IPPB2/415-668/09-3/AK - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych diet z tytułu odbytej podróży, wypłacanych członkom związku zawodowego niebędącym pracownikami tego związku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-668/09-3/AK Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych diet z tytułu odbytej podróży, wypłacanych członkom związku zawodowego niebędącym pracownikami tego związku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 30 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania diet wypłacanych członkom Związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania diet wypłacanych członkom Związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Członkowie związku (nie pozostający w stosunku pracy ze Związkiem), z tytułu pełnionych funkcji poza miejscem zamieszkania, otrzymują dietę, nieopodatkowaną, na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak pracownicy zatrudnieni w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownicy samorządowi.

Ponadto Ogólnopolski Związek, w drodze uchwały Zarządu Krajowego z dnia 29 czerwca 2005 r., wprowadził zryczałtowany zwrot kosztów i dodatkowych wydatków związanych z pełnieniem przez członków organów Związku; Zarządu Krajowego, Prezydium Zarządu Krajowego oraz Krajowej Komisji obowiązków związkowych, tj. ich udziałem w posiedzeniach tych organów.

Zwrot ten, zwany ryczałtem, w kwocie 50 zł za udział w każdym posiedzeniu, ma na celu rzeczywiste zrekompensowanie członkom organów poniesionych przez nich kosztów, związanych z uczestnictwem w posiedzeniach organów Związku w zakresie kosztów transportu oraz podwyższonych kosztów utrzymania członków organów w trakcie ich pobytu w miejscu posiedzeń organów - najczęściej w W. oraz ewentualnych utraconych zarobków). Kwoty diet ustawowych niestety nie są w tym zakresie wystarczające.

Uczestnictwo w posiedzeniach wynika z pełnienia przez nich społecznych funkcji z wyboru w organach związku. W ramach swych czynności podejmują oni działania w obronie szeroko rozumianych interesów i praw pracowników, ze szczególnym uwzględnianiem grupy pielęgniarek i położnych oraz członków związku. Uczestnictwo w pracach związku ma charakter działalności społecznej, niejednokrotnie publicznej. W tym zakresie m.in. kierują działalnością organizacji związkowej, która niewątpliwie ma charakter szczególnej organizacji społecznej. Uczestniczą także w procesie prawodawczym, opiniując projekty aktów normatywnych, uczestniczą w przygotowaniu i pracach komisja sejmowych. Działalność ta jest podejmowana w interesie szeroko rozumianej grupy pracowników, ma na celu ochronę ich interesów oraz obejmuje także udział w trójstronnym dialogu partnerów społecznych. Nie jest to działalność partykularna, mająca na celu interesy jednostkowe.

Z powyższych powodów, zdaniem Zarządu Krajowego OZ, działalność ta niewątpliwie ma charakter działalności społecznej. W związku z tym kwota dodatkowego ryczałtu, mające charakter diety uzupełniającej, powinna być zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach limitu wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy diety wypłacane członkom związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy, wypłacane na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownikom samorządowym są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f.

2.

Czy dodatkowa dieta, zwana ryczałtem, jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach limitu wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1. Odpowiedź na pytanie Nr 2 została rozpatrzona w interpretacji Nr IPPB2/415-668/09-4/AK z dnia 22 stycznia 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kwoty diet wypłacanych na zasadach analogicznych jak pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownikom samorządowym są, zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i należności za czas:

a.

podróży służbowej pracownika,

b.

podróży osoby nie będącej pracownikiem

do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Należy jednak zaznaczyć, iż zwolnienie dla osób niebędących pracownikami, a do takich należy zakwalifikować osoby, z którymi zawarto umowę o dzieło lub zlecenia, stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W odniesieniu do tej kategorii podatników, tj. osób niebędących pracownikami, pojęcie "podróż" nie jest tożsame z pojęciem "podróż służbowa", które stosowane jest w odniesieniu do pracowników. W przypadku tych osób podróż, w związku z którą otrzymują diety i inne należności, nie musi wiązać się z wykonywaniem zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podmiotu wypłacającego te świadczenia.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:

*

przejazdów;

*

noclegów;

*

dojazdów środkami komunikacji miejscowej;

*

innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Należy również zwrócić uwagę, że ze zwolnienia korzystają jedynie należności do wysokości określonej w powołanym rozporządzeniu. Stosownie do brzmienia § 4 ust. 1 rozporządzenia dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży przy czym nie przysługuje ona, jeżeli pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie (ust. 3 pkt 2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż członkowie związku (nie pozostający w stosunku pracy ze Związkiem), z tytułu pełnionych funkcji poza miejscem zamieszkania, otrzymują dietę, nieopodatkowaną, na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak pracownicy zatrudnieni w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownicy samorządowi.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz uregulowania prawne w tym zakresie należy, iż wypłacane członkom związku diety w granicach określonego limitu korzystać będą ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl