IPPB2/415-637/12-2/AK - PIT w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych co najmniej dwóch emisji tego samego funduszu w jednym dniu wyceny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-637/12-2/AK PIT w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych co najmniej dwóch emisji tego samego funduszu w jednym dniu wyceny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych co najmniej dwóch emisji tego samego funduszu w jednym dniu wyceny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych co najmniej dwóch emisji tego samego funduszu w jednym dniu wyceny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka S.A (dalej: "Wnioskodawca") jest towarzystwem działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm., dalej: ustawa o funduszach inwestycyjnych"). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi; towarzystwo jest organem funduszu inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny zamknięty emituje certyfikaty inwestycyjne, będące, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, papierami wartościowymi. Fundusz może emitować certyfikaty inwestycyjne w emisjach, tzn. mogę występować certyfikaty inwestycyjne różnych emisji tego samego funduszu.

Zgodnie z art. 139 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny zamknięty, przy spełnieniu ustawowych przesłanek, może wykupywać certyfikaty inwestycyjne, które wyemitował, jeżeli statut funduszu tak stanowi. Zgodnie z art. 139 ust. 6 ustawy o funduszach inwestycyjnych, z chwilą wykupienia przez fundusz inwestycyjny zamknięty certyfikaty inwestycyjne są umarzane z mocy prawa. Zgodnie z art. 139 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, w statucie funduszu inwestycyjnego zamkniętego należy określić przesłanki, tryb i warunki wykupywania certyfikatów inwestycyjnych oraz terminy i sposób dokonywania ogłoszeń o wykupie certyfikatów.

Wnioskodawca utworzył i zarządza funduszami inwestycyjnymi, w tym funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi (poszczególny fundusz inwestycyjny zamknięty zarządzany przez Wnioskodawcę będzie zwany dalej: "Funduszem"). Uczestnik Funduszu może nabywać certyfikaty inwestycyjne różnych emisji wyemitowane przez ten sam Fundusz. Oznacza to, że Fundusz emituje certyfikaty inwestycyjne w kolejnych emisjach, zaś uczestnik może posiadać certyfikaty inwestycyjne kilku emisji.

W określonych przypadkach może dojść do sytuacji, w której Fundusz w tym samym dniu wyceny dokona odkupienia certyfikatów inwestycyjnych różnych emisji tego samego Funduszu, na zlecenie/zlecenia jednego uczestnika Funduszu.

Na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.f."), Fundusz pełni funkcję płatnika w stosunku do uczestników Funduszu będących osobami fizycznymi i jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat z tytułu dochodu z udziału w funduszach inwestycyjnych (kapitałowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zrealizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu - (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych co najmniej dwóch emisji tego samego Funduszu, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych (pochodzących z różnych emisji) a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych pochodzących z co najmniej dwóch odrębnych emisji tego samego Funduszu, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych (pochodzących z różnych emisji) a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 u.p.d.o.f., fundusze inwestycyjne działające na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, są funduszami kapitałowymi w rozumieniu u.p.d.o.f. Niniejszym, Fundusz jest funduszem kapitałowym w rozumieniu u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f., przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych stanowią przychody z kapitałów pieniężnych. Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f. wydatki na nabycie papierów wartościowych (w tym w postaci certyfikatów inwestycyjnych), są kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f., od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., Fundusz jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika (uczestnika) pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu dochodów z tytułu udziału w Funduszu (Fundusz jest płatnikiem tego podatku).

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie ze wskazanymi przepisami u.p.d.o.f., w przypadku zrealizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych jednego Funduszu, pochodzących z różnych emisji, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych (pochodzących z poszczególnych emisji) a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych. Zasada ta będzie obowiązywać niezależnie od tego, czy odkupienie certyfikatów inwestycyjnych nastąpi na podstawie jednego lub więcej żądań uczestnika.

Zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych, Fundusz może emitować certyfikaty inwestycyjne w emisjach, tzn. mogą występować certyfikaty inwestycyjne różnych emisji tego samego funduszu. Oznacza to zatem, iż nabycie certyfikatów inwestycyjnych pochodzących z różnych emisji dokonanych przez ten sam Fundusz stanowi inwestycję w jeden fundusz kapitałowy. W związku z tym, również dla celów podatkowych inwestycja w Fundusz dokonywana poprzez zakup certyfikatów inwestycyjnych określonej emisji kontynuowana później poprzez nabycie kolejnych certyfikatów inwestycyjnych innych emisji tego samego Funduszu stanowi inwestycję w jeden fundusz kapitałowy. Innymi słowy, brak jest podstaw do uznania, że kwoty wynikające z odkupu certyfikatów inwestycyjnych poszczególnych emisji należy rozpatrywać każdorazowo jako odrębny przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zatem jeśli uczestnik nabywał certyfikaty inwestycyjne w różnych cenach emisyjnych (w różnych okresach) i następuje ich wykup lub umorzenie na ten sam dzień wyceny - podstawą opodatkowania będzie suma zysków i strat osiągniętych na poszczególnych emisjach certyfikatów inwestycyjnych. Brak jest bowiem w ocenie Wnioskodawcy uzasadnienia dla traktowania inwestycji w ten sam Fundusz, jako odrębnych inwestycji w fundusze kapitałowe z uwagi na nabycie przez uczestnika certyfikatów inwestycyjnych tego samego Funduszu, niemniej wyemitowanych w różnych emisjach. Konsekwentnie, nieprawidłowym byłoby ustalanie dochodów (strat) oddzielnie w stosunku do każdej emisji certyfikatów inwestycyjnych w ramach tego samego Funduszu.

Zgodnie z art. 30a ust. 5 u.p.d.o.f., dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

W opinii Wnioskodawcy, powyższy przepis nie będzie miał zastosowania do sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym. Przepis ten dotyczy zakazu kompensowania straty poniesionej w innym funduszu kapitałowym, a nie w ramach tego samego funduszu. Ponadto warto podkreślić, że przepis ten zakazuje również pomniejszania dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych z innymi stratami z kapitałów pieniężnych. Taka konstrukcja tego przepisu pozwala sądzić, że zakaz obejmuje straty poniesione w innych funduszach kapitałowych i straty poniesione z innych kapitałów pieniężnych i praw majątkowych w ogólności. Nie dotyczy jednak inwestycji w jeden fundusz kapitałowy, z którą mamy do czynienia w analizowanym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., Fundusz jest zobowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu dochodów z tytułu udziału w funduszach inwestycyjnych (Fundusz jest płatnikiem tego podatku). Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykupu przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych.

Reasumując, w przypadku realizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych jednego Funduszu, pochodzących z różnych emisji, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych pochodzących z różnych emisji a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych. Zasada ta będzie obowiązywać niezależnie od tego, czy odkupienie certyfikatów inwestycyjnych nastąpi na podstawie jednego lub więcej żądań uczestnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl