IPPB2/415-728/11-2/MK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-728/11-2/MK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 15 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca Spółka z siedzibą w W. (zwana dalej również "Agencją") podejmuje się na zlecenie kontrahenta, będącego spółką kapitałową (zwaną dalej "Klientem") wykonania usługi kompleksowej polegającej na organizacji i obsłudze programu motywacyjnego (zwanego dalej "Programem").

Program, którego organizację i obsługę Klient zleca Agencji, ma na celu zintensyfikowanie sprzedaży oraz promocję wybranych produktów Klienta. Organizatorem Programu jest Agencja.

W Programie mogą brać udział jedynie osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (zwane dalej również "Uczestnikami"), kupujące produkty objęte Programem bezpośrednio od Klienta, w celu ich dalszej odsprzedaży konsumentom lub innym odbiorcom końcowym (tj. podmiotom nieprowadzącym dalszej odsprzedaży produktów objętych Programem), które zostały zaproszone do Programu przez przedstawiciela handlowego Klienta. Podstawę rejestracji Uczestnika w Programie stanowi formularz zgłoszeniowy.

Program polega na tym, że Uczestnicy w zamian za zakup wybranych produktów Klienta uzyskują punkty, które następnie będą mogli wymienić na nagrody rzeczowe przesyłane na adres korespondencyjny podany w formularzu zgłoszeniowym. Punkty przeliczane będą na nagrody według zasady, zgodnie z którą 1 punkt jest równoważny określonej kwocie złotych wydanych na zakup produktów Klienta, przy czym punkty zamienione na nagrodę rzeczową będą kasowane z konta Uczestnika. Nagrody rzeczowe wydawane w ramach Programu kupuje Agencja (Wnioskodawca). Z chwilą zakupu nagrody stają się własnością Agencji. W stosunku do zakupionych towarów, Wnioskodawca odlicza naliczony podatek od towarów i usług VAT, wykazany w fakturach potwierdzających zakup, od swojego podatku VAT należnego do zapłaty. Następnie Wnioskodawca - w ramach Programu - wydaje nagrody Uczestnikom Programu. Od każdej nagrody wydanej w ramach Programu Agencji przysługuje prowizja w wysokości ustalonej w umowie z Klientem. W ten sposób wysokość otrzymanego przez Agencję wynagrodzenia jest zależna od ilości nagród wydanych Uczestnikom w ramach Programu.

Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane są w ten sposób, że:

1.

Agencja kupuje i wydaje nagrody Uczestnikom,

2.

Koszt nabycia własności nagród, jako jeden z elementów kosztu usługi kompleksowej, będzie fakturowany na Klienta w cyklach miesięcznych łącznie z innymi uzgodnionymi kosztami miesięcznej obsługi Programu składającymi się z takich pozycji jak: wynagrodzenie za zarządzanie Programem, obsługa infolinii, prowizja Agencji od nagród, wynagrodzenie za zarządzanie stroną internetową Programu, licencja na użyczenie systemu informatycznego do obsługi Programu oraz inne składniki wynikające z realizacji prac zleconych przez Klienta ad hoc. Powyższe składniki zostaną ujęte na fakturze VAT w jednej pozycji określonej mianem "kompleksowa obsługa Programu w miesiącu ".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Uczestnicy programu motywacyjnego opisanego w stanie faktycznym, będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy z tytułu uczestnictwa w tym Programie otrzymali nagrody rzeczowe, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010, Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

2.

Czy Wnioskodawca zobowiązany jest wystawić Uczestnikom programu motywacyjnego, będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy z tytułu uczestnictwa w tym Programie otrzymali zgodnie z zasadami opisanymi w stanie faktycznym nagrody pieniężne, deklarację PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010, Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (p.d.o.f.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z treści tego przepisu, w drodze wykładni językowej, można wyprowadzić jednoznaczny wniosek, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 p.d.o.f. zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pojęcie "sprzedaży premiowej" nie zostało zdefiniowane ani w p.d.o.f. (i innych przepisach podatkowych) ani w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. Jednakże stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" przyjmuje się, że "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów).

Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Zatem daną umowę można uznać za sprzedaż premiową jeżeli:

* dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi;

* nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu.

* nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Co do zasady umowy zawierane z Uczestnikami w ramach Programu, spełniają powyższe wymagania "sprzedaży premiowej", jednakże zauważyć należy, że Uczestnicy o których mowa w stanie faktycznym nie są odbiorcami końcowymi a pojęcie sprzedaży premiowej sprzężone jest z nabywaniem towarów lub usług przez konsumentów (odbiorców końcowych). Ponadto elementem sprzedaży premiowej jest, zgodnie z przyjmowanym powszechnie poglądem (np. w Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2009 r. sygn. IPPB4/415-399/09-4/PJ) publiczne przyrzecznie nagrody na równych prawach dla każdego uczestnika, który spełni warunki ogłoszone publicznie przez organizatora. W przedstawionym stanie faktycznym brak jest elementu przyrzeczenia publicznego ponieważ Program adresowany jest tylko do podmiotów zaproszonych do udziału w Programie przez przedstawicieli handlowych Klienta.

Ponadto, z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 p.d.o.f. wynika, że jeżeli nagrodę w programie motywacyjnym (sprzedaży premiowej) otrzymuje podatnik, w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, wówczas zwolnienie od podatku dochodowego, o którym mowa w ww. cytowanym przepisie nie ma zastosowania, a przychód równy wartości nagrody stanowi przychód z tej działalności gospodarczej Tym samym również i z tej przyczyny zwolnienie, stanowiące przedmiot niniejszego pytania nie będzie mieć zastosowania.

Stanowisko to znalazło swoje potwierdzenie w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie indywidualnej interpretacji z dnia 22 listopada 2010 r. IPPB4/415-667/10-4/SP, gdzie stwierdzono że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą. <...> osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w związku z otrzymaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej uzyskają przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza a nie z innych źródeł. Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość takiej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Podsumowując zatem, należy uznać, że Uczestnicy przedstawionego programu motywacyjnego, będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymali nagrody rzeczowe za udział nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 p.d.o.f.

Ad. 2:

Zgodnie z art. 42a p.d.o.f. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c <...>, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (...).

Z cytowanego przepisu wynika zatem, że obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) nie dotyczy przychodów wymienionych m.in. w art. 21 p.d.o.f., a zatem i tych które są określone w ust. 1 pkt 68 tego artykułu tj. nagród związanych ze sprzedażą premiową.

p.

d.o.f. określa obowiązki płatników pobierających podatek od przychodów tylko z niektórych źródeł przychodów. Wśród nich nie zostały wymienione przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 42a p.d.o.f. Przepis ten ma bowiem zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do beneficjentów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, u których wartość nagrody stanowi przychód z innych źródeł. W związku z tym, iż celem Programu nie jest przyznawanie nagród takim osobom (nagroda zawsze przyznawana jest uczestnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą), do Wnioskodawcy nie będzie miał zastosowania powyższy art. 42a p.d.o.f. Również i ten pogląd znalazł swoje potwierdzenie w cytowanej już powyżej indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 listopada 2010 r. IPPB4/415-667/10-4/SP, gdzie stwierdzono, że spółka będąca organizatorem akcji nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego ani do składania informacji lub deklaracji podatkowych, w związku z wydawaniem nagród w ramach akcji promocyjnej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą. Tym samym należy uznać, że wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania uczestnikom programu motywacyjnego, informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) zgodnie z art. 42a p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl