IPPB2/415-72/11-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-72/11-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków sporządzenia imiennych informacji IFT-3/IFT-3R o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązków sporządzenia imiennych informacji IFT-3/IFT-3R o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawiera umowy rachunku bankowego z funduszami zbiorowego inwestowania mającymi swoją siedzibę w innych niż Polska państwach Unii Europejskiej (dalej: zagraniczne fundusze inwestycyjne, fundusze inwestycyjne lub fundusze) zamierzającymi zbywać emitowane przez nie tytuły uczestnictwa na terytorium Polski. Na mocy takich umów Bank zobowiązuje się do obsługi rachunku danego funduszu w zakresie związanym z przyjmowaniem wpłat na nabycie tytułów uczestnictwa, dokonywaniem wypłat środków z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa oraz dokonywania wypłat innych świadczeń należnych jego uczestnikom.

Zgodnie z postanowieniami umów rachunku bankowego zawartych przez Bank z zagranicznymi funduszami inwestycyjnymi do obowiązków Banku należy zatem w szczególności:

* przechowywanie na rachunku środków pieniężnych posiadacza rachunku

* dokonywanie rozliczeń gotówkowych w oparciu o rachunek zgodne z poleceniami posiadacza rachunku przyjmowanie wpłat z tytułu jednostek uczestnictwa

* wypłata środków z tytułu umorzenia jednostek zgodnie z poleceniem posiadacza rachunku wypłata innych świadczeń należnych posiadaczom jednostek zgodnie z poleceniem posiadacza rachunku

W konsekwencji zawarcia opisanych wyżej umów z funduszami inwestycyjnymi rola Banku w kontekście całego procesu nabywania i umarzania jednostek uczestnictwa wygląda co do zasady następująco

1.

Nabycie

a.

inwestor (osoba fizyczna) zamierzający nabyć tytuły uczestnictwa w zagranicznym funduszu inwestycyjnym składa za pośrednictwem dostępnych na rynku dystrybutorów jednostek odpowiednie zlecenie zakupu,

b.

inwestor - działając za pośrednictwem dystrybutora - wpłaca na rachunek nabyć funduszu prowadzony przez Bank kwotę planowanej inwestycji - Bank rejestruje wpływ danej kwoty,

c.

dystrybutor jednostek przekazuje zlecenie nabycia jednostek do agenta transferowego działającego na rzecz funduszu a ten widząc wpływ na rachunek nabyć funduszu przydziela jednostki uczestnictwa,

d.

agent transferowy składa dyspozycję przelewu wychodzącego z rachunku nabyć funduszu prowadzonego w Banku tytułem nabycia jednostek Przelew jest przesyłany na rachunek inwestycyjny funduszu prowadzony za granicą - z perspektywy Banku dochodzi do wykonania zlecenia przelewu zagranicznego.

2.

Umorzenie

a.

inwestor składa u dystrybutora, z którego usług korzysta zlecenie umorzenia jednostek uczestnictwa,

b.

złożone zlecenie jest przesyłane przez dystrybutora do agenta transferowego obsługującego fundusz,

c.

agent transferowy informuje fundusz zagraniczny o złożonym zleceniu umorzenia po czym zleca zasilenie rachunku umorzeń funduszu prowadzonego przez Bank w kwocie wynikającej z aktualnej wyceny jednostek dokonanej przez agenta transferowego,

d.

agent transferowy zleca przelew krajowy w kwocie wynikającej z aktualnej wyceny jednostek funduszu Środki te są przesyłane na rachunek wskazany przez inwestora - z perspektywy Banku dochodzi do realizacji zlecenia przelewu krajowego.

Jak wynika z przedstawionych wyżej procedur nabycia oraz umorzenia jednostek uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych rola Banku sprowadza się do realizacji przelewów (zagranicznych i krajowych) zleconych przez zagraniczny fundusz inwestycyjny lub instytucje obsługujące ten fundusz na terytorium Polski. W szczególności nie należy do obowiązków Banku prowadzenie rejestru uczestników danego funduszu. W większości przypadków Bank nie jest ponadto dystrybutorem jednostek uczestnictwa dla inwestorów, na których rachunki wpływają środki zgodnie ze zleceniem przelewu przekazanym przez fundusz lub agenta transferowego. W konsekwencji Bank nie dysponuje szczegółami dotyczącymi danych transakcji, w tym w szczególności umożliwiającymi ustalenie efektu inwestycji w zagraniczne fundusze inwestycyjne dokonywanych przez poszczególnych inwestorów.

Jeżeli zatem uczestnikowi funduszu należy się określona kwota z tytułu posiadania lub umorzenia jednostek uczestnictwa, Bank otrzymuje szczegółowe zlecenie dokonania wypłat zawierające dane niezbędne do wykonania zleconego przelewu - jest więc wykonawcą zlecenia, a nie jego inicjatorem natomiast wszelkie dane niezbędne do prawidłowego wykonania przelewu otrzymuje od funduszu (posiadacza rachunku) lub innego upoważnionego przez fundusz podmiotu. Bank ocenia warunki transakcji tylko na podstawie postanowień umowy łączącej Bank z posiadaczem rachunku oraz dokonuje wskazanych wyżej wypłat wyłącznie w granicach środków postawionych przez fundusz na rachunku bankowym oraz zgodnie z otrzymaną dyspozycją. Bank nie odpowiada ponadto za terminowość postawienia inwestorowi środków do dyspozycji za prawidłowość ustalenia kwoty do wypłaty oraz za poprawność danych dotyczących adresata przelewu Zobowiązanym do obliczenia należnej kwoty wypłaty jest fundusz lub inny podmiot któremu fundusz zgodnie z prawem powierzył taką funkcję np. agent transferowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Bank jest podmiotem wypłacającym w rozumieniu art. 42c ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) (dalej u.p.d.o.f.) zobowiązanym na podstawie art. 42c ust. 1 tejże ustawy do sporządzenia oraz przesłania do właściwych adresatów imiennych informacji IFT 3/3R....

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 42c ust. 1 u.p.d.o.f. w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego przychody (dochody), o których mowa w ust. 5 tego artykułu, podmiot ten jest obowiązany przesłać, sporządzone według ustalonego wzoru, imienne informacje o tych przychodach (dochodach) podmiotom wymienionym w art. 42c ust. 1 pkt 1 i 2.

Definicję podmiotu wypłacającego, na którego ustawodawca nałożył wskazany wyżej obowiązek, zawiera art. 42c ust. 2, który stanowi, iż podmiotem takim jest:

1.

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy;

2.

pośredni odbiorca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, na rzecz faktycznego odbiorcy, przy czym definicję pojęcia pośredni odbiorca dostarcza art. 42c ust. 4 u.p.d.o.f.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż w opisanym stanie faktycznym Bank zostanie objęty obowiązkiem sporządzania informacji imiennych IFT-3/3R tylko w przypadku, gdy zostanie on uznany za podmiot wypłacający, o którym mowa w art. 42c ust. 2 pkt 1 lub 2. Ze względu na fakt, iż Bank nie spełnia kryterium "odbiorcy pośredniego", o którym mowa w art. 42c ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f., w szczególności Bankowi nie są wypłacane lub stawiane do dyspozycji przychody (dochody) z odsetek osiągane przez faktycznego odbiorcę (zdefiniowanego w ust. 3), decydującym o ustaleniu obowiązków Banku w zakresie sporządzania informacji IFT-3/3R jest rozstrzygnięcie, czy Bank jest osobą prawną, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy.

W opinii Banku kluczowym aspektem przedstawionego problemu jest fakt, iż w analizowanym stanie faktycznym Bank pełni jedynie funkcje techniczne sprowadzające się do realizacji transakcji przekazania środków pomiędzy rachunkami funduszu oraz indywidualnych inwestorów, co stanowi odzwierciedlenie zawartych na rynku transakcji nabycia i odkupu jednostek uczestnictwa. Pośrednictwo to ograniczone jest do funkcji wynikających z zawartej przez Bank oraz fundusz zagraniczny umowy - której główne postanowienia wskazano wyżej.

Na podstawie złożonego przez inwestora lub właściciela rachunku (lub podmiotu upoważnionego) zlecenia Bank dokonuje jedynie bankowego rozliczenia transakcji zakupu lub umorzenia jednostek uczestnictwa, a więc albo realizuje operację bankową przelania środków na zakup jednostek na rzecz funduszu / agenta transferowego, albo dokonuje uznania rachunku inwestora, jeżeli agent transferowy przekaże środki finansowe z tytułu umorzenia jednostek. Bank działając zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi prowadzenia rachunków bankowych dokonuje więc jedynie zapisów na rachunkach bankowych funduszu, będących wynikiem operacji przeprowadzonych na rejestrach uczestników funduszu przez fundusz lub przez inny upoważniony przez fundusz podmiot.

W konsekwencji należy zauważyć, że z przebiegu procesu nabycia i umarzania jednostek wynika, iż mimo dokonywania rozliczeń pieniężnych Bank nie jest stroną stosunków prawnych z tytułu uczestnictwa w funduszu zagranicznym, a jedynie wykonuje operacje będące odzwierciedleniem na rachunku bankowym funduszu aktywności inwestora lub samego funduszu (agenta transferowego). Tym samym Bank nie jest podmiotem prawnie zobowiązanym do dokonania wypłaty lub w stosunku do którego przysługuje inwestorowi roszczenie o dokonanie wypłaty. Ponadto za poprawne wyliczenie oraz terminowe przekazanie kwot należnych inwestorom z tytułu uczestnictwa w funduszu odpowiedzialny jest sam fundusz oraz agent transferowy działający w jego imieniu, a nie Bank. Zgodnie bowiem z art. 256 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) to fundusz zagraniczny jest obowiązany zapewnić uczestnikom funduszu sprawne wpłacanie i wypłacanie kwot związanych z nabywaniem i umarzaniem tytułów uczestnictwa funduszu. Zatem to fundusz odpowiada za przekazanie do Banku odpowiednich kwot we właściwych terminach oraz za wskazanie podmiotów, na rzecz których mają być one wypłacone. Bank pełni zatem jedynie rolę techniczną w dystrybucji wypłat i działa analogicznie jak w przypadku realizacji przelewów bankowych.

Należy ponadto wskazać, iż zakres obowiązków Banku związany z prowadzeniem rachunku bankowego zagranicznego funduszu inwestycyjnego determinuje zakres danych na temat działalności tego funduszu oraz aktywności inwestycyjnej jego uczestników. W szczególności, w opisanym stanie faktycznym Bank nie jest nie tylko zobowiązany, ale i uprawniony na podstawie zawartych umów do prowadzenia ewidencji uczestników funduszu, ani gromadzenia danych o dokonywanych przez nich transakcjach. Bank ponadto nie prowadzi rejestru aktywów funduszu, ani jego uczestników oraz nie pełni funkcji dystrybutora w przypadku wszystkich inwestorów, których aktywność wpływa na dokonywanie operacji na rachunku funduszu prowadzonym przez Bank.

Konsekwencją opisanej wyżej relacji między Bankiem a funduszem jest fakt, iż Bank nie dysponuje pełnym zakresem danych na temat aktywności inwestycyjnej danej osoby fizycznej w obszarze zagranicznych funduszy inwestycyjnych. Bank nie jest zatem w stanie określić ilości jednostek uczestnictwa będących w danym momencie w posiadaniu danego inwestora oraz ustalić dochodu z inwestycji będącego wynikiem wszystkich transakcji zleconych przez niego w roku podatkowym. Innymi słowy, zakres obowiązków Banku nie pozwala na uzyskanie informacji niezbędnych do sporządzenia informacji IFT3/3R według obowiązującego wzoru. Jeżeli zatem dokonamy uprawnionego założenia, iż ustawodawca tworząc obowiązek sporządzania imiennych informacji IFT-3/3R objął nim podmioty zdolne, w ujęciu obiektywnym, do realizacji tej powinności, uznać wtedy należy, iż nie sposób traktować Banku jako podmiotu wypłacającego w rozumieniu art. 42c ust. 2 u.p.d.o.f.

Bank stoi ponadto na stanowisku, iż trudno uznać aby celem ustawodawcy wprowadzającego pojęcie podmiotu wypłacającego do przepisów u.p.d.o.f. było objęcie zakresem znaczeniowym tego pojęcia pośredników w przekazaniu środków pieniężnych takich jak poczta, kurierzy, czy banki wykonujące polecenia przekazania środków pieniężnych na rachunki wskazanych podmiotów. Adresatem tej regulacji są natomiast podmioty prawnie zobowiązane do dokonania wypłaty i odpowiedzialne za postawienie środków do dyspozycji lub dokonanie wypłaty, do których wierzyciele mogą kierować roszczenie o dokonanie wypłaty.

Podsumowując, Bank działający w przedstawionym stanie faktycznym nie jest "podmiotem wypłacającym" w rozumieniu art. 42c ust. 2 u.p.d.o.f. oraz w konsekwencji nie jest podmiotem zobowiązanym na podstawie art. 42c ust. 1 do sporządzenia oraz przesłania do właściwych adresatów imiennych informacji IFT-3/3R o przychodach (dochodach), o których mowa w art. 42c ust. 5 tejże ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl