IPPB2/415-627/11-2/MS1 - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przyznanych pracownikom w konkursach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-627/11-2/MS1 Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przyznanych pracownikom w konkursach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S. A. (dalej Wnioskodawca) zawarł z autoryzowanymi dealerami pojazdów marki ford w Polsce (dalej "dealerzy") umowy na pośrednictwo w sprzedaży kredytów Wnioskodawcy (dalej "kredyt"). Na podstawie takiej umowy dealerzy oferują kredyt potencjalnym klientom, którzy zamierzają finansować zakup samochodu tym kredytem.

Wnioskodawca zamierza zorganizować akcje promocyjną w formie konkursu, wspierającą sprzedaż kredytów za pośrednictwem dealerów przy zakupie samochodów przez klientów. Akcja ta skierowana byłaby do pracowników/sprzedawców (osób fizycznych) działów sprzedaży kredytów u poszczególnych dealerów, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy na pośrednictwo kredytowe.

Warunki konkursu wyglądałyby następująco:

Konkurs polegałby na tym, aby sprzedać jak największą liczbę kredytów oferowanych przez Wnioskodawcę lub żeby zrobić to jak najszybciej. Zwycięzcami konkursu mogłaby być tylko określona przez Wnioskodawcę liczba uczestników spośród wszystkich pracowników/sprzedawców działów sprzedaży kredytów u poszczególnych dealerów. Liczba zwycięzców byłaby mniejsza niż ogólna liczba uczestników konkursu. Konkurs ogłoszony zostałby na określony czas, po czym nastąpiłoby jego rozstrzygnięcie oraz ustalenie listy zwycięzców i przekazanie im nagród, którymi byłyby kupony podarunkowe o określonej wartości (np. 50 zł i 100 zł) lub nagrody rzeczowe o podobnej wartości. Nagrody przekazywane byłyby przez Wnioskodawcę bezpośrednio zwycięskim pracownikom/ sprzedawcom z działów sprzedaży kredytów u poszczególnych dealerów. Rozstrzygnięcie konkursu następowałoby na podstawie danych systemowych, które wskazują jaka ilość kredytów w miesiącu kalendarzowym została sprzedana za pośrednictwem danego dealera lub za pośrednictwem którego dealera kredyt został sprzedany najszybciej. Natomiast ostateczna lista zwycięzców ustalona zostałaby na podstawie informacji otrzymywanych od dealerów, którzy wskazaliby konkretnych pracowników/sprzedawców, którzy powinni otrzymać nagrodę. Ogłoszenie konkursu odbyłoby się w formie listu informacyjnego, zawierającego szczegółowe warunki konkursu (tj. wskazanie organizatora, kręgu uczestników, nagród oraz warunków ich otrzymania, a także zasad i kryteriów wyłaniania zwycięzców), przesłanego drogą elektroniczną do poszczególnych dealerów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "ustawa") - wygrane w konkursie, który zostałby zorganizowany przez Wnioskodawcę na powyżej opisanych zasadach, w postaci kuponów podarunkowych lub nagród rzeczowych, o których mowa powyżej, podlegałyby opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej, czy opodatkowaniu podatkiem według skali progresywnej, czy też może wygrane takie podlegałyby zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nagrody zdobyte w konkursie, który zostałby zorganizowany przez Wnioskodawcę na powyżej opisanych zasadach w postaci kuponów podarunkowych lub nagród rzeczowych podlegałyby opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy ustawa nie definiuje pojęcia "konkurs", dlatego też w tym przypadku należy posłużyć się definicją słownikową zgodnie, z którą pod pojęciem "konkurs" rozumie się "imprezę, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami" (słownik języka polskiego pod red. M. Szymczyka). Definicja ta nie ma wprawdzie charakteru gospodarczego, jednakże wyraźnie wskazuje, iż istotnym elementem pozwalającym na zaklasyfikowanie danego działania jako konkursu jest element rywalizacji i nagradzania najlepszych uczestników. Zatem, aby dana akcja promocyjna mogła zostać zaklasyfikowana jako konkurs, musi zawierać w sobie element rywalizacji, współzawodnictwa uczestników w określonym zakresie. Natomiast zwycięzca konkursu - osoba najlepsza w danej konkurencji, dziedzinie, zakresie - wybierana jest w sposób obiektywny (w oparciu o obiektywne dane), a ilość nagród jest ograniczona, bowiem konkursem nie jest promocja, w której wygrywają wszyscy uczestnicy.

Mając powyższe na uwadze zdaniem Wnioskodawcy warunki i zasady ewentualnego konkursu, przedstawione powyżej, zawierają element rywalizacji i niewątpliwie tylko najlepsi uczestnicy, których liczba dodatkowo byłaby ograniczona, byliby nagradzani przez Wnioskodawcę. Nadto istniałyby dokumenty (listy informacyjne) określające zasady przeprowadzenia konkursu (tj. wskazanie organizatora, kręgu uczestników, nagród oraz warunków ich otrzymania, a także zasad i kryteriów wyłaniania zwycięzców).

W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy akcje promocyjną zorganizowaną w sposób określony powyżej, należałoby uznać za konkurs, a tym samym do opodatkowania wygranych miałby zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) określa konkurs jako "imprezę, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś".

Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego pod redakcja S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r., tom 2 str. 210 - "konkurs" to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją B. Dunaja, wyd. Cykada, str. 202 wynika, iż "konkurs", to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, w zorganizowanym przez Wnioskodawcę przedsięwzięciu wystąpią elementy niezbędne dla uznania tej akcji za konkurs. Mianowicie do poszczególnych dealerów wystosowane zostaną listy informacyjne, stanowiące swoisty regulamin, które będą określały zasady przeprowadzenia konkursu tj. wskazywały organizatora, krąg uczestników, nagrody oraz warunki ich otrzymania, a także zasady i kryteria wyłaniania zwycięzców. Akcja ma na celu wyłonienie jedynie najlepszych pracowników, którzy otrzymają nagrody.

W przedmiotowej sprawie spełnione zostaną zatem warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego wypłacane nagrody podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia tych nagród z opodatkowania, należy wskazać na treść art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)".

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika natomiast, że Wnioskodawca (będący organizatorem konkursu dla pracowników działów sprzedaży kredytów u dealerów współpracujących z Wnioskodawcą) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. Przedmiotowy konkurs nie będzie dotyczył także dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Nie sposób zatem uznać, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając zatem na uwadze opisane zdarzenie przyszłe, a także przywołane unormowania prawne, stwierdzić należy, iż nagrody w postaci kuponów podarunkowych o określonej wartości bądź nagrody rzeczowe nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskany przez pracowników/sprzedawców działów sprzedaży kredytów u poszczególnych dealerów, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy na pośrednictwo kredytowe, będzie stanowił przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegał opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym, na podstawie w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Zgodnie z art. 30 ust. 3, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Przepis ust. 5 dotyczy przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego i nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z art. 42 ust. 1a ww. ustawy wynika, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Reasumując, nagrody przekazane przez Wnioskodawcę osobom zatrudnionym w działach sprzedaży kredytów u poszczególnych dealerów, które wygrają konkurs organizowany przez Wnioskodawcę w całości będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym i nie będą podlegały zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl