IPPB2/415-676/13-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-676/13-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opodatkowaniem nagród wypłacanych członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego w ramach organizowanego przez Spółkę Programu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opodatkowaniem Wygranych uzyskanych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opodatkowaniem nagród wypłacanych członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego w ramach organizowanego przez Spółkę Programu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, klub piłkarski, prowadzi dwie seniorskie drużyny piłki nożnej oraz kilka drużyn juniorskich. Każda z drużyn prowadzona jest przez określony kilkuosobowy sztab szkoleniowy (dalej jako: Sztab Szkoleniowy). Członkowie Sztabów Szkoleniowych drużyn seniorskich współpracują z Wnioskodawcą na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innych stosunków cywilnoprawnych (na mocy których, za wykonywanie obowiązków wynikających z tych umów otrzymują określone wynagrodzenie). Natomiast członkowie Sztabów Szkoleniowych drużyn juniorskich współpracują z innym podmiotem, z którym Wnioskodawca zawarł umowę na szkolenie młodych zawodników będących zawodnikami Wnioskodawcy (dalej jako: Podmiot Szkolący).

Sztaby Szkoleniowe wraz z drużynami uczestniczą i będą uczestniczyć we współzawodnictwie sportowym w ramach określonych rozgrywek piłki nożnej, w których uczestniczy Wnioskodawca jako klub piłkarski.

W celu wyłonienia najskuteczniejszego/najlepszego Sztabu Szkoleniowego Wnioskodawca chce prowadzić działania skłaniające Sztaby Szkoleniowe drużyn seniorskich do rywalizacji pomiędzy sobą (dalej jako: Program).

Wnioskodawca rozważa prowadzenie analogicznych działań (Programu) również dla szerszego kręgu Sztabów Szkoleniowych, tj. także dla Sztabów Szkoleniowych drużyn juniorskich, które to Sztaby rywalizowałyby między sobą (a których członkowie współpracują na podstawie odpowiednich umów z Podmiotem Szkolącym i na ich podstawie Podmiot Szkolący wypłaca im stosowne wynagrodzenie).

Niezależnie od powyższego, zamiarem Wnioskodawcy jest jednoczesne prowadzenie działań skłaniających do rywalizacji, współzawodnictwa zawodników drużyn prowadzonych przez Sztaby Szkoleniowe, w celu wyłonienia i nagrodzenia na podstawie obiektywnych kryteriów, najskuteczniejszych/mających największy wkład w sukces drużyny zawodników.

Program, który Wnioskodawca chce prowadzić dla Sztabów Szkoleniowych, byłby prowadzony w oparciu o regulamin, zatwierdzony i ogłoszony przez zarząd Wnioskodawcy. W regulaminie Programu zostałyby określone zasady i reguły planowanych działań oraz mechanizm (sposób) wyłaniania zwycięzców (najlepszego Sztabu Szkoleniowego), rodzaj, charakter i wysokość przyznawanych nagród (sposób ich rozdysponowania między członków zwycięskiego Sztabu), a także nazwa Programu, organizator i jego uczestnicy.

Wnioskodawca planuje by wyłanianie zwycięzcy Programu odbywało się w oparciu o określone w regulaminie Programu obiektywne kryterium. Takim obiektywnym kryterium pozwalającym na wskazanie zwycięzcy Programu byłoby zdobycie przez drużynę prowadzoną przez Sztab Szkoleniowy przynajmniej jednego ze wskazanych w regulaminie Programu tytułów, tj. np. zdobycie Pucharu Polski lub zwycięstwo w rozgrywkach piłkarskich, w których udział bierze drużyna prowadzona przez dany Sztab Szkoleniowy.

Zwycięzcą Programu zostałby ten Sztab Szkoleniowy, który zdobędzie przynajmniej jeden tytuł wskazany powyżej (lub inny wskazany w regulaminie Programu).

Zamiarem Wnioskodawcy jest ustanowienie w ramach Programu dla zwycięskich Sztabów Szkoleniowych nagród pieniężnych, które będą wypłacane członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego. W sytuacji gdy zwycięski Sztab Szkoleniowy zdobędzie więcej niż jeden wskazany tytuł (lub inny niż przykładowe wymienione wyżej, przy czym wskazany w regulaminie Programu) to wysokość jego nagrody będzie modyfikowana (na warunkach określonych w regulaminie), uwzględniając osiągnięte kolejne tytuły (dla każdego z wariantów ewentualnej kumulacji zdobytych tytułów, nagroda będzie zmodyfikowana w oparciu o wskazany w regulaminie Programu np. mnożnik w zależności od osiągniętego tytułu).

Biorąc pod uwagę kryteria planowanego Programu możliwa jest sytuacja, że żaden ze Sztabów Szkoleniowych nie zostanie zwycięzcą Programu, jak również możliwa jest sytuacja, w której każdy Sztab Szkoleniowy zostanie zwycięzcą w wyniku spełnienia obiektywnych kryteriów pozwalających na zdobycie nagrody w Programie.

Jak już Wnioskodawca wskazywał, jego zamiarem jest ustanowienie nagród pieniężnych dla Sztabów Szkoleniowych (dla członków zwycięskich Sztabów Szkoleniowych).

Wnioskodawca rozważa dwa warianty rozdysponowania kwoty nagrody wynikającej z regulaminu Programu przypadającej zwycięskiemu Sztabowi Szkoleniowemu na rzecz członków zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego.

Pierwszy z nich (dalej jako: Wariant I) zakłada ustanowienie przez Wnioskodawcę eksperckiego jury, które w wyniku obserwacji Sztabów Szkoleniowych w trakcie trwania Programu, po wyłonieniu zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego, dokonałoby rozdzielenia nagrody przyznanej w Programie zwycięskiemu Sztabowi Szkoleniowemu pomiędzy członków tego Sztabu, uwzględniając rolę danego członka w Sztabie Szkoleniowym i wkład w osiągnięcie sukcesu jakim będzie zwycięstwo Sztabu Szkoleniowego w Programie. Tym samym wysokość nagrody przypadającej na zwycięski Sztab Szkoleniowy będzie wynikać z regulaminu Programu, a eksperckie jury dokonałoby jedynie technicznej czynności rozdysponowania nagrody pomiędzy członków zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego.

Drugi wariant (dalej jako: Wariant II) zakłada, że członkowie zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego dokonają indywidualnego podziału między sobą nagrody przysługującej Sztabowi Szkoleniowemu. Jednocześnie zwycięski Sztab Szkoleniowy zostanie zobligowany do poinformowania Wnioskodawcy o dokonanym podziale i kwotach wynikających z podziału przysługujących poszczególnym członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego, w celu umożliwienia Wnioskodawcy zarówno wydania w odpowiedniej wysokości nagrody członkom Sztabu Szkoleniowego, jak również wypełnienia ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika podatku dochodowego.

Nagroda byłaby przyznana za osiągnięcie przynajmniej jednego z celów wskazanych w regulaminie Programu. Każdy członek Sztabu w oparciu o postanowienia regulaminu będzie wiedział co stanowi dla niego kryterium pozwalające zostać członkiem najlepszego Sztabu Szkoleniowego w Programie i otrzymać określoną nagrodę w Programie i jaka - w przypadku spełnienia kryterium Programu - będzie nagroda przypadająca na zwycięski Sztab Szkoleniowy.

Nagrody byłyby przyznawane Sztabom Szkoleniowym w terminach określonych w regulaminie.

Co istotne, nagrody przewidziane w Programie przyznawane będą w przypadku zaistnienia konkretnych sytuacji, tj. spełnienia obiektywnych kryteriów przewidzianych w regulaminie Programu umożliwiających zwycięstwo w Programie, a zobowiązanie do ich wypłaty przez Wnioskodawcę na rzecz członków danego Sztabu Szkoleniowego nie będzie wynikać z umów łączących członków Sztabów Szkoleniowych z Wnioskodawcą (lub Podmiotem Szkolącym), gdyż jego źródłem będzie jedynie regulamin Programu. Program, a w konsekwencji przewidziane w jego regulaminie zobowiązanie do wypłaty nagród bazuje od strony cywilistycznej na instytucji przewidzianej w art. 919-921 Kodeksu cywilnego (przyrzeczenie publiczne).

Podsumowując Wnioskodawca zauważa, że otrzymanie przez Sztab Szkoleniowy nagrody w ramach Programu i jej wysokość będą uzależnione jedynie od spełnienia obiektywnych kryteriów Programu. Program będzie zawierać - określone w regulaminie - obiektywne kryteria wyłaniania zwycięzcy (Sztaby Szkoleniowe rywalizują między sobą w zakresie osiągnięcia tytułu/większej ilości tytułów z góry nakreślonych w regulaminie lub innych kryteriów wskazanych w regulaminie Programu), jak również jednoznacznie określone nagrody pieniężne przypadające na zwycięski Sztab Szkoleniowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy w wyniku zorganizowanego Programu dla Sztabów Szkoleniowych drużyn seniorskich, w oparciu o regulamin zatwierdzony i ogłoszony przez zarząd Wnioskodawcy, Wnioskodawca wypłaci członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego, zgodnie z Wariantem I, nagrody na warunkach określonych w opisie zdarzenia przyszłego to nagrody te będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT; tym samym będą wygranymi w konkursie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji Wnioskodawca przy wypłacie tych nagród, jako płatnik, zobowiązany będzie do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT, również w sytuacji, gdy członkowie Sztabu Szkoleniowego otrzymują od Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu umów łączących ich z Wnioskodawcą (niezależnie od nagród w Programie).

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy w wyniku zorganizowanego Programu dla Sztabów Szkoleniowych drużyn seniorskich, w oparciu o regulamin zatwierdzony i ogłoszony przez zarząd Wnioskodawcy, Wnioskodawca wypłaci członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego, zgodnie z Wariantem II, nagrody na warunkach określonych w opisie zdarzenia przyszłego to nagrody te będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT; tym samym będą wygranymi w konkursie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji Wnioskodawca przy wypłacie tych nagród, jako płatnik, zobowiązany będzie do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT, również w sytuacji, gdy członkowie Sztabu Szkoleniowego otrzymują od Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu umów łączących ich z Wnioskodawcą (niezależnie od nagród w Programie).

3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy w wyniku zorganizowanego Programu również dla tych Sztabów Szkoleniowych, których członkowie współpracują z Podmiotem Szkolącym w oparciu o regulamin zatwierdzony i ogłoszony przez zarząd Wnioskodawcy, Wnioskodawca wypłaci członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego, zgodnie z Wariantem I, nagrody na warunkach określonych w opisie zdarzenia przyszłego to nagrody te będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT; tym samym będą wygranymi w konkursie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji Wnioskodawca przy wypłacie tych nagród, jako płatnik, zobowiązany będzie do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT również w sytuacji gdy członkowie tych Sztabów Szkoleniowych otrzymują od Podmiotu Szkolącego wynagrodzenie z tytułu umów łączących ich z Podmiotem Szkolącym (niezależnie od nagród w Programie).

4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy w wyniku zorganizowanego Programu również dla tych Sztabów Szkoleniowych których członkowie współpracują z Podmiotem Szkolącym, w oparciu o regulamin zatwierdzony i ogłoszony przez zarząd Wnioskodawcy, Wnioskodawca wypłaci członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego, zgodnie z Wariantem II, nagrody na warunkach określonych w opisie zdarzenia przyszłego to nagrody te będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT; tym samym będą wygranymi w konkursie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji Wnioskodawca przy wypłacie tych nagród, jako płatnik, zobowiązany będzie do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT również w sytuacji, gdy członkowie tych Sztabów Szkoleniowych otrzymują od Podmiotu Szkolącego wynagrodzenie z tytułu umów łączących ich z Podmiotem Szkolącym (niezależnie od nagród w Programie).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o PIT, osobom określonym w art. 3 ust. 1 tej ustawy, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskana przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy PIT).

Zaś zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, przychody osiągnięte z wygranych w konkursach podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem 10% zryczałtowanej stawki podatku.

W przepisach podatkowych brak jest definicji legalnej pojęcia "konkurs". Z tego powodu celem określenia zakresu znaczeniowego tego pojęcia należy odwołać się do definicji wynikającej ze słownika języka polskiego, zgodnie z którą pod pojęciem konkursu "należy rozumieć przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami".

Konkursy z definicji mają wyłonić najlepszych spośród określonej grupy, przy czym niezbędnym wydaje się sporządzenie i ogłoszenie ich regulaminów, w których zostanie określona nazwa, wskazany zostanie organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz kryteria pozwalające wyłonić zwycięzców.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy, ponad wszelką wątpliwość, planowane działania będą spełniać kryteria pozwalające uznać Program za konkurs w rozumieniu przepisów ustawy PIT, bowiem Program będzie przedsięwzięciem charakteryzującym się rywalizacją, mającym określony program i dającym możliwość wyboru przez eliminację najlepszych uczestników, którzy to najlepsi uczestnicy będą wyróżnieni nagrodami. Co więcej dla Programu zostanie stworzony regulamin precyzyjnie określający zasady i reguły Programu, mechanizm (sposób) wyłaniania zwycięzców (najlepszego Sztabu Szkoleniowego), rodzaj, charakter i wysokość przyznawanych nagród, a także nazwę Programu, organizatora i jego uczestników.

W ocenie Wnioskodawcy charakteru planowanych przez Wnioskodawcę działań (Programu) jako konkursu nie zmieni również fakt, że możliwym będzie sytuacja, w której żaden ze Sztabów Szkoleniowych (uczestników Programu) nie zostanie zwycięzcą Programu, jak również możliwa będzie sytuacja, w której każdy Sztab Szkoleniowy zostanie zwycięzcą w wyniku spełnienia obiektywnych kryteriów pozwalających na wygranie Programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie nagród przez poszczególnych członków Sztabu Szkoleniowego na podstawie regulaminu Programu, należy traktować jako otrzymanie wygranej w związku z udziałem w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, bez względu czy nagroda przypadająca na Sztab Szkoleniowy zostanie rozdysponowana przy zastosowaniu Wariantu I czy Wariantu II. Powyższe stanowisko wynika, w szczególności z tego, iż wysokość nagrody przypadającej na zwycięski Sztab Szkoleniowy będzie wynikała wprost z regulaminu Programu, a warunkiem jej zdobycia przez dany Sztab Szkoleniowy jest spełnienie obiektywnych kryteriów przewidzianych w regulaminie Programu, umożliwiających zwycięstwo w Programie. Mechanizm przewidziany w Wariancie I czy Wariancie II, ma jedynie pozwolić na rozdysponowanie nagrody między członków Sztabu Szkoleniowego otrzymanej przez zwycięski Sztab Szkoleniowy.

Ponadto, zastosowanie mechanizmu przewidzianego w Wariancie I lub Wariancie II jest niezbędne dla możliwości wypełnienia przez Wnioskodawcę obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego (bowiem Wnioskodawca wypłacając nagrodę na rzecz zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego nie wiedziałby w jakiej wysokości pobrać zryczałtowanych podatek dochodowy od każdego z członków Sztabu Szkoleniowego), oraz innych obowiązków informacyjnych wynikających z obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

Odnosząc powyższe do planowanego przez Wnioskodawcę Programu należy wskazać, że celem Programu, będzie co do zasady wyłonienie najlepszego Sztabu Szkoleniowego, który doprowadzi swoją drużynę do osiągnięcia określonego sukcesu/sukcesów - tj. osiągnięcia wskazanego w regulaminie Programu obiektywnego kryterium/celu. Ponadto, podstawą do wypłaty nagród w Programie będą jedynie postanowienia regulaminu Programu (oraz przepisy art. 919-921 Kodeksu cywilnego, dotyczące instytucji przyrzeczenia publicznego), a nie postanowienia umów łączących członków Sztabów Szkoleniowych z Wnioskodawcą (ewentualnie z Podmiotem Szkolącym).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że otrzymanie nagrody przez poszczególnych członków Sztabu Szkoleniowego w wyniku spełnienia obiektywnych kryteriów wynikających z regulaminu Programu powinno być uznane za otrzymanie wygranej w związku z udziałem w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT (tym samym nagrody w Programie będą wygranymi w konkursie, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT), a przychód osiągnięty z tego tytułu powinien zostać opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (zarówno przy zastosowaniu Wariantu I, jak i Wariantu II).

W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli zasady rywalizacji konkursowej przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego zostaną określone w regulaminie Programu, to osiągnięte w ten sposób przychody należy oddzielić od przychodów poszczególnych członków Sztabów Szkoleniowych osiąganych na podstawie różnych stosunków cywilnoprawnych łączących tych członków z Wnioskodawcą i tym samym opodatkować je zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, tj. na zasadach określonych w art. 41 ust. 4 ustawy PIT. Tak samo na gruncie ustawy PIT należałoby potraktować nagrody wydawane przez Wnioskodawcę (zgodnie z regulaminem Programu) członkom zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego, których członkowie współpracują z Podmiotem Szkolącym.

Pogląd prezentowany przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach Ministra Finansów, w zbliżonych do rozpatrywanego stanach faktycznych.

Istotna różnica - która w ocenie Wnioskodawcy dodatkowo potwierdza prawidłowość jego stanowiska - jest taka, że w przypadku przedstawionym przez Wnioskodawcę, rywalizacja będzie odbywać się de facto nie na szczeblu danych rozgrywek, w których uczestniczą drużyny prowadzone przez rywalizujące Sztaby Szkoleniowe, ale pomiędzy Sztabami Szkoleniowymi Wnioskodawcy lub Podmiotu Szkolącego.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPBII/1/415-1065/11/BD) wskazał, że: "Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi lub remisami w poszczególnych meczach czyli, związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek - to nagrody te należy zaliczyć do przychodów uzyskanych w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Dodatkowo, jeżeli ww. zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować je na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Prezentowany pogląd znajduje także poparcie w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPBII/2/415-948/09/NG), w której wskazano, że: "Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zamierza przyznawać swoim zawodnikom i trenerom nagrody związane z uczestnictwem w meczach i rozgrywkach. Zauważyć należy, iż powyższe nagrody przyznane zostaną na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Zarząd. Same rozgrywki ligowe są swoistego rodzaju konkursem - współzawodnictwem oraz rywalizacją mającym na celu wyłonienie i uhonorowanie zwycięzcy (zdobycie lokaty w klasyfikacji). Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych meczach, czy też związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek, są przychodem uzyskanym przez nich w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Jeżeli te zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy. Zatem, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760,00 zł to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 wymienionej ustawy. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, płatnik zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł". (analogicznie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o nr IBPBII/1/415-785/09/BJ).

Podobnie również:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 20 lutego 2013 r. o nr IPPB2/415-1028/12-2/MG.

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji z dnia 28 marca 2012 r. o nr IBPBII/1/415-1065/11/BD.

Uwzględniając powołane przepisy ustawy PIT, jak również przytoczone stanowisko Ministra Finansów wyrażone w interpretacjach indywidualnych, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że przychód członków zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego z tytułu wygranej w Programie - konkursie, powinien podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT. Konsekwentnie, wypłacając członkom Sztabu Szkoleniowego wygrane w Programie - konkursie (zarówno przy zastosowaniu Wariantu I jak i Wariantu II), za zajęcie określonego miejsca/osiągnięcie wskazanego celu, Wnioskodawca zobowiązany będzie do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), jest zasada powszechności opodatkowania.

W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 pkt 1 ww. ustawy);

2.

działalność wykonywana osobiście (art. 10 pkt 2 ww. ustawy);

3.

inne źródła (art. 10 pkt 9 ww. ustawy).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa m.in. w art. 31, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa m.in. w art. 31, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74.

W myśl natomiast art. 13 pkt 2 cytowanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Jak stanowi art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl natomiast art. 42 ust. 1a powołanej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Z treści powołanych wyżej przepisów ustawy wynika, że co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności, w tym przychody z działalności trenerskiej, jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 lub 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także uzyskiwane na podstawie zawartej z pracodawcą umowy o pracę (art. 12 ust. 1 ww. ustawy) winny być, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 i odpowiednio art. 31 i art. 32 cytowanej ustawy opodatkowane według skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak stanowi art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Treść art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z brzmienia tego przepisu wynika zatem, że w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach podmiot wypłacający zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody.

Na wstępie należy zauważyć, że w przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem by można mówić o konkursie z dziedziny sportu, konkurs ten powinien mieć ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa sportowego uczestników konkursu, powinien wyłaniać najlepszych w danej konkurencji sportowej, a ponadto aby mógł być uznany za konkurs niezbędne jest sporządzenie jego regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, wskazany organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Niewątpliwie wydarzenia sportowe, w których uczestniczą drużyny piłkarskie prowadzone przez poszczególne Sztaby Szkoleniowe, tj. Pucharu Polski, Liga Mistrzów lub Liga Europy są konkursami. Posiadają one organizatora, regulamin określający zasady (sposób wyłaniania zwycięzców), porządek rywalizacji oraz zasady nagradzania. Jednakże organizatorem tych konkursów nie jest Wnioskodawca, i Wnioskodawca nie ustala też zasad wyłaniania zwycięzców, w tym ich nagradzania. Uczestnikami tych rozgrywek nie są poszczególni zawodnicy, ani też trenerzy poszczególnych sztabów szkoleniowych, przygotowujący zawodników do udziału w tych rywalizacjach, tylko poszczególne drużyny sportowe, prowadzone przez określone sztaby szkoleniowe.

Natomiast Program, który Wnioskodawca planuje wdrożyć w celu wyłonienia najskuteczniejszego/najlepszego Sztabu Szkoleniowego ma charakter wewnętrzny, i pomimo posiadanego regulaminu, określenia jego uczestników i sposobu wyłaniania zwycięzcy - nie będzie efektem bezpośredniej rywalizacji sportowej pomiędzy uczestnikami danego Programu, a jedynie pochodną zdobytych przez drużynę prowadzoną przez poszczególne Sztaby Szkoleniowe tytułów, tj. " (...) zdobycie Pucharu Polski lub zwycięstwo w rozgrywkach piłkarskich, w których udział bierze drużyna prowadzona przez dany Sztab Szkoleniowy. Natomiast w sytuacji zdobycia więcej niż jednego tytuł - wysokość nagrody będzie modyfikowana w oparciu o wskazany w regulaminie np. mnożnik. Ponadto możliwa będzie sytuacja, że żaden ze Sztabów Szkoleniowych nie zostanie zwycięzcą, lub też każdy będzie zwycięzcą Programu.

Wobec powyższego, z uwagi na to, że z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie wynika, żeby świadczenia pieniężne jakie Wnioskodawca planuje wypłacać w ramach Programu były wynikiem bezpośredniej rywalizacji sportowej między uczestnikami przedsięwzięcia (Programu), ponieważ będą one bezpośrednio zależne od spełnienia z góry ustalonych w regulaminie kryteriów. W istocie osoby, które otrzymują nagrody w "konkursie Wnioskodawcy" nie podejmują żadnych bezpośrednich działań w tym konkretnym konkursie, ponieważ ma być przyznawana wyłącznie w oparciu o wyniki osiągnięte w innych konkursach sportowych, w których zawodnicy brali wcześniej udział, w tym zdobycie Pucharu. Z opisu stanu faktycznego wynika zatem, że w żaden sposób członkowie Sztabów Szkoleniowych ze sobą bezpośrednio nie współzawodniczą, a nagradzani są niejako za sam udział w innym konkursie, innego organizatora, jeśli tylko zajęli w nim określone miejsce. Tym samym zorganizowany przez Wnioskodawcę Program nie będzie spełniał przesłanki do uznania wypłacanych nagród za wygrane w konkursach, w przedstawionym wyżej rozumieniu znaczenia tego pojęcia. Zatem świadczenia wypłacane członkom poszczególnych Sztabów Szkoleniowych drużyn seniorskich i juniorskich, zarówno w Wariancie I i II nie będą stanowić nagród w konkursie i nie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Program, jaki Wnioskodawca planuje wdrożyć ma charakter programu motywacyjnego. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu, co zostało już wskazane powyżej, jednakże nie zmienia to faktu, iż celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestników do efektywniejszych działań (pracy). Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim są w szczególności działania motywacyjne. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostek do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem indywidualnymi umiejętnościami oraz warunkami doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści zarówno uczestnika programu, jak i jego organizatora.

W konsekwencji nagrody wypłacane przez Wnioskodawcę stanowić będą element dodatkowego nagradzania przez Wnioskodawcę członków poszczególnych zwycięskich Sztabów Szkoleniowych biorących udział w Programie.

Zatem wbrew stanowisku Wnioskodawcy kwoty wypłaconych nagród Wnioskodawca, jako płatnik będzie miał obowiązek doliczyć do pozostałych przychodów członków zwycięskich Sztabów Szkoleniowych drużyn seniorskich, zarówno w Wariancie I i II z działalności wykowywanej osobiście (gdy osoby te współpracować będą z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych) lub do przychodów ze stosunku pracy, gdy strony łączyć będzie umowa o pracę, a następnie obliczyć i pobrać stosowny podatek dochodowy, zgodnie z wyżej przywołanymi uregulowaniami prawnymi.

Natomiast odnośnie Sztabów Szkoleniowych drużyn juniorskich, których członkowie współpracować będą z innym podmiotem, z którym Wnioskodawca zawarł umowę na szkolenie młodych zawodników (Podmiot Szkolący), także w Wariancie I i II, kwoty wypłaconych nagród stanowić będą dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca będzie miał obowiązek wykazania tego przychodu w informacji PIT-8C sporządzonej w oparciu o przepis art. 42a ww. ustawy, i przekazania jej w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, że orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Ponadto, podkreślić należy, że odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych, dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach, nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy wnioskodawcy, jeżeli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Na podstawie art. 14e ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl