IPPB2/415-559/11-4/MS1 - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uczestnictwa pracowników i członków ich rodzin w imprezie sportowo-rekreacyjnej finansowanej przez spółkę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-559/11-4/MS1 Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uczestnictwa pracowników i członków ich rodzin w imprezie sportowo-rekreacyjnej finansowanej przez spółkę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa pracowników i członków ich rodzin w imprezie sportowo - rekreacyjnej finansowanej przez Spółkę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa pracowników i członków ich rodzin w imprezie sportowo - rekreacyjnej finansowanej przez Spółkę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jedna z jednostek organizacyjnych Spółki, wykonująca zadania w zakresie obsługi socjalnej zamierza zorganizować dla obsługiwanych pracowników i ich rodzin imprezę sportowo - rekreacyjną w 100% finansowaną ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Regulamin korzystania z ZFŚS Spółki zawiera zapis § 19, że imprezy sportowo-rekreacyjne (spartakiady, festyny itd.), oraz imprezy kulturalno-oświatowe, w różnych formach korzystania z obiektów i urządzeń sportowo-rekreacyjnych mające charakter otwarty, mogą być w 100% sfinansowane z Funduszu.

Pracownicy socjalni przygotowując imprezę sportowo-rekreacyjną zamierzają zbadać poziom zainteresowania spotkaniem. W tym celu prześlą drogą e-mailową informację o zamiarze zorganizowania imprezy oraz zostaną rozwieszone plakaty informacyjne. Jeżeli pracownicy wyrażą zainteresowanie imprezą Komisja Socjalna podejmie decyzje o jej zorganizowaniu. Na podstawie przeprowadzonego sondażu zostanie określona szacunkowa ilość uczestników. Przygotowując zlecenie organizacji imprezy Wnioskodawca musi podać szacunkowo liczbę uczestników, aby zapewnić wystarczającą ilość miejsc w plenerze oraz ewentualne pomieszczenia w przypadku załamania pogody. Zleceniobiorca żąda określenia ilości uczestników w celu przygotowania odpowiedniej ilości posiłków, napojów zimnych i gorących itd. Informacja ta jest również niezbędna dla zabezpieczenia środków transportu dla uczestników, zabezpieczenia ochrony czy opieki medycznej. Mając na względzie charakter imprezy, który powinien być zgodny z formą prowadzonej działalności wyszczególnionej w Regulaminie organizator przygotowuje program sportowy i w ramach kosztów zapewnia dla zwycięzców poszczególnych dyscyplin sportowych, prowadzonych konkursów dyplomy i symboliczne nagrody.

Komórka socjalna jednak nie posiada wiedzy jaka będzie faktyczna liczba uczestników organizowanej imprezy, ponieważ wstęp na imprezę będzie wolny. Przy wejściu nie będzie wymagane potwierdzenie uczestnictwa, choć w niektórych przypadkach może się zdarzyć, że pracownicy przychodzący będą zobowiązani okazać legitymacje służbowe.

Jako organizator Wnioskodawca nie będzie monitorować wejść i wyjść uczestników, a tym bardziej nie będziemy kontrolować udziału w proponowanych atrakcjach. W związku z charakterem imprezy po stronie uczestników imprezy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udział w imprezie organizowanej dla pracowników Spółki i ich rodzin finansowanej z ZFŚŚ będzie powodować powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji czy jako płatnik Spółka powinna zwiększyć przychody pracowników w związku z tym, że mogli oni uczestniczyć w imprezie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki zorganizowana impreza sportowo - rekreacyjna nie będzie powodować skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie potencjalnych uczestników. W przedstawionym zdarzeniu nie dojdzie do powstania przychodu po stronie pracownika, ponieważ Spółka nie ma możliwości wskazania imiennie uczestników imprezy oraz określić wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez poszczególnych pracowników oraz członków ich rodzin. Przedmiotowe świadczenie kierowane jest do wszystkich pracowników obsługiwanych przez komórkę socjalną organizującą imprezę w zakresie swojego działania, a zebranie szacunkowych danych dotyczących liczby uczestników nie przesądza o wzięciu udziału, bądź nie w imprezie. Zdaniem Spółki nie można uznać, że konkretny pracownik rzeczywiście uzyskał świadczenie i jaka była jego wartość jeżeli w zorganizowanej imprezie będzie mogła uczestniczyć niekontrolowana liczba osób. Oferta imprezy zgodnie z Regulaminem ZFŚS skierowana jest do szerokiego kręgu osób uprawnionych do korzystania z Funduszu na obszarze działania komisji socjalnej i pomimo określenia grupy odbiorców ma charakter otwarty. W przypadku kiedy od pracownika Wnioskodawca nie wymaga potwierdzenia udziału w organizowanej imprezie o określonej wartości przypadającej na uczestnika oraz potwierdzenia obecności brak jest podstawy do ustalenia przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nad liczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższej definicji przychodów pracownika wynika, iż ustawodawca zaliczył do nich nie tylko otrzymane pieniądze, ale i świadczenia, które przybrały postać rzeczy, wykonywania usług, bądź udostępniania rzeczy lub praw.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy (stosunku służbowego) zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych lub świadczeń częściowo odpłatnych. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy należy zatem zaliczyć również różnego rodzaju spotkania o charakterze imprez integracyjnych, sportowo - rekreacyjnych, a w zasadzie ich wartość.

W sytuacji, gdy świadczeniem objęty jest również członek rodziny pracownika - to wartość tegoż świadczenia stanowić będzie także przychód ze stosunku pracy, bowiem świadczenia związane ze stosunkiem pracy łączącym pracownika z pracodawcą. Należy zwrócić bowiem uwagę, że gdyby nie łączący pracownika z pracodawcą stosunek pracy, członek rodziny nie otrzymałby tego świadczenia.

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ustawy (art. 12 ust. 3 ww. ustawy). Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

* jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

* jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

* jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

* w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W opinii Wnioskodawcy zorganizowana impreza sportowo - rekreacyjna nie będzie powodować skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie potencjalnych uczestników. W przedstawionym zdarzeniu nie dojdzie do powstania przychodu po stronie pracownika, ponieważ Spółka nie ma możliwości wskazania imiennie uczestników imprezy oraz określić wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez poszczególnych pracowników oraz członków ich rodzin.

Tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie ma przeszkód w ustaleniu wartości nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu organizowania przez Spółkę spotkania sportowo - rekreacyjnego.

Świadczeniem nieodpłatnym dla pracownika jest udział w imprezie sportowo - rekreacyjnej sfinansowanej przez pracodawcę. Wartość tego świadczenia to koszt jednostkowy udziału poszczególnych pracowników w imprezie. Poruszoną przez Wnioskodawcę kwestię trudności w ustaleniu dokładnej listy pracowników uczestniczących w imprezie sportowo - rekreacyjnej należy uznać za problem organizacyjny, możliwy do rozwiązania. Koszt całkowity należy podzielić przez liczbę pracowników, którzy deklarowali chęć wzięcia w niej udziału, a następnie przypisania tak obliczonej kwoty do przychodu ze stosunku pracy uczestnikom, którzy brali udział w imprezie imprezy.

Podkreślić również należy, iż na wysokość przychodu pracownika powstałego w związku z uczestnictwem pracownika i członków jego rodziny w imprezie sportowo - rekreacyjnej nie wpływa poziom wykorzystania poszczególnych atrakcji przewidzianych dla uczestników, bowiem cena, którą uiści pracodawca za zorganizowanie imprezy nie jest uzależniona od stopnia "skonsumowania" poszczególnych atrakcji przez pracowników i członków i rodzin. Innymi słowy, z podatkowego punktu widzenia bez znaczenia jest ile i jakie dania bądź napoje skonsumował pracownik bądź członkowie jego rodziny, jak również czy brali udział i w jakim zakresie skorzystali z atrakcji przewidzianych podczas imprezy. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż Spółka w oparciu o listę osób, które wyrażą chęć uczestnictwa w takiej imprezie integracyjnej winna ustalić wartość nieodpłatnego świadczenia dla uczestników imprezy.

Jeżeli źródłem finansowania imprezy sportowo - integracyjnej są środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - przychód pracownika może być zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile zostaną spełnione wszystkie przesłanki w tym przepisie zawarte.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2009 r., wprowadzonym ustawą z dnia 17 lipca 2009 r. o zmianie ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 125, poz. 1037) i mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r. - zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Podkreślić należy, iż istotną zmianą wprowadzoną na skutek nowelizacji art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnienie z opodatkowania - przy warunkach ustawą przewidzianych - wartości świadczeń pieniężnych sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

* świadczenia mają charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,

* są w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,

* otrzymywane są w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,

* ich wysokość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zasady przeznaczenia środków tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.

W myśl postanowień art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno - oświatowej, sportowo rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej, finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Wobec powyższego należy wskazać, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są określone w regulaminie świadczeń socjalnych i sfinansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, świadczenia pracodawcy polegające np. na dofinansowaniu pracownikowi kosztów jego uczestnictwa w imprezie sportowo - rekreacyjnej - o łącznej wartości nie przekraczającej 380 zł w skali roku podatkowego.

W zakresie zwolnienia nie mieszczą się natomiast świadczenia, przedmiotem których są otrzymane przez pracownika usługi np. gastronomiczne zakupione przez pracodawcę.

Reasumując łączna wartość świadczeń jaką poniesie Wnioskodawca w ramach organizowanej imprezy sportowo - rekreacyjnej przypadająca na pracownika i członków rodziny, którzy brali udział w imprezie, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako przychód ze stosunku pracy. Pracodawca ma obowiązek ww. wartość doliczać do wynagrodzenia wypłacanego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z treścią art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że otrzymane świadczenie mieścić się będzie w zakresie zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 tej ustawy - wówczas od nadwyżki kwoty 380 zł powinien zostać naliczony podatek.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl