IPPB2/415-584/07-2/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-584/07-2/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2007 r. (data wpływu 21 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wiosną 2006 r. Wnioskodawczyni podpisała z developerem przedwstępną umowę kupna - sprzedaży lokalu mieszkalnego (mieszkania). Całość kwoty przewidzianej w umowie wpłaciła w połowie 2006 r.. Po dokonaniu odbioru lokalu zameldowała się w nim na pobyt stały 20 grudnia 2006 r. Umowa kupna - sprzedaży (akt notarialny) została podpisana z developerem 4 września 2007 r. Dla lokalu została założona księga wieczysta. Stanowi on zatem odrębną własność, której jedynym właścicielem jest Wnioskodawczyni. Jest ona panną i nie pozostaje w żadnej wspólności majątkowej.

Wnioskodawczyni chciałaby odpłatnie zbyć (sprzedać) przedmiotowy lokal mieszkalny po upływie 12 miesięcy od dnia zameldowania na pobyt stały, tj. po dniu 20 grudnia 2007 r., ale przed upływem 12 miesięcy od dnia podpisania umowy kupna - sprzedaży (akt notarialny), który upływa 4 września 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając przedmiotowy lokal mieszkalny w okresie po 20 grudnia 2007 r., a przed 4 września 2008 r. przychód uzyskany z jego zbycia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, czy jest od podatku dochodowego zwolniony w myśl art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Artykuł 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność, jeżeli podatnik był zameldowany w lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. W przedmiotowej sprawie to kryterium zostanie spełnione i wydaje się, że przychody uzyskane z odpłatnego zbycia powinny być wolne od podatku dochodowego.

Obowiązująca interpretacja Ministerstwa Finansów, którą stosuje urząd skarbowy oraz Krajowa Informacja Podatkowa, nakazująca liczenie okresu zameldowania od dnia podpisania aktu notarialnego wydaje się nieuprawniona ponieważ:

1)

Ustawa nie informuje, iż okres zameldowania należy liczyć od dnia podpisania umowy kupna-sprzedaży (akt notarialny). Gdyby celem ustawodawcy było dodanie kolejnego warunku (liczenie tego okresu od dnia zakupu) zostałby on zapisany wprost w ustawie.

2)

Interpretację obowiązującą kwestionuje również wyrok WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1387/07), który wprost stanowi, że okres zameldowania w takiej sprawie liczy się od momentu rzeczywistego zameldowania, a nie nabycia nieruchomości. Na podobnym stanowisku stoi również Izba Skarbowa w Szczecinie

W kontekście powyższych argumentów wydaje się, że w tym przypadku przychody uzyskane ze zbycia lokalu powinny być zwolnione z podatku dochodowego. Obok argumentów przytoczonych powyżej należy także wskazać dwa kolejne:

1)

Nie można dopuszczać do sytuacji, w której podatnik zmuszony jest do stosowania interpretacji dla niego niekorzystnej, jeżeli niezawisły sąd interpretację taką zakwestionował.

2)

Nie można także zmuszać podatników do dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej, skoro WSA w Warszawie (właściwy terytorialnie również w przedmiotowej sprawie) wydał już wyrok korzystny dla podatnika, to skierowanie do niego kolejnej sprawy będzie skutkowało również korzystnym wyrokiem. Ministerstwo Finansów nie powinno zatem zmuszać podatnika do dochodzenia swoich praw na drodze sądowej, jeżeli może wydać interpretację zgodną z wyrokiem sądu.

3)

Poza tym generalna zasada prawa mówi, iż wątpliwości powinno interpretować się na korzyść obywatela.

4)

Dodatkowo terytorialne zróżnicowanie interpretacji (ze względu na IS) powoduje, iż podatnicy podlegają różnym interpretacjom tylko ze względu na miejsce zamieszkania. Łamie to podstawową zasadę konstytucyjną równości wobec prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r..

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Nowe zasady opodatkowania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r..

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawczyni była właścicielką nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Z analizy zdarzenia przyszłego opisanego w złożonym przez Panią wniosku wynika, iż w dniu 4 września 2007 r. nabyła Pani lokal mieszkalny. Zamierza Pani dokonać odpłatnego zbycia tego lokalu po 20 grudnia 2007 r., ale przed upływem 12 miesięcy od dnia podpisania umowy kupna - sprzedaży, tj. 4 września 2008 r. W przedmiotowym lokalu jest Pani zameldowana na pobyt stały od 20 grudnia 2006 r., a zatem został zachowany warunek zameldowania w lokalu przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Panią przy odpłatnym zbyciu lokalu mieszkalnego po 20 grudnia 2007 r., a przed 4 września 2008 r., będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, pod warunkiem, że złoży Pani w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia ww. lokalu oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl