IPPB2/415-538/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-538/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 11 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu, którego właścicielem stał się Wnioskodawca w drodze nagrody głównej w loterii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu, którego właścicielem stał się Wnioskodawca w drodze nagrody głównej w loterii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W maju 2010 r. Wnioskodawca wygrał w konkursie samochód, wartości nagrody 40.310,16 PLN. W ramach nagrody mieściła się nagroda pieniężna w wysokości należnego podatku od tej nagrody przeznaczona na ten podatek.

Ryczałtowy podatek z tytułu wygranej w konkursie w wysokości 10% został w całości zapłacony przez organizatora konkursu, środkami finansowymi pochodzącymi z tej nagrody, przed wydaniem nagrody. Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży wygranego w loterii samochodu przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym został wydany.

Obecne ceny rynkowe takiego samochodu wahają się od 32.000 do 35.000 PLN są, zawsze niższe od cen nowych samochodów w salonach. W ocenie kupujących jest to samochód "z drugiej reki", od kupna którego muszą odprowadzić podatek.

Sprzedam zatem samochód po cenie niższej niż wartość otrzymanej nagrody. Sprzedaż samochodu nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej.

Wnioskodawca oświadcza, że nie prowadził i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy będzie na Wnioskodawcy ciążył obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu planowanej sprzedaży.

Stanowisko Wnioskodawcy

Z tytuł takiej sprzedaży nie powinien zapłacić podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 22 ust. 1d kosztem uzyskania przychodu w przypadku zbycia rzeczy ruchomej wygranej w konkursie, jest wartość wygranej, która stanowi przychód opodatkowany zryczałtowanym podatkiem.

Zatem koszt uzyskania przychodu w tym przypadku przewyższy przychód, wobec czego dochodu nie wystąpi.

Przedmiotem wygranej jest samochód i nagroda pieniężna w wysokości należnego podatku od tej nagrody po jej ubruttowieniu:

36.279,14 (wartość samochodu) + 4.031,02 (wartość podatku) = 40.310,16 (łączna wartość nagrody).

Zryczałtowany podatek z tytułu wygranej w konkursie w wysokości 10% został w całości zapłacony przez organizatora konkursu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki finansowe pochodziły z nagrody pieniężnej wysokości należnego podatku do przyznanej dodatkowo do nagrody rzeczowej, zgodnie z regulaminem konkursu.

W prezentowanym stanowisku utwierdzają Wnioskodawcę cytowane na stronie Ministerstwa Finansów interpretacje indywidualne dotyczące podobnych spraw, są to:

IPPB2/415-836/09-4/AP interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu

IPPB2/415-21 5/07-4/AF interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

IPPB2/415- 540/07/MCZ interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 9 ust. 3 ww. ustawy o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Zapis art. 9 ust. 3a ww. ustawy stanowi, że przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat wynikających z:

1.

z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, oraz

2.

ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Zapis art. 19 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z ust. 3 wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1d ww. ustawy w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

1.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń

- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Mając na uwadze, iż odpłatne zbycie rzeczy dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym każdy podatnik, dokonując tej czynności zobowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym przychodu, kosztów jego uzyskania oraz wyniku tej transakcji - dochodu lub straty.

Przychodem ze sprzedaży rzeczy jest cena, którą Wnioskodawca uzyska od kupującego wynikająca z umowy sprzedaży, o ile odpowiada wartości rynkowej tej rzeczy.

Natomiast kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży rzeczy, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie jest wartość rzeczy przyjęta do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w loterii.

Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika, iż wartość wygranego samochodu wynosi 36.279,14 zł i od takiej wartości został pobrany zryczałtowany podatek. Zatem należy stwierdzić, że w przypadku zbycia samochodu, o którym mowa we wniosku, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, za cenę równą lub niższą od jego wartości z dnia nabycia - wygranej w loterii, u Wnioskodawcy nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że cena uzyskana ze sprzedaży nie odbiega od wartości rynkowej.

Wnioskodawca natomiast powinien powyższy przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego samochodu oraz koszty nabycia tego samochodu wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym nastąpi sprzedaż samochodu, jako inne źródła.

Reasumując w przypadku zbycia samochodu, o którym mowa we wniosku, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, za cenę równą lub niższą od jego wartości z dnia nabycia - wygranej w loterii, u Wnioskodawcy nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że cena uzyskana ze sprzedaży nie odbiega od wartości rynkowej.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Spółkę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl