IPPB2/415-55/08-4/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-55/08-4/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 stycznia 2008 r.) oraz piśmie z dnia 6 kwietnia 2008 r. (data wpływu 10 kwietnia 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-55/08-2/IŚ z dnia 1 kwietnia 2008 r. (data nadania 1 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania spłaty kredytu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania spłaty kredytu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem odnośnie sytuacji, jaka nastąpi w jego przypadku, a mianowicie.

W grudniu 2007 r. Wnioskodawca nabył nowe mieszkanie o powierzchni 140 m2, zakupując je w 4/5 poprzez zaciągnięty kredyt mieszkaniowy, a 1/5 w gotówce, którą wnioskodawca posiadał.

Równocześnie wnioskodawca posiada mieszkanie o mniejszym metrażu (70m2), które nabył w 100 % poprzez kredyt mieszkaniowy. Jednakże, mieszkanie to Wnioskodawca posiada mniej niż 5 lat. Zamiana na mieszkanie o większym metrażu wynika z potrzeb rodzinnych. Wnioskodawca posiada 2 dzieci, i czyni to również z ich powodu. Jednak aby zrobić to płynnie, najpierw Wnioskodawca musi się przeprowadzić, a dopiero potem może zbyć poprzednie mieszkanie (nowe będzie oddane w sierpniu 2008 r) Fundusze jakie Wnioskodawca posiądzie ze sprzedaży mieszkania o powierzchni 70 m2 przeznaczy jak to jest w przepisach - na cele wyłącznie mieszkaniowe, ale ponieważ w ostatnim czasie, dość mocno podrożały mieszkania, wobec czego wartość mieszkania o powierzchni 70 m2 jest zdecydowanie wyższa. Sprzedając to mieszkanie Wnioskodawca jest automatycznie zobowiązany do spłaty kredytu, który zaciągnął w 100 %. Dlatego Wnioskodawca chciałby wiedzieć, czy spłata kredytu jest uznana jako wartość wpłaty na zaspokojenie celów mieszkaniowych. Pozostałą część - fizycznie, posiadając gotówkę, Wnioskodawca może oczywiście przeznaczyć na cele mieszkaniowe.

Dla Wnioskodawcy jest to dość istotna kwestia, gdyż w myśl przepisów musi przeznaczyć całą kwotę ze sprzedaży mieszkania. Z tego wynika, że pokaźną częścią wartości mieszkania jest wartość wirtualna dla Wnioskodawcy, ponieważ nie posiadał on fizycznie gotówki przy zakupie mieszkania o pow. 70 m2. W tym przypadku Wnioskodawca przeniósłby wartość kredytu z jednego mieszkania na drugie.

Pismem z dnia 1 kwietnia 2008 r. Nr IPPB2/415-55/08-2/IŚ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w zakresie: doprecyzowania stanu faktycznego o wskazanie dokładnej daty nabycia mieszkania o powierzchni 70m2, wskazania jaki tytuł własności posiada Wnioskodawca do obu mieszkań oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie o następujące informacje: mieszkanie o powierzchni 70 m2 Wnioskodawca nabył aktem notarialnym w dniu 21 kwietnia 2006 r., jest to mieszkanie o statusie prawnym spółdzielczo - własnościowym, nowe mieszkanie o większym metrażu Wnioskodawca nabył przedwstępną umową notarialną z dnia 29 stycznia 2008 r., końcowa umowa notarialna o statusie własnościowym najprawdopodobniej nastąpi najpóźniej do dnia 31 października 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spłata kredytu za mieszkanie, które zostało zakupione w 100 % przez kredyt, a musi się dokonać automatycznie w chwili nabycia przez nowego właściciela jest uznane jako spłata na zaspokojenie celów mieszkaniowych.

Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca nie znajdzie wcześniej nabywcy na mniejsze mieszkanie i sprzedaż notarialna tego mieszkania odbędzie się po zakupie notarialnym nowego mieszkania, czy wobec zaistniałej sytuacji Wnioskodawca będzie mógł środki pozyskane przeznaczyć na spłatę kredytu mieszkaniowego nowo nabytego mieszkania i czy będzie to zaliczone według urzędu na poczet zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedając mieszkanie o powierzchni 70 m2, które zakupił w 100 % poprzez kredyt mieszkaniowy zaciągnięty w banku, może on przeznaczyć środki pozyskane z ww. transakcji na:

1.

spłatę wcześniej zaciągniętego kredytu na mieszkanie o powierzchni 70 m2,

2.

zaliczyć na spłatę kredytu nowo zakupionego mieszkania,

3.

zaliczyć również na pokrycie wszelkich środków adaptacji nowego mieszkania udokumentowanych fakturami,

4.

zaliczyć na wszelkiego rodzaju adaptacje i wydatki na cele budowlane, które mogą być zaliczone na poczet polepszenia warunków mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

1.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że źródłem przychodu podatnika jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Stosownie do art. 28 ust. 2a zasada o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wynika, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

1.

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

2.

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

3.

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

4.

na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

5.

na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) tej samej ustawy stanowi, że wolny od podatku dochodowego jest przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)- c) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z powyższego wynika, iż okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, w części wydatkowanej na spłatę kredytu lub pożyczki, jest cel zaciągnięcia tego kredytu lub pożyczki. Spłata kredytu stanowi bowiem etap realizacji tego celu.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w 2006 r. nabył jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej w drodze umowy kupna - sprzedaży mieszkanie o powierzchni 70 m2, o statusie prawnym spółdzielczo - własnościowym. A więc dla celów podatkowych za datę nabycia tej części nieruchomości należy przyjąć rok 2006. Sprzedaż lokali mieszkalnych nabytych w 2006 r. będzie stanowiło źródło przychodu jeśli ich sprzedaż nastąpi przed upływem pięciu lat od daty nabycia. Tym samym przychód ten będzie opodatkowany zryczałtowanym 10 % podatkiem dochodowym w myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. o ile Wnioskodawca nie wydatkuje go w okresie dwóch lat od dnia dokonania sprzedaży na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnicy mają prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w każdym przypadku wydatkowania, w przewidzianym ustawą terminie, przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych na spłatę kredytu zaciągniętego na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy. Ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na spłatę kredytu muszą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości.

Powyższe oznacza, iż ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy mają prawo korzystać m.in. podatnicy, którzy przeznaczyli przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie zbytej nieruchomości, pod warunkiem, że jest to nieruchomość wymieniona w art. 21 ust. 1 pkt 32 a), a także na spłatę kredytu zaciągniętego na cele określone w tym przepisie związane ze zbytą nieruchomością.

Ponadto przepis art. 21 ust. 2a ww. ustawy określa, iż ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

W myśl art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) - podatek płatny jest najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

1.

od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,

2.

począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.

Zgodnie z art. 28 ust. 4 ww. ustawy w terminie płatności podatku Wnioskodawca jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru (druk PIT-23).

Reasumując, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze zbycia mieszkania w części wydatkowanej w okresie 2 lat od daty zbycia na spłatę kredytu z odsetkami będzie korzystał ze zwolnienia z 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl