IPPB2/415-622/13-3/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-622/13-3/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach informacyjnych, związanych z powstaniem przychodu po stronie uczestników programu motywacyjnego, organizowanego przez Agencję na zlecenie Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach informacyjnych, związanych z powstaniem przychodu po stronie uczestników programu motywacyjnego, organizowanego przez Agencję na zlecenie Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zawarła umowę "O świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi akcji promocyjnej" ze Spółką X sp. z o.o., zajmującą się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców - w tym przypadku Spółki (dalej zwaną również "Klientem"). Zgodnie z tą umową Klient zlecił Spółce X (zwanej dalej również "Agencją"), organizację i obsługę programu motywacyjnego (zwanego dalej również "Programem"), w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie.

W ramach tej umowy Klient zlecił a Agencja zobowiązała się do:

1.

przygotowania zasad i regulaminu programu motywacyjnego;

2.

zaprezentowania zasad programu Przedstawicielom handlowym Klienta;

3.

zakupu i logistyki nagród oraz rozpatrywania reklamacji;

4.

przygotowania materiałów reklamowych o programie;

5.

bieżącej obsługi programu motywacyjnego oraz zapewnienia systemu informatycznego, przy użyciu którego program ten będzie realizowany;

6.

sporządzenia raportów z przebiegu programu.

Zgodnie z Regulaminem programu motywacyjnego przygotowanym przez Agencję, organizatorem programu motywacyjnego jest Agencja. Uczestnikami programu są intendentki (zwane dalej również: "Uczestnikami"), czyli osoby odpowiedzialne w zakładach żywienia zbiorowego (tekst jedn.: szkołach, przedszkolach, stołówkach pracowniczych, itp.) za dokonywanie zamówień produktów sprzedawanych przez Klienta Agencji. Celem głównym i podstawowym Programu jest zintensyfikowanie sprzedaży produktów Klienta i osiągnięcie jak najwyższego wyniku finansowego, ale również promocja wybranych produktów Klienta. W programie motywacyjnym mogą brać udział pełnoletnie osoby fizyczne mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które pracują jako intendentki, w punktach żywienia zbiorowego (tekst jedn.: szkołach, przedszkolach, stołówkach pracowniczych, itp.), które zostały zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela handlowego Klienta oraz uzyskały zgodę na udział w programie od swojego pracodawcy lub zleceniodawcy, tj. od podmiotu, na rzecz którego doprowadzają do zakupu produktów Klienta. Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go, nie później niż do dnia zakończenia programu, przedstawicielowi handlowemu Klienta. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji danej osoby w programie motywacyjnym.

Niezwłocznie po zarejestrowaniu osoby, która spełniła warunki uczestnictwa w systemie informatycznym programu, Agencja przesyła Uczestnikowi, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym, informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do konta uczestnika na stronie internetowej programu. Program polega na tym, że intendentki, które dokonały prawidłowego zgłoszenia do Programu, zwane od momentu przystąpienia do Programu również "Uczestnikami" uzyskują punkty w związku z zakupami dokonywanymi przez zakłady żywienia zbiorowego w trakcie trwania Programu u Przedstawicieli handlowych Klienta, a punkty zdobyte w Programie mogą być następnie wymieniane na nagrody, których katalog (dalej zwany: "Katalogiem Nagród") wraz z liczbą punktów koniecznych do uzyskania danej nagrody, znajduje się na stronie internetowej Programu. Organizator zastrzega, że Uczestnik może wymieniać Punkty na takie Nagrody i za taką liczbę Punktów, jak wynika to z aktualnego Katalogu Nagród znajdującego się na stronie internetowej Programu w chwili, gdy Uczestnik dokonuje wymiany Punktów na Nagrody.

Uczestnik może także zamienić uzyskane punkty na nagrodę pieniężną przekazywaną na kartę przedpłaconą pre-paid według przelicznika dostępnego na stronie internetowej Programu z uwzględnieniem faktu, iż wydanie karty przedpłaconej pomniejszy saldo punktów Uczestnika o 25 punktów. W szczególności Organizator zastrzega, że lista Nagród oraz liczba Punktów niezbędnych do uzyskania danej Nagrody wskazana w broszurze informacyjnej może ulegać zmianie w czasie trwania Programu. Program motywacyjny polega na tym, że jego Uczestnikom wyznaczony zostaje indywidualny próg zakupowy produktów objętych Programem (zwany dalej również "Targetem"), określony w wartościach zakupu w PLN wszystkich produktów objętych programem łącznie, na każdy etap trwania Programu, przy czym okres trwania programu składa się z dwóch następujących bezpośrednio po sobie, 6 miesięcznych etapów. Uczestnicy uzyskują punkty za doprowadzenie, w czasie trwania programu do zakupu produktów Klienta. Uczestnicy gromadzą punkty, które następnie mogą zostać wymieniane na nagrody pieniężne lub rzeczowe wyłącznie po osiągnięciu salda punktowego równego lub wyższego niż wyznaczony Target. Punkty gromadzone przez Uczestników obliczane są w taki sposób, że za każde pełne 20 zł netto wartości produktów Klienta kupionych przez zakład żywienia zbiorowego, na rzecz którego Uczestnik dokonuje zamówień, w danym etapie trwania Programu Organizator naliczy uczestnikowi Programu 1 (jedeń) punkt.

Każda faktura korygująca, która zostanie wystawiona w trakcie trwania Programu, pomniejszająca wysokość obrotu, będzie powodowała zmniejszenie ilości zebranych punktów danego Uczestnika. Warunkiem uzyskania prawa do nagrody/nagród w Programie jest osiągnięcie przez Uczestnika Targetu, tj. doprowadzenie do zakupu w czasie trwania programu od Przedstawiciela handlowego Klienta produktów Klienta o łącznej wartości netto nie niższej niż ustalona dla danego Uczestnika i wskazana na broszurze informacyjnej w każdym z okresów. Targety dla poszczególnych intendentek są ustalane dla każdego z etapów trwania programu osobno w oparciu między innymi o wielkość zakładu żywienia zbiorowego, na rzecz którego intendentka dokonuje zakupów oraz jego lokalizację. Jeżeli Uczestnik odpowiada za zamawianie produktów na rzecz więcej niż jednego zakładu żywienia zbiorowego, Uczestnikowi zostanie wyznaczone tyle Targetów, na rzecz ilu zakładów żywienia zbiorowego zamówień dokonuje. W przypadku osiągnięcia przez Uczestnika Targetu w okresie pierwszego etapu trwania programu naliczone punkty mogą być wymieniane na nagrody w dowolnym momencie trwania Programu w terminie przewidzianym regulaminem, tj. w okresie nie późniejszym niż 30 dni po zakończeniu drugiego etapu trwania programu.

W przypadku osiągnięcia przez Uczestnika Targetu w okresie pierwszego z dwóch etapów trwania programu oraz osiągnięcia przez Uczestnika Targetu w okresie drugiego z dwóch etapów trwania programu punkty uzyskane w każdym z etapów sumują się, z zastrzeżeniem, że jeżeli uczestnik wymienił na nagrody rzeczowe lub pieniężne punkty zgromadzone w okresie pierwszego etapu trwania programu to łączna wartość punktów uzyskanych w obu okresach zostanie pomniejszona o wartość punktową wydanych (wypłaconych) nagród. W przypadku nieosiągnięcia przez uczestnika Targetu w okresie pierwszego etapu trwania programu, przepadkowi ulegają punkty naliczone w okresie pierwszego etapu trwania programu. W przypadku nieosiągnięcia przez Uczestnika Targetu w okresie drugiego etapu trwania programu przepadkowi ulegają punkty naliczone w okresie drugiego etapu trwania programu. Nagrody pieniężne przekazywane są na tzw. karty przedpłacone. Zarówno karty przedpłacone, jak i nagrody rzeczowe przekazywane są za pośrednictwem Przedstawicieli handlowych Klienta.

Uczestnik może zamówić nagrody, jeżeli zrealizował Target wyznaczony dla danego okresu trwania programu oraz posiada odpowiednią liczbę punktów wymaganych do uzyskania nagród. Jeżeli Uczestnik nie zamówi nagród w terminie 30 dni od daty zakończenia drugiego etapu trwania programu wówczas zgromadzone przez niego punkty przepadają i nie uprawniają do uzyskania żadnych nagród w Programie. Uczestnicy programu nie mogą przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie. W czasie trwania programu motywacyjnego Agencja może organizować dodatkowe konkursy lub promocje, w tym moduły szkoleń e-learningowych, w których uczestnicy będą mogli uzyskać dodatkowe punkty. Zasady takich akcji będą każdorazowo ogłaszane przez Agencję, z odpowiednim, co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, na ogólnodostępnej stronie internetowej programu. Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane są zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu w ten sposób, że:

1. Agencja kupuje i wydaje nagrody Uczestnikom;

2. Koszt nagród jest fakturowany na Klienta w cyklach miesięcznych, łącznie z uzgodnionym kosztem miesięcznej obsługi Programu składającym się z takich pozycji jak wynagrodzenie za zarządzanie programem motywacyjnym, obsługa infolinii, prowizja Agencji od nagród, wynagrodzenie za zarządzanie stroną internetową programu, licencja na użyczenie systemu informatycznego do obsługi programu oraz inne składniki wynikające z realizacji prac zleconych przez Klienta ad hoc. Powyższe składniki są ujęte na fakturze VAT w jednej pozycji określonej mianem "kompleksowa obsługa programu motywacyjnego Radość z natury w miesiącu (tu nazwa miesiąca)";

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako podmiot zlecający Agencji obsługę programu motywacyjnego w tym wydanie nagród zobowiązany jest wystawić Uczestnikom programu motywacyjnego, będącym osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymali zgodnie z zasadami opisanymi w stanie faktycznym, nagrody pieniężne lub rzeczowe, PIT-8C zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, poz. 362, poz. 596, poz. 769 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższe, w związku z wręczeniem nagród Uczestnikom Programu przez Agencję działającą na zlecenie Wnioskodawcy, nagrody pieniężnej lub rzeczowej na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek wystawienia i przekazania imiennej informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają nagrodę pieniężną lub rzeczową, jak i dla właściwego urzędu skarbowego, co zostało uregulowane w art. 42a ustawy. Stanowisko takie w opinii Wnioskodawcy jest zgodne z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 23 lipca 2013 r. nr IPPB2/415 -363/13-2/MG.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się między innymi nagrody.

W przedstawionym stanie faktycznym punkty przeliczane następnie na nagrody, zbierane przez Uczestników na zasadach określonych w regulaminie, tj. za każde pełne 35 zł netto wartości zakupów produktów Klienta objętych programem naliczany jest 1 punkt. Zatem dochód z nagród nie jest objęty zryczałtowanym podatkiem dochodowym, którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, lecz jest opodatkowany na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Na Wnioskodawcy spoczywał będzie w związku z powyższym obowiązek wystawienia PIT-u odpowiedniego do sposobu opodatkowania, gdyż Wnioskodawca jest zleceniodawcą przedmiotowego przedsięwzięcia i to na Wnioskodawcy spoczywa ekonomiczny ciężar związany z realizacją programu motywacyjnego, w tym koszt nagród, pomimo, iż to Agencja dokonuje zakupu nagród, gdyż ich koszt jest następnie fakturowany na Wnioskodawcę w cyklach miesięcznych łącznie uzgodnionym, przysługującym Agencji kosztem miesięcznej obsługi Programu.

Stosownie do art. 42a ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl