IPPB2/415-554/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-554/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 12 września 2011 r., data wpływu 14 września 2011 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-554/11-2/MK z dnia 5 września 2011 r. (data nadania 5 września 2011 r., data doręczenia 7 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznanych zwycięskiej klasie w konkursie organizowanym przez Fundację - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznanych zwycięskiej klasie w konkursie organizowanym przez Fundację.

Pismem z dnia z dnia 5 września 2011 r. Nr IPPB2/415-554/11-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku o podpis drugiego członka zarządu zgodnie ze wskazanym w wypisie KRS sposobem reprezentacji.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 września 2011 r., natomiast w dniu 14 września 2011 r. (w terminie) pismem z dnia 12 września 2011 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest organizatorem konkursu we współpracy z Z. S.A w ramach ogólnopolskiego Programu. Konkurs został ogłoszony za pomocą strony internetowej, informacje o konkursie zostały przesłane do Szkół Podstawowych i Przedszkoli za pomocą mailingu. Ponadto ogłoszenia o konkursie Wnioskodawca zamieścił na portalu, a informacje o programie i aktywnościach dla uczestników zostały również opublikowane w prasie, a także na innych portalach tematycznych związanych z edukacją ekologiczną, w tym na stronie Fundacji. Uczestnicy konkursu byli do niego pośrednio zapraszani poprzez reklamę telewizyjną programu (emitowaną w stacjach publicznych i prywatnych). Konkurs ma charakter edukacyjny dla uczestników. Zadaniem było zdobycie informacji po co sadzi się drzewa, jaki drzewa mają wpływ na środowisko oraz namalowanie przez grupę dzieci (grupę przedszkolną bądź klasę) pracy - plakatu - zachęcającego ludzi do sadzenia drzew i ochrony przyrody. Uczestnicy przysyłali swoje plakaty za pomocą formularza rejestracyjnego na stronie. Każda klasa bądź grupa przedszkolna mogła zgłosić tylko jedną pracę. Następnie odbywało się głosowanie internautów na najciekawsze ich zdaniem prace. Po zakończeniu glosowania, głosy poddano weryfikacji, a następnie wyłoniono w grupach wiekowych (przedszkole, klasy 0-3 oraz 4-6) po 10 prac z największą ilością głosów: Z tych prac, to jury wybierało prace zwycięskie. Brane pod uwagę były poprawność merytoryczna przekazu na plakacie, charakter edukacyjny plakatu oraz forma i sposób wykonania (technika plakatu). Ponadto kryterium posiłkowym była liczba zweryfikowanych głosów.

Pierwsza nagroda została przyznana dla publicznego Przedszkola. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nagrodzona jednostka jest zwolniona z podatku dochodowego. W przypadku szkół podstawowych - sprawa się komplikuje - Nagrodą jest tu wyjazd klasy na Zieloną Szkołę. W regulaminie widnieje zapis, że nagroda obejmuje wszystkie dzieci ze zwycięskiej klasy oraz ich opiekunów (nauczycieli) - którzy jednocześnie są opiekunami prawnymi podczas wyjazdu.

Wartość nagrody to po 22 000,00 zł brutto dla każdej z klas. Pierwsza klasa liczy 25 uczniów oraz 3 nauczycieli. Druga klasa liczy 27 uczniów i 2 nauczycieli. Klasy pochodzą z publicznych szkół podstawowych. Bezpośrednimi odbiorcami nagród są dzieci i ich opiekunowie. Organizacją wyjazdu zajmuje się Fundacja, która dysponuje środkami przekazanymi od sponsora (Z. S.A.).

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 5 września 2011 r. Nr IPPB2/415-554/11-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

* czy na potrzeby organizowanego konkursu został sporządzony regulamin konkursu.Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

Na potrzeby organizowanego konkursu został sporządzony regulamin konkursu. Był on publicznie dostępny u organizatora w biurze, na stronie Fundacji, na stronie programu oraz w wersji skróconej w zakładce z konkursem na plakat. W regulaminie zostały opisane warunki określone w złożonym wniosku (zasady konkursu oraz nagrody).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji zaistniałego stanu faktycznego należy uiścić podatek od przyznanych nagród i w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wyrażając swoje stanowisko Fundacja powołała się na przepis art. 21 pkt 68. W przypadku klasy pierwszej liczącej 25 uczniów oraz 3 nauczycieli. Wartość przyznanej w konkursie nagrody to 22 000,00 zł brutto. W przeliczeniu na jednego uczestnika konkursu stanowi to kwotę 785,71 zł. Konkurs był ogłoszony i emitowany przez środki masowego przekazu oraz miał charakter edukacyjny.

Kwota wygranej nagrody w przeliczeniu na jedną osobę przekracza jednak kwotę określoną w art. 21 pkt 68, tj. 760,00 zł W związku z tym, biorąc pod uwagę, że nagroda ta ma charakter rzeczowy zdaniem Fundacji jest ona zobowiązana pobrać od nagrodzonych 10% zryczałtowany podatek dochodowy przed udostępnieniem wygranej na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2; art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w drugiej grupie uczestników jest 27 uczniów i 2 nauczycieli. Wartość przyznanej nagrody to również 22 000,00 zł.

W tym jednak przypadku zostaną spełnione wszystkie warunki zawarte w art. 21 pkt 68 ww. ustawy, tzn.

* konkurs był ogłoszony i emitowany przez środki masowego przekazu

* ma charakter edukacyjny

* w przeliczeniu na jednego uczestnika kwota przyznanej nagrody nie przekracza 760,00 zł.

W związku z powyższym zdaniem Fundacji w tym przypadku grupa nagrodzonych osób ze względu na spełnienie określonych w ustawie warunków jest zwolniona z podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Przepis art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) stanowi, iż ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organizatorem konkursu we współpracy z Z. S.A w ramach ogólnopolskiego Programu. Konkurs był skierowany do uczniów Szkół Podstawowych i Przedszkoli. Każda klasa bądź grupa przedszkolna mogła zgłosić tylko jedną pracę. W regulaminie widnieje zapis, że nagroda obejmuje wszystkie dzieci ze zwycięskiej klasy oraz ich opiekunów (nauczycieli) - którzy jednocześnie są opiekunami prawnymi podczas wyjazdu.

Pierwsza nagroda została przyznana dla publicznego Przedszkola. W przypadku szkół podstawowych nagrodą jest wyjazd klasy na Zieloną Szkołę, wartość nagrody to 22.000,00 zł brutto dla każdej klasy.

W związku z powyższym powstała wątpliwość na jakich zasadach należy opodatkować nagrody i w jakiej wysokości.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w opisanym stanie faktycznym beneficjentem nagrody została klasa, bowiem uczestnikiem konkursu była klasa, która mogła zgłosić tylko jedną pracę. Termin klasa w szkolnictwie odnosi się do grupy uczniów uczęszczających razem na większość zajęć szkolnych.

Organ podatkowy zauważa, że zgodnie z ww. art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jej przepisy obejmują wyłącznie dochody osób fizycznych. Zobowiązanie podatkowe powstaje u konkretnego podatnika. Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych nie są łącznie np. uczniowie danej klasy, ale zawsze każdy z nich odrębnie.

Jak wskazano powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się do dochodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie stosuje się ich w stosunku do podmiotów zbiorowych jakim w przedstawionym stanie faktycznym jest zwycięska klasa.

Reasumując przyznane nagrody, w których beneficjentem jest zwycięska klasa nie podlegają regulacjom prawnym ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają zastosowanie do dochodów osób fizycznych, nie stosuje się ich w stosunku do podmiotów zbiorowych jakim w przedstawionym stanie faktycznym jest zwycięska klasa. Wobec tego bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie powyższej sytuacji pod kątem zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl