IPPB2/415-541/14-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-541/14-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 22 września 2014 r. (data nadania 23 września 2014 r., data wpływu 26 września 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-541/14-2/AS z dnia 12 września 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika w związku z przyznaniem Pracownikowi warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego oraz z tytułu jego realizacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika w związku z przyznaniem Pracownikowi warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego oraz z tytułu jego realizacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka AG z siedzibą w Niemczech (AG) jest organizatorem międzynarodowego planu motywacyjnego "the Long-Term Incentive Plan SEquance" (Plan). W Planie uczestniczą kluczowi pracownicy zatrudnieni w spółkach powiązanych z grupy kapitałowej A. (Grupa).

W Programie, począwszy od 2010 r. uczestniczy również Pracownik (Pracownik) Spółki "A. P." sp. z o.o., w której 100% udziałów posiada AG.

Każda edycja Planu trwa 6 lat i składa się z dwóch, kolejno po sobie następujących, 3 - letnich okresów - Accrual Period oraz Exercise Period.

Na początku każdego Exercise Period (Okres wykonania), określonego dla danej edycji, Pracownikowi, po spełnieniu określonych warunków, może zostać przyznane warunkowe prawo (Prawo) do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego (Rozliczenie pieniężne). Decyzja o przyznaniu prawa podejmowana jest przez AG.

Otrzymanie Rozliczenia pieniężnego oraz jego faktyczna wysokość są ściśle uzależnione od wartości indywidualnej kwoty bazowej określonej dla Pracownika oraz wartości wskaźników dwóch instrumentów bazowych, zdefiniowanych dla danej edycji Planu. W związku z tym możliwe są następujące przypadki realizacji przez Pracownika Prawa:

* jeśli wartość wskaźników każdego z dwóch instrumentów bazowych nie przekroczy z góry ustalonego progu, Pracownik nie będzie uprawniony do otrzymania Rozliczenia pieniężnego,

* jeśli wartość wskaźnika któregokolwiek z instrumentów bazowych przekroczy z góry ustalony próg, Pracownik będzie uprawniony do otrzymania Rozliczenia pieniężnego w wysokości indywidualnej kwoty bazowej,

* jeśli wartość wskaźników obu instrumentów bazowych przekroczy z góry ustalony próg, Pracownik będzie uprawniony do otrzymania Rozliczenia pieniężnego w podwójnej wysokości indywidualnej kwoty bazowej.

Instrumenty bazowe dla Rozliczenia pieniężnego dla edycji Planu 2010 i 2011 zostały ustalone jako:

* określony procentowo wzrost średniej ceny rynkowej akcji AG notowanych w systemie XETRA niemieckiej giełdy papierów wartościowych we Frankfurcie nad Menem za okres 5 ostatnich dni roboczych poprzedzających datę realizacji prawa (Data wykonania) w porównaniu z kursem akcji AG za okres referencyjny,

* określona procentowo nadwyżka pomiędzy wzrostem wartości rynkowej akcji AG za dany okres a wzrostem międzynarodowego indeksu akcji MCSI za analogiczny okres.

Instrumenty bazowe dla Rozliczenia pieniężnego dla edycji Planu 2012 zostały ustalone jako:

* określony procentowo wzrost średniej ceny rynkowej akcji AG notowanych w systemie XETRA niemieckiej giełdy papierów wartościowych we Frankfurcie nad Menem za okres 5 ostatnich dni roboczych poprzedzających Datę wykonania w porównaniu z kursem akcji akcji AG za okres referencyjny,

* określony poziom obrotów Grupy w 2015 r. oraz określony procentowo zysk operacyjny netto Grupy w 2015 r.

Instrumenty bazowe dla Rozliczenia pieniężnego dla edycji Planu 2013 zostały ustalone jako:

* określony procentowo wzrost średniej ceny rynkowej akcji AG notowanych w systemie XETRA niemieckiej giełdy papierów wartościowych we Frankfurcie nad Menem za okres 5 ostatnich dni roboczych poprzedzających Datę wykonania w porównaniu z kursem akcji AG za okres referencyjny,

* osiągnięcie celów finansowych AG założonych na lata 2013, 2014 i 2015.

Realizacja Prawa do Rozliczenia pieniężnego otrzymanego w danej edycji Planu dokonywana jest na wniosek Pracownika zgłoszony administratorowi Planu, spółce z siedzibą w Szwajcarii, i może nastąpić wyłącznie do końca okresu wykonania. W przypadku, gdy przed upływem Okresu wykonania stosunek pracy z Pracownikiem zostanie rozwiązany, Pracownik traci Prawo do otrzymania Rozliczenia pieniężnego.

Wybór uczestników Planu dokonywany jest przez AG. Spółka nie ma wpływu na podjęte decyzje co do uczestnictwa Pracownika w Planie.

Wypłata Rozliczenia pieniężnego dokonywana jest przez Spółkę.

W związku z wypłatą Rozliczenia pieniężnego, Spółka dotychczas rozpoznawała dodatkowy przychód Pracownika ze stosunku pracy. W konsekwencji, Spółka potrącała zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i naliczała składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne.

W ramach Planu Pracownik może uzyskać uprawnienie do realizacji Rozliczenia pieniężnego również w kolejnych latach. W związku z powyższym wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak również zdarzenia przyszłego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 września 2014 r. Nr IPPB2/415-541/14-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku, tj. o jednoznaczne wskazanie, czy przyznane pracownikowi Wnioskodawcy warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi - w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie pismem z dnia 22 września 2014 r. (data nadania 23 września 2014 r., data wpływu 26 września 2014 r.).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że: uzupełniając opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka wskazuje, iż w jej ocenie przyznane pracownikowi warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Rozliczenie pieniężne dokonane przez Spółkę z tytułu realizacji Prawa stanowić będzie dla Pracownika przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f., podlegający opodatkowaniu wg stawki 19% zgodnie z art. 30b ust. 1 u.p.d.o.f., i w związku z tym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, Rozliczenie pieniężne dokonane przez Spółkę z tytułu realizacji Prawa stanowić będzie dla Pracownika przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f., podlegający opodatkowaniu wg stawki 19% zgodnie z art. 30b ust. 1 u.p.d.o.f., i w związku z tym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Szczegółowe obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określa rozdział 7 u.p.d.o.f. ("Pobór podatku lub zaliczek na podatek od płatników"). W świetle tych przepisów nałożenie na podmiot gospodarczy obowiązków płatnika jest ściśle powiązane z klasyfikacją źródła przychodów, w ramach którego dany podmiot dokonuje świadczeń na rzecz podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f. jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe. W świetnie art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f. przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. "przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających".

Pochodne instrumenty finansowe zostały zdefiniowane w art. 5a pkt 13 u.p.d.o.f. Zgodnie z tym przepisem pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: uoif).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 uoif instrumentami finansowymi są m.in. niebędące papierami wartościowymi "opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne".

Istotę pochodnych instrumentów finansowych oddaje również § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych zgodnie z którym instrument pochodny to instrument finansowy, którego:

* wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości, i

* nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

* rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż Prawo do Rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 u.p.d.o.f. W konsekwencji, przychód Pracownika z tytułu Rozliczenia pieniężnego spełnia przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f. i podlega opodatkowaniu jako przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Wniosek ten potwierdzają następujące okoliczności:

* Prawo do Rozliczenia pieniężnego uzależnione jest od wartości instrumentów bazowych,

* instrumentami bazowymi dla Prawa są wskaźniki odnoszące się wprost do wzrostu cen papierów wartościowych (akcje AG), wzrostu indeksu cen akcji (indeks MSCI) oraz wskaźników finansowych w zakresie kondycji ekonomicznej AG oraz Grupy,

* wartość powyższych wskaźników kształtowana jest pod wpływem zmiennych rynkowych oraz wyników ekonomicznych AG i Grupy,

* Prawa są przyznawane Pracownikom nieodpłatnie,

* uprawnienie do realizacji Prawa i otrzymania Rozliczenia pieniężnego następuje w przyszłości, w Okresie wykonania.

Dochód z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych rozliczany jest na zasadach określanych w art. 30b ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.f. Stosownie do art. 30b ust. 6 i art. 45 ust. 1a pkt 1 u.p.d.o.f. dochód ten, na zasadzie samoopodatkowania, podlega samodzielnemu wykazaniu przez podatnika w rocznym zeznaniu podatkowym składanym po zakończeniu roku podatkowego, w którym powstał przychód podatkowy.

Powyższa klasyfikacja przychodów uzyskanych przez Pracownika z tytułu realizacji Prawa i otrzymania Rozliczenia pieniężnego do źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne oznacza, iż na Spółce nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczki (podatku). Należy podkreślić, iż u.p.d.o.f. nie przewiduje nałożenia obowiązków płatnika na podmiot, który dokonuje wypłaty świadczeń kwalifikowanych jako przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f.

Zgodnie jednak z art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 u.p.d.o.f., sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C). W konsekwencji, obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C ciąży na podmiotach gospodarczych, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe oraz na podmiotach gospodarczych za pośrednictwem których podatnik uzyskuje dochody, o których mowa w art. 30b ust. 2 u.p.d.o.f.

Tym samym, skoro dochody z tytułu realizacji Prawa i otrzymania Rozliczenia pieniężnego mieszczą się w zakresie dochodów, o których mowa w art. 30b ust. 2 u.p.d.o.f., Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia imiennej informacji o wysokości dochodu z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych (informacja PIT-8C) za każdy rok, w którym dokonywała wypłaty Rozliczenia pieniężnego na rzecz Pracownika.

Powyższe stanowisko, dotyczące oceny obowiązków podatkowych podmiotu dokonującego wypłat na rzecz osób fizycznych z tytułu realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, znajduje potwierdzenie w aktualnych stanowiskach organów podatkowych, w tym:

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2014 r., sygn. IPPB2/415-250/14-2/PW,

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 kwietnia 2014 r., sygn. IPPB2/415-65/14-2/AS,

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 marca 2014 r., sygn. IPPB2/415-889/13-4/MG,

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Poznaniu z 5 grudnia 2013 r., sygn. ILPB2/415-839/13-4/WM.

Podsumowując, mając na względzie, iż:

* Prawo do Rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f.,

* realizacja uprawnień z tytułu Prawa poprzez otrzymanie Rozliczenia pieniężnego będzie stanowić dla Pracownika przychód z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych,

* w związku z wypłatą świadczeń kwalifikowanych jako przychody z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, u.p.d.o.f. nie nakłada na podmiot dokonujący tych świadczeń obowiązków płatnika p.d.o.f.,

* podmiot dokonujący świadczeń z tytułu realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych zobowiązany jest wyłącznie do sporządzenia imiennej informacji PIT-8C, o której mowa w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f.,

- brak jest podstaw prawnych do nałożenia na Spółkę obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wypłaconego Rozliczenia pieniężnego. Na Spółce będzie ciążył natomiast obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości dochodów osiągniętych przez Pracownika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl