IPPB2/415-742/10-3/MG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu zwrotu kosztów podróży i noclegu oraz możliwości korzystania ze świadczeń zapewnionych przez pracodawcę, w związku z udziałem w akcji woluntarystycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-742/10-3/MG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu zwrotu kosztów podróży i noclegu oraz możliwości korzystania ze świadczeń zapewnionych przez pracodawcę, w związku z udziałem w akcji woluntarystycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu zwrotu poniesionych wydatków, jak również korzystania ze świadczeń zapewnionych przez pracodawcę, związanych z udziałem pracowników w akcji woluntarystycznej w ramach realizacji polecenia służbowego - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu zwrotu poniesionych wydatków związanych z udziałem pracowników w akcji woluntarystycznej w ramach realizacji polecenia służbowego,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu korzystania ze świadczeń zapewnionych przez pracodawcę, związanych z udziałem pracowników w akcji woluntarystycznej w ramach realizacji polecenia służbowego.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu zwrotu poniesionych wydatków, jak również korzystania ze świadczeń zapewnionych przez pracodawcę, związanych z udziałem pracowników w akcji woluntarystycznej w ramach realizacji polecenia służbowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka rozważa rozwój wolontariatu pracowniczego. Jednym z projektowanych działań jest zachęcanie pracowników Spółki do udziału w programach woluntarystycznych, w ramach których będą oni świadczyć różnego rodzaju prace i działania o charakterze społecznie użytecznym (np. pomoc w remoncie domu dziecka, sprzątanie po powodzi, udział w innych akcjach społecznych) w miejscu zamieszkania / pracy bądź poza nim. Przewidywane działania mieściłyby się w zakresie działań określanych jako społeczna odpowiedzialność biznesu, w związku z czym, ani Spółka ani jej pracownicy nie otrzymywaliby wynagrodzenia za tego typu działalność. Głównym celem wolontariatu pracowniczego jest budowanie lokalnego partnerstwa między środowiskiem przedsiębiorców a podmiotami trzecimi, takimi jak organizacje pozarządowe, instytucje publiczne, czy lokalną społecznością. Organizowanie wolontariatu pracowniczego ma istotny wpływ także na budowanie pozytywnego wizerunku Spółki jako uczestnika życia społecznego. Umacnia to dobrą reputację wśród klientów, partnerów biznesowych i samych pracowników i tym samym wpływać może na zwiększenie sprzedaży i poziom osiąganych zysków.

Na udział w projektach woluntarystycznych pracownikowi - wolontariuszowi będzie przysługiwał dzień wolny od pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Wykonywanie przez pracownika świadczeń woluntarystycznych w dniu pracy nie będzie miało wpływu na jego uprawnienia pracownicze, tj. długość urlopu wypoczynkowego, długość stażu pracy, zaopatrzenie emerytalne.

Jednocześnie Spółka zamierza organizować akcje woluntarystyczne w sposób, który nie wiązałby się z ponoszeniem kosztów przez pracowników (przede wszystkim takich jak koszty transportu i noclegu pracownika - wolontariusza - w sytuacji, gdy poniesienie takich kosztów będzie niezbędne z uwagi na miejsce wykonywania czynności). W zależności od sytuacji, Spółka będzie zwracała poniesione przez pracowników koszty związane z uczestnictwem w akcji woluntarystycznej albo też Spółka zapewni pracownikom warunki pozwalające na wypełnianie zadania woluntarystycznego (np. zakwaterowanie i transport na miejsce, w którym realizowana będzie akcja woluntarystyczna). Obie te formy traktowane będą równorzędnie. Pracownicy nie będą otrzymywać dodatkowego wynagrodzenia za realizowanie zadania ani bezpośrednio ani poprzez zwrot wyższych kwot, niż kwoty faktycznie poniesione na zapewnienie warunków do wypełniania zadania.

Spółka alternatywnie rozważa rozwiązanie, w ramach którego świadczenie przez pracowników - wolontariuszy czynności woluntarystycznych odbywałoby się na zasadzie realizacji zadania służbowego. Oznacza to, że pracownik - wolontariusz otrzymywałby polecenie służbowe wyjazdu w określone miejsce i wykonywania tam czynności woluntarystycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zwrot wydatków poniesionych przez pracowników związanych z ich udziałem w akcji woluntarystycznej w ramach wolontariatu pracowniczego np. kosztów podróży i noclegu bądź też równoważne z tym zwrotem korzystanie przez nich np. z wykupionych przez Spółkę noclegów i zapewnionego przez Spółkę transportu w związku z wykonywaniem czynności woluntarystycznych stanowią ich przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, od którego Spółka jako płatnik powinna potrącać zaliczki na podatek.

2.

W razie udzielenia odpowiedzi na pytanie 1 niezgodnej ze stanowiskiem Spółki, czy zwrot wydatków poniesionych przez pracowników związanych z ich udziałem w akcji woluntarystycznej bądź też równoważne z tym korzystanie przez nich np. z wykupionych przez Spółkę noclegów i zapewnionego przez Spółkę transportu, w związku z wykonywaniem czynności woluntarystycznych będą przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeśli wykonywanie czynności woluntarystycznych będzie się odbywało w ramach realizacji polecenia służbowego.

3.

Czy koszty z tytułu wynagrodzenia za dodatkowy dzień wolny od pracy przeznaczony na udział pracownika w akcji woluntarystycznej, a także zwrot przez Spółkę wydatków (np. kosztów podróży, noclegu) związanych z udziałem pracowników w akcji woluntarystycznej w ramach wolontariatu pracowniczego bądź też wydatki na wykup przez Spółkę np. noclegów i transportu w związku z wykonywaniem czynności woluntarystycznych będą stanowiły dla Spółki koszt uzyskania przychodów.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pytania Nr 2 wniosku w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie pytania Nr 1 w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych została wydana odrębna interpretacja indywidualna. Odpowiedź na pytanie Nr 3 wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych udzielona zostanie odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Żaden z przepisów podatkowych nie precyzuje wprost, czy zapewnienie pracownikowi przez pracodawcę określonych świadczeń w związku z wykonywaniem czynności woluntarystycznych, czy też zwrot poniesionych przez pracownika wydatków na powyższe cele stanowi ich przychód podatkowy.

Jedynym przepisem, który potencjalnie mógłby mieć zastosowanie w omawianej sytuacji jest art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., wprowadzający ogólną definicję przychodu ze stosunku pracy. Zgodnie z tym przepisem za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W doktrynie prawa podatkowego podnosi się jednak, iż z przychodem podatkowym mamy do czynienia wówczas, gdy podatnik osiąga przysporzenie majątkowe w postaci zwiększenia jego aktywów bądź zmniejszenia jego pasywów (tak np. L. Błystak i H. Łysikowska w komentarzu do definicji przychodu o charakterze uniwersalnym dla podatków dochodowych, B. Dauter (i in.), Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz 2005, str. 226). Aby zatem mówić o przychodzie podatkowym, musi dojść do rzeczywistego przysporzenia majątkowego podatnika. Trudno mówić o jakimkolwiek przysporzeniu majątkowym w przypadku zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika - istotą zwrotu jest bowiem jedynie zrekompensowanie kosztów jaki ten ostatni poniósł w celu wykonywania określonych zadań. W istocie więc nie uzyska on żadnego przysporzenia, gdyż zwrot kosztów równać się będzie poniesionym przez niego kosztom. Analogicznie w przypadku gdy Spółka finansować będzie np. koszty noclegu bądź transportu - pracownik nie uzyska żadnego przysporzenia majątkowego, gdyż skorzystanie z transportu czy noclegu przydatne będzie tylko do zrealizowania zleconego mu zadania, z uwagi na wykonywanie go poza miejscem zamieszkania, bądź pracy i nie może być wykorzystane do żadnych innych (w tym osobistych) celów.

Podkreślić również należy, że samo wykonywanie zadania woluntarystycznego przez pracownika nie przysparza mu żadnych osobistych i wymiernych w materialnym rozumieniu korzyści. Przez udział w akcji woluntarystycznej spodziewać się należy podniesienia świadomości pracownika i zwiększenia jego identyfikacji z firmą. Jednak nie są to korzyści materialne, z tytułu których osiągnięcia można byłoby mówić o przysporzeniu majątkowym i w konsekwencji o przychodzie podatkowym. W związku z tym, również sfinansowanie przez pracodawcę kosztów niezbędnych z logistycznego punktu widzenia (takich jak nocleg, czy transport) nie będzie stanowić dla niego żadnego przysporzenia majątkowego.

W tym kontekście można zwrócić uwagę na inne przykłady udogodnień finansowanych przez pracodawców, co do których nie ma wątpliwości, iż powstaje przychód podatkowy po stronie pracownika. Tak będzie np. w razie zapewnienia przez pracodawcę możliwości korzystania nieodpłatnie z lokali mieszkalnych wybranym pracownikom do ich prywatnego użytku wraz z rodzinami. Korzystanie przez pracowników z takich mieszkań jest powiązane z uzyskiwaniem przez nich i ich rodziny osobistych korzyści i ewentualne przysporzenie majątkowe związane z tymi korzyściami jest bardziej uchwytne. Natomiast w przypadku opisywanym w pytaniu w niniejszym wniosku, brak jest związku z osobistymi korzyściami pracownika biorącego udział w akcji woluntarystycznej i w konsekwencji brak jest przysporzenia majątkowego z tytułu korzystania z zapewnionych przez Spółkę udogodnień logistycznych. Brak osobistych korzyści wyklucza możliwość uznania, że powstaje przysporzenie majątkowe.

Z przychodem podatkowym mielibyśmy do czynienia jedynie wówczas, gdyby Spółka zwracała pracownikom - wolontariuszom kwoty wyższe niż kwoty, które sami ponieśli na zapewnienie sobie np. noclegu i transportu, albo też gdyby otrzymywali oni dodatkowe wynagrodzenie za wykonywanie takich świadczeń. Takie sytuacje jednak nie będą miały miejsca, gdyż zwracane będą jedynie koszty faktycznie wydatkowane przez pracowników, a w przypadku sfinansowania tych wydatków bezpośrednio przez Spółkę - pracownik nie otrzyma żadnego świadczenia materialnego, poza możliwością skorzystania z niezbędnych udogodnień podyktowanych jedynie charakterem i miejscem wykonywanych zadań woluntarystycznych.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymanie przez pracownika zwrotu kosztów bądź korzystanie przez niego z zapewnionych przez Spółkę udogodnień logistycznych związanych z wykonywaniem przez pracownika czynności woluntarystycznych nie będzie w ogóle podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na brak powstania przychodu podatkowego. W konsekwencji nie wystąpi obowiązek doliczenia równowartości takiego świadczenia do przychodu podatkowego pracowników i potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dodatkowo, zwrócić uwagę należy, iż opodatkowanie pracowników w przypadku, o którym mowa w pytaniu, prowadziłoby do nieracjonalnych skutków w postaci dodatkowego obciążania ich podatkiem w sytuacji, gdy i tak poświęcają swój czas na realizację działań korzystnych dla społeczeństwa. Może to negatywnie wpłynąć na rozpowszechniania pozytywnych dla społeczeństwa działań woluntarystycznych, do których zachęca Spółka.

Ad. 2

W razie uznania, że argumenty przedstawione w pkt 1 nie mogą mieć zastosowania i w konsekwencji odpowiedź na pytanie Nr 1 będzie niezgodna z przedstawionym wyżej stanowiskiem, Spółka stoi na stanowisku, iż zwrot wydatków poniesionych przez pracownika związanych z jego udziałem w akcji woluntarystycznej, bądź też korzystanie przez nich np. z wykupionych przez Spółkę noclegów i zapewnionego przez Spółkę transportu, w związku z wykonywaniem czynności woluntarystycznych będą zwolnione z opodatkowania, jeśli wykonywanie czynności woluntarystycznych będzie się odbywało w ramach realizacji polecenia służbowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 u.p.d.o.f. wolne od podatku są diety i inne należności za czas:

* podróży służbowej pracownika,

* podróży osoby niebędącej pracownikiem

z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Powyższy przepis odnosi się do zadania służbowego, zatem aby zwrot poniesionych przez pracownika kosztów podlegał zwolnieniu, poniesienie wydatku musi wiązać się z wykonywaniem zadań służbowych. Przepisy podatkowe nie określają, co jest zadaniem służbowym. Odnosząc się do przepisów prawa pracy można skonstatować, że jest nim wykonywanie zadania na polecenie pracodawcy. Jednocześnie ani przepisy prawa pracy, ani prawa podatkowego nie precyzują jakiego typu zadania uznać należy za służbowe, a jakie za niesłużbowe. W związku z powyższym, uznać należy, że decyduje o tym sam pracodawca, biorąc pod uwagę specyfikę prowadzonej przez siebie działalności oraz charakter zadań powierzonych do wykonywania pracownikowi.

Jeśli zatem wyjazd pracownika do miejsca, w którym ma wykonywać czynności woluntarystyczne uznany zostanie za zadanie służbowe, zwrot kosztów związanych z takim wyjazdem przez Spółkę będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego. Analogiczna zasada odnosić się będzie do przypadku, gdy Spółka sfinansuje pracownikom koszty niezbędne do realizacji zadania (np. koszty transportu oraz noclegu), a wyjazd odbywać się będzie na zasadach polecenia służbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu zwrotu poniesionych wydatków związanych z udziałem pracowników w akcji woluntarystycznej w ramach realizacji polecenia służbowego, natomiast w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu korzystania ze świadczeń zapewnionych przez pracodawcę, związanych z udziałem pracowników w akcji woluntarystycznej w ramach realizacji polecenia służbowego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów. W pkt 1 tego artykułu wymieniony został m.in. stosunek pracy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 omawianej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka rozważa rozwój wolontariatu pracowniczego, w ramach którego pracownicy świadczyć będą różnego rodzaju prace i działania o charakterze społecznie użytecznym. Przewidywane działania będą mieściły się w zakresie działań określanych jako społeczna odpowiedzialność biznesu, w związku z czym, ani Spółka, ani jej pracownicy nie będą otrzymywały wynagrodzenia za tego typu działalność. Na udział w projektach woluntarystycznych pracownikowi - wolontariuszowi będzie przysługiwał dzień wolny od pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Jednocześnie Spółka zamierza organizować akcje woluntarystyczne w sposób, który nie będzie wiązał się z ponoszeniem kosztów przez pracowników (koszty transportu i noclegu pracownika - wolontariusza - w sytuacji, gdy poniesienie takich kosztów będzie niezbędne z uwagi na miejsce wykonywania czynności). W zależności od sytuacji, Spółka będzie zwracała poniesione przez pracowników koszty związane z uczestnictwem w akcji woluntarystycznej, albo też Spółka zapewni pracownikom warunki pozwalające na wypełnianie zadania woluntarystycznego (np. zakwaterowanie i transport na miejsce, w którym realizowana będzie akcja woluntarystyczna). Pracownicy nie będą otrzymywać dodatkowego wynagrodzenia za realizowanie zadania, ani zwrotu wyższych kwot niż kwoty faktycznie poniesione na zapewnienie warunków do wypełniania zadania.

Spółka rozważa również rozwiązanie, w ramach którego świadczenie przez pracowników - wolontariuszy czynności woluntarystycznych odbywałoby się na zasadzie realizacji zadania służbowego, tj. pracownik - wolontariusz otrzymywałby polecenie służbowe wyjazdu w określone miejsce i wykonywania tam czynności woluntarystycznych.

Nawiązując do przywołanego wyżej art. 9 ust. 1 ustawy podatkowej oraz do treści wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa, należy zwrócić uwagę, iż stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Wysokość, do której ww. diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika wolne są od podatku dochodowego określają rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Warunkiem niezbędnym dla skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odbycie przez pracownika podróży służbowej. Przepisy prawa podatkowego - pomimo, iż ww. przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost odwołuje się do tego pojęcia, nie zawierają definicji podróży służbowej. Dlatego w kwestii tej należy posłużyć się definicją zawartą w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

W art. 775 § 1 Kodeksu pracy ustawodawca określił, iż pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Zatem, podróżą służbową jest każdy wyjazd pracownika na polecenie pracodawcy poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałe miejsce pracy w celu wykonania zadania służbowego. W świetle art. 29 ust. 1 Kodeksu pracy określenie w umowie o pracę m.in. rodzaju pracy oraz miejsca wykonywania pracy, pozostaje w gestii stron stosunku pracy.

Zawarta z pracownikiem umowa o pracę winna określać rodzaj pracy, jaką ma wykonywać pracownik. Określenie rodzaju pracy w umowie o pracę najczęściej odbywa się przez podanie stanowiska pracy, natomiast zakres zadań wynikających z zajmowanego stanowiska może być szczegółowo określony poprzez przedstawienie pracownikowi pisemnego zakresu czynności lub w drodze polecenia pracodawcy.

Pod pojęciem miejsca pracy rozumie się zarówno stały punkt w znaczeniu geograficznym, jak i pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju, w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym będzie świadczona praca.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcie "podróż służbowa pracownika" należy do zakresu prawa pracy - art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), a w konsekwencji rozstrzygniecie kwestii dotyczącej obowiązku czy zasadności zwrotu przez Spółkę poniesionych przez pracowników kosztów związanych z uczestnictwem w akcji woluntarystycznej lub zapewnienia pracownikom warunków pozwalające na wypełnianie zadania woluntarystycznego (np. zakwaterowanie i transport na miejsce, w którym realizowana będzie akcja woluntarystyczna) w ramach realizacji polecenia służbowego, nie leży w kompetencji organów podatkowych.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż o ile zwracane przez Spółkę poniesione przez pracowników wydatki związane będą z wykonaniem zadania służbowego w ramach podróży służbowej, a tym samym mieścić się będą w definicji podróży służbowej, zawartej w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, skorzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy podatkowej, do wysokości limitów określonych w odpowiednich rozporządzeniach.

W sytuacji, gdy Spółka z własnych środków pokrywać będzie zakwaterowanie i transport na miejsce, w którym realizowana będzie przez pracowników akcja woluntarystyczna w ramach podróży służbowej pracowników, wartość finansowanych przez Spółkę kosztów nie będzie stanowić dla pracowników przychodu w rozumieniu przepisów ustawy podatkowej, podlegającego opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Spółki w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu powstałego po stronie pracowników z tytułu korzystania ze świadczeń zapewnionych przez pracodawcę, związanych z udziałem pracowników w akcji woluntarystycznej należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje w tej sytuacji zastosowania.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż ostateczne rozstrzygnięcie kwestii, czy udział pracowników w akcji woluntarystycznej w ramach wolontariatu pracowniczego może być uznany za wykonanie zadania służbowego przez pracownika w ramach polecenia wyjazdu służbowego należy do właściwości Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, które jest organem właściwym w zakresie prawa pracy.

Podsumowując, zwrot wydatków poniesionych przez pracowników związanych z ich udziałem w akcji woluntarystycznej, tj. zwrot kosztów podróży i noclegu, w związku z wykonywaniem czynności woluntarystycznych korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji, gdy wykonywanie czynności woluntarystycznych będzie się mieściło w pojęciu podróży służbowej pracownika.

Natomiast korzystanie przez pracowników z wykupionych przez Spółkę noclegów i zapewnionego przez Spółkę transportu, w związku z wykonywaniem czynności woluntarystycznych, nie będzie stanowić dla pracowników przychodu w rozumieniu przepisów ustawy podatkowej, podlegającego opodatkowaniu, o ile wykonywanie czynności woluntarystycznych będzie się mieściło w pojęciu podróży służbowej pracownika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl