IPPB2/415-569/09-4/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-569/09-4/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z tytułu świadczeń rzeczowych wypłacanych z ZFŚS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z tytułu świadczeń rzeczowych wypłacanych z ZFŚS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stan faktyczny Nr 1

Zgodnie z treścią regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS) obowiązującego w P. S.A. (zwanej dalej również." Spółka) do korzystania ze świadczeń ZFŚS uprawnieni są m.in. pracownicy Spółki oraz członkowie ich rodzin, m.in. ich dzieci. Dzieci i młodzież mogą korzystać z dopłat do różnych form wypoczynku organizowanego w czasie wolnym od nauki (ferie zimowe i letnie) np. z kolonii i zimowisk, kolonii obozów i wczasów z rodzicami. Podstawę do obliczenia dofinansowania do kolonii, obozów, zimowisk stanowi dochód przypadający na osobę w rodzinie z okresu ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przyznanie świadczenia. Warunkiem wypłacenia dofinansowania jest skorzystanie z usługi potwierdzone rachunkiem lub innym dokumentem określającym wysokość poniesionych kosztów. Wypoczynek dzieci organizowany jest przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie. P. S.A. na podstawie uregulowań zawartych w regulaminie ZFŚS udziela również pomocy finansowej i rzeczowej dla pracowników, emerytów i rencistów dotkniętych przypadkami losowymi lub znajdujących się w szczególnie (trudnej sytuacji materialnej, bądź życiowej jednorazowo lub okresowo w zależności od potrzeb i możliwości finansowych ZFŚS.

W związku z powyższym mają miejsce sytuacje, gdy pracownik Spółki otrzymuje dofinansowanie z ZFŚS do wypoczynku dziecka (zimowisko, kolonie itp.) np. w kwocie 500 zł, jak i paczkę, mającą charakter pomocy rzeczowej o wartości 300 zł.

Pracownik otrzymuje, zatem z ZFŚS w jednym roku podatkowym de facto dwa różne świadczenia, tj. świadczenie wskazane w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 78 u.p.d.o.f. i świadczenie wskazane w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f.

Stan faktyczny Nr 2

Zgodnie z treścią regulaminu ZFŚS obowiązującego w P. S.A., pracownicy Spółki mogą otrzymać z ZFSS dofinansowanie wypoczynku we własnym zakresie, tzw. "wczasów pod gruszą". Dopłata do "wczasów pod gruszą", może być przyznana po uprzednim pisemnym zgłoszeniu i uzyskaniu wstępnej akceptacji na dopłatę, na co najmniej 30 dni przed zamierzonym wyjazdem. Warunkiem uzyskania dopłaty w odniesieniu do "wczasów pod gruszą", jest potwierdzone przez zwierzchnika korzystanie z urlopu wypoczynkowego. W przypadku wczasów pod gruszą pracownicy otrzymujący dofinansowanie nie muszą przedstawiać żadnych faktur VAT dokumentujących wydatki związane z wypoczynkiem.

Regulamin ZFŚS przewiduje również otrzymanie przez pracownika dopłaty do 7 lub 14 dniowych wczasów krajowych lub zagranicznych, zakupionych przez osobę uprawnioną. Warunkiem uzyskania dopłaty jest potwierdzenie wykorzystania usługi zakupionej indywidualnie rachunkiem lub innym dokumentem określającym wysokość poniesionych kosztów.

Ponadto, w tym samym roku pracownik może otrzymać dofinansowanie do wypoczynku jego dzieci, organizowanego w czasie wolnym od nauki (ferie zimowe i letnie) - o którym mowa w stanie faktycznym nr 1. A zatem zachodzą przypadki, gdy pracownik Spółki otrzymuje pomoc w formie częściowego dofinansowania z ZFŚS tzw. "wczasów pod gruszą" lub częściowego dofinansowania do wczasów zakupionych przez pracownika w kwocie 300 zł i dofinansowanie do wypoczynku dziecka (np. kolonie) np. w kwocie 500 zł. Pracownik otrzymuje zatem z ZFŚS w jednym roku podatkowym de facto dwa różne świadczenia, tj. świadczenie wskazane w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 78 u.p.d.o.f. i świadczenie wskazane w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f.

Stan faktyczny Nr 3

Zgodnie z treścią regulaminu ZFŚS obowiązującego w P. S.A., pracownicy Spółki mogą otrzymać z ZFŚS dofinansowanie wypoczynku we własnym zakresie, tzw. "wczasów pod gruszą". Dopłata do "wczasów pod gruszą", może być przyznana po uprzednim pisemnym zgłoszeniu i uzyskaniu wstępnej akceptacji na dopłatę, na co najmniej 30 dni przed zamierzonym zakupem lub wyjazdem. Warunkiem uzyskania dopłaty w odniesieniu do "wczasów pod gruszą", jest potwierdzone przez zwierzchnika korzystanie z urlopu wypoczynkowego. W przypadku "wczasów pod gruszą" pracownicy otrzymujący dofinansowanie nie muszą przedstawiać żadnych faktur VAT dokumentujących wydatki związane z wypoczynkiem. Regulamin ZFŚS przewiduje również otrzymanie przez pracownika dopłaty do 7 lub 14 dniowych wczasów krajowych lub zagranicznych, zakupionych przez osobę uprawnioną. Warunkiem uzyskania dopłaty jest potwierdzenie wykorzystania usługi zakupionej indywidualnie rachunkiem lub innym dokumentem określającym wysokość poniesionych kosztów, Jednocześnie mają miejsce sytuacje, gdy pracownik Spółki, prócz dofinansowania wypoczynku korzysta również z zapomogi losowej (także wypłacanej ze środków ZFŚS). Pomoc ta wypłacana jest w przypadku zdarzeń losowych i klęsk żywiołowych (np. spalenia, bądź zalania mieszkania, kradzieży, wichur, powodzi itp.). Ma ona zatem charakter zapomogi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f.

Również w tym przypadku występują sytuacje, gdy pracownik otrzymuje świadczenie w formie dofinansowania do wypoczynku w przykładowej wysokości 300 zł (czyli świadczenie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f.) przy czym w tym samym roku otrzymał zapomogę w związku z zaistnieniem zdarzenia losowego w wysokości 500 zł (o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f.). Oba te świadczenia finansowane są ze środków ZFŚS.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód pracownika z tytułu otrzymania świadczenia rzeczowego o wartości 300 zł podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych pomimo, iż łączna wartość świadczeń otrzymanych przez pracownia sfinansowanych ze środków ZFŚS przekracza kwotę 380 zł.

2.

Czy przychód pracownika z tytułu otrzymania świadczenia pieniężnego o wartości 300 zł podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych pomimo, iż łączna wartość świadczeń otrzymywanych przez pracownika sfinansowanych ze środków ZFŚS przekracza kwotę 380 zł.

3.

Czy przychód pracownika z tytułu otrzymania świadczenia pieniężnego o wartości 300 zł podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych pomimo, iż łączna wartość świadczeń otrzymanych przez pracownika sfinansowanych ze środków ZFŚS przekracza kwotę 380 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 3

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że kwoty zwolnienia z podatku dochodowego przewidzianej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. (380 zł) nie należy łączyć z kwotą zwolnienia, przewidzianą w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f. Również w tym przypadku skorzystanie przez pracownika ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f. powodowały wykluczenie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w znowelizowanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. Wobec powyższego Spółka również w tym przypadku odwołuje się do zasady racjonalnego ustawodawcy, niepozwalającej tworzyć prawa, z którego podatnik nie mógłby skorzystać.

A zatem w opinii Spółki jeśli pracownik w związku z zaistnieniem zdarzenia losowego otrzyma od pracodawcy zapomogę w wysokości 500 zł (o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26), to wysokość tej zapomogi nie wpłynie na kwotę zwolnienia z podatku dochodowego dofinansowania do wypoczynku pracownika, wynikającą z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 (380 zł). A zatem otrzymana przez pracownika kwota 300 zł będąca dopłatą do wypoczynku pracownika będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie trzecie. Wniosek w zakresie pytania pierwszego i drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl