IPPB2/415-612/13-2/MK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-612/13-2/MK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu nagród przekazywanych pracownikom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu nagród przekazywanych pracownikom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie oferowania szeroko pojętych usług medycznych. W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje szereg akcji motywacyjnych, które mają na celu poprawę produktywności i efektywności Spółki, poprawę funkcjonalności procesów w Spółce, wsparcie sprzedaży jej usług, zwiększenie rozpoznawalności marek na rynku itp. Przykładami takich działań mogą być konkursy skierowane do różnych grup odbiorców:

* pracowników Spółki (czyli do osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),

* osób fizycznych - zleceniobiorców i wykonawców, świadczących usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia, umowy o dzieło),

* współpracowników (osoby fizyczne np. lekarze, prawnicy, współpracujące ze Spółką na podstawie umowy zawartej w oparciu o prowadzoną przez te osoby działalność gospodarczą, świadczące usługi na rzecz Spółki).

Spółka zorganizowała między innymi konkurs pod nazwą "W stronę jakości", który polega na przesłaniu przez uczestnika konkursu odpowiedzi na pytanie "Co dla mnie oznacza jakość" (forma wyrazu jest dowolna - filmy, wiersze, piosenki, rysunki itp.). Konkurs skierowany jest do pracowników, osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych a także współpracowników świadczących usługi na podstawie umowy o działalności gospodarczej. Uczestnicy konkursu nie są zobligowani do brania udziału w konkursie. Udział w konkursie zgłaszają dobrowolnie. Liczba uczestników konkursu jest większa, aniżeli liczba nagród przewidzianych do zdobycia przez biorących udział w konkursie. Regulamin konkursu został udostępniony uczestnikom konkursu w wersji elektronicznej. Regulamin zawiera elementy charakterystyczne dla konkursu:

* istnieje regulamin akcji, określający zasady wyboru zwycięzców,

* występuje ograniczona liczba zwycięzców (nagród nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy akcji),

* zwycięzcy zostaną wyłonieni na drodze wzajemnej rywalizacji,

* wskazano osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji,

* opisano zasady wydania nagród zwycięzcom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jako organizator konkursów, których uczestnikami są między innymi jej pracownicy wykonujący w ramach konkursów czynności niezwiązane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi, jest zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych pracownikom - zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka jest zdania, że jako organizator konkursów jest zobowiązana pobrać od wartości nagród pieniężnych i rzeczowych, wypłaconych pracownikom - zwycięzcom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku. W artykule 10 ust. 1 ww. ustawy Ustawodawca wymienił źródła przychodów, do których zaliczył między innymi: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty (pkt 1), przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3), jak i przychody z innych źródeł (pkt 9).

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

W przypadku pracowników zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umów o pracę, wygranej w konkursie nie można zaliczyć do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Możliwość wzięcia udziału w konkursach nie wynika z umów o pracę i zakresu obowiązków. W umowach o pracę zawartych z pracownikami brak jest jakichkolwiek regulacji odnoszących się do konkursu. W przypadku każdego konkursu zawsze istnieje odrębny regulamin wskazujący kryteria, na postawie których wyłaniani są zwycięzcy. Konkursy kierowane są zarówno do pracowników, jak i do osób fizycznych, współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych oraz na podstawie umów zawartych w ramach prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej. Tak więc, krąg uczestników nie jest wyłącznie ograniczony do pracowników Spółki. Mogą oni dobrowolnie uczestniczyć w konkursie. Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek), na rachunek Urzędu Skarbowego, którym kieruje Naczelnik Urzędu Skarbowego, właściwy według miejsca siedziby płatnika.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp. PWN.pl/)"konkurs" to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Możliwość wzięcia udziału pracowników w konkursach nie wynika z umów o pracę, ale z odrębnych regulaminów, publikowanych przez Spółkę. Konkursy są przeprowadzane zawsze w oparciu o regulamin, który określa kryteria na podstawie, których są wyłaniani zwycięzcy.

W ocenie Spółki w stosunku do nagród przekazywanych w konkursach skierowanych do niejednorodnej grupy adresatów, tj. w stosunku do nagród przekazywanych każdemu ze zwycięzców należy stosować te same zasady opodatkowania. Stąd w omawianym przypadku, ze względu na fakt, że w konkursach uczestniczą zarówno pracownicy, jak i współpracownicy, zdaniem Spółki, wartość nagród otrzymywanych przez nich w konkursach powinna być jednolicie kwalifikowana dla celów podatkowych, tj. wszystkie przychody uzyskiwane w ramach konkursów powinny być opodatkowane zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2. Odmienne traktowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w tym samym konkursie przez pracowników firmy oraz osoby trzecie zakładałoby nieuzasadnione prawnie nierówne traktowanie podatnika pod względem obciążeń podatkowych.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 8 listopada 2011 r. (sygn. ILPB1/415-971/11-2/AMN): "Jeżeli zatem organizowany przez Wnioskodawcę konkurs skierowany będzie łącznie do grupy uczestników, którymi oprócz pracowników Spółki będą także współpracownicy niebędący pracownikami Spółki, tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej działające w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z Wnioskodawcą, pracownicy leasingowi zatrudniani przez agencje pracy tymczasowej, pracownicy Spółek prawa cywilnego oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, nie możną zakwalifikować uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, czy tez działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej. (...) W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród."

Także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2011 r. (sygn. IPPB1/415-848/11-2/EC) podkreślił, że "stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników spółki, zleceniobiorców, pracowników kontrahentów oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Potwierdzeniem jest także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wydana w dniu 5 października 2011 r. sygn. IPPB1/415-648/11-4/EC. Interpretacja dotyczyła konkursu zorganizowanego dla jednolitej grupy uczestników, tj. dla osób prowadzących samodzielną działalność gospodarczą, a zadania konkursowe związane były z zakupami dokonywanymi przez uczestników konkursu. W świetle tego pisma, status adresatów konkursu nie ma wpływu na kwalifikację podatkową przychodów uzyskiwanych przez nich w konkursach. W szczególności, w myśl przedmiotowej interpretacji fakt, iż uczestnikami konkursu są osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą nie decyduje o uznaniu wartości nagród otrzymywanych przez nich w konkursach jako dodatkowego przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Decydujące znaczenie natomiast ma kwalifikacja podatkowa akcji, w której przekazywane są świadczenia. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, skoro organizowana akcja spełnia przesłanki stanowiące o zakwalifikowaniu jej jako konkurs, należy stosować zasady opodatkowania przychodu wymienione w przepisach dotyczących konkursu, tj. art. 30 ust. 1 pkt 2. W konsekwencji, wartość nagród otrzymywanych w organizowanym konkursie skierowanym do osób fizycznych prowadzących działalność, w świetle tej interpretacji, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym.

Stanowisko Spółki potwierdzają także kolejne interpretacje:

* wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 20 września 2012 r. sygn. ILPB2/415-595/12-3/WS oraz sygn. ILPB2/415-595/12-2/WS,

* wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 10 października 2012 r. sygn. ILPB2/415-725/12-2/AJ,

* wydana przez Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi 1 lutego 2013 r. sygn. IPTPB1/415-675/12-2/KO

Mając na uwadze powyższe argumenty Spółka uważa, że spełnione zostały warunki dla zastosowania opodatkowania wartości nagród wygranych przez pracowników Spółki w konkursach na zasadach przewidzianych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wnosi o uznanie jej stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są również inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności podejmuje szereg akcji motywacyjnych, które mają na celu poprawę produktywności i efektywności Spółki, poprawę funkcjonalności procesów w Spółce, wsparcie sprzedaży jej usług, zwiększenie rozpoznawalności marek na rynku itp. Przykładami takich działań mogą być konkursy skierowane do różnych grup odbiorców:

* pracowników Spółki (czyli do osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),

* osób fizycznych - zleceniobiorców i wykonawców, świadczących usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia, umowy o dzieło),

* współpracowników (osoby fizyczne np. lekarze, prawnicy, współpracujące ze Spółką na podstawie umowy zawartej w oparciu o prowadzoną przez te osoby działalność gospodarczą, świadczące usługi na rzecz Spółki).

Spółka zorganizowała między innymi konkurs pod nazwą "W stronę jakości", który polega na przesłaniu przez uczestnika konkursu odpowiedzi na pytanie "Co dla mnie oznacza jakość" (forma wyrazu jest dowolna - filmy, wiersze, piosenki, rysunki itp.). Konkurs skierowany jest do pracowników, osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych a także współpracowników świadczących usługi na podstawie umowy o działalności gospodarczej. Uczestnicy konkursu nie są zobligowani do brania udziału w konkursie. Udział w konkursie zgłaszają dobrowolnie. Liczba uczestników konkursu jest większa, aniżeli liczba nagród przewidzianych do zdobycia przez biorących udział w konkursie. Regulamin konkursu został udostępniony uczestnikom konkursu w wersji elektronicznej. Regulamin zawiera elementy charakterystyczne dla konkursu: istnieje regulamin akcji, określający zasady wyboru zwycięzców, występuje ograniczona liczba zwycięzców (nagród nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy akcji), zwycięzcy zostaną wyłonieni na drodze wzajemnej rywalizacji, wskazano osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji, opisano zasady wydania nagród zwycięzcom.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści wniosku wynika, że konkurs, jaki Spółka zorganizowała posiada regulamin, który określa zasady wyboru zwycięzców, wskazano osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z regulaminem przebieg akcji, określona została również nazwa, uczestnicy konkursu, a zatem wystąpiły elementy niezbędne do uznania ich za konkurs. Z racji tego, że konkurs skierowany jest łącznie do grupy uczestników, którymi oprócz pracowników Spółki są także osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, a także współpracownicy prowadzący działalność gospodarczą, to możliwość wzięcia udziału w konkursie przez pracowników nie będzie wynikała z łączącego ich ze Spółką stosunku pracy.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez pracowników z tytułu wygranej w konkursie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca jako organizator konkursu, których uczestnikami są między innymi pracownicy, jest zobowiązany pobrać od wartości nagród przekazywanych pracownikom - zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl