IPPB2/415-609/09-4/MG - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych w wyniku transakcji przewalutowania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-609/09-4/MG Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych w wyniku transakcji przewalutowania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 15 grudnia 2009 r. (data nadania 15 grudnia 2009 r., data wpływu 18 grudnia 2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 8 grudnia 2009 r. Nr IPPB2/415-609/09-2/MG (data nadania 8 grudnia 2009 r., data doręczenia 10 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego związanego z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego związanego z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca powierzył bankowi przed 2008 r. środki pieniężne w złotówkach, za które zakupiono dolary, w celu założenia lokaty walutowej (dolarowej). Po upływie terminów lokat, dolary były zamieniane na złotówki i Wnioskodawca uzyskał więcej lub mniej złotówek, w zależności od kursów waluty z poszczególnych okresów. Operacje te miały istotny wpływ na sytuację majątkową Wnioskodawcy. Przykładowo w 2008 r. sięgnęły kwoty kilkuset tysięcy złotych in minus.

Wnioskodawca poinformował, iż nie prowadzi działalności gospodarczej.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku tut. organ podatkowy pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. (data nadania 8 grudnia 2009 r., data doręczenia 10 grudnia 2009 r.) wezwał Wnioskodawcę do doprecyzowania przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez:

*

wyjaśnienie jakiego okresu dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. czy dotyczy 2008 r., czy też innego roku podatkowego,

*

przedstawienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 wniosku.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 15 grudnia 2009 r. (data nadania 15 grudnia 2009 r., data wpływu 18 grudnia 2009 r.), w którym wyjaśnił, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy 2008 r. (przewalutowanie dolarów na złotówki i wystąpienie różnicy kursowej), a także przedstawił własne stanowisko w sprawie będącej przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy uzyskaną za pośrednictwem banku różnicę w złotówkach z przewalutowania posiadanych dolarów (Wnioskodawca kupił za więcej złotówek, uzyskał mniej lub odwrotnie) należy uwzględniać w deklaracjach podatkowych (jakich...), zarówno do opodatkowania (przyrost złotówek), jak i do pomniejszenia dochodów (zmniejszenie złotówek po zamianie dolarów na złotówki).

2.

W jaki sposób Wnioskodawca może skutecznie żądać od banku potwierdzenia dokonanych transakcji, np. w formie PIT-11.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie Nr 1 wniosku, natomiast odpowiedź na pytanie Nr 2 wniosku została udzielona odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskane różnice z przewalutowania u osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej należy potraktować jako przychód (stratę) z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i uwzględnić do opodatkowania według skali podatkowej w deklaracji rocznej PIT za 2008 r.

Z przepisów art. 9 cytowanej ustawy oraz art. 21, 52, 52a i 52c nie wynika, aby z podatku były zwolnione operacje walutowe, a generują one określone przychody środków pieniężnych w złotówkach lub straty, co równocześnie oznacza, że w przypadku strat na tych operacjach, także można odejmować od dochodu po nie więcej niż 50% kwoty straty w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych.

Stanowisko Wnioskodawcy wynika z rozumienia zasady powszechności opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich przychodów, jeśli nie zostały wyraźnie wyłączone w cytowanej ustawie, a w szczególności w poz. 43.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione stanowisko znajduje częściowe potwierdzenie w dostępnych wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów opublikowanych w 2009 r. (wcześniej w interpretacji Nr ITPB1/415-482/08/WM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zawarł katalog przychodów, do których nie stosuje się przepisów ustawy. Wskazano w nim, iż przepisów ustawy nie stosuje się do:

1.

przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,

2.

przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia,

3.

przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,

4.

przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy,

5.

przychodów z tytułu podziału wspólnego majątku małżonków w wyniku ustania lub ograniczenia małżeńskiej wspólności majątkowej oraz przychodów z tytułu wyrównania dorobków po ustaniu rozdzielności majątkowej małżonków lub śmierci jednego z nich,

6.

przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353), z zastrzeżeniem art. 24a ust. 1a,

7.

świadczeń na zaspokojenie potrzeb rodziny, o których mowa w art. 27 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, objętych wspólnością majątkową małżeńską.

Z treści opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba nie prowadząca działalności gospodarczej, powierzył bankowi przed 2008 r. środki pieniężne w złotówkach, za które zakupiono dolary, w celu założenia lokaty walutowej (dolarowej). Po upływie terminów lokat, dolary były zamieniane na złotówki i Wnioskodawca uzyskał więcej lub mniej złotówek, w zależności od kursów waluty z poszczególnych okresów.

Z przedstawionych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w zasadzie każde przysporzenie majątkowe, które uzyskują osoby fizyczne podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyjątki od opodatkowania ww. przysporzeń zostały wyraźnie wymienione w ustawie i jest to katalog zamknięty. Ustawodawca wśród wyłączeń i zwolnień przedmiotowych nie ujął przychodu osiągniętego przez podatnika z tytułu przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych (różnic z przewalutowania dolarów na złotówki), które nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

W treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyszczególniono odrębne źródła przychodów:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2.

działalność wykonywana osobiście,

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza,

4.

działy specjalne produkcji rolnej,

5.

nieruchomości lub ich części,

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)

innych rzeczy,

-

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,

9.

inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 omawianej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Co do prawnopodatkowej kwalifikacji użytych w powyższym artykule stwierdzeń, po pierwsze słowo "w szczególności" każe zawarte w tym przepisie wyliczenie traktować jako wyliczenie przykładowe (katalog otwarty innych źródeł), a po drugie na poparcie tego założenia należy odwołać się do reguły ogólnej określonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem ściśle określonych.

Przychodami ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, mogą więc być także przychody z tytułów innych niż określone w art. 20 ust. 1 ustawy, w tym także z tytułu przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz brzmienie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę wynikający z przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych należy zakwalifikować do kategorii tzw. przychodu z innych źródeł w rozumieniu zacytowanego art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Stosownie do treści art. 9 ust. 2 przedmiotowej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast jak stanowi ust. 3 art. 9 ww. ustawy o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Zatem dochód z tego źródła, tj. dochód z innych źródeł obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany jest w myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, według którego podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e oraz 44 ust. 4, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym.

Dochód te podlega wykazaniu w rocznym zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, według ustalonego wzoru (PIT-36).

Reasumując stwierdzić należy, że uzyskaną przez Wnioskodawcę, jako osobę nie prowadzącą działalności gospodarczej, za pośrednictwem banku różnicę w złotówkach z przewalutowania posiadanych dolarów, należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uwzględnić w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy (PIT-36), w którym przychód ten został osiągnięty, tj. w przedmiotowej sprawie za 2008 r. W przypadku osiągnięcia straty na przedmiotowych operacjach w danym roku podatkowym Wnioskodawca ma możliwość o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Końcowo należy dodać, iż dokument dołączony przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl