IPPB2/415-62/14-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-62/14-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 30 stycznia 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 marca 2014 r. (data nadania 14 marca 2014 r., data wpływu 17 marca 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-62/14-2/AS z dnia 4 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości wydatkowanego na zakup działki, dla której wydano decyzję o ustaleniu warunków zabudowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości wydatkowanego na zakup działki, dla której wydano decyzję o ustaleniu warunków zabudowy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 26 maja 2009 r. sprzedał nieruchomość nabytą uprzednio w dniu 15 września 2005 r. Aktem notarialnym z dnia 28 maja 2009 r. nabył niezabudowaną działkę rolną. Intencją zakupu było, po uzyskaniu stosownych decyzji wybudowanie budynku mieszkalnego. Przedmiotowa nieruchomość nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W dniu 28 grudnia 2009 r., wójt gminy, na której obszarze znajdowała się przedmiotowa nieruchomość, na wniosek Wnioskodawcy, wydał w odniesieniu do tej nieruchomości decyzję o ustaleniu warunków zabudowy w kierunku zabudowy zagrodowej, w skład której miał wchodzić m.in. budynek mieszkalny.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 4 marca 2014 r. Nr IPPB2/415-62/14-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku, tj. o wskazanie sposobu nabycia nieruchomości w dniu 15 września 2005 r. - sprzedanej w dniu 26 maja 2009 r.; czy zakupu działki w dniu 28 maja 2009 r. oraz budowy budynku mieszkalnego dokonano w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych oraz czy na zakupionej działce wybudowano budynek mieszkalny, - w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie pismem z dnia 11 marca 2014 r. (data nadania w placówce pocztowej 14 marca 2014 r., data wpływu 17 marca 2014 r.).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił:

Nieruchomość, która została sprzedana w dniu 26 maja 2009 r. została nabyta w drodze kupna. Zakupu działki w dniu 28 maja 2009 r. dokonano w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. W dniu 28 grudnia 2009 r., wójt gminy, na której obszarze znajdowała się przedmiotowa nieruchomość, na wniosek Wnioskodawcy, wydał w odniesieniu do tej nieruchomości decyzję o ustaleniu warunków zabudowy w kierunku zabudowy zagrodowej, w skład której miał wchodzić m.in. budynek mieszkalny. Po zakupie nieruchomości Wnioskodawca poczynił odpowiednie kroki w celu dokonania przyłączenia do elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej, co było działaniem niezbędnym by rozpocząć inwestycję budowlaną. Dnia 29 czerwca 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowę z X. Dystrybucja W. - T. (dalej: X.) o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej. W umowie wprost zostało wskazane, że X. zobowiązuje się do przyłączenia instalacji o mocy przyłączeniowej 25kW, do zasilania obiektu budynek mieszkalny i budynek gospodarczy. W sierpniu 2009 r. Wnioskodawca wniósł na rzecz X. płatność w wysokości 4206,86 zł tytułem opłaty przyłączeniowej. W dniu 23 sierpnia 2011 r., wójt gminy na której obszarze znajduje się przedmiotowa nieruchomość ustalił na rzecz X. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie napowietrznej linii energetycznej m.in. na terenie działki Wnioskodawcy. Dnia 15 listopada 2011 r. starosta szczycieński wydał dla X. decyzję - pozwolenie na budowę linii napowietrznej. W międzyczasie Wnioskodawca ponosił wydatki na zakup materiałów związanych z planowaną inwestycją, m.in. nabył od nadleśnictwa S. - Leśnictwo K. prawie 15 m3 drewna, które miało zostać wykorzystane na krokwie i legary. Mimo, że inwestycja budowlana jest ciągle w toku (w związku z kryzysem gospodarczym), nadal inwestycja prowadzona jest w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy, tj. po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca zamierza przenieść swój ośrodek życiowy do nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego na przedmiotowej nieruchomości.

Działalność inwestycyjna na terenie przedmiotowej nieruchomości ciągle jest w toku. Niestety, wskutek kryzysu gospodarczego (inwestycja finansowana jest przychodami uzyskanymi z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej), Wnioskodawca nie jest w stanie ponosić dużych jednorazowych wydatków inwestycyjnych, w związku z czym proces inwestycyjny przebiega stale, aczkolwiek powoli.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zakupem działki będącej w momencie nabycia niezabudowaną działką rolną, dla której następnie wydano w dniu 28 grudnia 2009 r. decyzję dotyczącą ustalania warunków zabudowy określającą zabudowę zagrodową w skład której miał wychodzić budynek mieszkalny, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatkowanie uzyskanego przychodu z tytułu sprzedaży w 2009 r. nieruchomości, który został następnie spożytkowany na nabycie działki rolnej, która w dwuletnim okresie stała się działka przeznaczona pod zabudowę zagrodową, w skład której miał wychodzić budynek mieszkalny, uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Jednakże, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Jednakże, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Z postanowień art. 21 ust. 25 ustawy o PIT wynika, że za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Wnioskodawca chciałby wskazać, że ustawa o PIT nie wyjaśnia co jest podstawą do określenia, ze grunt jest gruntem pod budowę budynku mieszkalnego, a tym samym nabycie takiego gruntu uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z PIT. W opinii Wnioskodawcy w tym zakresie należy posiłkować się przepisami zawartymi w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: Ustawa).

W myśl art. 4 ust. 1 i ust. 2 Ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w przypadku braku planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ponadto przepis art. 6 ust. 2 Ustawy stanowi, że każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do zagospodarowania terenu, do którego nabył tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich.

Zgodnie z art. 59 ust. 1 Ustawy, zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, z zastrzeżeniem art. 50 ust. 1 i art. 86 Ustawy, wymaga ustalenia w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W kontekście braku planu zagospodarowania przestrzennego nie istnieje możliwość wydania potwierdzenia z gminy o tym, że działka miała status "gruntu pod budowę budynku mieszkalnego", ponieważ każda działka na takim obszarze ma status warunkowy - może zostać zabudowana po udowodnieniu spełnienia kryteriów pozwalających na wydanie decyzji o warunkach zabudowy (stanowiącej podstawę do wystąpienia o pozwolenie na budowę). Siłą rzeczy udowodnienie spełnienia tych kryteriów może nastąpić po nabyciu działki, w ramach wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, zaś przyznanie takiej decyzji potwierdza, że kryteria te zostały spełnione. W przypadku Wnioskodawcy potwierdzeniem spełnienia kryteriów pozwalających na traktowanie nabytego gruntu jako gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego jest decyzja o warunkach zabudowy przedmiotowego gruntu.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z otrzymaną decyzją ustalającą warunki zabudowy jako zabudowę siedliskową, w tym budynku mieszkalnego należy uznać, iż nieruchomość uzyskała status gruntu pod budowę budynku mieszkalnego. Zatem w ciągu dwuletniego okresu przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25, nabyty uprzednio grunt nieprzeznaczony pod budowę stał się gruntem przeznaczonym pod budowę budynku mieszkalnego, co wprost wynika z wydanej na rzecz Wnioskodawcy decyzji wójta gminy.

Zatem uzyskany przez Wnioskodawcę przychód ze sprzedaży nieruchomości w 2009 r. będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy PIT, w części jakiej został on wydatkowany w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na nabycie gruntu, dla którego wydano decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu pod zabudowę zagrodowa obejmującą budowę budynku mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie - z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Wnioskodawca nabył nieruchomość w 2005 r., wobec tego w sprawie opodatkowania przychodu z jej sprzedaży mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca w dniu 26 maja 2009 r. sprzedał nieruchomość nabytą uprzednio w dniu 15 września 2005 r.

Nieruchomość, która została sprzedana w dniu 26 maja 2009 r. została nabyta w drodze kupna.

Aktem notarialnym z dnia 28 maja 2009 r. Wnioskodawca nabył niezabudowaną działkę rolną. Intencją zakupu było, po uzyskaniu stosownych decyzji wybudowanie budynku mieszkalnego. Przedmiotowa nieruchomość nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W dniu 28 grudnia 2009 r., wójt gminy, na której obszarze znajdowała się przedmiotowa nieruchomość, na wniosek Wnioskodawcy, wydał w odniesieniu do tej nieruchomości decyzję o ustaleniu warunków zabudowy w kierunku zabudowy zagrodowej, w skład której miał wchodzić m.in. budynek mieszkalny.

Po zakupie nieruchomości Wnioskodawca poczynił odpowiednie kroki w celu dokonania przyłączenia do elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej, co było działaniem niezbędnym by rozpocząć inwestycję budowlaną. Dnia 29 czerwca 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowę z X. Dystrybucja Warszawa o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej. W umowie wprost zostało wskazane, że X. zobowiązuje się do przyłączenia instalacji o mocy przyłączeniowej 25kW, do zasilania obiektu budynek mieszkalny i budynek gospodarczy.

Zakupu działki w dniu 28 maja 2009 r. dokonano w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy, tj. po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca zamierza przenieść swój ośrodek życiowy do nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego na przedmiotowej nieruchomości.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Do kosztów odpłatnego zbycia zaliczyć można np. opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową, koszty pośrednika zajmującego się obrotem nieruchomości, koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu.

Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 2 i 2a) ustawy.

Zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e, podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. wolne od podatku są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości powinno być dla celów podatkowych udokumentowane rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania poniesionego wydatku.

W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Natomiast organ podatkowy weryfikujący możliwość skorzystania ze zwolnienia uprawniony jest żądać od podatników przedłożenia dodatkowych dokumentów z których będzie wynikało kiedy i przez kogo wydatki zostały poniesione, tj. czy uzyskane środki faktycznie przeznaczone zostały na cele mieszkaniowe, czy też wydatki na cele mieszkaniowe poczynione zostały z innych źródeł.

Sprzedaż w rozumieniu cywilnoprawnym ma charakter umowy wzajemnej, do której odnosi się wyrażona w art. 488 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) zasada jednoczesnego wykonywania świadczeń, tj. przeniesienia własności nieruchomości lub prawa majątkowego i zapłacenia sprzedawcy ceny. Najważniejsze znaczenie ma jednak treść umowy pomiędzy stronami, albowiem w granicach zasady swobody umów ustanowionej w art. 3531 Kodeksu cywilnego strony mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 ustawy kodeks cywilny, a art. 158 k.c. określa wyraźnie formę tej czynności prawnej. Zgodnie z powyższym artykułem umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a i e) ustawy o podatku dochodowym - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. - jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe czyli m.in. na nabycie gruntu przeznaczony pod budowę budynku mieszkalnego.

Powyższe oznacza, iż status prawny gruntu przeznaczonego pod zabudowę budynkiem mieszkalnym winien istnieć już w momencie jego nabycia. Przy czym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyjaśnienia, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu. W związku z tym konieczne jest odniesienie się w tym zakresie do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w przypadku braku planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym decydujące znaczenie w sprawie przeznaczenia gruntu pod budowę budynku mieszkalnego będą miały postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub też decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, ustalające dopuszczalne sposoby i warunki zagospodarowania nieruchomości, świadczące o faktycznej możliwości realizacji wskazanej ustawą inwestycji obowiązujące w dniu nabycia tegoż gruntu. Zatem o przeznaczeniu gruntu decydować będą na dzień dokonania zakupu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z których powinno wynikać, że przedmiotowy grunt znajduje się na obszarach określonych jako przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową służącą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

W przypadku posiadania pozytywnej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem na budowę budynku mieszkalnego (wydanej nie później niż w okresie dwóch lat od daty sprzedaży nieruchomości) zakup przedmiotowego gruntu spełni wymogi uprawniające do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2005 r. wydatkowany na nabycie działki przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową służącą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie przewidziane w ww. przepisie, obejmuje także wydatki bezpośrednio związane z nabyciem nowej nieruchomości, (w przedmiotowej sprawie działki), tj. opłaty notarialne, sądowe, pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych, nie obejmuje zaś kosztów związanych ze sprzedażą. Oznacza to, iż wydatki poniesione na cele mieszkaniowe obejmują nie tylko bezpośredni koszt zakupu działki, ale też wydatki temu towarzyszące, czyli koszty notarialne, sądowe, w tym podatek od czynności cywilnoprawnych.

Zastrzec jednak należy, że tut. Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym zadanym pytaniem. W konsekwencji tut. Organ podatkowy dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2005 r. na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, gdyż zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2009 r. Dla nieruchomości nabytych w 2005 r. mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Dlatego mimo, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcę w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl