IPPB2/415-597/09-4/MK - Obowiązki płatnika związane z wydawaniem nagród w związku z organizowaniem konkursów dla osób niebędących pracownikami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-597/09-4/MK Obowiązki płatnika związane z wydawaniem nagród w związku z organizowaniem konkursów dla osób niebędących pracownikami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 4 listopada 2009 r., data wpływu 5 listopada 2009 r.), na wezwanie Nr IPPB2/415-597/09-2/MK z dnia 29 października 2009 r. (data nadania 29 października 2009 r., data doręczenia 3 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród w związku z organizowaniem konkursów dla osób nie będących pracownikami Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród w związku z organizowaniem konkursów dla osób nie będących pracownikami Wnioskodawcy. Pismem z dnia z dnia 29 października 2009 r. Nr IPPB2/415-597/09-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osób które, którzy przedmiotowy wniosek podpisały. Ponieważ załączony do wniosku wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego był kopią, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez prokurenta.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 listopada 2009 r., natomiast w dniu 4 listopada 2009 r. (w terminie) pismem z dnia 3 listopada 2009 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką prowadzącą działalność, jako Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 45 ww. ustawy głównym przedmiotem działalności Spółki jest tworzenie funduszy inwestycyjnych i zarządzanie nimi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowanie ich wobec osób trzecich oraz zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera z innymi podmiotami gospodarczymi, głównie bankami i podmiotami zajmującymi się pośrednictwem finansowym (dalej jako "Pośrednicy"), umowy o współpracy, na podstawie których podmioty te pośredniczą na rzecz Spółki w sprzedaży jednostek uczestnictwa zarządzanych przez nią funduszy inwestycyjnych. Czynności pośrednictwa Pośrednicy wykonują poprzez swoich pracowników. Za wykonane usługi Spółka wypłaca na rzecz Pośredników stosowne wynagrodzenie przewidziane w zawartych umowach o współpracy.

W celu zwiększenia wartości aktywów zarządzanych przez siebie funduszy, Spółka organizuje konkursy skierowane bezpośrednio do pracowników Pośredników.

Konkursy przeprowadzane są w oparciu o pisemne regulaminy, zawierające szczegółowe zasady uczestnictwa, wyboru laureatów, postępowania reklamacyjnego, odbioru nagród etc. Regulaminy przekazywane są zazwyczaj Pośrednikom, którzy udostępniają ich treść swoim pracownikom, choć w niektórych przypadkach Spółka sama może przekazywać ich treść osobom zainteresowanym. Jako że konkursy są skierowane do ściśle określonego kręgu osób, ich regulaminy nie są ogłaszane w środkach masowego przekazu.

Uczestnicy konkursu nie są pracownikami Spółki, nie pozostają także ze Spółką w stosunku zlecenia, ani w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze.

Uczestnicy rywalizują pomiędzy sobą o ograniczoną liczbę nagród pieniężnych bądź rzeczowych (nagrodami są często jednostki uczestnictwa funduszy zarządzanych przez Spółkę, mogą to być również inne nagrody rzeczowe lub nagrody pieniężne).

Laureatami konkursu zostają uczestnicy, którzy najlepiej wykonają określone w regulaminie zadania (np. pozyskają w danym okresie aktywa o najwyższej wartości, najlepiej rozwiążą test wiedzy o rynku finansowym lub funduszach zarządzanych przez Spółkę, możliwe jest również ustalenie w regulaminie kryteriów łączonych, np. wybór laureatów zarówno w oparciu o zebrane przez uczestników aktywa jak i udzielone prawidłowe odpowiedzi w teście wiedzy). Laureatów wybiera komisja konkursowa powoływana przez Spółkę.

Nagrody są przekazywane laureatom bezpośrednio przez Spółkę bądź w jej imieniu i na jej rachunek przez Pośredników. Przyznanie nagród pracownikom Pośrednika jest niezależne od wynagrodzenia wypłacanemu Pośrednikowi przez Spółkę z tytułu zawartych umów o świadczenie usług odnoszących się do dystrybucji jednostek uczestnictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z organizacją ww. konkursów Spółka ma obowiązek pobrać jako płatnik zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10 % od wartości nagród przyznawanych najlepszym uczestnikom (laureatom).

Zdaniem Wnioskodawcy

I.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ("u.p.d.o.f.") przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta

2.

działalność wykonywana osobiście

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza

4.

działy specjalne produkcji rolnej

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe

8.

odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów i innych rzeczy

9.

inne źródła.

W świetle ww. art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. nagrody przyznawane laureatom konkursów organizowanych przez Spółkę stanowią przychody podatkowe tych osób. Przychody te nie należą do żadnego ze źródeł przychodów wymienionych w pkt 1-8 powyżej, w szczególności nie należą do przychodów ze stosunku pracy ani do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, jako że uczestnicy konkursów nie są pracownikami Spółki, nie pozostają z nią również w stosunku zlecenia lub w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze. Otrzymywane nagrody nie są związane także z działalnością gospodarczą prowadzoną przez uczestników konkursów, nie stanowią ponadto przychodów z kapitałów pieniężnych. W związku z powyższym przychody te należy zdaniem Spółki zaliczyć do przychodów z innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności nagrody inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów zakwalifikowanych do pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy.

Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

II.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych ani inne przepisy prawa nie zawierają definicji konkursu, należy więc sięgnąć do potocznego znaczenia tego pojęcia, tj. do jego definicji słownikowej (tak też WSA w Warszawie w wyroku z 2 kwietnia 2007 r. sygn. II SA/Wa 3628/06).

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami".

Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego (pod redakcją S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.) konkurs to: "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami."

Domowy Popularny Słownik Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) definiuje konkurs jako zorganizowaną imprezę o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączoną z przyznaniem nagród."

Definicja zawarta w Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) określa konkurs jako "imprezę, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś."

Wnioskodawca zauważa, że w świetle powyższych definicji działania Spółki skierowane do pracowników Pośredników, przewidujące nagradzanie tych z nich, którzy osiągną najlepsze rezultaty w pozyskiwaniu aktywów i/lub w rozwiązywaniu testów wiedzy, spełniają kryteria konkursu (regulamin, jury, rywalizacja, wyłonienie najlepszych, nagroda).

III.

Wnioskodawca wskazuje, że w podobny sposób konkurs definiują także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 5 grudnia 2005 r. znak IPPB2/415-1311/06- 5/MG Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym konkurs definiowany powinien być poprzez wybór najlepszych uczestników na zasadach określonych w regulaminie, a jego istotą jest element rywalizacji.

Stanowisko takie można znaleźć w innych pismach organów podatkowych, przykładowo w interpretacji Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 24 września 2007 r. znak 1473/WP/415/999/27/07/JK czy też interpretacji Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie znak 1472/DPC/415-107/06/PK.

IV.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. zryczałtowany podatek od wygranych w konkursach pobiera się w wysokości 10 %, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68.

W świetle ww. punktów art. 21 ust. 1 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są:

*

art. 21 ust. 1 pkt 6 - wygrane w kasynach gry, wideoloteriach, grach na automatach, grach na automatach o niskich wygranych oraz grach w bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego

*

art. 21 ust. 1 pkt 6a - wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego

*

art. 21 ust. 1 pkt 68 - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności,

Zdaniem Spółki konkursy będące przedmiotem niniejszego wniosku nie korzystają z żadnego z tych zwolnień.

V.

W świetle powyższego wskazuje, że należy uznać, iż:

a.

nagrody przyznawane przez Spółkę pracownikom Pośredników, którzy to pracownicy osiągnęli najlepsze rezultaty w pozyskiwaniu aktywów lub testach wiedzy, stanowią przychody z pozostałych źródeł w rozumieniu art. 10 i art. 20 u.p.d.o.f.,

b.

działania motywacyjne podejmowane przez Spółkę są konkursami w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.,

c.

nagrody przyznawane w tych konkursach nie podlegają zwolnieniu z podatku w oparciu o art. 21 u.p.d.o.f.,

d.

nagrody te podlegają więc opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.,

e.

na Spółce ciążą w związku z tym obowiązki płatnika, w oparciu o art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W tym miejscu organ podatkowy wskazuje, że Spółka w treści własnego stanowiska powołała przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym wg stanu prawnego na dzień 31 grudnia 2007 r., od dnia 1 stycznia 2008 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, wprowadzone ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), co nie miało wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowego wniosku.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Stronę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl