IPPB2/415-54/12-2/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-54/12-2/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej "Bank") jest bankiem uniwersalnym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy - Prawo bankowe, w ramach której oferuje dla szerokiego kręgu odbiorców różnego rodzaju usługi finansowe w tym różnego rodzaju produkty dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej takie jak rachunki rozliczeniowe, rachunki oszczędnościowe, kredyty, pożyczki, depozyty, lokaty itp. w ramach prowadzonej działalności zgodnie ze standardami obowiązującymi na rynku podmiotów świadczących usługi finansowe - Bank podejmuje różnego rodzaju działania mające na celu uatrakcyjnienie sprzedaży swoich produktów w celu utrzymania dotychczasowych a także pozyskania nowych klientów w tym akcje promocyjne, działania marketingowe, sprzedaż premiową.

W najbliższym czasie Bank zamierza zorganizować taką akcję promocyjną polegająca na wprowadzeniu do oferty nowego produktu wraz ze zorganizowaniem akcji promocyjnej - sprzedaży premiowej na zasadach opisanych poniżej. Akcja promocyjna ma dotyczyć produktu, którym jest lokata bankowa (rachunek oszczędnościowy), który w założeniach dla produktu będzie oferował stosunkowo niskie oprocentowanie bazowe - w porównaniu do podobnych produktów oferowanych przez Bank w ofercie standardowej - a równocześnie będzie powiązany ze sprzedażą premiową i udziałem w konkursie (dalej "Lokata z Premią"). Produkt ten będzie oferowany tylko w ramach sprzedaży premiowej.

Sprzedaż premiowa polegać będzie na tym, iż każdy Klient który zdecyduje się na założenie lokaty (rachunku oszczędnościowego) będzie uzyskiwał prawo do nagrody gwarantowanej, której wartość i rodzaj uzależniony jest od spełnienia określonych czynników takich jak wartość środków umieszczonych na lokacie i czas trwania lokaty. W celu uzyskania jeszcze większego efektu planowanej akcji promocyjnej Bank rozważa połączenie sprzedaży premiowej z gwarantowanym prawem do otrzymania nagrody oraz konkursu dla Klientów objętych sprzedażą premiową.

W założeniach produktu przewiduje się, że czas trwania promocji może być różny i wynosić od 1 dnia do 1 roku trwania lokaty. Przewidywane są różnego rodzaju "nagrody" w ramach sprzedaży premiowej uzależnione od wartości zaangażowanych środków i czasu trwania lokaty - w tym nagrody rzeczowe, karty pre-paid jak również środki pieniężne.

Bank składając przedmiotowy wniosek ma celu ustalenie, czy nagrody uzyskiwane przez klientów w ramach sprzedaży premiowej będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21. 1. 68 ustawy p.d.o.f. a tym samym czy Bank nie będzie musiał wykonywać obowiązku płatnika od tych nagród.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy nagrody uzyskiwane przez klientów w ramach organizowanej przez Bank akcji promocyjnej - sprzedaży premiowej - będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21. 1. 68 ustawy p.d.o.f. a tym samym czy Bank nie będzie musiał wykonywać obowiązku płatnika podatku od tych nagród w odniesieniu do rozstrzygnięcia następujących sytuacji

1.

Czy dla zwolnienia dla nagród uzyskiwanych przez klientów w ramach sprzedaży premiowej istotne jest iż Klient nabywający dany produkt może równocześnie brać udział w konkursie, gdyby takowy był równocześnie organizowany.

2.

Czy zapewnienie dla każdego Klienta gwarantowanej nagrody uzyskiwanej w ramach sprzedaży premiowej jest zgodne z przesłankami zastosowania zwolnienia od podatku dla nagród, o którym mowa w art. 21. 1. 68 ustawy p.d.o.f.

3.

Czy wprowadzenie różnego rodzaju nagród w ramach sprzedaży premiowej, w zależności od wartości albo czasu trwania lokaty, jest zgodne z przesłankami zastosowania zwolnienia od podatku dla nagród, o którym mowa w art. 21. 1. 68 ustawy p.d.o.f.

4.

Czy wszystkie nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej w tym samym czasie będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego zgodnie z przesłankami zastosowania zwolnienia od podatku dla nagród, o którym mowa w art. 21. 1. 68 ustawy p.d.o.f. w sytuacji, gdy w tym samym czasie Klient zawrze więcej niż jedną umowę lokaty (rachunku) o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych.

5.

Czy przyznawanie nagród w ramach sprzedaży premiowej dla tego samego klienta, który w tym samym czasie korzysta z różnych produktów objętych sprzedażą premiową np. lokat jednodniowych, lokat odnawialnych itp. - o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych - jest zgodne z przesłankami zastosowania zwolnienia od podatku dla nagród, o którym mowa w art. 21.1.68 ustawy p.d.o.f.

6.

Czy nagrodami w ramach sprzedaży premiowej - według kryteriów zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego dla nagród, o którym mowa w art. 21.1.68 ustawy p.d.o.f. - mogą być nagrody pieniężne, karty pre-paid a także środki pieniężne o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych.

7.

Czy sytuacja, kiedy Klient będzie uzyskiwał nagrodę już w momencie przystąpienia do Produktu, przy czym w sytuacji gdy Klient zrezygnuje z uczestnictwa w Promocji (odstąpi od Produktu) przed ustalonym okresem będzie on zobowiązany do zapłaty kary umownej, wynikającej z niedotrzymania warunków Promocji jest zgodne z przesłankami zastosowania zwolnienia od podatku dla nagród, o którym mowa w art. 21.1.68 ustawy p.d.o.f.

8.

Czy sytuacja, gdy klientowi wydawana będzie nagroda w momencie faktycznego nabycia przez klienta Produktu, tj. wykonania przez Bank usługi na zasadach określonych w momencie przystąpienia do Produktu w ramach regulaminu sprzedaży premiowej jest zgodne z przesłankami zastosowania zwolnienia od podatku dla nagród, o którym mowa w art. 21.1.68 ustawy p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W ocenie Wnioskodawcy nagrody uzyskiwane przez klientów w ramach organizowanej przez Bank akcji promocyjnej - sprzedaży premiowej - będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21.1.68 ustawy p.d.o.f. a tym samym czy Bank nie będzie musiał wykonywać obowiązku płatnika podatku od tych nagród w odniesieniu do następujących zdarzeń jakie wynikną w ramach organizowanej sprzedaży premiowej.

Ad. 1 nagrody uzyskiwane przez klientów w ramach sprzedaży premiowej są zwolnione również wtedy, gdy równocześnie dla Klientów nabywających produkty w ramach sprzedaży premiowej i otrzymujących z tego tytułu nagrody organizowany jest konkurs dodatkowo wspomagający akcję promocyjną.

Ad. 2 zwolnienia od podatku dla nagród uzyskiwanych w ramach sprzedaży premiowej ma miejsce wtedy, gdy każdy Klient, który zawrze umowę lokaty na warunkach objętych sprzedażą premiową uzyska prawo do nagrody.

Ad. 3 dla zastosowania zwolnienia dla nagród uzyskiwanych w ramach sprzedaży premiowej nie ma znaczenia, iż nagrody te będą zróżnicowane w zależności od wartości lokaty albo czasu jej trwania.

Ad. 4 każda jednorazowa nagroda uzyskana w ramach sprzedaży premiowej o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych - objęta jest zwolnieniem od podatku. Bez znaczenia jest okoliczność, iż w tym samym czasie Klient zawrze więcej niż jedną umowę lokaty (rachunku) w ramach sprzedaży premiowej.

Ad. 5 zwolnieniem objęte są wszystkie nagrody uzyskane przez Klienta w ramach sprzedaży premiowej, również wtedy, gdy w tym samym czasie korzysta z różnych produktów objętych sprzedażą premiową np. lokat jednodniowych, lokat odnawialnych itp. - o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych.

Ad. 6 nagrodami w ramach sprzedaży premiowej mogą być nagrody pieniężne, karty pre-paid a także środki pieniężne o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych i nagrody te podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego dla nagród, o którym mowa w art. 21.1.68 ustawy p.d.o.f.

Ad. 7 i 8. kwestia związana z momentem wydania nagrody (bądź wprowadzeniem kary umownej do Promocji) nie przesądza o braku możliwości zakwalifikowania analizowanych akcji promocyjnych jako sprzedaży premiowej, o której mowa odpowiednio w art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, co oznacza równocześnie, iż w żadnym ww. przypadku nie będą zachodziły okoliczności, w których Bank będzie wykonywał funkcję płatnika podatku.

Samo pojęcie "sprzedaż premiowa" nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę ani w ustawie p.d.o.f., ani w innych aktach prawnych. Definicja sprzedaży premiowej funkcjonuje natomiast w utrwalonej już praktyce podatkowej. Zgodnie z powszechnie akceptowanym rozumieniem pojęcie "sprzedaż premiowa" oznacza umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedawcę premii kupującemu. Otrzymanie premii jest gwarantowane (uprawnionym do otrzymania nagrody powinien być każdy, kto bierze udział w akcji, tj. dokona zakupu premiowanych towarów lub usług) i następuje po spełnieniu warunków wskazanych przez sprzedawcę.

Takie rozumienie pojęcia "sprzedaży premiowej" zostało wielokrotnie potwierdzone w orzeczeniach sądów administracyjnych np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. II FSK 369/08 oraz w uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2007 r., sygn. II FPS 5/06N, w której wskazano: "Powyższe pojęcie składa się z dwóch wyrazów i oznacza sprzedaż, z którą związane jest przyznawanie nagród. "Sprzedaż" jest pojęciem cywilistycznym i oznacza odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę, natomiast określenie "premia" oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mającą zachęcić da czegoś osobę nagrodzoną."

W związku z powyższym można wskazać następujący zestaw cech odróżniających sprzedaż premiową od innych akcji promocyjnych:

* sprzedaż premiowa ma na celu uatrakcyjnienie zakupu określonych towarów/usług, lub zachętę do dalszej współpracy,

* nagrody są wydawane nieodpłatnie po spełnieniu pewnych - z góry określonych przez sprzedawcę - warunków, najczęściej poprzez zakup promocyjnego towaru lub skorzystania z objętej promocją usługi,

* nagroda przysługuje każdej osobie, która dokona zakupu premiowanych towarów lub też usług (jej przyznanie nie jest wynikiem przypadku - jak przy grze losowej, ani rywalizacji-jak w przypadku konkursu),

* warunki przyznawania nagród, adresaci akcji promocyjnej oraz zasady organizacji sprzedaży premiowej określone są w regulaminie.

Nie budzi sporów dopuszczalność organizacji sprzedaży premiowej zarówno w odniesieniu do sprzedaży towarów, jak i sprzedaży usług. (przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 maja 2011 r. nr ILPB1/415-189/11-4/IM, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 października 2010 r.).

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego opisanego przez Bank w przedmiotowym wniosku należy wskazać, że:

* celem prowadzonych przez Bank akcji promocyjnych będzie sprzedaż premiowa jako forma promowania usług świadczonych przez Bank, produktów bankowych oraz marki G, prowadzona w celu utrzymania dotychczasowych i pozyskania nowych klientów,

* warunkiem uzyskania nagrody będzie skorzystanie z oferty objętej akcją promocyjną Banku tj. założenie na warunkach określonych w regulaminie sprzedaży premiowej lokaty, przy czym w tym samym czasie Klient będzie mógł założyć wiele lokat objętych sprzedażą premiową, a same lokaty będą zakładane na różne okresy umowne w tym również na 1 dzień - i dla każdej z tych lokat Klient uzyska prawo do nagrody,

* każdy z Klientów, który założy lokatę objętą sprzedażą premiową uzyska prawo do nagrody, przy czym same nagrody będą zróżnicowane w zależności od wartości lokaty i czasu trwania lokaty,

* nagrodami będą nagrody rzeczowe, karty pre-paid oraz środki pieniężne przy czym każdorazowo regulamin będzie precyzyjnie określał zasady na jakich Klient uzyskuje prawo do nagrody,

* Klient nabywa prawo do nagrody w momencie zawarcia umowy na produkt objęty sprzedażą premiową przy czym z uwagi na fakt, że sama umowa będzie realizowana w czasie regulamin będzie przewidywał albo karę umowną za zerwanie umowy - w sytuacji gdy nagroda zostanie wydana z chwilą zawarcia umowy albo wydanie nagrody zostanie przesunięte na moment zakończenia wykonywania usługi.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT nagrody związane ze sprzedażą premiową korzystają ze zwolnienia z podatku, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Oznacza to, że w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przyznanej przez Bank w ramach danej Promocji nie przekroczy 760 zł, Bank nie będzie zobowiązany do poboru podatku od tej nagrody. Wobec braku pojęcia "sprzedaży premiowej" ustalenie zasad stosowania zwolnienia z art. 21.1.68 ustawy p.d.o.f. w zakresie, w jakim przepis ten zwalnia z podatku nagrody uzyskane w związku ze sprzedażą premiową, należy dokonywać w oparciu o wykładnię językową (słowną, dosłowną, gramatyczną) z wykorzystaniem dorobku orzecznictwa sądów administracyjnych, interpretacji wydawanych przez Ministra Finansów oraz dorobku doktryny.

Wykładnia językowa prowadzi do wniosku, iż nie istnieją żadne przesłanki ustanowione w przepisach Ustawy p.d.o.f. - w szczególności w art. 21.1.68 ustawy zarówno dla częstotliwości przyznawania nagród, kumulacji wielu nagród w tym samym czasie, zróżnicowania rodzaju nagród oraz ustanowienia różnego rodzaju nagród w tym świadczeń rzeczowych, kart pre-paidowych oraz środków pieniężnych jak również przypadków, gdy sprzedaż premiowa jest łączona dodatkowo z konkursem dla Klientów.

Jedynym istotnym ograniczeniem dla zwolnienia od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową jest okoliczność, iż zwolnienie nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności - a taki przypadek nie będzie miał miejsca w akcji promocyjnej organizowanej przez Bank.

Nagrodą w sprzedaży premiowej może być - co do zasady - każdy rodzaj świadczenia, w tym zarówno świadczenie rzeczowe, usługa, jak i świadczenie pieniężne. Wynika to wprost z przepisów ustawy p.d.o.f. - art. 41.7 ustawy stanowi bowiem, że jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30.1.2 ustawy p.d.o.f. nie są pieniądze, podatnik jest zobowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody). Należy przy tym zaznaczyć, iż przepis art. 41.7 jest uzupełnieniem regulacji art. 41.4 ustawy p.d.o.f., który to przepis nakłada obowiązek płatnika dla świadczeń wynikających z przyznanych nagród. Innymi słowy - skoro ustawodawca expressis verbis przewiduje przekazywanie nagród pod inną postacią niż środki pieniężne to potwierdza tym samym wprost możliwość przyznawania nagród w ramach sprzedaży zarówno w postaci środków pieniężnych jak również towarów i usług. Prawidłowość opisanego wyżej sposobu interpretacji potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji z dnia 14 lipca 2010 r., IPPB2/415-292/10-4/MR, w której wskazano:

"Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółko zamierza organizować akcje promocyjne i lojalnościowe dla klientów ("Program") o charakterze sprzedaży premiowej polegającej na przyznaniu każdemu klientowi spełniającemu określone warunki nagrody rzeczowej lub pieniężnej. Nagrody nie będą związane z elementem rywalizacji pomiędzy uczestnikami Programu. Nagrody będą przyznawane w miesięcznych lub kwartalnych okresach rozliczeniowych. Wartość nagrody otrzymanej przez klienta w miesięcznym lub kwartalnym okresie rozliczeniowym nie przekroczy 760 PLN. Nagrody otrzymane przez uczestnika nie pozostają w związku z prowadzaną działalnością gospodarczą."

Przytoczona wyżej interpretacja odnosiła się do sprzedaży premiowej organizowanej przez bank na warunkach bardzo zbliżonych do opisanych w niniejszym wniosku. Na dopuszczalność pieniężnego charakteru nagrody wskazał także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 27 lipca 2011 r., nr ITPB2/415-448/11/IB oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 5 października 2010 r., nr IPPB4/415-567/10-2/SP.

Odnosząc się z kolei do kwestii wydania nagrody po spełnieniu warunków określonych przez sprzedawcę (tu: Bank) zauważyć należy, iż regulamin sprzedaży premiowej przewidywać będzie określone warunki, które uprawniać będą Klienta do uzyskania nagrody. Przykładowo Klient uprawniony będzie do otrzymania określonej nagrody w przypadku zakupu odpowiedniej usługi finansowej tj. Produktu od Banku. Zauważyć przy tym należy, iż będzie to jedyny warunek uzyskania nagrody w ramach Promocji.

Nie można bowiem uznać, iż wydanie nagrody po wyświadczeniu promowanej usługi przez Bank, bądź też wprowadzenie kary umownej za nieprzestrzeganie warunków Promocji (odstąpienie od Produktu) jest przesłanką do uznania, iż istnieje dodatkowy warunek uzyskania nagrody. Zauważyć bowiem należy, iż Bank premiuje zakup usługi, a nie sam fakt rozpoczęcia jej świadczenia na rzecz Klienta. Wskazany wymóg wynika ze specyfiki usług, których sprzedaż / zakup ma charakter ciągły (co występuje w przypadku większości usług finansowych) tj. usługa nabywana przez Klienta, co do zasady, świadczona jest przez Bank przez określony okres. A zatem, skoro Klient dokonuje premiowanego zakupu, to jest to równoznaczne z korzystaniem przez Klienta z usługi w całym okresie przewidzianym umową Produktu (którego dotyczy Promocja) i takie zachowanie Klienta powinno być postrzegane jako zakup usług (Produktu), z którym związana jest nagroda / premia, a nie sam fakt przystąpienia do Produktu przez Klienta. A zatem o ile w przypadku sprzedaży towarów premiowanych nagrodą sprzedawca realizuje cel swojej akcji promocyjnej (sprzedaż towarów) od razu, tak w przypadku usług świadczonych w sposób ciągłych wymaga to upływu określonego czasu, w którym usługa zostaje wyświadczona przez usługodawcę (tu: Bank). Dodać przy tym należy, iż zachowanie w postaci niewycofania się z Produktu w zadeklarowanym przez Klienta okresie czasu, nie może być utożsamiany z premią za lojalność, gdyż posiadanie przez Klienta Produktu przez dany okres jest niezbędne do wyświadczenia przez Bank promowanej usługi, której to zakup uprawnia Klienta do otrzymania nagrody w ramach danej akcji promocyjnej.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody pieniężnej przyznanej przez Bank w ramach sprzedaży premiowej klientowi będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nie przekroczy 750 zł (niezależnie, czy jest wydawana w momencie zawarcia umowy lokaty, bądź też po zakończeniu okresu lokaty), wówczas nagroda ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 21.1.68 ustawy p.d.o.f. dla wszystkich przypadków objętych zapytaniem Banku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności przedmiotowej opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, ustawodawca wymienił tzw. "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym.

Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem m.in. przytaczanych powyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 68 - wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Bank zamierza zorganizować akcją promocyjną polegającą na wprowadzeniu do oferty nowego produktu wraz ze zorganizowaniem akcji promocyjnej - sprzedaży premiowej.

Akcja promocyjna ma dotyczyć produktu, którym jest lokata bankowa (rachunek oszczędnościowy), który w założeniach dla produktu będzie oferował stosunkowo niskie oprocentowanie bazowe - w porównaniu do podobnych produktów oferowanych przez Bank w ofercie standardowej - a równocześnie będzie powiązany ze sprzedażą premiową i udziałem w konkursie (dalej "Lokata z Premią"). Produkt ten będzie oferowany tylko w ramach sprzedaży premiowej.

Sprzedaż premiowa polegać będzie na tym, iż każdy Klient który zdecyduje się na założenie lokaty (rachunku oszczędnościowego) będzie uzyskiwał prawo do nagrody gwarantowanej, której wartość i rodzaj uzależniony jest od spełnienia określonych czynników takich jak wartość środków umieszczonych na lokacie i czas trwania lokaty. W celu uzyskania jeszcze większego efektu planowanej akcji promocyjnej Bank rozważa połączenie sprzedaży premiowej z gwarantowanym prawem do otrzymania nagrody oraz konkursu dla Klientów objętych sprzedażą premiową.

W założeniach produktu przewiduje się,. że czas trwania promocji może być różny i wynosić od 1 dnia do 1 roku trwania lokaty.

Przewidywane są różnego rodzaju "nagrody" w ramach sprzedaży premiowej uzależnione od wartości zaangażowanych środków i czasu trwania lokaty - w tym nagrody rzeczowe, karty pre-paid jak również środki pieniężne.

W tym miejscu należy wskazać, iż art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. Nr 140, poz. 939 z późn. zm.) określa czynności do jakich świadczenia zobowiązany jest bank a czynnościami tymi są:

1.

przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,

2.

prowadzenie innych rachunków bankowych,

3.

udzielanie kredytów,

4.

udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw,

5.

emitowanie bankowych papierów wartościowych

6.

przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych,

6a) wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego,

7.

wykonywanie innych czynności przewidzianych wyłącznie dla banku w odrębnych ustawach.

Zgodnie z art. 535 ustawy - Kodeks cywilny przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W wyniku umowy zawartej pomiędzy bankiem a klientem banku dotyczącej lokaty bankowej, bardzo często nazywanej również depozytem bankowym. Ogólnie lokatę bankową możemy określić, jako sumę pieniędzy, którą klient na podstawie umowy przekazuje w depozyt wybranemu bankowi. Depozyt bankowy jest inwestycją dokonywaną przez klienta wpłacającego pieniądze do banku. Lokatę bankową możemy traktować, jako pożyczkę klienta dla banku w zamian za umowne odsetki.

Rachunek bankowy, to zapis stanu należności między dwoma podmiotami, z których jeden jest bankiem.

Umowa rachunku bankowego ma charakter cywilnoprawny, zasady dotyczące jej zawierania regulują kodeks cywilny i prawo bankowe.

W umowie rachunku bank zobowiązuje się do przechowywania środków pieniężnych posiadacza i do dokonywania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych.

Bank zobowiązany jest do realizacji dyspozycji płatniczych zleconych przez posiadacza rachunku bez zbędnej zwłoki.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż wymienione czynności tj. lokata bankowa (rachunek oszczędnościowy), do jakich świadczenia zobowiązany jest bank na rzecz swoich klientów nie prowadzą w istocie do zawarcia umowy sprzedaży, lecz do świadczenia usług. W związku z tym przedmiotowe świadczenia jako niezwiązane ze sprzedażą nie mogą być uznane ze sprzedażą premiową.

Tym samym nagrody otrzymywane przez klientów w ramach planowanej akcji promocyjnej nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. Wobec tego wskazany przychód z przyczyn powyżej wskazanych nie może być uznany za związany ze sprzedażą premiową, do jego opodatkowania nie będą miały zastosowania uregulowania zawarte w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy. Przychód ten stanowić będzie dla indywidualnych klientów banku w myśl. art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy przychód z innych źródeł.

Na podmiocie udostępniającym ww. nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane natomiast sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego stanu faktycznego, nagrody przyznane przez Wnioskodawcę nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową a Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.

Zatem bezprzedmiotowe staje się rozpatrywanie wniosku w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do sytuacji zaprezentowanych przez Wnioskodawcę w treści sformułowanych pytań.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz rozstrzygnięcia NSA - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych sprawy podatnika osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami tak sądów jak innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl