponad 85.528,00 zł.

W związku z powyższym Zarząd wypłacając pieniądze uzyskane ze sprzedaży pola mógł obciążyć podatkiem dochodowym 19% od zatwierdzonej sumy do wypłaty podając, że uzyskana suma jest zyskiem Spółdzielni.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż udział w dochodzie podzielnym spółdzielni ze sprzedaży przedmiotowego pola jako wypracowanym w związku z wykonywaniem działalności innej niż rolnicza, jest przychodem z tytułu członkostwa w spółdzielni, który podlega opodatkowaniu, a na Spółdzielni jako płatniku ciąży obowiązek pobierania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanych na rzecz członków spółdzielni lub ich domowników wypłat z tytułu udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni.

W przedmiotowej sprawie Zarząd Spółdzielni wypłacając pieniądze uzyskane ze sprzedaży pola mógł obciążyć podatkiem dochodowym 19% od zatwierdzonej sumy do wypłaty podając, że uzyskana suma jest zyskiem Spółdzielni.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od sumy uzyskanej ze sprzedaży pola oraz obciążenia przez Zarząd Spółdzielni podatkiem dochodowym 19% zatwierdzonej do wypłaty sumy jako zysku Spółdzielni należy uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że stosownie do art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej - w brzmieniu obowiązującym do dnia 19 września 2009 r., wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 75 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Należy podkreślić, iż ustawa z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888) zmieniła treść art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej i dopiero od daty wejścia w życie tej nowelizacji, tj. od dnia 20 września 2009 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł.

Z uwagi na fakt, iż wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od sumy uzyskanej ze sprzedaży pola oraz obciążenia przez Zarząd Spółdzielni podatkiem dochodowym 19% zatwierdzonej do wypłaty sumy jako zysku Spółdzielni został złożony w dniu 5 maja 2008 r., zastosowanie mają przepisy w brzmieniu obowiązującym do 19 września 2008 r., zatem nie powstała z tego tytułu nadpłata, którą należałoby zwrócić.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl