IPPB2/415-544/09-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-544/09-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 27 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub funkcji dyrektora spółki mającej siedzibę na terytorium Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub funkcji dyrektora spółki mającej siedzibę na terytorium Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (jest polskim rezydentem). Wnioskodawca rozważa możliwość objęcia udziałów w kapitale zakładowym spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze (dalej Spółka). Z tytułu posiadanych udziałów w spółce Wnioskodawca może w przyszłości uzyskiwać dywidendy. Jako udziałowiec spółki wnioskodawca może pełnić w spółce funkcje członka zarządu lub dyrektora. Z tytułu pełnienia jednej z tych funkcji wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie (tzw. "directors fees")

W związku z możliwością uzyskiwania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub dyrektora w spółce oraz wypłat z tytułu udziału w zyskach spółki, wnioskodawca pragnie potwierdzać zasady opodatkowania takich przychodów na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm. dalej ustawa o p.d.o.f.) oraz umowy zawartej miedzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej z Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków i majątku (Dz. U. z dnia 8 grudnia 1993 r. dalej Umowa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy kwoty wynagrodzenia otrzymane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub dyrektora spółki, podlegające opodatkowaniu zarówno w Polsce zgodnie z zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego wyrażoną w ustawie o p.d.o.f., jak i na Cyprze na podstawie art. 16 umowy, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) oraz ust. 4 umowy, określającego metodę unikania podwójnego opodatkowania za pomocą tzw. wyłączenia z progresją.

2.

Czy w przypadku uzyskania przez wnioskodawcę przychodu z tytułu udziału w spółce w postaci dywidendy, podlegającego opodatkowaniu zarówno w Polsce, zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego wyrażonej w ustawie o p.d.o.f., jak i na Cyprze, na podstawie art. 10 ust. 2 umowy, wnioskodawca w oparciu o treść art. 24 ust. 1 lit. b) umowy będzie uprawniony do odliczenia od kwoty podatku należnego z tytułu otrzymanej dywidendy w Polsce 10% podatku u źródła, który może zostać pobrany na Cyprze.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacane przez spółkę na rzecz wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub dyrektora, niezależnie od jego wysokości będzie podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce oraz, jak wynika z treści art. 16 umowy może podlegać opodatkowaniu również na Cyprze. Należy dodatkowo zauważyć, że nie ma przy tym znaczenia fakt, iż w tekście art. 16 umowy wymienia się jedynie dochody uzyskiwane z tytułu członkowstwa w radzie nadzorczej spółki. Oznacza to, iż art. 16 umowy należy rozumieć szeroko, stosując go również do dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia w spółkach funkcji członka zarządu i dyrektora. Takie rozumowanie potwierdza również brzmienie art. 16 umowy w wersji angielskiej, który wymienia organ określany, jako "the board of directors", czyli organ o charakterze zarządczym.

Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) oraz ust. 4 umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o p.d.o.f., podwójnego opodatkowania w Polsce należy unikać stosując tzw. metodę wyłączenia z progresją oznacza to, iż dochód wnioskodawcy uzyskany na Cyprze, niezależnie od jego wysokości, będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce. Przy czym jeżeli wnioskodawca uzyska inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., dochód uzyskany na Cyprze uwzględniony zostanie w pełnej wysokości dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca przedstawia następujące argumenty.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania na terytorium polski podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. zasada nieograniczonego obowiązku podatkowego). Stosownie do brzmienia art. 4a ustawy o p.d.o.f., opisaną zasadę stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów, uzyskiwanych z tytułu członkowstwa w radzie nadzorczej spółki.

Z treści art. 16 umowy wynika, że wynagrodzenie dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów, uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki.

W świetle polskiego brzmienia art. 16 umowy może powstać wątpliwość, czy wynagrodzenie otrzymane przez członka zarządu spółki cypryjskiej może zostać zwolnione z opodatkowania w Polsce w sytuacji, gdy osoba ta jest polskim rezydentem i nie osiąga dochodów z tytułu członkowstwa w radzie nadzorczej. Należy jednak podkreślić, że takie wątpliwości nie powstają na gruncie angielskojęzycznej wersji umowy, którą zgodnie art. 30 umowy należy uznawać za rozstrzygającą w przypadku istnienia rozbieżności przy interpretacji tekstu umowy.

Artykuł 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako "the board of directors" ("rada dyrektorów"), który powinien być rozumiany szerzej niż Rada Nadzorcza. Oznacza to, że art. 16 umowy znajduje również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji zarządczych w spółce, z treści art. 16 umowy wynika, że wynagrodzenie dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie osiąga z tytułu członkowstwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim umawiającym się państwie.

Zatem, zgodnie z wskazanym wyżej przepisem, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski z tytułu członkowstwa w zarządzie spółki lub pełnienia funkcji dyrektorskich w spółce mającej siedzibę na Cyprze, może być opodatkowany na Cyprze. W takim przypadku w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania, którą jest tzw. metoda wyłączenia z progresją. Zgodnie z art. 24 ust. 1 oraz ust. 4 umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o p.d.o.f., jeżeli podatnik podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27 ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium polski lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Polski, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Podsumowując, w ocenie wnioskodawcy, w świetle powyższych regulacji wynagrodzenie wypłacane wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub dyrektora spółki będzie podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce oraz, jak wynika z treści art. 16 umowy, może być także opodatkowane na Cyprze. Jednocześnie w Polsce należy unikać podwójnego opodatkowania stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a) oraz ust. 4 umowy, w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o p.d.o.f. tzw. metodę wyłączenia z progresją. Oznacza to, iż dochód wnioskodawcy uzyskany na Cyprze, niezależnie od jego wysokości, będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce. Przy czym jeżeli wnioskodawca uzyska inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., dochód uzyskany na Cyprze uwzględniony zostanie w pełnej wysokości dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce. Stanowisko wnioskodawcy potwierdzają także liczne interpretacje władz skarbowych, w tym m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lipca 2009 r. (sygn. IPPB4/415-447/09-2/JK2), czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 czerwca 2009 r. (sygn. IPPB4/415-308/09-2/JS).

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Należy przy tym zaznaczyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych opublikowana jest w (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), a nie jak podał Wnioskodawca (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.). Natomiast Umowa zawarta między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku jest z dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523), a nie jak napisał Wnioskodawca (Dz. U. z dnia 8 grudnia 1993 r. dalej Umowa). Błędnie powołane Dz. U. nie wpływają na rozstrzygnięcie sprawy.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl