IPPB2/415-630/09-4/AK - Prawo do zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w sytuacji, gdy wnioskodawca dokona zakupu drewna w tartaku a następnie podda je obróbce i uzyska materiały, które wykorzysta do budowy domu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-630/09-4/AK Prawo do zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w sytuacji, gdy wnioskodawca dokona zakupu drewna w tartaku a następnie podda je obróbce i uzyska materiały, które wykorzysta do budowy domu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) oraz piśmie z dnia 12 listopada 2009 r. (data nadania 12 listopada 2009 r. data wpływu 16 listopada 2009 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-630/09-2/AK z dnia 5 listopada 2009 r. data nadania 5 listopada 2009 r., data doręczenia 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w Nadleśnictwie dokonał zakupu drewna dębowego i sosnowego. Następnie Wnioskodawca przewiózł drewno do miejscowego tartaku, gdzie zostało poddane obróbce. W wyniku czego Wnioskodawca otrzymał deski podłogowe, deski i listwy do elewacji wnętrz, deszczówki posadzkowe na schody i parapety. W wyniku tej obróbki drewno to zgodnie z załącznikiem Ministra Transportu i Budownictwa znajduje się pod pozycja 3, 4, 6, 8, 9, 11, 13 i stało się materiałem budowlanym przeznaczonym do wykończenia domu jednorodzinnego, który Wnioskodawca buduje sposobem gospodarczym. Na zakup drewna dębowego i sosnowego Wnioskodawca posiada faktury VAT.

Pismem z dnia 5 listopada 2009 r. Nr IPPB2/415-630/09-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez: zadanie pytania odnośnie przedstawionego stanu faktycznego.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 16 listopada 2009 r., data nadania 12 listopada 2009 r.). Wnioskodawca zadał pytanie jak również wskazał, iż zakupione przez niego drewno nie figuruje w wykazie Ministra Transportu i Budownictwa, ale po dokonaniu obróbki w tartaku stało się ono materiałem budowlanym, który figuruje w ww. wykazie

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokona zakupu drewna w tartaku a następnie podda je obróbce i uzyska materiały, które wykorzysta do budowy domu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że będzie mu przysługiwało prawo do zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budową, ponieważ od dnia 1 maja 2004 r. stawka podatku VAT na drewno wzrosła z 7 % na 22 %.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w okresie od dnia 1 maja 2004 r., które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane 22 % podatkiem VAT. Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 8 tejże ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Obowiązujący obecnie wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do otrzymania zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zawarty został w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. Nr 1, poz. 1). Wyliczenia zawarte w tymże wykazie materiałów budowlanych ma charakter enumeratywny i jest wykazem (katalogiem) zamkniętym.

W pozycji 11 i 13 ww. załącznika widnieje drewno o określonym symbolu PKWiU - i wyłącznie zakup wskazanego (wymienionego) ww. załączniku rodzaju drewna o symbolu PKWiU umieszczonym w pozycji 11 i 12 dawałoby Wnioskodawcy prawo do ubiegania się o zwrot.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca w Nadleśnictwie S dokonał zakupu drewna dębowego i sosnowego. Następnie poddał je obróbce, w wyniku czego Wnioskodawca otrzymał deski podłogowe, deski i listwy do elewacji wnętrz, deszczówki posadzkowe na schody i parapety. Drewno stało się materiałem budowlanym przeznaczonym do wykończenia domu jednorodzinnego, który Wnioskodawca buduje sposobem gospodarczym. Na zakup drewna dębowego i sosnowego Wnioskodawca posiada fakturę VAT ale powyżej zakupiony towar nie figuruje w wykazie Ministra Transportu i Budownictwa. Dopiero po dokonanej obróbce zakupione deski stały się materiałem, który figuruje w wykazie.

Biorąc powyższe pod uwagę, warunkiem dokonania zwrotu na wniosek osoby fizycznej z tytułu prowadzenia inwestycji wymagającej pozwolenia na budowę jest posiadanie stosownej decyzji w sprawie pozwolenia na budowę oraz faktur wystawionych na nazwisko Wnioskodawcy (inwestora), dokumentujących poniesienie wydatków na zakup materiałów budowlanych, a zakupione materiały budowlane winny być wymienione w wykazie Ministra Transportu i Budownictwa.

W związku z powyższym warunkiem koniecznym do ubiegania się o zwrot jest spełnienie wszystkich powyższych warunków.

Natomiast Wnioskodawca dokonał zakupu materiałów budowlanych, które nie są zamieszczone w ww. wykazie i w związku z powyższym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT.

Końcowo wskazać należy, iż załączone do wniosku dokumenty nie podlegały analizie i weryfikacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl