IPPB2/415-567/12-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-567/12-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu umorzenia przez fundusz w danym dniu wyceny, na podstawie jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika funduszu certyfikatów inwestycyjnych tego samego funduszu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu umorzenia przez fundusz w danym dniu wyceny, na podstawie jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika funduszu certyfikatów inwestycyjnych tego samego funduszu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (TFI) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tworzy fundusze inwestycyjne, którymi następnie zarządza. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) (dalej: ustawa FI). TFI reprezentuje również fundusze inwestycyjne w stosunkach z osobami trzecimi.

W ramach swojej działalności TFI zarządza m.in. funduszem inwestycyjnym zamkniętym, który nie jest publicznym funduszem inwestycyjnym zamkniętym (dalej: "fundusz"). Zdematerializowane niepubliczne certyfikaty inwestycyjne funduszu są zapisywane w ewidencji uczestników funduszu. W praktyce kolejne serie certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu nabywane przez danego uczestnika, jak również certyfikaty inwestycyjne danej serii, z przyczyn technicznych, m.in. w celu wyodrębnienia certyfikatów inwestycyjnych różniących się co do sposobu lub wysokości pobieranych opłat manipulacyjnych, lub opłat obciążających aktywa funduszu, lub w celu wyodrębnienia certyfikatów inwestycyjnych nabytych za pośrednictwem różnych dystrybutorów, mogą zostać zapisane w postaci kilku rekordów w ewidencji.

Umorzenie certyfikatów inwestycyjnych realizowane jest przez fundusz na żądanie zawarte w zleceniu, zgłoszone przez uczestnika tego funduszu. W określonych przypadkach może się zdarzyć, że uczestnik funduszu złoży jedno lub kilka zleceń umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, zapisanych odrębnie, w kilku rekordach w ewidencji tego funduszu. W konsekwencji może dojść do sytuacji, w której fundusz reprezentowany przez Wnioskodawcę umorzy jednocześnie (w tym samym dniu wyceny) - w odpowiedzi na jedno lub kilka zleceń złożonych przez uczestnika - certyfikaty inwestycyjne funduszy zapisane w postaci kilku rekordów, reprezentujące prawa do udziału w aktywach tego funduszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku umorzenia przez fundusz w danym dniu wyceny - na podstawie jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika funduszu - certyfikatów inwestycyjnych tegoż samego funduszu, dochodem podlegającym opodatkowaniu będzie różnica pomiędzy łącznym przychodem osiągniętym z tytułu zbycia certyfikatów inwestycyjnych (sumą przychodów z tytułu odkupienia certyfikatów inwestycyjnych funduszu objętych zleceniem zapisanych w odrębnych rekordach w ewidencji) a łącznymi kosztami poniesionymi na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych (sumą kosztów poniesionych na nabycie poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych podlegających umorzeniu przez fundusz).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) (dalej: ustawa p.d.o.f.), funduszem kapitałowym jest m.in. fundusz inwestycyjny działający na podstawie ustawy FI.

Zasady opodatkowania dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych reguluje art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy p.d.o.f. Stosownie do przywołanego przepisu od dochodów uzyskanych z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Dochód kalkulowany jest jako różnica między przychodem uzyskanym z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych a wydatkami poniesionymi na nabycie tych certyfikatów (art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy p.d.o.f.).

Do obliczenia i odprowadzenia podatku zobowiązane są w tym przypadku fundusze kapitałowe.

Jednocześnie, zgodnie z regulacją art. 30a ust. 5 ustawy p.d.o.f., dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 tej ustawy, nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowymi latach poprzednich.

W przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku umorzenie będzie dotyczyło certyfikatów inwestycyjnych funduszu zapisanych w postaci kilku oddzielnych rekordów. Warto jednak zauważyć, że pomimo, iż certyfikaty inwestycyjne będą zapisane w oddzielnych rekordach, nadal będą one tytułami uczestnictwa tego samego funduszu.

W tym kontekście należy również pamiętać, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy p.d.o.f. zryczałtowany podatek dochodowy jest pobierany od uzyskanych dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Oznacza to, że dla ustalenia dochodu z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego bez znaczenia jest fakt, że certyfikaty te są zapisane w różnych rekordach w ewidencji certyfikatów inwestycyjnych funduszu.

Podobnie w oparciu o art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy p.d.o.f. brak podstaw do różnego traktowania umorzenia w zależności od liczby zleceń, na podstawie których jest ono realizowane, o ile zlecenia te podlegają realizacji w tym samym dniu wyceny.

Dlatego też, w ocenie TFI, w przypadku umorzenia w danym dniu wyceny na żądanie uczestnika, w ramach jednego lub więcej zleceń, certyfikatów inwestycyjnych tego samego funduszu, dochodem podlegającym opodatkowaniu będzie różnica pomiędzy łącznym przychodem osiągniętym z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (sumą przychodów z tytułu odkupienia certyfikatów inwestycyjnych funduszu objętych zleceniem zapisanych w odrębnych rekordach w ewidencji) a łącznymi kosztami poniesionymi na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych (sumą kosztów poniesionych na nabycie poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych podlegających odkupieniu przez fundusz). Wskazany wyżej sposób ustalania dochodu znajdzie zastosowanie niezależnie od tego, czy umorzenie certyfikatów inwestycyjnych zgromadzonych na kilku wydzielonych rekordach w ewidencji certyfikatów inwestycyjnych funduszu nastąpi na podstawie jednego, czy kilku zleceń, o ile mają być one zrealizowane w tym samym dniu.

W tym miejscu TFI pragnie wskazać, iż przedstawiony wyżej tok wykładni został potwierdzony przez organy podatkowe w odniesieniu do podobnego przypadku, w którym dochodzi do jednoczesnego umorzenia jednostek uczestnictwa zgromadzonych na rejestrach kilku subfunduszy danego funduszu inwestycyjnego (por. m.in. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2011 r., Nr IPPB2/415-109/11-4/AS oraz interpretację z dnia 6 października 2009 r. Nr IPPB2/415-460/09-4/LK). W przywołanych interpretacjach Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, co następuje:

"W rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że jedno zlecenie uczestnika funduszu dotyczące odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszy (dwóch lub więcej) jednego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, stanowi jedną transakcję. Jak również nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu jednego funduszu inwestycyjnego w ramach kilku zleceń na ten sam dzień wyceny należy traktować jako jedność.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w ramach takiego zlecenia / zleceń, nie będzie podlegać dochód z odkupienia jednostek funduszu inwestycyjnego każdego subfunduszu oddzielnie. W związku z tym, dla potrzeb ustalenia dochodu do opodatkowania, nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego funduszu inwestycyjnego, należy traktować jako jedność.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż dochodem podlegającym opodatkowaniu w przypadku zlecenia / zleceń odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu składającego się z jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy, jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia wszystkich jednostek, a kosztami poniesionymi przez uczestnika na ich nabycie".

Jakkolwiek przedstawione wyżej interpretacje odnoszą się do umorzenia jednostek subfunduszy, to jednak przyjęte przez organy podatkowe rozwiązanie ma zastosowanie również do przypadku przedstawionego w niniejszym wniosku. Z punktu widzenia art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy p.d.o.f. kluczową przesłanką decydującą o możliwości łącznego opodatkowania tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym jest bowiem okoliczność, by umorzenie tytułów uczestnictwa następowało jednocześnie (w tym samym dniu wyceny) oraz by umorzenie dotyczyło tytułów uczestnictwa jednego funduszu inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl