IPPB2/415-634/14-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-634/14-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2014 r. (data wpływu 27 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu zwrotu całkowitego środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym (IKE) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu zwrotu całkowitego środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym (IKE).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W okresie od stycznia 1996 r. do lipca 2013 r. był on stroną stosunku pracy podlegając z tego tytułu obowiązkowi podatkowemu, jako osoba zatrudniona. Wnioskodawca przystąpił do Pracowniczego Programu Emerytalnego (dalej; PPE) prowadzonego przez L. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (dalej: TFI), które na podstawie umowy z pracodawcą Wnioskodawcy zarządzało środkami gromadzonymi w tym programie. W oparciu o wskazaną umowę, na rachunek TFI wpływały cyklicznie środki w postaci składki podstawowej oraz zadeklarowanej przez Wnioskodawcę składki dodatkowej, potrącanych z jego wynagrodzenia. Od ww. składek odprowadzane były przez pracodawcę Wnioskodawcy zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z ustaniem stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą, Wnioskodawca zdecydował się na otworzenie indywidualnego konta emerytalnego (dalej; IKE) prowadzonego przez Towarzystwo Ubezpieczeń A. S.A. (dalej: Towarzystwo) oraz przeniesienie środków zgromadzonych w ramach PPE na wspomniane IKE. W efekcie po złożeniu stosownego wniosku do TFI w dniu 12 listopada 2013 r., na konto IKE Wnioskodawcy wpłynął transfer środków z PPE w wysokości 247.971,38 zł, z czego 153.149,08 stanowiły wpłaty dokonane na PPE przez Wnioskodawcę po dniu 1 czerwca 2004 r. Trzy dni później Wnioskodawca złożył do Towarzystwa wniosek o całkowity zwrot środków zgromadzonych na IKE (wypowiedzenie umowy skutkujące całkowitym zwrotem środków zgromadzonych na IKE - art. 37 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 ze zm,)>.

Dnia 30 grudnia 2013 r. Wnioskodawcy wypłacone zostały środki zgromadzone na IKE. Zgodnie z przedstawionym przez Towarzystwo informacjami, przekazana kwota pomniejszona została o zryczałtowany 19-procentowy podatek dochodowy. Podstawę opodatkowania stanowiła różnica pomiędzy całkowitą wartością rachunku (kwota 248 035,30 zł) a sumą dokonanych przez Wnioskodawcę bezpośrednich wpłat na IKE (kwota w wysokości 90 zł). Po zaokrągleniu sumy będącej wynikiem przedstawionego działania matematycznego nastąpiło jej opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych (19%).

Po dokonaniu analizy wskazanego sposobu obliczenia podatku Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie poprawności ustalenia podstawy opodatkowania przez płatnika. Przy jej ustalaniu Towarzystwo nie wzięło bowiem pod uwagę wpłat dokonanych przez Wnioskodawcę na PPE uznając za jedyny element kosztotwórczy wyłącznie wpłaty dokonane bezpośrednio na IKE. Swoje wątpliwości Wnioskodawca przekazał niezwłocznie Towarzystwu, które jednak nie zgodziło się z tezą, że podatek pobrany został w nieodpowiedniej wysokości.

W związku z wątpliwościami co do sposobu ustalenia podstawy opodatkowania środków podlegających całkowitemu zwrotowi z IKE, Wnioskodawca podjął decyzję o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego przez Ministra Finansów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy przez "sumę wpłat na IKE" zgodnie z art. 30a ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozumie się zarówno wpłaty dokonywane bezpośrednio do IKE, jak również sumę wpłat dokonanych przez oszczędzającego do PPE przed wypłatą transferową środków z PPE na IKE.

2. Czy - a jeśli tak - to jaki wpływ na podstawę i wymiar zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w analizowanym stanie faktycznym ma obowiązek wynikający z art. 37 ust. 3 ustawy o IKE polegający na odprowadzeniu przez instytucje finansową do ZUS 30% sumy składek podstawowych wpłaconych do programu emerytalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Punktem wyjścia dla prawidłowej oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego jest precyzyjne określenie przedmiotu opodatkowania. W omawianej sprawie jest to dochód podatnika definiowany przez pryzmat art. 30a ust. 8 ustawy o PIT.

Zgodnie z przywołanym przepisem: "Dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne". Cytowana definicja czyni zatem przedmiotem opodatkowania sumę pieniężną realnie znajdującą się na IKE po pomniejszeniu jej o wpłaty dokonane na konto emerytalne przez podatnika (oszczędzającego). O ile określenie kwoty wyjściowej nie budzi żadnych wątpliwości, o tyle praktyka rynkowa zna sytuacje w których doprecyzowania wymaga drugi ze wskazanych elementów obliczeń dochodu - suma wpłat na IKE. Z sytuacją taką mamy właśnie do czynienia w analizowanym stanie faktycznym,

W celu lepszego zabezpieczenia emerytalnego Wnioskodawca oszczędzał środki w ramach pracowniczego programu emerytalnego (oszczędzanie w ramach III-go filara). PPE zostały wprowadzone i uregulowane w ramach reformy systemu ubezpieczeń społecznych. Tworzone są przez pracodawców, którzy odprowadzają odpowiednie kwoty z wynagrodzenia pracowników. W analizowanym stanie faktycznym były to zarówno składki podstawowe, jak i dodatkowe, zadeklarowane przez Wnioskodawcę. Co niezwykle ważne, od składek tych odprowadzane były każdorazowo zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Po ustaniu stosunku pracy, Wnioskodawca zdecydował się przenieść zgromadzone środki na IKE. Zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach określa ustawa o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 2 przywołanej ustawy, gromadzenie oszczędności oznacza dokonywanie wpłat, wypłat transferowych, a także inwestowanie środków znajdujących się na IKE lub IKZE. Z kolei przez wpłatę w rozumieniu ustawowym należy rozumieć wypłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub IKZE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE lub IKZE oszczędzającego.

Wypłatą transferową jest zaś szereg czynności, w tym zgodnie z art. 2 pkt 14 lit. f "przeniesienie środków z programu emerytalnego na IKE, w przypadkach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych".

Zasadniczą intencją Wnioskodawcy dokonującego wypłaty transferowej z PPE na IKE było umożliwienie przedwczesnego zwrotu tych środków mając na uwadze cel oszczędzania w III filarze. Ustawa o IKE dopuszcza możliwość zwrotu całkowitego i zwrotów częściowych. Zwrotem całkowitym na który zdecydował się Wnioskodawca jest, zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o IKE, wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE lub IKZE, jeżeli nie zachodzą przesłanki wypłaty bądź wypłaty transferowej. Odbyło się to poprzez wypowiedzenie umowy o prowadzenie IKE, co czyni zadość wymaganiom art. 37 ust. 1 ustawy o IKE.

Jak wskazano na wstępie niniejszego wywodu, zwrot całkowity środków z IKE rodzi skutki podatkowe w świetle ustawy o PIT. Zgodnie z jej art. 30a ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT, dochód osiągnięty wskutek oszczędzania w IKE podlega opodatkowaniu 19-procentowym podatkiem dochodowym. Co jednak niezwykle ważne, na wysokość tego dochodu wpływają wpłaty poczynione na IKE przez podatnika (art. 30a ust. 8). Precyzyjne określenie zakresu owych wpłat jest niezwykle istotne w analizowanym stanie faktycznym. Powodem tego jest fakt, iż niemal całość wpłat Wnioskodawca dokonał nie bezpośrednio na IKE, ale na PPE, którego był członkiem. W efekcie, posługując się jedynie literalną wykładnią art. 30a ust. 8 ustawy o PIT Towarzystwo potraktowało jako element kosztotwórczy podstawy opodatkowania jedynie wpłatę na indywidualne konto emerytalne w wysokości 90 zł. Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy nie sposób uznać prawidłowości takiego działania. Powodów jest co najmniej kilka:

Po pierwsze, już z samego tytułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przedmiotem opodatkowania PIT jest osiągnięty przez podatnika dochód. W przypadku pracowniczych programów emerytalnych materializuje się on jako zwiększenie kwot (np. w wyniku inwestycji) stanowiących sumę składek podstawowych i dobrowolnych odprowadzanych z wynagrodzenia danego pracownika. Innymi słowy, środki wpłacone na PPE są elementem kosztotwórczym przy ustalaniu dochodu do opodatkowania w omawianej sytuacji. Pełnią zatem analogiczną rolę, jak zdefiniowane w ustawie o IKE wpłaty. Odnosząc się do konkretnych wartości - jeśli na PPE Wnioskodawcy zgromadzono środki w wysokości 247.971,38 zł, z czego 153.149,08 to wpłaty dokonane przez niego na PPE, dochodem jest różnica miedzy wskazanymi sumami pieniężnymi. W ocenie Wnioskodawcy nie sposób uznać, że przesunięcie środków wniesionych przez niego do PPE na IKE pozbawia ich charakteru kosztotwórczego. Gdyby przyjąć taką tezę, przedmiotem opodatkowania PIT nie byłby dochód, co stałoby w sprzeczności z podstawową zasadą funkcjonowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (por. art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o PIT). Zarówno w przypadku IKE, jak i PPE przedmiotem opodatkowania PIT jest ustalany w analogiczny sposób dochód. Owa analogia polega m.in. na tym, że wpłaty podatnika są w obu przypadkach elementem kosztotwórczym przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Wnioskodawca nie znajduje żadnych podstaw prawnych, by wpłaty na PPE traciły taki charakter z tytułu ich przeniesienia na IKE. Godziłoby to w sens mechanizmu ustalania podstawy opodatkowania i powodowało okoliczności, o których mowa poniżej.

Po drugie, opodatkowanie środków zwróconych z IKE w sposób w jaki uczyniło to Towarzystwo sprawia, że środki wpłacone na PPE przez Wnioskodawcę opodatkowane zostały dwukrotnie, co jest w sposób oczywisty niedopuszczalne. W pierwszej kolejności opodatkowanie miało miejsce przy odprowadzaniu zaliczek na podatek dochodowy od składek przeznaczonych na PPE (opodatkowanie wynikające ze stosunku pracy). Wypłata transferowa z PPE do IKE podlegała zwolnieniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. a ustawy o PIT, jednakże powtórne opodatkowanie wskazanych środków nastąpiło przy rozliczaniu zwrotu całkowitego z IKE. Opodatkowane już wcześniej wpłaty na PPE włączone zostały do podstawy opodatkowania środków zwracanych przez Towarzystwo w sytuacji, gdy powinny de facto tę podstawę pomniejszać. Wysokość środków przekazanych przez Wnioskodawcę na PPE stała się zatem niesłusznie obojętna dla ustalenia podstawy opodatkowania PIT przy wypłacie z IKE.

Po trzecie, przyjęcie tezy, że wysokość wpłat Wnioskodawcy na PPE nie wpływa w ogóle na pomniejszenie podstawy opodatkowania przy zwrocie środków z IKE czyniłoby bezzasadnym szereg przepisów ustawy o pracowniczych programach emerytalnych. Mowa tu przede wszystkim o art. 8 tej ustawy statuującym wymogi dla podmiotu zarządzającego PPE. Według jego ust. 1: "Zarządzający ewidencjonuje wszystkie wpłacone składki, przyjęte i dokonane wypłaty transferowe, wypłatę oraz inne operacje na rachunku. Przed dokonaniem wypłaty transferowej zarządzający sporządza informację dotyczącą uczestnika programu, który złożył dyspozycję wypłaty transferowej. Informację tę zarządzający sporządza również w przypadku złożenia przez uczestnika dyspozycji wypłaty albo przeniesienia środków będących następstwem zmiany formy programu lub podmiotu zarządzającego".

Zgodnie zaś z ust. 2 przywołanego przepisu informacja ta zawiera:

1.

numer wpisu programu do rejestru;

2.

dane identyfikujące uczestnika: pierwsze imię, nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania oraz numer PESEL albo numer paszportu bądź innego dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego;

3.

dane identyfikujące pracodawcę: nazwę, numer REGON, NIP, adres siedziby i adres do korespondencji;

4.

dane identyfikujące zarządzającego, który sporządza informację; nazwę, numer PEGON, NIP, adres siedziby i adres do korespondencji;

5.

wysokość wpłat w ciągu każdego roku kalendarzowego z podziałem na wpłaty z tytułu składki podstawowej i dodatkowej;

6.

wysokość i daty wypłat transferowych przyjętych przez zarządzającego oraz dane identyfikujące zarządzającego lub nazwę instytucji finansowej prowadzącej IKE, dokonujących tych wypłat transferowych;

7.

wysokość i datę dokonywanej wypłaty transferowej oraz dane identyfikujące zarządzającego lub nazwę instytucji finansowej prowadzącej IKE, do których dokonywana jest wypłata transferowa;

8.

sumę wpłaconych po dniu 31 maja 2004 r. składek podstawowych - w przypadku gdy wypłata transferowa jest dokonywana na IKE;

8a) aktualną wartość środków pochodzących z wpłat na IKE w przypadku gdy do programu przyjęto wypłatę transferową z IKE uczestnika;

9. datę sporządzenia informacji oraz imię, nazwisko, funkcję i podpis osoby odpowiedzialnej za jej sporządzenie.

Jeśli uznać postępowanie Towarzystwa za prawidłowe, jedynymi danymi potrzebnymi dla poprawnego rozliczenia podatku dochodowego byłaby wysokość środków finalnie wytransferowanych z PPE. Tymczasem, wskazany powyżej obligatoryjny zakres informacji jest o wiele szerszy, a punkty 5 i 8 jednoznacznie wykluczają obojętny charakter wysokości wpłat na PPE dla instytucji prowadzącej IKE.

Po czwarte, za poprawnością stanowiska Wnioskodawcy przemawia bogata praktyka decyzyjna organów podatkowych. W pierwszej kolejności wskazać tu należy np. na interpretację prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dni 31 stycznia 2008 r. Nr ITPB1/415-482/07/IG, która wyraźnie potwierdza, że przedmiotem opodatkowania środków wypłacanych z IKE jest dochód osiągnięty zarówno na indywidualnym koncie emerytalnym, jak i w pracowniczym programie emerytalnym z którego następnie dokonano wypłaty transferowej. Jak wskazano w ww. interpretacji:

" (...) Dochodem oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym, na które to konto zostały uprzednio przekazane również środki z pracowniczego programu emerytalnego (w ramach wypłaty transferowej z PPE na IKE), jest - w przypadku zwrotu środków zgromadzonych na IKE - zarówno dochód osiągnięty w ramach oszczędzania na IKE, jak również dochód osiągnięty przed wypłatą transferową środków z PPE na IKE w ramach pracowniczego programu emerytalnego".

Powyższy fragment wskazuje zatem wyraźnie na podstawową zasadę, iż przedmiotem opodatkowania PIT jest dochód. Przechodząc zaś do szczegółowego i spójnego ze stanowiskiem wnioskodawcy sposobu określenia tego dochodu w przypadku zwrotu całkowitego z IKE wskazać należy np. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16.08. 2013 r"Nr IPPB2/415-384/13-2/MK, zgodnie z którą:

" (...) Przy zwrocie całkowitym, na "sumę wpłat na IKE" składają się: wpłaty dokonane przez oszczędzającego na IKE, przekazanie pożytków z papierów wartościowych, wpłaty dokonane na IKE oszczędzającego prowadzone przez inne instytucje finansowe, i przekazane od nich pożytki z papierów wartościowych, a także przeniesienie środków zgromadzonych w pracowniczych programach emerytalnych na konto oszczędzającego w IKE, tj. suma składek podstawowych wpłacanych do PPE i suma składek dobrowolnych wnoszonych przez oszczędzającego do PPE".

W analogiczny sposób wypowiada się ten sam organ w analogicznej sprawie (interpretacja z dnia 29 stycznia 2013 r. Nr IPPB2/415-971/12-2/AS:

"Natomiast "suma wpłat na IKE" należy rozumieć inaczej w zależności, czy uzyskany dochód oszczędzającego na IKE pochodzi z tytułu zwrotu (całkowitego), czy zwrotu częściowego.W przypadku zwrotu (całkowitego) na sumę wpłat na IKE składają się: wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE, przekazanie pożytków z papierów wartościowych (wpłata w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy o IKE), wpłaty na dokonane na IKE oszczędzającego prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe i przekazane od nich pożytki z papierów wartościowych, a także suma składek podstawowych wpłaconych do PPE i suma składek dobrowolnych wnoszonych przez oszczędzającego do PPE, wpłaty transferowe z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE osoby uprawnionej oraz wypłaty transferowe z PPE zmarłego oszczędzającego na IKE oszczędzającego".

a także w interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2013 r., Nr IPPB2/415-599/13-2/MK, gdzie wskazano, że:

"W przypadku zwrotu całkowitego środków zgromadzonych na IKE, wycofaniu ulegają wszystkie środki zgromadzone na IKE z jednoczesnym wypowiedzeniem umowy o prowadzenie IKE zatem na "sumę wpłat na IKE" składają się: wpłaty dokonane przez oszczędzającego na IKE, przekazanie pożytków z papierów wartościowych, wpłaty dokonane na IKE oszczędzającego prowadzone przez inne instytucje finansowe, i przekazane od nich pożytki z papierów wartościowych, a także przeniesienie środków zgromadzonych w pracowniczych programach emerytalnych na konto oszczędzającego w IKE, tj. suma składek podstawowych wpłacanych do PPE i suma składek dobrowolnych wnoszonych przez oszczędzającego do PPE".

Prezentowany powyżej pogląd konsekwentnie ujmowany w kolejnych interpretacjach wydawanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zachowuje aktualność także w szeregu interpretacji innych organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 14 lutego 2014 r. Nr. ITPB2/415-1081/13/IB wskazał, że:

"Uwzględniając powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić zatem należy, że w przypadku zwrotu całkowitego dochodem oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym, na które to konto zostały uprzednio przekazane również środki z pracowniczego programu emerytalnego (w ramach wypłaty transferowej z PPE na IKE), jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym (wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środków transferowanych z PPE) a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne oraz sumą wpłat dokonanych w ramach pracowniczego programu emerytalnego (tekst jedn.: sumą składek podstawowych wpłacanych do PPE i sumą składek dobrowolnych (dodatkowych) wnoszonych przez oszczędzającego do PPE), z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE.Przez "sumę wpłat na IKE" - w przypadku całkowitego zwrotu środków zgromadzonych na IKE - należy bowiem rozumieć zarówno wpłaty oszczędzającego na IKE, jak również wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE".

Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcia zarówno Dyrektora Izby Skarbowej właściwej dla Wnioskodawcy, jak i innych organów podatkowych w analogicznej sprawie, nie ulega wątpliwości, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należy uznać za prawidłowe.

W zakresie pytania drugiego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż obowiązek płatnika (Towarzystwo) polegający na odprowadzeniu do ZUS przy likwidacji IKE 30% składek podstawowych wniesionych na PPE nie wpływa na podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (art. 30a ust. 8 ustawy o PIT),

Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy o IKE - w przypadku gdy na IKE oszczędzającego przyjęto wypłatę transferową z programu emerytalnego, instytucja finansowa przed dokonaniem zwrotu, w ciągu 7 dni, licząc od dnia złożenia przez oszczędzającego wypowiedzenia, przekazuje na rachunek bankowy wskazany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwotę w wysokości 30% sumy składek podstawowych wpłaconych do programu emerytalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 37 ust. 3 ustawy o IKE wskazujący na obowiązek Towarzystwa względem ZUS i art. 30a ust. 8 ustawy o PIT odnoszący się do roli płatnika, jaką odgrywa ta sama instytucja są przepisami niezależnymi i niepowiązanymi ze sobą. Pierwszy z nich wywiera skutki w sferze prawa ubezpieczeń społecznych, drugi zaś w sferze prawa podatkowego. Owszem, pewnym wspólnym mianownikiem dla obu artykułów jest suma składek podstawowych na PPE, jednakże wyłącznie w kontekście dokonania stosownych obliczeń należności do ZUS i do Urzędu Skarbowego. Wyliczenia te odbywają się jednak niezależnie od siebie i brak jest między nimi jakichkolwiek korelacji. W pierwszym przypadku, całość składek podstawowych stanowi bazę dla obliczenia należności względem ZUS, w drugim natomiast suma ta (obok innych wpłat na PPE) pomniejsza dochód opodatkowany zryczałtowanym dochodowym.

Obojętny wpływ art. 37 ust. 3 ustawy o IKE na podstawę opodatkowania z art. 30a ust. 8 ustawy o PIT wyklucza w szczególności sytuację w której elementem kosztotwórczym przy ustalaniu dochodu nie byłaby pełna suma składek podstawowych na PPE, a jedynie 70% tej kwoty (z uwagi na odprowadzenie pozostałych 30% do ZUS).

Potwierdza to praktyka decyzyjna organów podatkowych ~ np. decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15 maja 2006 r. Nr BI/4117-0016/06, gdzie stwierdzono, że:

" (...) fakt przekazania 30% składek podstawowych na rzecz ZUS pozostaje zgodnie z treścią art. 30a ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 30 ust. 3a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (o PIT przyp. aut.) bez wpływu na wysokość dochodu do opodatkowania. Wysokość tego dochodu jest bowiem ustalana poprzez pomniejszenie środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym o sumę dokonanych wpłat na to konto, gdzie jednym z elementów jest suma składek podstawowych. Dodatkowo zatem pomniejszenie dochodu do opodatkowania o 30% składek podstawowych przekazanych do ZUS byłoby dwukrotnym pomniejszeniem tego dochodu o tę część składek podstawowych".

Wskazana interpretacja wydana została, gdy o podstawie opodatkowania decydował jeszcze art. 30 ust. 3a ustawy o PIT, jednakże późniejsze zmiany miały jedynie charakter porządkowy i redakcyjny, co sprawia, że przytoczona decyzja zachowuje pełną aktualność także w obecnym stanie prawnym potwierdzając poprawność stanowiska Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych-wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl