IPPB2/415-584/09-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-584/09-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.) oraz piśmie z dnia 25 listopada 2009 r. (data nadania 25 listopada 2009 r. data wpływu 27 listopada 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-584/09-2/MS z dnia 23 listopada 2009 r. (data nadania 23 listopada 2009 r., data doręczenia 25 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przekazanych nagród - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przekazanych nagród.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność jako towarzystwo funduszy inwestycyjnych, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 45 ww. ustawy głównym przedmiotem działalności Spółki jest tworzenie funduszy inwestycyjnych i zarządzanie nimi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowanie ich wobec osób trzecich oraz zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera z innymi podmiotami gospodarczymi, głównie bankami i podmiotami zajmującymi się pośrednictwem finansowym (dalej jako "Pośrednicy"), umowy o współpracy, na podstawie których podmioty te pośredniczą na rzecz Spółki w sprzedaży jednostek uczestnictwa zarządzanych przez nią funduszy inwestycyjnych. Czynności pośrednictwa Pośrednicy wykonują poprzez swoich pracowników. Za wykonane usługi Spółka wypłaca na rzecz Pośredników stosowne wynagrodzenie przewidziane w zawartych umowach o współpracy.

W celu zwiększenia wartości aktywów zarządzanych przez siebie funduszy, Spółka organizuje programy motywacyjne (dalej jako "Programy") skierowane bezpośrednio do pracowników Pośredników.

Programy przeprowadzane są w oparciu o pisemne regulaminy, zawierające szczegółowe zasady uczestnictwa, nagradzania, postępowania reklamacyjnego, odbioru nagród etc. Regulaminy przekazywane są zazwyczaj Pośrednikom, którzy udostępniają ich treść swoim pracownikom, choć w niektórych przypadkach Spółka sama może przekazywać ich treść osobom zainteresowanym. Jako że Programy są skierowane do ściśle określonego kręgu osób, ich regulaminy nie są ogłaszane w środkach masowego przekazu.

Uczestnicy Programów nie są pracownikami Spółki, nie pozostają także ze Spółką w stosunku zlecenia, ani w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze.

Uczestnicy nie rywalizują pomiędzy sobą a jedynym warunkiem otrzymania nagrody jest pozyskanie dla zarządzanych przez Spółkę funduszy inwestycyjnych aktywów o określonej wysokości i w podanym przedziale czasowym. Nagrodami są zazwyczaj jednostki uczestnictwa funduszy zarządzanych przez Spółkę, bądź inne nagrody rzeczowe lub nagrody pieniężne. Wartość nagród przekracza 100 zł.

Nagrody są przekazywane uczestnikom bezpośrednio przez Spółkę bądź w jej imieniu i na jej rachunek przez Pośredników. Przyznanie nagród pracownikom Pośrednika jest niezależne od wynagrodzenia wypłacanemu Pośrednikowi przez Spółkę z tytułu zawartych umów o świadczenie usług odnoszących się do dystrybucji jednostek uczestnictwa.

W dniu 23 listopada 2009 r. pismem Nr IPPB2/415-584/09-2/MS Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:

* przedstawienie dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu, pełnomocnictwa lub innego dokumentu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla Pana Zbigniewa W. oraz Pani Doroty W.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 listopada 2009 r.

W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione (data nadania 25 listopada 2009 r., data wpływu 27 listopada 2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z organizacją ww. Programów Spółka ma obowiązek wystawić PIT-8C w związku z tym, iż u nagrodzonych uczestników otrzymane nagrody będą traktowane jako przychody z innych źródeł, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

I.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ("u.p.d.o.f.") przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2.

działalność wykonywana osobiście,

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza,

4.

działy specjalne produkcji rolnej,

5.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze,

6.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe,

7.

odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów i innych rzeczy,

8.

inne źródła.

W świetle ww. art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. nagrody przyznawane uczestnikom Programów organizowanych przez Spółkę stanowią przychody podatkowe tych osób. Przychody te nie należą do żadnego ze źródeł przychodów wymienionych w pkt 1-7 powyżej, w szczególności nie należą do przychodów ze stosunku pracy ani do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, jako że uczestnicy Programów nie są pracownikami Spółki, nie pozostają z nią również w stosunku zlecenia lub w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze. Otrzymywane nagrody nie są związane także z działalnością gospodarczą prowadzoną przez uczestników Programów, nie stanowią ponadto przychodów z kapitałów pieniężnych. W związku z powyższym przychody te należy zdaniem Spółki zaliczyć do przychodów z innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów zakwalifikowanych do pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych ani inne przepisy prawa nie zawierają pojęcia programu motywacyjnego, a jedynie posługują się w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. pojęciem konkurs, które nie jest zdefiniowane. Aby stwierdzić czy Program traktuje się jak konkurs sięgnąć należy do potocznego znaczenia pojęcia konkurs, tj. do jego definicji słownikowej (tak też WSA w wyroku z 2 kwietnia 2007 r. sygn. II SA/Wa 3528/06).

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami".

Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego (pod redakcją S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.) konkurs to: "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami."

Domowy Popularny Słownik Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) definiuje konkurs jako "zorganizowaną imprezę o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączoną z przyznaniem nagród."

Definicja zawarta w Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) określa konkurs jako "imprezę, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś."

W świetle powyższych definicji działania Spółki skierowane do pracowników Pośredników, przewidujące nagradzanie wszystkich, którzy pozyskają aktywa o określonej wysokości w zakreślonym przedziale czasu, nie spełniają kryteriów uznania ich za konkurs z uwagi na brak elementu rywalizacji.

II.

Należy zauważyć, iż pogląd taki zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w piśmie z 5 grudnia 2008 r. (sygn. IPPB2/415-1311/08-5/MG) stwierdził, iż "....przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element kompetytywności czyli współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu <...> Należy podkreślić, że nagrody może uzyskać jedynie pewna liczba uczestników konkursu, bowiem liczba nagród jest ograniczona. Takie ukształtowanie zasad zdobycia nagrody stanowi element rywalizacji pomiędzy uczestnikami, ponieważ nagrodę uzyskają tylko najlepsze osoby (a nie wszystkie osoby, które spełnią wymienione w regulaminie warunki, np. osiągną określoną sprzedaż produktów Wnioskodawcy).

III.

Zgodnie z art. 42a u.p.d.o.f. osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. W świetle powyższych ustaleń obowiązek taki będzie ciążył na Spółce w związku z przekazywaniem nagród uczestnikom Programów.

IV.

Reasumując:

a.

nagrody przyznawane przez Spółkę pracownikom Pośredników, którzy to pracownicy osiągnęli minimalny określony w regulaminie rezultat w pozyskiwaniu aktywów dla funduszy zarządzanych przez Spółkę, stanowią przychody z pozostałych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.,

b.

organizowane przez Spółkę Programy nie spełniają kryteriów uznania ich za konkursy w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. z uwagi na brak elementu rywalizacji,

c.

przyznawane uczestnikom Programów nagrody nie korzystają ze zwolnień określonych w art. 21, 52 i 52a u.p.d.o.f.,

d.

w związku z powyższym na Spółce w związku z przekazywaniem uczestnikom Programów nagród ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w oparciu o art. 42a u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i tym samym powyższa ustawa w swoich założeniach daje podstawy prawne, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według ustalonej skali podatkowej.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w celu zwiększenia wartości aktywów zarządzanych przez siebie funduszy organizuje programy motywacyjne skierowane bezpośrednio do pracowników pośredników a jedynym warunkiem otrzymania nagrody jest pozyskanie dla zarządzanych przez Wnioskodawcę funduszy inwestycyjnych aktywów o określonej wysokości i w podanym przedziale czasowym. Nagrodami są zazwyczaj jednostki uczestnictwa funduszy zarządzanych przez Wnioskodawcę bądź inne nagrody rzeczowe lub nagrody pieniężne.

Brak jest w przedmiotowym przypadku elementu współzawodnictwa, a co za tym idzie otrzymane świadczenie nie stanowi nagrody w konkursie.

Świadczenia przyznawane uczestnikom programów motywacyjnych nie odpowiadają również kryteriom sprzedaży premiowej.

Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów (atrakcyjne opakowanie, koszty związane z dostawą zakupionego towaru do domu odbiorcy itp.)

W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "sprzedaż premiowa". Jednakże w ujęciu cywilistycznym pod pojęciem sprzedaży należy rozumieć odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę. Natomiast określenie "premia" oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagradzaną.

Dane świadczenie można uznać za sprzedaż premiową po spełnieniu następujących kryteriów:

* wydana nagroda związana jest z nabyciem towaru lub usługi,

* nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,

* nagroda nie została przyznana w formie towarów lub usługi, którą sprzedano nabywcy.

Otrzymanie nagrody nie wiąże się ściśle z zakupem usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Nagroda otrzymana przez uczestników nie korzysta również ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są: wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zatem podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia "nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno - reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne takie jak np.: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego nie związane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem "obdarowanego" na rzecz "darczyńcy". Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenie przekazywanych uczestnikom programów nagród.

W związku z powyższym świadczenia otrzymane w związku z uczestnictwem w Programach motywacyjnych (bez względu na to, czy przekraczają kwotę 100 zł, czy też nie), wypłacane pracownikom pośredników stanowią przychód z innych źródeł zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika, ponieważ nagrody w Programach motywacyjnych finansowane przez Wnioskodawcę skierowane są do pracowników pośredników nie pozostających z Wnioskodawcą w stosunku pracy, zlecenia, ani w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze. Ponieważ nagroda będzie wypłacana uczestnikom programów bezpośrednio, bądź w imieniu Wnioskodawcy za pośrednictwem pośredników to będzie on zobowiązany do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ww. ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatników w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Nie stanowi ona materialnego prawa podatkowego i nie ma mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl