IPPB2/415-576/08-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-576/08-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego zwrotu kosztów z tytułu zorganizowanego wypoczynku dzieci wypłaconych z funduszu socjalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego zwrotu kosztów z tytułu zorganizowanego wypoczynku dzieci wypłaconych z funduszu socjalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni zwróciła się z wnioskiem o interpretację w sprawie dofinansowania i potrącenia podatku za wyjazd zorganizowany dzieci. Księgowa Wnioskodawczyni stwierdziła, iż nie było to dofinansowanie tylko zwrot kosztów, które są opodatkowane. Według opinii księgowej dofinansowanie byłoby wtedy, gdyby Wnioskodawczyni wcześniej wystąpiła o zaliczkę na wyjazd dzieci, a ponieważ tego nie uczyniła (nawet o tym nie wiedziała) to jest to zwrot kosztów, bo cała sprawa miała miejsce po fakcie, czyli już po wakacjach. Regulamin Komisji Socjalnej mówi o refundacji (do określonej kwoty) za wyjazd dzieci bez podatku, jeżeli jest faktura i o wczasach pod gruszą z podatkiem, jeżeli faktury nie ma. Nie ma w nim mowy o składaniu wcześniej prośby o zaliczkę. Podania o refundację a nie zwrot kosztów Wnioskodawczyni zawsze składała po wakacjach przed pierwszym posiedzeniem Komisji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla Urzędu Skarbowego i celów podatkowych ma znaczenie fakt czy jest to zwrot kosztów czy dofinansowanie oraz czy znaczenie ma fakt czy Wnioskodawczyni wystąpi wcześniej o zaliczkę. Czy podatek powinien być potrącony.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni jest zdania, że to czy wcześniej wystąpi o zaliczkę czy nie, nie ma znaczenia dla Urzędu Skarbowego. Ważne jest, aby przedstawić fakturę jako dowód na to, że wyjazd był zorganizowany. Czasami wypada tak, że Wnioskodawczyni planuje wyjazd dzieci w ostatniej chwili i wówczas nie ma możliwości wcześniej prosić o zaliczkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b.

z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypoczynek powinien być zorganizowany,

2.

organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,

3.

wypoczynek powinien przybrać formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowisk w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,

4.

dopłata powinna dotyczyć dzieci imłodzieży uczestniczącej w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego roku życia.

Dopłaty do wypoczynku, które spełniają łącznie ww. warunki i są finansowane z funduszu socjalnego podlegają w całości zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym, natomiast w przypadku sfinansowania z innych źródeł zwolnienie przysługuje do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Należy podkreślić, iż zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo skorzystać, a nie obowiązek korzystania. Zwolnienia podatkowe muszą być interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przy interpretacji przepisów prawa podatkowego należy przede wszystkich posługiwać się wykładnią językową.

Do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niezbędne jest posiadanie dokumentu (faktury VAT, rachunku, dowodu wpłaty k.p., przelewu bankowego) który zawiera:

* nazwę i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego została dokonana wpłata (w razie wątpliwości należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy, czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością),

* tytuł zapłaty (tj. zapłata za wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko),

* imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku,

* imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty,

* kwotę i datę dokonania zapłaty.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji słowa "dopłata" użytego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy, dlatego też wszelkie kwoty pieniężne przyznane z funduszu socjalnego przeznaczone na dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18, które są udokumentowane fakturami VAT lub rachunkami korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała dopłatę do wypoczynku dzieci po wakacjach, po przedstawieniu faktury, jako dowodu, że wyjazd dzieci był zorganizowany. Od wypłaconej kwoty z Funduszu Socjalnego księgowa potrąciła zaliczkę na podatek dochodowy, ponieważ w jej opinii był to zwrot kosztów a nie dofinansowanie.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zapisy ustawy należy stwierdzić, iż dla celów podatkowych i dla urzędu skarbowego nie ma znaczenia fakt, czy otrzymana kwota stanowi zwrot kosztów, refundację czy też dofinansowanie, a także czy Wnioskodawczyni wcześniej wystąpi o zaliczkę, bowiem zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwoty pieniężne wypłacone z funduszu socjalnego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli są przeznaczone na dopłaty do wypoczynku zorganizowanego dla dzieci i młodzieży do lat 18 przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie oraz są udokumentowane fakturami VAT lub rachunkami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl