IPPB2/415-577/09-4/AK - Obowiązki spółdzielni mieszkaniowej jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku powstania przychodu w związku ze zwrotem przez spółdzielnię połowy kosztów wymiany stolarki okiennej na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-577/09-4/AK Obowiązki spółdzielni mieszkaniowej jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku powstania przychodu w związku ze zwrotem przez spółdzielnię połowy kosztów wymiany stolarki okiennej na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) oraz piśmie z dnia 13 listopada 2009 r. (data nadania 13 listopada 2009 r. data wpływu 16 listopada 2009 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-577/09-2/AK z dnia 5 listopada 2009 r. (data nadania 5 listopada 2009 r., data doręczenia 10 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem kosztów wymiany stolarki okiennej lokatorom posiadającym prawo odrębnej własności lokalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem kosztów wymiany stolarki okiennej lokatorom posiadającym prawo odrębnej własności lokalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia lokatorom posiadającym:

*

spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu,

*

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,

*

odrębną własność lokalu,

zwraca 50% poniesionych kosztów z tytułu wymiany stolarki okiennej we własnym zakresie ze środków funduszu remontowego. Fundusz remontowy jest tworzony przez wnoszenie miesięcznych opłat. Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wszystkie osoby bez względu na rodzaj prawa własności lokalu wnoszą opłaty i są w tym zakresie traktowane przez ustawę jednakowo. Jednakowe też są dla nich zasady zwrotu kosztów stolarki okiennej. Spółdzielnie sprawują zarząd nad lokalami z odrębną własnością. Do wszystkich lokali zarówno z prawem spółdzielczym i odrębną własnością mają zastosowanie przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i prawo spółdzielcze a nie przepisy ustawy o własności lokali.

Pismem z dnia 5 listopada 2009 r. Nr IPPB2/415-577/09-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez: przesłania dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa lub innego dokumentu) z którego wynika prawo reprezentacji Spółdzielni w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tekst jedn. stosowne umocowanie dla P. Moniki K., która przedmiotowy wniosek podpisała.

Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek w terminie, data wpływu uzupełnienia 16 listopada 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej dla osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu na mocy ustawy z dn. 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, dla których zarządcą jest spółdzielnia i które podlegają ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych nie ustawie o własności lokali, jest przysporzeniem majątkowym, mieszczącym się w pojęciu "przychody z innych źródeł" i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółdzielnia stoi na stanowisku że zwrot 50% kosztów wymiany stolarki okiennej osobom posiadającym prawo odrębnej własności lokali, zarządzanych przez spółdzielnię, podlegających ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych i wszystkim wewnętrznym regulaminom obowiązujących w spółdzielni, nie stanowi przysporzenia majątkowego i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy podatkowej. Osoby posiadające odrębną własność lokalu na tych samych zasadach opłacają fundusz na remonty co osoby z prawami spółdzielczymi i odnoszą się do nich te same przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i regulaminy wewnętrzne. W związku z powyższym Wnioskodawca nie widzi powodów by w zakresie ustawy podatkowej różnicować otrzymany przez osoby posiadające odrębną własność lokalu zwrot wydatków. W jednym przypadku traktować go jako przysporzenie majątkowe i opodatkowywać, w drugim jako neutralne podatkowo.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 10 ust. 1 pkt 9 przedmiotowej ustawy wskazuje, że źródłem przychodów są "inne źródła", za które art. 20 ust. 1 ww. ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być - co do zasady - tylko takie czynności, w wyniku których po stronie osoby fizycznej następuje przysporzenie majątkowe. Takie sytuacje wskazuje art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a. i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl postanowień ustawy dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie posiadają pozostałe osoby wymienione we wniosku tekst jedn. ani osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu.

Reasumując, otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej (ze środków funduszu remontowego spółdzielni) dla osób, które w momencie ponoszenia tych wydatków posiadały odrębną własność lokalu - stanowi podlegający opodatkowaniu przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku na spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia oraz przekazania podatnikom oraz urzędom skarbowym, którym kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatników informacji PIT-8C.

U pozostałych osób refundacja nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, na spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawiania informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl