IPPB2/415-59/07-2/RL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-59/07-2/RL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2007 r. (data wpływu 6 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2007 r. i latach następnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2007 r. i latach następnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest obywatelką Stanów Zjednoczonych. W styczniu 2007 r. spółka prawa amerykańskiego (dalej: Spółka amerykańska) zdecydowała o oddelegowaniu Pani do Polski w celu objęcia funkcji członka zarządu w polskiej spółce (dalej: Spółka polska).

W tym też celu Spółka polska uchwałą Rady Nadzorczej z dnia 9 marca 2007 r. powołała Panią do składu zarządu.

Pobyt i wykonywanie obowiązków członka zarządu w Spółce polskiej rozpoczął się 12 kwietnia 2007 r. i ma charakter czasowy (okres 2 lat). Po wygaśnięciu mandatu zamierza Pani wrócić do Stanów Zjednoczonych, gdzie na stałe przebywa cała najbliższa rodzina oraz znajduje się centrum interesów życiowych.

W USA posiada Pani nieruchomość, w której na stałe zamieszkuje i jest zameldowana na pobyt stały. Domu tego nie zamierza Pani sprzedawać w związku z oddelegowaniem do Polski. W Polsce nie posiada nieruchomości, ani innych inwestycji długoterminowych, nie jest aktywnym członkiem żadnych organizacji społecznych, kulturalnych, czy politycznych. Ponadto, w czasie pobytu w Polsce nadal będzie podlegała systemowi ubezpieczeń społecznych w kraju ojczystym.

Podstawą wypłaty wynagrodzenia przez okres oddelegowania i wykonywania funkcji członka zarządu w Polsce będzie uchwała rady nadzorczej Spółki polskiej.

W Stanach Zjednoczonych Wnioskodawca aktywnie inwestuje na rynku kapitałowym. Tam też posiada rachunek bankowy, który traktuje jako rachunek wiodący, tj. wpływają na niego wynagrodzenia oraz za jego pośrednictwem dokonuje operacji i rozliczeń finansowych. Polski rachunek bankowy zamierza Pani używać jedynie w celu dokonywania ewentualnych rozliczeń na terytorium Polski.

W roku 2007 jest Pani amerykańskim rezydentem podatkowym, czego potwierdzeniem jest uzyskany certyfikat rezydencji podatkowej w USA.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego Wnioskodawca będzie podlegać w Polsce w roku 2007 oraz w latach następnych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy w konsekwencji podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce wynagrodzenie za zasiadanie w zarządzie podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym 20-procentowym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 Ustawy, obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast, zgodnie z ust. 2a powyższego artykułu, osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium na Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a Ustawy, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 7 i 8 Umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się państwie" oznacza jakąkolwiek osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Umawiającego się państwa dla celów ej opodatkowania.

Definicja ta odnosi się zatem do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca podnosi, iż mając na uwadze fakt uznania za rezydenta podatkowego w USA w 2007 r. i latach następnych (zgodnie z amerykańskimi przepisami) oraz biorąc pod uwagę fakt, iż pobyt w Polsce przekroczy 183 dni, kwestię rezydencji podatkowej należy rozpatrywać w świetle Umowy (art. 4).

Zgodnie z ww. przepisem, jeżeli osoba fizyczna ma miejsca zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach to jej status będzie określony wg następujących zasad:

a.

osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ona stale zamieszkuje. Jeżeli ona stale zamieszkuje w obydwu Umawiających się Państwach lub nie zamieszkuje w żadnym z nich, to będzie uważana za osobę mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),

b.

jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie znajduje się ośrodek powiązań życiowych osoby, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zazwyczaj przebywa,

c.

jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa w żadnym z nich to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem.

Na podstawie przedstawionego przez Panią stanu faktycznego uprawniony jest wniosek, że w Stanach Zjednoczonych znajduje się centrum Pani aktywności życiowej i Pani intencją nie jest na stałe osiedlenie się na terytorium Polski, lecz powrót do Stanów Zjednoczonych po zakończeniu wykonywania powierzonych obowiązków w Polsce. Tam bowiem Pani zamieszkuje oraz posiada najbliższą rodzinę. Podczas pobytu w Polsce, związanego z wykonywaniem funkcji członka zarządu Spółki polskiej, będzie Pani korzystała z wynajmowanego mieszkania.

Dlatego też stoi Pani na stanowisku, iż w 2007 r. nie będzie posiadać w Polsce miejsca zamieszkania. Oznacza, że zgodnie z art. 3 ust. 2a i art. 4a Ustawy, będzie Pani podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z powyższą argumentacją będzie Pani posiadała ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, będzie Pani przysługiwać prawo do opodatkowania przychodów z tytułu wynagrodzenia za pełnienie obowiązków członka zarządu Spółki polskiej, określonego uchwałą Rady Nadzorczej spółki polskiej, zgodnie z 20% stawką podatkową.

Stosownie do art. 13 pkt 7 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z działalności wykonywanej osobiście są m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu rad nadzorczych. Ponadto, zgodnie z art. 29 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku osób podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, dochód taki podlega 20-procentowemu zryczałtowanemu podatkowi, o ile umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi inaczej. W świetle powyższego, dochód z tytułu wynagrodzenia określonego przez uchwałę Rady Nadzorczej Spółki polskiej otrzymywany przez Panią, jako osobę podlegającą obowiązkowi podatkowemu, będzie opodatkowany 20% zryczałtowaną stawką podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl