IPPB2/415-701/14-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-701/14-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki związanych ze zwrotem pracownikowi będącemu członkiem związku zawodowego wydatków poniesionych z tytułu uczestnictwa w wyjazdach związkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki związanych ze zwrotem pracownikowi będącemu członkiem związku zawodowego wydatków poniesionych z tytułu uczestnictwa w wyjazdach związkowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W Spółce działają organizacje związkowe (dalej: związki zawodowe). Członkowie związków zawodowych, będący pracownikami Spółki, ponoszą koszty związane z wyjazdami, na które delegowani są przez organizację związkową. Spółka, jako zakład pracy, chce zwracać ww. osobom wydatki, jakie ponoszą w związku z wyjazdem mającym związek wyłącznie z ich działalnością w związkach zawodowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zwrot należności związanych w wyjazdami członka związku zawodowego pracownika reprezentującego związek zawodowy należy kwalifikować jako przychód z tzw. "innych źródeł".

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot poniesionych kosztów z tytułu działalności związkowej nie stanowi przychodu pracownika z tytułu zawartej umowy o pracę. Skoro zwrot poniesionych wydatków nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, to uprawnione jest twierdzenie, że zwrot wydatków związanych z wyjazdem pracowników w związku z realizacją zadań w ramach związków zawodowych należy kwalifikować jako przychód z tzw. "innych źródeł".

Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 167, dalej też Ustawa ZZ) związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności od pracodawców. Jest więc odrębnym podmiotem, a jego działalność finansowana jest m.in. ze składek członkowskich. Przepisy Ustawy ZZ nie nakładają też na pracodawcę obowiązku ponoszenia kosztów związanych z wyjazdami (delegacje, noclegi, bilety) członków związków zawodowych. Niewątpliwie zatem wszelkie wydatki ponoszone przez pracodawcę w związku z funkcjonowaniem organizacji związkowych należy oceniać jako wydatki związane z funkcjonowaniem odrębnej instytucji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 tej Ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Z definicji przychodów pracownika wynika zatem, iż ustawodawca zaliczył do nich nie tylko otrzymane pieniądze, ale i świadczenia, które przybrały postać rzeczy, wykonywania usług, bądź udostępniania rzeczy lub praw.

Z kolei zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT źródłami przychodów są również inne źródła, poza ściśle wymienionymi w przepisie. Za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach, o czym stanowi art. 20 ust. 1 Ustawy PIT.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że zwrot wydatków dokonywany jest nie na rzecz pracowników, ponieważ wydatki te nie są związane z realizacją zadań na rzecz Spółki. Ponoszone są one bowiem w związku pracami na rzecz związków zawodowych. W przedmiocie zatem zakwalifikowania do źródła przychodu zwrotu wydatków związanych uczestnictwem pracowników w pracach związków zawodowych, zauważyć należy, iż powyższe koszty Spółka ponosi w związku ze zobowiązaniami organizacji związkowych, a nie w związku ze świadczeniem pracy przez członków związków zawodowych na rzecz Spółki. Świadczenia te nie mają zatem swego źródła w łączącym pracownika ze Spółką stosunku pracy. Związki zawodowe są instytucjonalnie niezależne od pracodawcy. Otrzymywane zatem przez ich członków świadczenia, wynikające z uczestnictwa w związkach zawodowych należy tym samym kwalifikować jako przychód z tzw. "innych źródeł" określonych w art. 20 ust. 1 Ustawy PIT.

Spółka wskazuje, że taka kwalifikacja zwrotu wydatków pracownikom uczestniczącym w zadaniach organizacji związkowych została potwierdzona m.in. w interpretacji Ministra Finansów z 22 listopada 2013 r. nr DD3/003/36/KDJ/11/RD-121308/13, czy w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 kwietnia 2013 r. nr ILPB1/415-2/13-5/TW.

Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie, że będzie miała prawo zwrot takich wydatków kwalifikować jako przychód z innych źródeł, a zatem wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - należy wskazać, że orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl