IPPB2/415-619/09-3/MG - Obowiązki płatnika podatku dochodowego z tytułu podziału nadwyżki bilansowej spółdzielni na dofinansowanie wykonania centralnego ogrzewania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-619/09-3/MG Obowiązki płatnika podatku dochodowego z tytułu podziału nadwyżki bilansowej spółdzielni na dofinansowanie wykonania centralnego ogrzewania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data nadania 29 października 2009 r., data wpływu do tut. organu 2 listopada 2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 22 października 2009 r. Nr IPPP1-443-986/09-2/IZ (data nadania 22 października 2009 r., data odbioru 27 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego z tytułu podziału nadwyżki bilansowej na dofinansowanie wykonania centralnego ogrzewania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego z tytułu podziału nadwyżki bilansowej na dofinansowanie wykonania centralnego ogrzewania.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 22 października 2009 r. Nr IPPP1-443-986/09-2/IZ (data nadania 22 października 2009 r., data odbioru 27 października 2009 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do sprecyzowania pytania / pytań w zakresie podatku od towarów i usług oraz przedstawienie własnego stanowiska odnoszącego się do tego pytania / pytań.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu do tut. organu 2 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z przepisami art. 75-77 prawa spółdzielczego zysk spółdzielni po pomniejszeniu o podatek dochodowy od osób prawnych stanowi nadwyżkę bilansową, która podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni podjęło uchwałę w dniu 19 czerwca 2009 r. o podziale nadwyżki bilansowej (zysku po opodatkowaniu) w sposób następujący:

1.

dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z wyłączeniem osiedla otrzymującego dofinansowanie zgodnie z pkt 3,

2.

pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,

3.

dofinansowanie wykonania centralnego ogrzewania na Osiedlu.

W treści uchwały Zgromadzenie Przedstawicieli Członków nie sprecyzowało zasad rozliczenia kwot przeznaczonych na poszczególne cele.

W zasobach mieszkaniowych Spółdzielnia posiada 84 nieruchomości - budynki mieszkalne, w tym 6 budynków wielolokalowych, których dotyczy pkt 3 uchwały.

W zasobach tych zamieszkują:

a.

członkowie lub nie członkowie posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu,

b.

członkowie lub nie członkowie posiadający odrębną własność,

c.

nie członkowie zajmujący lokal na podstawie umowy najmu.

Z wymienionych wyżej osiemdziesięciu czterech budynków, sześć (jedno osiedle) nie jest wyposażone w instalację c.o., lecz w ogrzewanie piecowe.

Podczas obrad Zgromadzenie Przedstawicieli podjęło decyzję o modernizacji wzmiankowanych sześciu budynków wielolokalowych, aby wyrównać standard zamieszkiwania. Kwoty podziału z nadwyżki bilansowej pokryją koszty materiałów i prac dotyczących elementów wspólnych instalacji c.o., takich jak: urządzenia i wyposażenie węzła cieplnego, tj. rozdzielacza, ciepłomierza, wymienniki, a także instalacji rurowych, tj. poziomów biegnących w piwnicach i pionów przechodzących przez mieszkania.

Właściciele lokali mieszkalnych (lokatorskich, własnościowych i odrębna własność) sfinansują z wpłat własnych tę część instalacji c.o., która dotyczy ich lokali, czyli wartość robót w lokalu.

Inwestorem całości prac związanych z modernizacją - wykonaniem instalacji centralnego ogrzewania jest Spółdzielnia.

Po zakończeniu zadania, zostanie sporządzony protokół odbioru robót, który będzie podstawą do indywidualnego rozliczenia poniesionych nakładów z osobami posiadającymi tytuł prawny do lokalu w danym budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Poz. 1 uchwały, czy w wyniku dofinansowania funduszu remontowego z nadwyżki bilansowej Spółdzielnia powinna pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych mających lokale w zasobach spółdzielni na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zdarzenie zaistniałe).

2.

Poz. 2 uchwały, czy w przypadku przekazania nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia powinna pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zdarzenie zaistniałe).

3.

Poz. 3 uchwały, czy przeznaczenie nadwyżki bilansowej wykonania centralnego ogrzewania na jednym z osiedli, przy różnych prawach do własności lokali rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych i jak prawidłowo dokonać jego poboru w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4.

Czy wykonanie centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych daje możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupach urządzeń na te cele oraz, czy rozliczenie tego zadania z osobami o różnych prawach własności powoduje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pytania Nr 3 w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpowiedź na pytania Nr 1 i Nr 2 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udzielona została odrębną interpretacją indywidualną.

Wniosek w zakresie pytania Nr 4 w odniesieniu do ustawy o podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną Nr IPPP1-443-986/09-4/IZ z dnia 23 grudnia 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. pkt 3 uchwały - zdarzenie przyszłe - inwestycja ma być wykonana do końca roku 2009.

Po zakończeniu modernizacji centralnego ogrzewania osobom korzystającym z dofinansowania według ich udziału w nieruchomości Spółdzielnia wystawi PIT-8C, ponieważ Spółdzielnia uważa, że są to przychody z innych źródeł - art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tekst jedn. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie przepisów art. 75-77 ustawy - Prawo spółdzielcze, Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni w dniu 19 czerwca 2009 r. podjęło uchwałę o podziale nadwyżki bilansowej Spółdzielni na dofinansowanie m.in. wykonania centralnego ogrzewania na jednym z osiedli, które nie jest wyposażone w instalację centralnego ogrzewania. Kwoty podziału z nadwyżki bilansowej pokryją koszty materiałów i prac dotyczących elementów wspólnych instalacji. Właściciele lokali mieszkalnych (lokatorskich, własnościowych i odrębna własność) sfinansują z własnych wpłat tę część instalacji c.o., która dotyczy ich lokali, czyli wartość robót w lokalu. Po zakończeniu zadania, zostanie sporządzony protokół odbioru robót, który będzie podstawą do indywidualnego rozliczenia poniesionych nakładów z osobami posiadającymi tytuł prawny do lokalu w danym budynku.

Przepis art. 77 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) wskazuje, że część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2. ww. ustawy).

Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.

Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Cytowany powyżej art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych pozwala pożytki i przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielni przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej przez spółdzielnię. Tak sformułowany przepis nie nakłada obowiązku przeznaczania na wymienione cele pożytków i innych przychodów z własnej działalności gospodarczej, a jedynie to umożliwia. Zatem należy wywieść, iż przepis ten umożliwia przeznaczenie przez Spółdzielnię nadwyżki bilansowej z działalności gospodarczej jedynie na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Nie mogą być w ten sposób pokryte inne wydatki obciążające członka, np. wydatki na pokrycie kosztów budowy (wkłady budowlane lub mieszkaniowe). Wydatki na wykonanie instalacji centralnego ogrzewania, które zostaną pokryte z nadwyżki bilansowej Spółdzielni, a mianowicie koszty materiałów i prac dotyczących elementów wspólnych instalacji c.o., takich jak: urządzenia i wyposażenie węzła cieplnego, tj. rozdzielacza, ciepłomierza, wymienniki, a także instalacji rurowych, tj. poziomów biegnących w piwnicach, nie mogą zostać uznane za wydatki związane z eksploatacją nieruchomości. Wydatki te należy zaliczyć do wydatków związanych z budową instalacji centralnego ogrzewania.

W związku z powyższym dofinansowanie z nadwyżki bilansowej Spółdzielni wykonania centralnego ogrzewania w części dotyczącej elementów wspólnych instalacji wiązać się będzie z powstaniem po stronie osób posiadających tytuł prawny do lokalu w danym budynku, tj. lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, czy też posiadających odrębną własność, przysporzenia majątkowego, podlegającego opodatkowaniu.

Zatem organ podatkowy stwierdza, iż prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że przeznaczenie nadwyżki bilansowej na wykonanie centralnego ogrzewania na jednym z osiedli, przy różnych prawach własności rodzi po stronie tych osób obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym, jak słusznie podniosła we własnym stanowisku Spółdzielnia, nie będzie obowiązana do poboru podatku dochodowego z tego tytułu, a jedynie do wystawienia dla poszczególnych osób informacji PIT-8C, zaś podatnicy zobowiązani będą do samodzielnego opodatkowania przedmiotowego przychodu w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym Spółdzielnia zakończy wykonanie centralnego ogrzewania i dokona rozliczenia poniesionych nakładów na poszczególne osoby korzystające z dofinansowania i posiadające tytuł prawny do lokalu w danym budynku, według ich udziału w nieruchomości.

Reasumując, przeznaczenie nadwyżki bilansowej na wykonanie centralnego ogrzewania na jednym z osiedli, przy różnych prawach własności rodzi po stronie osób korzystających z dofinansowania obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast Spółdzielnia nie będzie obowiązana do poboru podatku dochodowego z tego tytułu, a jedynie do wystawienia dla poszczególnych osób informacji PIT-8C za rok podatkowy, w którym zakończy wykonanie centralnego ogrzewania i dokona rozliczenia poniesionych nakładów na poszczególne osoby korzystające z dofinansowania, według ich udziału w nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl