IPPB2/415-548/07-4/IŚ - Czy wynagrodzenia wypłacane ze środków finansowych 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-548/07-4/IŚ Czy wynagrodzenia wypłacane ze środków finansowych 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 13 grudnia 2007 r.) oraz piśmie z dnia 26 lutego 2008 r. (data nadania 27 lutego 2008 r., data wpływu 3 marca 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-458/08-2/IŚ z dnia 13 lutego 2008 r. (data nadania 15 lutego 2008 r., data doręczenia 20 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekty finansowane z 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekty finansowane z 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Z uwagi na braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 13 lutego 2008 r. Nr IPPB........... wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o:

*

przedstawienie dokumentu, z którego wynika sposób reprezentacji Wnioskodawcy w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów;

*

przesłanie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretacje przepisów prawa podatkowego;

*

doprecyzowanie stanu faktycznego poprzez:

*

wskazanie jakie przepisy stanowią podstawę prawną realizacji przedmiotowych projektów, w tym jakie i z kim w tym przedmiocie zawarto umowy, kto jest stroną tych umów i jaka jest istota postanowień;

*

wskazanie technicznej strony finansowania projektów, konkretnego źródła finansowania projektów, jaki podmiot przekazuje Instytutowi środki finansowe i czy te środki przekazywane są z Unii Europejskiej w ramach bezzwrotnej pomocy, czy też na zasadzie prefinansowania budżetowego;

*

przedstawienie syntetycznej informacji o istocie projektów,

*

określenie na czym polega bezpośrednia realizacja przez pracowników projektów.

Wniosek uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - X realizuje projekty badawcze finansowane ze środków 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej na rzecz Rozwoju........................., stanowiącego kontynuację poprzedniego programu ramowego UE.

Aktualnie X realizuje następujące projekty finansowane przez Unię Europejską:

1.

Technologia językowa dla kształcenia na odległość (LT4eL) - 1 grudnia 2005 do 31 maja 2008;

2.

Rozumienie mowy w wielojęzycznych systemach komunikacyjnych (L) - 4 września 2006 do 3 września 2009;

3.

Zaawansowany system wykonywania zagrożeń terrorystycznych oparty na analizie danych telekomunikacyjnych, finansowych i podróżnych (i- T) - 1 stycznia 2007 do 31 grudnia 2008.

Ponadto w fazie negocjacji jest kolejny projekt, w którym przewidywane są koszty wynagrodzeń pracowników pokrywane w całości ze środków Unii Europejskiej.

Wymienione wyżej projekty są realizowane głównie przez etatowych, zatrudnionych na podstawie umów o pracę, pracowników Instytutu, a wynagrodzenia z tego tytułu są wypłacane ze środków finansowych Unii Europejskiej.

Koszty wynagrodzeń w części dotyczącej zatrudnienia tych pracowników dla realizacji określonych celów projektu europejskiego są finansowane wyłącznie ze środków UE.

W piśmie z dnia 26 lutego 2008 r. Nr IPI PAN....... Instytut doprecyzował, iż:

Podstawę prawną projektów realizowanych w X w ramach 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej stanowią:

*

art. 166 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

*

decyzja Nr (...) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca 6. PR Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji;

*

rozporządzenie Nr (...) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. dotyczące zasad udziału przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uniwersytetów oraz zasad upowszechniania wyników badań w celu realizacji szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej.

Stronami projektu są Komisja Europejska oraz Partnerzy (uczestnicy projektu). W projektach wymienionych we wniosku Instytut jest uczestnikiem projektu. Kontrakty (umowy) zawierane pomiędzy Wspólnotą Europejską a uczestnikami projektu ustanawiają prawa i obowiązki między UE a uczestnikami (zakres prac, harmonogram, podział środków).

Kontrakt wiąże wszystkich partnerów z komisją poprzez aneks podpisywany przez partnerów, spośród których jeden z wybranych pełni funkcję koordynatora i reprezentanta uczestników projektu.

Źródłem finansowania projektów jest budżet 6. Programu Ramowego, stanowiący główny instrument UE służący finansowaniu badań naukowych w Europie.

Głównym obowiązkiem uczestników jest realizacja projektu w określonym terminie oraz wykorzystanie i upowszechnianie wyników badań. Komisja Europejska ze swej strony zobowiązuje się do finansowania kosztów projektu. Środki finansowe przekazywane są z Unii Europejskiej do koordynatora projektu i do wszystkich partnerów.

Środki finansowe na realizacje projektów badawczych przekazywane są z UE w ramach bezzwrotnej pomocy.

Istotą projektów realizowanych przez X w 6. Programie Ramowym jest wykorzystanie sieci badawczo-naukowych do zwiększenia konkurencyjności i zdynamizowania gospodarki opartej na wiedzy w krajach Unii Europejskiej. Ponadto celem tych projektów jest tworzenie środowiska przyjaznego innowacyjności, promowanie transferu technologii i rozwój badań w ponadnarodowej współpracy.

Bezpośrednia realizacja projektów przez pracowników Instytutu polega na wykonywaniu twórczej pracy badawczej, której wynikiem są autorskie opracowania, publikacje, metody badawcze, algorytmy, oprogramowanie itp.

Prace wykraczające poza zakres merytoryczny projektu nie są finansowane w ramach środków bezzwrotnej pomocy przekazywanych przez UE i nie stanowią przedmiotu zapytania w niniejszym wniosku.

W oparciu o interpretację zawartą w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola Nr US.40RPŁ/415/6/2006 z dnia 24 stycznia 2006 r. Instytut zaniechał poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od części wynagrodzeń wypłacanych pracownikom za wykonywanie zadań w projektach finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia wypłacane ze środków finansowych 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia wypłacane przez Instytut osobom bezpośrednio wykonującym zadania w ramach projektów, których koszty płac pokrywane są ze środków Unii Europejskiej, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego.

Fakt bezpośredniej realizacji przez pracownika zadań na rzecz projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej upoważnia Instytut do zaniechania poboru zaliczki na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

*

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

*

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku X jest uczestnikiem projektów finansowanych przez Unię Europejską, w tym projektów pod nazwą Technologia językowa dla kształcenia na odległość (LT4eL) - 1 grudnia 2005 do 31 maja 2008, Rozumienie mowy w wielojęzycznych systemach komunikacyjnych (LUNA) - 4 września 2006 do 3 września 2009, Zaawansowany system wykonywania zagrożeń terrorystycznych oparty na analizie danych telekomunikacyjnych, finansowych i podróżnych (i- TRACS) - 1 stycznia 2007 do 31 grudnia 2008.

Projekty te są realizowane głównie przez etatowych, zatrudnionych na podstawie umów o pracę, pracowników X. Wynagrodzenia z tego tytułu są wypłacane ze środków finansowych Unii Europejskiej za pośrednictwem koordynatora wybranego spośród partnerów (uczestników projektów) - związanych z Komisją Europejską kontraktami (umowami).

Niezależnie od tego, że przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, tj. poprzez koordynatora - to Instytut jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje, realizację celu programu, jak również Instytut jest adresatem bezzwrotnej pomocy.

Wobec powyższego należy uznać, że to X jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy i w ramach tej pomocy otrzymuje środki na sfinansowanie wynagrodzeń osób bezpośrednio uczestniczących w realizacji projektów.

Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących pracę o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Podobnie, jak powyżej, nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

Ponadto, zarówno pracodawca będący płatnikiem jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Jak wskazuje przepis, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W związku z tym, dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i innej umowy (na przykład umowy zlecenia), w ramach umowy zawartej z osobą prawną - Instytutem, która "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc - korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem że osoby te bezpośrednio realizują cel programu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl