IPPB2/415-703/08-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-703/08-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2008 r. (data wpływu 23 kwietnia 2008 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 16 lipca 2008 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 3 lipca 2008 r. Nr IPPB2/415-703/08-2/MG (data nadania 3 lipca 2008 r. data doręczenia 7 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy wypłacane na podstawie umów o świadczenie usług, wynagrodzenia ekspertów, pochodzące z dwóch źródeł, N Mechanizmu F... (85% środków) oraz polskiego budżetu państwa (15% środków) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie ustalenia, czy wypłacane na podstawie umów o świadczenie usług, wynagrodzenia ekspertów, pochodzące z dwóch źródeł, N Mechanizmu F... (85% środków) oraz polskiego budżetu państwa (15% środków) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca pełni funkcję operatora Polsko-Norweskiego Funduszu B... (dalej Fundusz) założonego w celu realizacji priorytetu nr A Badania Naukowe... E../N Financial M.... Realizując swoje zadania Wnioskodawca przyjmuje wnioski na projekty badań naukowych oraz dokonuje ich oceny. Dokonanie merytorycznej oceny złożonych wniosków Wnioskodawca będzie zlecać, zgodnie z przyjętymi zasadami działania Funduszu, osobom fizycznym - niezależnym ekspertom posiadającym niezbędną wiedzę i doświadczenie konieczne do dokonania oceny wniosków. Eksperci będą związani z Wnioskodawcą umowami o świadczenie usług, na podstawie których otrzymają stosowne wynagrodzenie. Z tytułu wypłacanego ekspertom wynagrodzenia Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Środki finansowe, z których finansowane są wynagrodzenia ekspertów pochodzą z dwóch źródeł N Mechanizmu F... (85% środków) oraz polskiego budżetu państwa (15% środków).

Mechanizm przekazywania środków finansowych z N Mechanizmu F... jest wieloetapowy. W pierwszej kolejności Wnioskodawca aplikuje o zaliczkę na roczną transzę środków do rozdysponowania w ramach realizowanych zadań do Instytucji Pośredniej, tj. Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które następnie występuje do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. To ostatnie przekazuje taką aplikację do Ministerstwa Finansów, a następnie do Biura Mechanizmu F... w B...Biuro Mechanizmu F... dokonuje płatności zaliczki na konto Ministerstwa Finansów, które następnie przekazuje ją do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a ta instytucja transferuje całość otrzymanych środków na odrębne konto Wnioskodawcy. Część środków pochodzących z budżetu państwa jest przekazywana do Wnioskodawcy za pośrednictwem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 3 lipca 2008 r. Nr IPPB2/415-703/08-2/MG tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* przesłanie aktualnego pełnomocnictwa do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wraz ze wskazaniem adresu do doręczeń osoby upoważnionej,

* wyjaśnienie, czy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego, tak jak zaznaczono w poz. 34 w części D1 wniosku, bowiem z treści wniosku wynika, że dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

* uzupełnienie poz. 32 części C wniosku, poprzez podanie nazwy i adresu organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy.

Wniosek uzupełniono w terminie, pismem z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 16 lipca 2008 r.) wyjaśniając, że wniosek o interpretację indywidualną dotyczy zdarzenia przyszłego, podano nazwę i adres organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy, a także przesłano aktualne pełnomocnictwo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego powstaje pytanie, czy dochód uzyskiwany przez ekspertów na podstawie umów o świadczenie usług polegających na ocenie merytorycznej wniosków o dofinansowanie z Funduszu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy dochody otrzymywane przez ekspertów z tytułu świadczenia usług polegających na ocenie wniosków o dofinansowanie projektów badawczych na podstawie umów wiążących ekspertów z Wnioskodawcą, będą w całości zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W zakresie, w jakim wynagrodzenie ekspertów jest finansowane z funduszu (85%) zastosowanie będzie miał przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy stanowiący, iż "zwalnia się od podatku dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego Ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu F... z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zaleca - bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowaniem przez niego programem."

Zdaniem Wnioskodawcy należy zauważyć, że w przypadku wynagrodzeń otrzymanych przez ekspertów, Wnioskodawca wszystkie z warunków określonych w powyższym przepisie spełnił, w odniesieniu do 85% środków pochodzących z Norweskiego Mechanizmu F...:

1.

dochody otrzymywane przez podatnika pochodzą od rządu Norwegii należy więc zdaniem Wnioskodawcy zakwalifikować je jako "pochodzące od państw obcych",

2.

stanowią one bezzwrotna pomoc otrzymywaną na podstawie umowy miedzy rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Norwegii,

3.

przekazywanie środków jest dokonywane za pośrednictwem Wnioskodawcy, tj. podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

4.

eksperci bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, oceniając wnioski umożliwiają wybór najlepszych projektów, które otrzymają bezzwrotną pomoc Funduszu.

Wnioskodawca uważa, że podkreślenia wymaga fakt, iż przedstawiony w stanie faktycznym opisanym powyżej mechanizm przekazywania środków Funduszu dowodzi, że nie ma w tej sytuacji kontrowersji (tak jak ma to miejsce w przypadku niektórych programów finansowanych ze źródeł Unii Europejskiej), czy przyznawane środki pochodzą od rządu państwa obcego, czy też należy uznać je za środki pochodzące z budżetu państwa. Odmiennie bowiem zdaniem Wnioskodawcy niż np. w przypadku projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego środki pieniężne nie są udostępniane instytucji finansującej z zasobów budżetowych, a następnie dopiero zwracane do budżetu państwa przez instytucję przyznającą pomoc. W analizowanym przypadku Ministerstwo Finansów jedynie transferuje środki pieniężne, które są przed dokonaniem tego transferu udostępnione mu przez Biuro Mechanizmu Finansowanego w Brukseli. Tym samym Ministerstwo pełni jedynie rolę instytucji technicznie obsługującej płatności, nie dokonuje zaś żadnego prefinansowania projektów w części odpowiadającej udziałowi Funduszu. Zdaniem Wnioskodawcy kwot otrzymywanych przez ekspertów w części odpowiadającej udziałowi Funduszu nie sposób więc zakwalifikować, jako niepochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, ale ze środków budżetowych.

W odniesieniu do części wynagrodzenia ekspertów, które jest finansowane przez budżet Państwa (15%) zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie będzie miało zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie ze wskazanym przepisem wolne od opodatkowania podatkiem dochodem są "dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego". Art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o finansach publicznych wskazuje natomiast, że dotacjami są min. "wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej". Zdaniem Wnioskodawcy środki pochodzące z budżetu państwa na wynagrodzenie ekspertów niewątpliwie stanowią wydatki "na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej". Do zadań takich, zdaniem Wnioskodawcy należy wspieranie nauki polskiej, również w formie dofinansowania programów pomocowych finansujących zasadniczo naukę ze środków zagranicznych. Tym samym finansowana ze wskazanych środków część wynagrodzenia ekspertów, będzie podlegała również zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższy przepis określa podmiotowo-przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest więc zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca pełni funkcję Operatora Polsko-Norweskiego Funduszu Badań Naukowych, założonego w celu realizacji Priorytetu nr 6 Badania Naukowe Programu Operacyjnego E../N F Mechanizm, którego zadaniem jest przyjmowanie i ocena wniosków o dofinansowanie projektów badań z N Mechanizmu F....

N Mechanizm F... jest instrumentem finansowym przeznaczonym dla nowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Jest to dodatkowe (uzupełniające), obok Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności, źródło bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Pomoc ta udzielana jest na mocy podpisanej pomiędzy Królestwem Norwegii a Wspólnotą Europejską umowy z dnia 14 października 2004 r. o N Mechanizmie F... na okres 2004-2009 pomiędzy Królestwem Norwegii a Rzecząpospolitą Polską (M. P. z 2005 r. Nr 23, poz. 342).

Fundusz Badań Naukowych, którego Operatorem jest Wnioskodawca, jest grantem blokowym wydzielonym z N Mechanizmu F..., w ramach Priorytetu nr 6 - Badania Naukowe. Do zadań Operatora Funduszu należy m.in. opracowywanie kryteriów wyboru projektów, bezpośrednia współpraca z beneficjentami, szczególnie w zakresie podpisywania umów, refundacja środków oraz monitoring i kontrola projektów.

Wnioskodawca swoje zadania w zakresie merytorycznej oceny składanych wniosków realizować będzie za pośrednictwem niezależnych ekspertów, na podstawie zawartych umów o świadczenie usług, których wynagrodzenia pochodzić będą z dwóch źródeł - N Mechanizmu F... (85% środków) i polskiego budżetu państwa (15% środków).

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia ekspertów będą w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieniem przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy objęta będzie część wynagrodzenia, która sfinansowana będzie w 85% z N Mechanizmu F..., z uwagi na spełnienie wszystkich warunków określonych w tym przepisie, co szczegółowo wyjaśniono w części dotyczącej stanowiska Wnioskodawcy, a mianowicie:

1.

dochody otrzymywane przez podatnika pochodzą od rządu N należy więc, zdaniem Wnioskodawcy zakwalifikować je jako "pochodzące od państw obcych",

2.

stanowią one bezzwrotna pomoc otrzymywaną na podstawie umowy miedzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Norwegii,

3.

przekazywanie środków jest dokonywane za pośrednictwem Wnioskodawcy tj. podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

4.

eksperci bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, oceniając wnioski umożliwiają wybór najlepszych projektów, które otrzymają bezzwrotną pomoc z Funduszu.

W świetle powyższego, w tym miejscu należy raz jeszcze odwołać się do treści zacytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, bowiem jak już wcześniej wyjaśniono, przedmiotowe zwolnienie uwarunkowane jest równoczesnym spełnieniem obu wskazanych w tym przepisie przesłanek.

Analizując powyższy przepis prawa podatkowego i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, przyjmując, że Wnioskodawca prawidłowo ustalił, w oparciu o materiały źródłowe, nakreślony we wniosku mechanizm przyznawania środków, w którym zdaniem Wnioskodawcy nie dochodzi do prefinansowania środków pieniężnych z budżetu państwa, iż wynagrodzenia niezależnych ekspertów w części sfinansowanej w 85% z N Mechanizmu F... stanowią bezzwrotną pomoc pochodzącą od Rządu Królestwa Norwegii, należy stwierdzić, iż spełnienie jednej z przesłanek wymienionej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy, nie daje możliwości skorzystania ze zwolnienia. W związku z tym należy ustalić, czy druga przesłanka wymieniona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy warunkująca zwolnienia również będzie spełniona. Jak twierdzi Wnioskodawca, eksperci bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Oceniając wnioski umożliwiają wybór najlepszych projektów, które otrzymają bezzwrotną pomoc Funduszu.

Wyjaśnienia wymaga zatem sformułowanie "podatnika bezpośrednio realizującego cel programu", w sytuacji, gdy ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje tego pojęcia.

Analiza treści przedmiotowego artykułu wskazuje, że adresatami omawianego zwolnienia są podatnicy bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a więc beneficjenci tej pomocy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje również pojęcia "beneficjent pomocy", natomiast w potocznym rozumieniu tego słowa beneficjentem jest osoba czerpiąca z czegoś zyski, profity.

Należy przy tym zwrócić uwagę na definicję beneficjenta w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.). Beneficjentami, w rozumieniu powyższej ustawy mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Z kolei w terminologii programów pomocowych występują pojęcia beneficjenta końcowego oraz beneficjenta ostatecznego.

Beneficjent końcowy (instytucja wdrażająca) to instytucja lub firma, której zadaniem jest zlecanie innym podmiotom - firmom, organizacjom, samorządom - realizacji projektów, które będą mogły być objęte dofinansowaniem. Ogłasza konkurs na projekty, przeprowadza ocenę formalną wniosków, organizuje prace Komisji Oceny Projektów, podpisuje umowy z projektodawcami, monitoruje realizację projektów, wypłaca - zwraca koszty poniesione przez projektodawców, przedkłada wnioski o płatności do instytucji pośredniczących i przedkłada tej instytucji raporty z realizacji działania.

Natomiast beneficjent ostateczny (grupa docelowa) to osoba, instytucja lub grupa społeczna, która bezpośrednio korzysta z wdrażanego projektu pomocy poprzez otrzymanie dotacji.

Z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był stroną umowy o dofinansowanie projektu.

Jak już wcześniej wyjaśniono Wnioskodawca pełni rolę Operatora Funduszu, do którego zadań należy przyjmowanie i ocena wniosków o dofinansowanie projektów badań, które to zadania realizuje za pośrednictwem niezależnych ekspertów, merytorycznie oceniających wnioski. Eksperci dokonują wyboru najlepszych projektów, w konsekwencji czego podmioty składające projekty otrzymują bezzwrotną pomoc z Funduszu, a nie Wnioskodawca. Stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest ostatecznym beneficjentem pomocy, z którym podpisana została umowa o dofinansowania projektu, to tym samym niezależni eksperci zatrudniani na podstawie umów o świadczeniu usług nie są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu pomocy. W związku z czym, w tej sytuacji druga przesłanka wymieniona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy warunkująca przedmiotowe zwolnienie nie została spełniona, a tylko łączne spełnienie obu wymienionych w przepisie przesłanek warunkuje skorzystanie ze zwolnienia.

W świetle powyższych ustaleń, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa podatkowego i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia niezależnych ekspertów, w części sfinansowanej w 85% z Norweskiego Mechanizmu F... nie skorzystają ze zwolnienia z opodatkowania, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W następnej kolejności należy odnieść się do możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania wypłacanych, na podstawie umów o świadczenie usług, wynagrodzeń niezależnych ekspertów, w części sfinansowanej w 15% z polskiego budżetu państwa, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy art. 1 pkt 14 lit. a) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) dodany został art. 21 ust. 1 pkt 129, który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przesłanką warunkującą zwolnienie jest zatem pochodzenie dotacji z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do postanowień art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.

Zdaniem Wnioskodawcy środki pochodzące z budżetu państwa na wynagrodzenie ekspertów niewątpliwie stanowią wydatki "na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej", do których należą wspieranie nauki polskiej, również w formie dofinansowania programów pomocowych finansujących zasadniczo naukę ze środków zagranicznych, w związku z czym część wynagrodzenia ekspertów finansowana z budżetu państwa, będzie również podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak już wcześniej wyjaśniono, w trakcie ustalania możliwości skorzystania ze zwolnienia części wynagrodzenia ekspertów sfinansowanej z N Mechanizmu F..., w oparciu o definicję beneficjenta w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.), a także pojęcia występujące w terminologii programów pomocowych, iż Wnioskodawca i tym samych niezależni eksperci nie są beneficjentami umowy o dofinansowanie projektu. Z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był stroną umowy o dofinansowanie projektu, bowiem jak sam wyjaśnił pełni rolę Operatora Funduszu, do którego zadań należy przyjmowanie i ocena wniosków o dofinansowanie projektów badań. Tym samym wynagrodzeń ekspertów z tytułu umów o świadczenie usług nie można utożsamiać z dotacją, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymaną z budżetu państwa.

W konsekwencji powyższych ustaleń nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż wynagrodzenia niezależnych ekspertów, w części sfinansowanej w 15% z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl