IPPB2/415-570/07-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-570/07-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 2 marca 2007 r. pozostająca z Wnioskodawcą w małżeńskiej wspólności majątkowej żona, jako główny lokator dokonała przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu w spółdzielcze - własnościowe prawo do lokalu mieszczącego się w X, wpłacając kwotę 12.079,35 zł w celu uzupełnienia zgromadzonego wcześniej wkładu budowlanego w kwocie 56.370,30 zł W dniu 5 kwietnia 2007 r. małżonkowie sprzedali opisany wyżej lokal mieszkalny za kwotę 170.000,00 zł. Nr aktu notarialnego x. W opisanym wyżej lokalu Wnioskodawca był zameldowany od 27 maja 1980 r. do czerwca 2004 r., to jest przez okres ponad 24 lat. Wnioskodawca wymeldował się z lokalu i zameldował w Y po oddaniu do użytku domu jednorodzinnego wybudowanego przez córkę - było to korzystne dla Wnioskodawcy z powodu prowadzenia pod tym adresem działalności gospodarczej. Zameldowanie pod gostynińskim adresem wynikało z faktu uproszczenia prowadzenia działalności gospodarczej t. j. rozliczania się w urzędzie skarbowym i podleganie pod lokalny oddział zus, zgodnie z miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Pomimo zameldowania w Y nadal Wnioskodawca partycypował w kosztach utrzymania mieszkania w X. Obecnie po sprzedaży mieszkania w X Wnioskodawca z żoną są wspólnie zameldowani pod jednym adresem w Y.

W dniu 16 kwietnia zostało złożone w Urzędzie Skarbowym w Gostyninie oświadczenie o zbyciu lokalu. Małżonkowie wnieśli do właściwego wg miejsca zamieszkania Naczelnika Urzędu Skarbowego zapytanie, czy przysługuje im "ulga meldunkowa". W dniu 6 czerwca 2007 r. otrzymali negatywną odpowiedź. Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Twierdząc, że okres zameldowania na pobyt stały przed dniem nabycia lokalu pozostaje bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia. Na otrzymaną odpowiedź nie zostało wniesione odwołanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku Wnioskodawca spełnia warunki do uzyskania zwolnienia z zapłaty podatku dochodowego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy:

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku III SA/WA 1387/07 uznał, że termin 12 miesięcy należy liczyć od momentu zameldowania, a nie od formalnego nabycia lokalu. Powyższe stanowisko zostało również zastosowane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ISA/SZ330/07 oraz w decyzji Izby Skarbowej w Szczecinie z dnia 15 października 2007 r. Nr DPB-2.35 - 416003-19/07.

Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 września 2007 r., Nr IS.I/2-4151/9/07, IS.I/2-4151/10/07 orzekł, że w przypadku odpłatnego zbycia spółdzielczego - własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego stanowiącego współwłasność małżeńską, do skorzystania z ulgi meldunkowej wystarczy, aby tylko jeden z małżonków był zameldowany, w tym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Ponadto jednym z warunków zwolnienia jest zameldowanie na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia - ustawa nie określa czasookresu, w jakim należy być zameldowanym w lokalu, nie nakłada konieczności bycia zameldowanym w lokalu w momencie jego sprzedaży. W opisanym przypadku Wnioskodawca był zameldowany w sprzedanym mieszkaniu przez okres ponad 24 lata, wymeldowując się z lokalu w 2004 r., nie mógł wiedzieć, że może to mieć negatywne skutki podatkowe po wejściu w życie 1 styczna 2007 r. nowelizacji ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższymi wyrokami i decyzjami urzędowymi, Wnioskodawca stwierdza, że spełnia warunki konieczne do zastosowania zwolnienie z zapłaty podatku dochodowego, ponieważ był zameldowany w sprzedanym lokalu przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, a fakt, że nie był zameldowany przez cały okres użytkowania lokalu i stosunki własnościowe nie mają wpływu na zastosowanie zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r..

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z uwagi na treść art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Z uwagi na treść art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

* jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Nowe zasady opodatkowania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r..

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawca był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w zbytym lokalu mieszkalnym był Pan zameldowany na pobyt stały przez 24 lata oraz w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia ww. nieruchomości zostało złożone we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie, o zbyciu lokalu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Pana ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r. będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl