IPPB2/415-642/12-2/AK - PIT w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-642/12-2/AK PIT w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni posiada stałe miejsce zamieszkania i ośrodek interesów życiowych w Polsce i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie posiada w żadnym innym państwie poza Polską stałego miejsca zamieszkania oraz ośrodka interesów życiowych.

Na mocy uchwały Wnioskodawczyni została powołana do pełnienia funkcji dyrektora (dalej; "Dyrektor") w organie zarządzającym spółki kapitałowej z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (dalej; "Spółka"). Spółka ma siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i jest rezydentem podatkowym Zjednoczonych Emiratów Arabskich (podlega opodatkowaniu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), z zastrzeżeniem przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których Zjednoczone Emiraty Arabskie są stroną.

Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie oraz inne należności i świadczenia związane z pełnieniem tej funkcji. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie będzie pozostawała ze Spółką w stosunku pracy, zlecenia, o dzieło, ani w jakimkolwiek innym stosunku prawnym lub faktycznym, na podstawie którego mogłaby pełnić funkcję Dyrektora w Spółce i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie. Wszelkie wyżej opisane i pełnione przez Wnioskodawcę funkcje jako Dyrektor, mają wyłączną podstawę prawną w statucie Spółki i uchwale wspólników.

Wnioskodawczyni może jednocześnie otrzymać wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej lub członka zarządu w spółce z siedzibą na terenie Polski. Ponadto Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawczyni ma otrzymywać na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki z tytułu wykonywania obowiązków dyrektora Spółki oraz inne należności i świadczenia związane z pełnieniem funkcji dyrektora przysługujące Wnioskodawczyni na podstawie umowy spółki będą opodatkowane wyłącznie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

2.

Czy w Polsce będą one miały wpływ wyłącznie na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, według której będą opodatkowane inne dochody podlegające w Polsce opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych, tzn. na podstawie art. 27 ust. 1 Ustawy o p.d.o.f. - jeżeli takie wystąpią

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora w Spółce, które będzie uzyskiwała Wnioskodawczyni, podlega w Polsce zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie wynagrodzenie to ma wpływ na ustalenie efektywnej stopy podatkowej odnośnie opodatkowania dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych, tzn. na podstawie art. 27 ust. 1 Ustawy o p.d.o.f.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o p.d.o.f. osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a pkt 1 Ustawy o p.d.o.f. za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Jako że Wnioskodawczyni posiada ośrodek interesów życiowych wyłącznie w Polsce, nie ulega wątpliwości że Wnioskodawczyni na gruncie polskich przepisów jest osobą mającą rezydencję podatkową wyłącznie w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jednakże, stosownie do art. 4a Ustawy o PODE. przepisy art. 3 ust. 1, i 1a, 2a i 2b tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W związku z uzyskiwaniem przez Wnioskodawczynię wynagrodzenia z tytułu pełnienia obowiązków Dyrektora w Spółce, do przychodów z tego tytułu winien mieć zastosowanie art. 19 w związku z art. 24 UPO.

Zgodnie z treścią art. 19 UPO, wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zakres regulacji art. 19 UPO obejmuje zdaniem Wnioskodawczyni także przychody otrzymywane w związku z pełnieniem funkcji zarządczych w spółkach. Oznacza to, że wynagrodzenie Dyrektora, które będzie otrzymywała Wnioskodawczyni z tytułu członkostwa w zarządzie spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Natomiast w celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania tego dochodu (tekst jedn.: wynagrodzenia Dyrektora) w Polsce należy zastosować metodę o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) UPO - tj. metodę wyłączenia z progresją.

Zgodnie z tym przepisem jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Jak wskazano wyżej, przepisy UPO wskazują, że jeżeli rezydent Polski osiąga dochód który zgodnie z postanowieniami UPO może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich to Polska będzie zwalniać taki dochód do opodatkowania. Należy tu zauważyć, iż na powyższe traktowanie tj. zwolnienie w całości od opodatkowania omawianego wynagrodzenia w Polsce nie może mieć żadnego wpływu sposób faktycznego jego opodatkowania w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (np. tego czy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest pobierany podatek dochodowy od osób fizycznych).

Z kolei postanowienia w UPO, stwierdzające że danego rodzaju dochód może podlegać opodatkowaniu w państwie źródła nie oznacza, że podatnik czy organ podatkowy mogą wybrać państwo w którym opodatkują taki dochód i zapłacony zostanie podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód. W tym przypadku Zjednoczone Emiraty Arabskie mają prawo skorzystać z przysługującego im prawa do opodatkowania powstającego w nim dochodu, bądź nie skorzystać - odpowiednio regulując tę kwestie w swoich wewnętrznych przepisach. Sposób w jaki Zjednoczone Emiraty Arabskie poddają opodatkowaniu wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia opisanych funkcji w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie wpłynie na sytuację Wnioskodawcy na gruncie polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast żaden sposób regulacji opodatkowania wynagrodzenia dyrektorów przyjęty w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie wyklucza zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania przewidzianej w UPO w Polsce. Nie ma bowiem możliwości wykluczenia zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania (metody wyłączenia z progresją) przewidzianej stosowną umową.

Oznacza to iż dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu pełnienia opisanych funkcji w zarządzie Spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie w całości zwolniony z opodatkowania w Polsce niezależnie od jego opodatkowania/zwolnienia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zgodnie z wewnętrznymi zasadami przyjętymi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Jednocześnie jeżeli Wnioskodawczyni uzyska w danym roku podatkowym dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na zasadzie skali podatkowej tj. zgodnie z art. 27 Ustawy o p.d.o.f., to dochód uzyskany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie uwzględniony dla potrzeb obliczenia efektywnej stawki podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce (tekst jedn.: z wyłączeniem dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30c Ustawy o p.d.o.f.). W konsekwencji uzyskane dochody w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą miały wpływ na opodatkowanie Wnioskodawczyni w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 Ustawy o p.d.o.f. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 8 Ustawy o p.d.o.f. jeżeli podatnik, mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych będzie osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określanej w ust. 1,

2.

Ustała się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

Ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując, uzyskiwane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie i inne należności z tytułu pełnienia funkcji dyrektora spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, przy jednoczesnym uzyskiwaniu innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, będą opodatkowane tylko w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Natomiast na Wnioskodawczyni będzie spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określanych w ww. art. 27 ust. 8 Ustawy o p.d.o.f. Ponadto w myśl art. 30c ust. 6 Ustawy o p.d.o.f. dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych w sposób określony w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30b i 30e Ustawy o p.d.o.f. Uregulowania zawarte w całym art. 30c Ustawy o p.d.o.f. dotyczą wyłącznie dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej, i to tylko tych, które opodatkowane są 19% stawką podatku. Zatem dochody osiągnięte z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (jak również każde inne dochody uzyskane na terytorium państwa, z którym zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje metodę wyłączenia z progresją) nie mogą mieć wpływu na opodatkowanie 19% stawką podatku dochodów z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy).

W myśl art. 19 umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373) wynagrodzenie i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów (członków B of D).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich Wnioskodawczyni zostanie powołana w skład zarządu spółki i będzie pełniła funkcję dyrektora. Z tytułu pełnionej Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników. Wnioskodawczyni może jednocześnie otrzymać wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej lub członka zarządu w spółce z siedzibą na terenie Polski. Ponadto Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (wyłączenie z progresją). Oznacza to, iż dochód wnioskodawcy uzyskany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest zwolniony od opodatkowania w Polsce; przy czym jeżeli wnioskodawca uzyskałby inne dochody w danym roku podatkowym, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych w Polsce, zgodnie z ww. metodą, dochód uzyskany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczania stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Uzyskane dochody będą zatem podlegać opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy jeżeli podatnik, mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych będzie osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określanej w ust. 1,

2.

Ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

Ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując, uzyskiwane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie z tytułu pełnienia członka zarządu Spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, przy jednoczesnym uzyskiwaniu innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, będą opodatkowane tylko w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Natomiast na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określanych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe pozostaje bez wpływu na dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl